Your browser does not support JavaScript!
نماشا

چرا طلا و بیت کوین با هم رکوردهای جدیدی را ثبت می کنند؟

چرا طلا و بیت کوین با هم رکوردهای جدیدی را ثبت می کنند؟

به ندرت دیده می شود که طلا و بیت کوین همزمان رکوردهای سطوح جدیدی را ثبت کنند. طلا به عنوان بهترین دارایی امن در نظر گرفته می شود، در حالی که بیت کوین اغلب به عنوان یکی از خطرناک ترین و سوداگرانه ترین دارایی ها در نظر گرفته می شود. وقتی هر دوی آنها یک رالی باورنکردنی ایجاد می‌کنند، سیگنال‌های متفاوتی درباره حال و هوای بازارهای جهانی ارسال می‌کند.

با این حال، محرک های پشت هر رالی کاملاً متفاوت هستند. تنها ویژگی مشترک این است که هم طلا و هم بیت کوین از این گمانه زنی سود برده اند که فدرال رزرو در حال کاهش نرخ بهره است. جدای از آن، هر دارایی توسط نیروهای منحصر به فرد خود به سمت بالاتر هدایت شده است.

طلا با خرید مستقیم از بانک های مرکزی مورد تقاضا قرار گرفت و چین پیشتاز این تقاضا است. پکن در تلاش است تا ذخایر خود را از دلار آمریکا متنوع تنوع ببخشد، پس از اینکه آمریکا دلار را در تحریم های خود علیه روسیه اعمال کرد. چین نگران است که در صورت بدتر شدن روابطش با آمریکا ( با روی کار آمدن دونالد ترامپ) به همین سرنوشت دچار شود.

 

طلا و بیت کوین.png
نمودار روزانه طلا و بیت کوین

مصرف کنندگان چینی نیز به دنبال محافظت در برابر سقوط در بازارهای دارایی و سهام این کشور هستند. این تقاضای محلی برای پناه آوردن به طلا  است (طلا در شانگهای با قیمت قابل توجهی نسبت به همان طلا در لندن معامله می شود).

جریان های امن منبع محرک دیگری برای صعود قیمت طلا بوده است. چشم‌انداز ژئوپلیتیکی ناپایدار است و برخی از سرمایه‌گذاران نیز ممکن است طلا را به عنوان پوششی در برابر رکود بخرند، زیرا رشد اقتصادی در چندین منطقه در حال کاهش است.

محرک صعود بیت کوین چیست؟

در عرصه کریپتو، بیت کوین پس از راه اندازی ETF های اسپات در سال گذشته، مورد تقاضای شدیدی فرار گرفته است. این قراردادها به «بازیکنان بزرگ» امکان دسترسی آسان‌تر و مطمئن‌تر به این سکه معروف را می‌دهد.

یکی از سیگنال‌هایی که نشان می‌دهد صعود بیت‌کوین توسط «پول هوشمند» انجام می‌شود، این است که کوین های جایگزین کوچک‌تر به بالاترین رکورد خود نزدیک نیستند. از این رو، سرمایه‌گذاران به جای اینکه صرفاً به دنبال سود باشند، ترجیح می‌دهند که دارایی‌های کریپتو با کیفیت بالاتر و نوسان کمتری داشته باشند.

 

xm2024031312.png

یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت بیت کوین، چشم انداز کاهش رشد عرضه، پیش از رویداد  halving ماه آینده است. این فرآیندی است که در آن پاداش استخراج بلوک های جدید بیت کوین به نصف کاهش می یابد و نرخ تولید بیت کوین های جدید کاهش می یابد.

رشد آهسته عرضه اغلب به قیمت های بالاتر منجر می شود. در واقع، قیمت بیت کوین پس از رویدادهای halving قبلی افزایش یافته است، و این بار، به نظر می رسد معامله گران پیشتاز این حرکت هستند.

آیا صعود ها می تواند بیشتر گسترش یابد؟

 این سوال در ذهن همه وجود دارد که آیا این افزایش ها می توانند حتی بیشتر هم شوند. به طور خلاصه، پاسخ ممکن است "بله" باشد.

بیایید با طلا شروع کنیم. بانک‌های مرکزی طی دو سال گذشته مقادیر بی‌سابقه طلا خریداری کرده‌اند و این روند احتمالاً با داغ شدن بن‌بست روابط بین ایالات متحده و چین ادامه خواهد یافت، به خصوص اگر دونالد ترامپ مجدداً به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

چین در حال بارگیری طلا بوده است، اما طلا هنوز تنها 4.3 درصد از کل ذخایر ارزی این کشور را تشکیل می دهد. از این رو، فضای زیادی برای ادامه افزایش این تعداد وجود دارد و تقاضا برای شمش در سطوح بالا نگه داشته می شود.

 

xm2024031313.png
روند افزایشی ذخایر طلا

به طور مشابه، طلا همچنان می تواند از کاهش نرخ بهره حمایت کند. گمانه زنی ها در مورد کاهش نرخ بهره باعث پایین آمدن بازده اوراق قرضه شده است که باعث تقویت فلز زردی شده است که هیچ بازدهی برای نگهداری ندارد. اما بازده از منظر تاریخی بسیار بالاست و نزدیک به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر معامله می شود. این نشان می‌دهد که طلا همچنان می‌تواند روی بازدهی که به سطوح «عادی‌تر» بازگردد، سرمایه‌گذاری کند، به‌ویژه اگر اقتصاد ایالات متحده ضعیف شود و فدرال رزرو را مجبور کند تا نرخ‌های بهره را عمیق‌تر و سریع‌تر کاهش دهد.

در مورد بیت کوین، چشم انداز هنوز مثبت به نظر می رسد قبل از رویداد halving در 20 آوریل، که در موارد قبلی به نفع قیمت ها بوده است. در همان زمان، بیت کوین به طور فزاینده ای به عنوان یک دارایی جایگزین وارد پورتفولیوهای سازمانی می شود. حتی اگر تنها بخش کوچکی از چنین پورتفولیوهایی را تشکیل دهد، این جریانات هنوز برای بازاری به کوچکی ارزهای دیجیتال قابل توجه است.

با این حال، ممکن است یک مورد قوی‌تر برای اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ، وجود داشته باشد. اتریوم هنوز 17 درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد خود است، اما ممکن است فقط یک موضوع زمان باشد تا جریان‌های «پول هوشمند» مانند بیت‌کوین اخیراً جذب اتریوم شود.

درخواست‌ها برای ETF‌های اسپات اتریوم هنوز در انتظار تایید توسط تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده است که ممکن است اواخر امسال اعطا شود.

 

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید