Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بروکر

بروکر

بروکر به زبان فارسی همان کارگزار است. از انجایی که معامله گران دسترسی به بازار های مالی را ندارند، بروکرها  نرخ های بازارهای مختلف را از طریق ارائه پلتفرم خود به معامله گران نمایش میدهد. و سفارش معاملات انها را که میتواند خرید و یا فروش باشد انجام میدهد. در واقع بروکر واسطه ایی برای انجام معاملات سرمایه گذاران است.

مثلا سرمایه گذار برای خرید سهام شرکت، دسترسی مستقیم به آن شرکت را ندارد و روند خرید و یا فروش سهام ان شرکت توسط واسطه ایی به نام بروکر صورت میپذیرد. و یا معامله گر اگر قصد خرید بشکه نفت خام و یا اونس طلای جهانی را داشته باشد، سفارشات معامله گر توسط بروکر انجام می شو.

چنانچه فردی بخواهد در بازارهای بین المللی فعالیت داشته باشدف با اتصال به اینترنت به راحتی میتواند توسط بروکر خود در این بازار خرید و فروش انجام دهد. ازم به ذکر است که فعالیت در بازارهای مالی نیاز به کسب علم و تجربه کافی در زمینه تحلیل فاندامنتال و سنتمینتال و همچنین تحلیل بین بازاری و تحلیل تکنیکال دارد. بدون توجه به این موارد افراد در بازارهای مالی ضرر خواهند کرد.

 قوانین بروکر

بروکرها از قوانین یکسانی برای همکاری با معامله گران  استفاده میکنند.  ممکن است در موارد جزئی با همدیگر متفاوت باشند. معمولا این تفاوت ها برای اجرای دستورات معاملاتی و اسپرید آنها و نوع حساب معاملاتی است.

برای اطلاع از قوانین و نوع خدمات بروکر ها میتوانید به این صفحه بروکر، مراجعه کنید.

کارمزد بروکر

وقتی شما برای فعالیت در بازارهای مالی با بروکر (به عنوان واسطه معاملاتی شما) همکاری میکنید، باید هزینه ایی را به عنوان کارمزد و یا کمیسیون به بروکر بدهید. میزان این هزینه به بروکر انتخابی شما بستگی دارد. پیشنهاد میشود از بروکرهایی که کمیسیون دریافت نمیکنند، استفاده نکنید. به این دلیل که هدف انها جب مشتری زیاد است که از طریقی دیگر مبالق بیشتری را از معامله گرن کسر میکنند. همچنین بروکر هایی که کمیسیون بالاتری را دریافت میکنند ممکن است برای معامله گران ساده مفید نباشد. پس انتخاب یک بروکر با کمیسیون معقول میتواند بهترین انتخاب باشد. بهتر این است که قبل از باز کردن حساب، هزینه های آنها را بدانید و با دیگر رقبایشان مقایسه کنید.

 

همچنین بروکرها که از شما اسپرد می گیرند، وقتی  شما پوزیشنی(معامله ایی) را باز می کنید، شما اسپرد اضافی پرداخت خواهید کرد. به یر از کارمزد و اسپرید، هزینه های دیگری را نیز باید به بروکر خود پرداخت کنید. مثلا برای باز ماندن معامله شما بیش از یک شبانه روز، شاید نیاز باشد نرخ بهره شبانه پرداخت کنید. البته بروکرهایی هستند که با ارائه حساب اسلامی، هزینه نرخ بهره شبانه را دریافت نمیکنند. این هزینه ها در مقابل سود شما از بازارهای مالی بسیار ناچیز هستند. به طور مثال وقتی شما 100 دلار در یک معامله سود میکنیدف بسته به نوع بروکر ممکن است 3 دلار را بابت زینه های این معامله به بروکر پرداخت نمایید.

اعتبار بروکر

مهمترین معیار برای سنجش یک بروکر اعتبار یا رگوله آن است. اما از کجا میتوان اعتبار یک بروکر را سنجید؟ مجوزهای مربوط به بروکر از اهمیت زیادی برخوردار است. تمامی بروکرهای معتبر تحت نظارت سازمان‌های ناظر، فعالیت می‌کنند.  نه تنها سازمان های ناظر فعالیت بروکر ها را زیر نظر دارند، بلکه با دریافت مبلغی از بروکر حساب معاملاتی را نیز بیمه میکنند. هرچه اعتبار  رگولاتور بیشتر باشد، طبعا اعتبار بروکر نیز افزایش پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال سه مؤسسه FCM، CFTC و NFA به‌عنوان معتبرترین نهاد ناظر ر بازار های مالی شناخته می‌شوند که بروکرهای آمریکایی موظف هستند تأیید آن‌ها را دریافت کنند. همچنین نقدینگی بالای بروکر نیز نشان از اعتبار ان بروکر دارد.

چرا باید بروکر رگوله شده باشد؟

یک بروکرمعتبر می بایست علاوه بر ویژگی های استاندارد ؛ حتما دارای رگوله باشد تا قیمتهای واقعی را ارائه کند و در این زمینه تاخیر یا  تخلفی انجام ندهد. یکی از مهمترین ویژگی هایی که یک بروکر دارای اعتبار باید داشته باشد نظارت توسط نهادهای مالی است .  رگوله بودن امنیت یک بروکز را بالا میبرد وقتی شما مبلغی را در بروکر جهت سرمایه گذاری به امانت می‌گذارید مطمئنا انتظار دارید که بروکر طرف قرار داد بتواند اعتماد شما را جلب نماید. . بروکر رگوله میبایست به طور منظم گزارش هایی  از جزئیات فعالیت های مالی خود به نهاد رگولاتور  ارائه دهد. در صورت بروز هرگونه تخلف مالی توسط بروکر ، سازمان های Regulator اجازه ی مسدود کردن فعالیت بروکرها را دارند.

امکانات بروکر

نقدینگی زیاد و اسپرد کم به عنوان دو فاکتور مهم در انتخاب بروکر است. همچنین یک بروکر مناسب باید امکانات معقول و استاندادری را نیز به معامله گران ارائه دهد.

تنوع در حساب‌های معاملاتی

بروکر مناسب حساب های معاملاتی مختلفی را به معامله گران پیشنهاد میکند. یک معامله گر با توجه به میزان سرمایه ایی که در اختیار دارد میتواند از انواع حساب معاملاتی استفاده نماید. به ظور مثال چنانچه معامله گری صد دلار سرمایه در اختیار داشته باشد، میبایست از حساب سنت استفاده کند. پس یک بروکر خوب باید این نوع حساب معاملاتی را نیز داشته باشد.

سرعت بالای در  اجرای معاملات

قیمت‌ها در بازار فارکس نوسانات زیادی را در لحظه دارند. آنچه شما در صفحه مانتور خود میبینید باید همان را در زمان معامله بدست آورید. دیدن و بررسی نظرات سایر معامله گراندر این زمینه میتواند مفید باشد.. به این ترتیب می‌توانید تشخیص دهید که کدام بروکر از این منظر کدام سرعت بالایی را در انجام معاملات دارد.

تنوع بازارهای معاملاتی

بروکرهای معروف دنیا علاوه بر امکان معامله در بازار فارکس، اجازه انجام معاملات سایر نماد ها مانند فلزات گران‌بها (طلا و نقره)، بورس وال استریت، برترین شاخص‌های جهانی و ارزهای دیجیتال را نیز به کاربران خود می‌دهند. به این ترتیب دیگر نیاز نیست که برای دسترسی به هریک از این بازارها به دنبال یک بروکر جداگانه باشید.

خدمات پشتیبانی

بازار فارکس یک بازاری است که در طول هفت روز هفته به‌صورت ۲۴ ساعته فعال است. به همین دلیل مسئله پشتیبانی از کاربران اهمیت بالایی دارد یک معامله‌گر باید آسوده‌خاطر باشد که هر زمان به مشکلی برخورد می‌کند، می‌تواد از خدمات پشتیبانی بروکر به‌راحتی بهره‌مند شود.

رگولاتورهای معتبر بروکر

بروکرهای معتبر تحت نظارت سازمان‌های ناظر بازار فارکس فعالیت می‌کنند. این سازمان‌های نظارت ضمن اینکه فعالیت بروکرها را کنترل می‌کنند،  با دریافت وجهی از بروکر، حساب‌های معامله‌گران را تا سطح مشخصی بیمه می‌کنند. هرچه اعتبار سازمان‌ها رگولاتور بیشتر باشد، طبعا اعتبار بروکر نیز افزایش پیدا می‌کند.

مراحل شروع کار با بروکر

انتخاب بروکر

شما میباست در مرحله اول با توجه به مطالبی عنوان شده یک بروکر مناسب را انتخاب نمایید.

بررسی نرم‌افزار معاملات

بروکرها نرم افزارهای معاملاتی مختلفی دارند که در اختیار شما قرار می‌گیرد. این نرم افزارها، پلتفرم معاملاتی هستند، که شما میتوانید  تحلیل‌ها و معاملات خود را در ان انجام دهید. بیشتر بروکرها از نرم افزار متاتریدر استفاده می‌کنند. نرم افزار متاتریدر یک پلتفرم قدیمی است و توضیه میشود بروکری را انجاب کنید که از پلتفرم سی تریدر و یا نینجا استفاه میکند. البته میتوانیددر سایت تریدینگ ویو با اتصال حساب بروکر به این سایت از پلتفرم قدرتمند این سایت استفاده کنید.

ثبت‌نام

شما میبایست از سایت اصلی بروکر اقدام به ثبت نام کنید تا بتوانید حساب خود را افتتاح نمایید. دقت داشته باشید بسیاری از بروکر ها به دلی محدودیت های اعمال شده با کشور ایران همکاری ندارند. پس برای جلوگیری از مشکلات آتی حتما بروکری را انتخاب کنید که رگولاتور همکاری با ایران را داشته باشد.هنگامی که تمامی مراحل ثبت نام را گذراندید، نوبت به ارسال مدارک برای تایید شدن حسابتان می‌رسد. برای جلوگیری از پولشویی، بروکر ها نیاز به دریافت اطلاعات شما دارند . پس با ارسا مدراک خواسته شده میبایست احراز هویت نمایید.

برای معامله گران ارائه کارت ملی یا پاسپورت برای احراز هویت پذیرفته میشود. همچنین برای تایید محل سکونت شما نیاز به مدراکی است که تایید کند شما در آن محل سکونت دارید. مدارکی مانند قبض برق و یا گاز که آدرس محل زندگی شما در ان قید شده باشد وبیشتر از شش ماه از زمان صدور ان نگذشته باشد. همچنین میتوانی از بانک خود بخواهید حساب بانکی شما را به همراه ادرس پرینت گرفته و با مهر و امضا آن را تایید نمایند.

واریز و برداشت

برای شروع به معامله شما باید مبلغی را که حداقل آن توسط بروکر به اطلاع شما میرسدف به حساب افتتاح شده خود واریز کنید. بری معامله گران ایرانی این بخش بسیار مهم است که بتوانند واربز و برداشت ریالی داشته باشند. پس بروکری را انتخاب نمایید که بتوانید به راحتی واریز و برداشت ریالی داشته باشید. روش های دیگری برای واریز و برداشت وجود دارد که کارمزد بسیار بالایی را دریافت میکنند به طور مثال انتقال وجه از طریق پی پال مستلزم پرداخت کارمزد زیادی است.

بهترین و معتبرترین بروکرها برای ایرانیان

 بروکرهای فیبو گروپ، آلپاری، لایت فارکس و روبوفارکس می‌توانند گزینه مناسبی برای ایرانیان باشند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید