Your browser does not support JavaScript!
نماشا

قرارداد اختیار (آپشن)

قرارداد اختیار (آپشن)

قرارداد اختیار معامله قراردادی است که به دارنده اختیار خرید این حق را می دهد که دارایی پایه را در یک تاریخ معین (معروف به تاریخ انقضا یا سررسید) با قیمت از پیش تعیین شده بخرد یا بفروشد. در مقابل، فروشنده یا نویسنده اختیار انتخابی ندارد جز اینکه در صورت اعمال اختیار، موظف به تحویل یا خرید دارایی پایه است.

به طرف اول دارنده اختیار یا خریدار اختیارگفته میشود

خریدار قرار داد اختیار هزینه اولیه را برای توافق می پردازد. خریدار اختیار خرید از افزایش قیمت سود می برد اما ضرر محدودی دارد
اگر قیمت کاهش یابد نیازی به اجرای قرار داد یا تسویه قرارداد نیست. بلکه فقط هزینه اولیه از دست می رود.
خریدار از افزایش قیمت سود می برد، اما در صورت کاهش قیمت، ریسک ضرر محدودی دارد. به طور خلاصه، اگر معامله و قرارداد در سود بود که روز انقضای قرارداد تسویه سود انجام میدهد ولی چنانچه معامله در ضرر بود این اختیار را دارد که در روز انقضای قرارداد، قرارداد را اجرایی نکند.

فروشنده قرار داد اختیار یا نویسنده اختیار معامله

در شروع قرارداد اختیار معامله حق قراداد را برای تحمل ریسک دریافت می کند. نویسنده قرارداد از کاهش قیمت سود می برد، اما در صورت افزایش قیمت، ریسک صعودی نامحدودی دارد. به طور مشابه، نویسنده در صورت افزایش قیمت سود می برد زیرا او حق بیمه را حفظ می کند اما ممکن است مقدار قابل توجهی از کاهش قیمت را از دست بدهد.


مهم:

اختیارات آمریکایی را می توان در هر زمانی قبل از تاریخ انقضای اختیار اعمال کرد، در حالی که گزینه های اروپایی فقط در تاریخ انقضا یا تاریخ اعمال می توانند اعمال شوند.


انواع قرارداد اختیارات

دو نوع قرارداد اختیاری وجود دارد: قرار داد اختیار خرید (کال) و قرار داد اختیار فروش(بید). هر دو را می توان برای سفته بازی در مورد جهت قرار گرفتن اوراق بهادار یا قرار گرفتن در معرض پرچین خریداری کرد. همچنین می توان آنها را برای ایجاد درآمد فروخت.

به طور کلی، اختیار خرید را می توان به عنوان یک شرط اهرمی روی افزایش ارزش سهام یا شاخص خریداری کرد، در حالی که اختیار فروش برای سود از کاهش قیمت خریداری می شوند. خریدار اختیار خرید این حق را دارد، اما نه تعهدی، تعداد سهام مشمول قرارداد را به قیمت معامله خریداری کند. از طرف دیگر، خریداران حق فروش سهام را به قیمت تعیین شده در قرارداد دارند، اما نه تعهدی.

اگر خریدار تصمیم به اجرای اختیار خرید برای خرید اوراق بهادار اساسی یا اجرای اختیار فروش برای فروش داشته باشد، فروشندگان اختیار معامله، که به عنوان نویسندگان نیز شناخته می‌شوند، موظفند طرف معامله خود را انجام دهند.

  • قرارداد اختیار خرید: در معامله اختیار خرید، یک موقعیت زمانی باز می شود که قرارداد یا قراردادهایی از فروشنده خریداری شود. در معامله، به فروشنده حق بیمه پرداخت می شود تا تعهد فروش سهام را به قیمت اعتصاب به عهده بگیرد. اگر فروشنده سهامی را که قرار است فروخته شود در اختیار داشته باشد، موقعیت به عنوان خرید تحت پوشش نامیده می شود.
  • قرارداد اختیار فروش: خریداران اختیار فروش در مورد کاهش قیمت سهام یا شاخص پایه گمانه زنی می کنند و حق فروش سهام را به قیمت تعیین شده در قرارداد دارند. اگر قیمت سهام قبل از انقضا یا در زمان انقضا از قیمت ضربتی یا هدف کمتر شود، خریدار می‌تواند سهام را برای خرید به قیمت ضربتی یا هدف به فروشنده واگذار کند. یا اگر سهام در پرتفوی نگهداری نشود، قرارداد را بفروشد.

نمونه ای از اختیار معامله

سهام شرکت ABC با 60 دلار معامله می شود. و یک نویسنده به دنبال  اختیار فروش به قیمت 65 دلار با انقضای یک ماهه است. اگر قیمت سهام زیر 65 دلار باقی بماند و گزینه‌ها منقضی شوند، نویسنده سهام را نگه می‌دارد و می‌تواند با نوشتن مجدد، حق بیمه دیگری دریافت کند.

با این حال، اگر قیمت سهم به قیمتی بالاتر از 65 دلار افزایش یابد، که به آن پول نقد (ITM) گفته می شود، خریدار سهام را از فروشنده می گیرد و آنها را به قیمت 65 دلار خریداری می کند. در صورتی که خرید سهام نتیجه مطلوبی نداشته باشد، خریدار اختیار نیز می‌تواند گزینه‌ها را بفروشد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید