Your browser does not support JavaScript!
نماشا

فارکس

فارکس
فارکس
فارکس

فارکس مکانی برای انجام معاملات ارزی است. حجم معاملات در این بازار روزانه نزدیک پنج تریلیون دلار تخمین زده میشود. از این رو بازار فارکس را میتوان بزرگترین بازار جهان دانست.

آیا دوست دارید در بزرگترین بازار جهان فعالیت داشته باشید؟ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بسیاری از موسسات مالی و بانک ها در این بازارفعالیت دارند. پس میتوان بازار فارکس را یک شبکه الکترونیکی از بانک ها، موسسات مالی، کارگزاران و معامله گران دانست.

این بازار به جز روزهای تعطیل، بصورت ۲۴ ساعته شبانه روز از صبح روز دوشنبه تا بامداد روز شنبه باز است.


چکیده مطالب:

• بازار فارکس یک شبکه الکترونیکی است که امکان معاملات در پنج روز هفته بصورت ۲۴ ساعت شبانه روز را فراهم میکند.

• معامله گران در هر نقطه از جهان میتوانند به خرید و فروش ارز های مختلف دنیا بپردازند.

• فعالان بازار فارکس از اختلاف قیمت ارزها در طول زمان سود کسب میکنند.


 

 

جفت ارزهای فارکس:

هنگام معامله در بازار ارز، آن ها را (ارزها) کنار هم جفت میکنند. که بصورت EUR/USD یا GBP/USD و یا USD/JPY نام برده میشود. این یعنی ارزش یورو (EUR) نسبت به دلار امریکا (USD) مقایسه میشود. و یا پوند انگلستان (GBP) در برابر دلار امریکا (USD) مقایسه میشود. همچنین دلار امریکا (USD) نسبت به ارزش ین ژاپن (JPY) سنجیده میشود.

در مقابل جفت ارز ها قیمتی وجود دارد که از تقسیم ارزش ارز اول (در مثال بالا یورو) بر ارزش ارز دوم (در مثال بالا دلار امریکا)، بدست می آید. چنانچه این عدد رشد کند به معنای بالا رفتن ارزش یورو نسبت به دلاراست. معامله گران میتوانند در این حالت از خرید جفت ارز EUR/USD سود کسب کنند.

حجم معاملات در فارکس:

در بازار ارز، معاملات بر حسب لات معامله میشود. ارزش استاندارد لات برابر است با صدهزار دلار.

زمانی که شما با حجم ده هزار دلار وارد یک معامله میشوید یعنی با حجم یک دهم لات معامله میکنید. کمترین میزان ورود به یک معامله هزار دلار معادل یک صدم لات هست. آیا شما حداقل هزار دلار برای ورود به بازار فارکس در اختیار دارید؟

نگران نباشید با امکاناتی که کارگزاران در اختیار معامله گران قرار میدهند، یک معامله گر میتواند حتی با ده دلار هم وارد معاملات شود.

بازارفارکس چقدر بزرگ است؟

در این بازار حجم معاملات به قدری زیاد است که شما در کسری از ثانیه میتوانید سود خودتان را تسویه کنید. و یا با حجم بسیار بالا به معاملات خرید یا فروش بپردازید.( بر خلاف بازار بورس ایران که میبایست در صف خرید یا فروش قرار بگیرید).

بزرگترین بازارهای مالی جهان در شهر لندن، نیویورک، سنگاپور، توکیو، فرانکفورت، هنگ کنگ و سیدنی واقع شده. که جلسات معاملاتی سیدنی، توکیو، لندن و نیویورک بسیار پر اهمیت هستند.

نحوه معامله در فارکس

این بازار ۲۴ ساعته شبانه روز، در ۵ روز هفته در مراکز مالی سراسر جهان فعال است. این موضوع به معامله گران این امکان را میدهد در هر ساعتی بتوانند خرید یا فروش انجام دهند.

در زمان های گذشته بازار فارکس فقط توسط بانکها، شرکت های تجاری بزرگ، صندوق های سرمایه و یا معامله گران بزرگ قابل معامله بود. اما در زمان حال خرید و فروش ارز میتواند با یک کلیک موس انجام شود. امروزه هرفردی میتواند در بازار فارکس معاملات ارزی انجام دهد. اما دقت کنید تا در این بازار، طعمه بانک ها و موسسات بزرگ مالی نشوید. (در کنار ما نگران این موضوع نخواهید بود).

تفاوت های بازار فارکس

تفاوت های زیادی بین بازار فارکس و سایر بازارهای مالی وجود دارد. در زیر به برخی از این تفاوت ها اشاره شده است.

قوانین کم

در بازار فارکس نسبت به سایر بازارهای مالی مانند بازار معاملات آتی قوانین و مقررات پیچیده ایی وجود ندارد. هیچ ارگان و نهاد خاصی بر بازار فارکس نظارت ندارد. تمامی تبادلات بین معامله گران انجام میشود. شما ارزی را میخرید و شخص دیگر همان ارز را از شما میخرد.

کمیسیون ها

میزان کارمزد برای بروکرها مختلف متفاوت است. شما به عنوان معامله گر چنانچه حسابتان بر حسب دلار باشد و بخواهید به طور مثال یورو خریداری کنید در واقع شما دلار خود را فروخته و یورو خریداری میکنید. این عملیات در کسری از زمان توسط کارگزار شما صورت میگیرد. همچنین برخی از کارگزاران تحلیل ها و اخبار را به عنوان خدمات، در اختیار معامله گران قرار می دهند و از طریق کمیسیون اندکی کارمزد خود را دریافت و از این طریق کسب درآمد میکنند.

ضریب اهرم

کمترین میزان حجم ورود به معاملات ۱۰۰۰ دلار است. این بدان معناست که شما حداقل مجاز به خرید یا فروش به ارزش ۱۰۰۰ دلار در هر یک از معاملات خواهید بود. کارگزاران از طریق ضریب اهرم، اعتبار سرمایه معامله گران را بالا میبرند. در این صورت شما با ضریب اهرم ۱/۱۰۰  قادر خواهید بود با ۱۰ دلار وارد معامله شده و ارزش سرمایه شما صد برابر میشود. به همین صورت چنانچه با ضریب ۱/۲۰۰ کارکنید، با ۱۰ دلاری که در اختیار دارید قادر خواهید بود تا به ارزش ۲۰۰۰۰ دلار معامله داشته باشید.

لازم به توضیح است که میزان سود و ضرر شما با احتساب ۱۰۰۰۰ دلار و یا ۲۰۰۰۰ دلار (در مثال بالا) محاسبه خواهد شد. یعنی سود های شما نیز صد برابر و یا دویست برابر خواهد شد.

نمونه ایی از یک معامله فارکس

فرض کنید یک معامله گر معتقد است یورو در برابر دلار افزایش خواهد یافت. نسبت ارزش یورو در برابر دلار ۱/۲ است. این یعنی نرخ برابری یورو در برابر دلار امریکا ۱/۲ است. برای خرید یک یورو شما میبایست ۱/۲ دلار پرداخت کنید. چنانچه نرخ برابری افزایش پیدا کند و به ۱/۵ برسد، شما در هر دلار ۰/۳ سود خواهید کرد. چنانچه شما با حجم ۱۰۰۰ دلار معامله کنید، شما ۳۰۰ دلار سود کسب خواهید کرد.

در حالتی که بخواهید از ضریب اهرم (بطور مثال ۱/۱۰۰) استفاده کنید. شما با سرمایه ۱۰ دلاری و با ضریب اهرم ۱/۱۰۰ میتوانید با همان حجم۱۰۰۰دلار وارد همان معامله شوید. و مقدار سودی که از ۱۰ دلار کسب خواهید کرد با ضریب اهرم ۱/۱۰۰ برابر است با ۳۰۰ دلار.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید