Your browser does not support JavaScript!
نماشا

نفت تگزاس WTI

نفت تگزاس WTI

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) یک عیار خاص از نفت خام و یکی از سه معیار اصلی در قیمت گذاری نفت به همراه نفت برنت و نفت دبی در بازار کالا است. WTI به عنوان یک نفت شیرین سبک شناخته می شود زیرا حاوی حدود 0.34٪ گوگرد است که آن را "شیرین" می کند و چگالی کمی دارد (وزن مخصوص) و آن را "سبک" می کند.

WTI کالای اساسی قرارداد آتی نفت بورس کالای نیویورک (NYMEX) است و نفتی باکیفیت محسوب می شود که به راحتی تصفیه می شود.


کلمات کلیدی

  • وست تگزاس اینترمدیت یک نفت خام سبک و شیرین است که به عنوان یکی از معیارهای اصلی جهانی نفت عمل می کند.
  • این نفت عمدتاً از داخل تگزاس تهیه می شود و یکی از با کیفیت ترین نفت های جهان است که به راحتی تصفیه می شود.
  • WTI کالای اساسی برای قرارداد آتی نفت NYMEX است.
  • WTI اغلب با نفت خام برنت مقایسه می شود، که معیار نفتی برای دو سوم قراردادهای نفتی جهان مبتنی بر نفت استخراج شده در دریای شمال است.

آشنایی با وست تگزاس اینترمدیت

WTI معیار اصلی نفت آمریکای شمالی است زیرا از ایالات متحده و عمدتاً از حوزه پرمین تامین می شود. این نفت عمدتاً از تگزاس می آید. سپس از طریق خطوط لوله عبور می کند و در غرب میانه و خلیج مکزیک تصفیه می شود. نقطه تحویل اصلی برای تبادل فیزیکی و تسویه قیمت برای WTI، کوشینگ، اوکلاهما است.

 

OKLOHAMA WTI.webp

 

سیستم تحویل کوشینگ هاب از 35 خط لوله (20 ورودی و 15 خروجی) و 16 پایانه ذخیره سازی تشکیل شده است.

این هاب دارای 90 میلیون بشکه ظرفیت ذخیره سازی است و 13 درصد از ذخیره نفت ایالات متحده را تشکیل می دهد. ظرفیت ورودی و خروجی 6.5 میلیون بشکه در روز است. کوشینگ به عنوان "چهارراه خط لوله جهان" شناخته می شود.

 

CUSHING.webp

 

وست تگزاس اینترمدیت به عنوان معیار بازار نفت

اهمیت یک معیار در بازار نفت این است که معیارها به عنوان قیمت مرجع برای خریداران و فروشندگان نفت خام عمل می کنند. معیارهای نفت اغلب در رسانه ها به عنوان قیمت نفت نقل می شود. اگرچه نفت خام برنت و نفت خام WTI محبوب ترین معیارها هستند، اماقیمت آنها اغلب در تضاد است. تفاوت قیمت بین برنت و WTI را اسپرد Brent-WTI می نامند.

WTI رایج ترین معیار مورد استفاده در سطح جهان نیست، این افتخار نصیب برنت می شود، جایی که دو سوم قراردادهای نفتی در سطح جهان از برنت به عنوان معیار استفاده می کنند. با این حال، هر دو نفت باکیفیت در نظر گرفته می شوند و بنابراین دو معیار مهم نفت در جهان هستند. همانطور که گفته شد، WTI دارای محتوای گوگرد 0.34٪ است در حالی که Brent دارای محتوای گوگرد 0.37٪ است. هر چه میزان گوگرد نفت کمتر باشد، تصفیه آن آسان تر است و جذابیت آن را بیشتر می کند. محتوای گوگرد زیر 0.5٪ شیرین در نظر گرفته می شود. WTI برای بنزین ایده آل است در حالی که برنت برای گازوئیل ایده آل است.

قیمت نفت خام WTI و نفت خام برنت

از نظر تئوری، با توجه به کیفیت، نفت خام WTI باید با قیمت بالاتری نسبت به نفت خام برنت معامله شود، اما همیشه اینطور نیست. در حالی که دو نوع نفت خام می توانند با قیمت های مشابه معامله شوند، هر کدام بازار عرضه و تقاضای منحصر به فرد خود را دارند و بنابراین قیمت آن منعکس کننده اصول بازار فردی آن است.

از زمان رونق شیل در ایالات متحده، که منجر به افزایش تولید WTI شد، قیمت WTI کاهش یافته است و معمولاً با تخفیف نسبت به برنت معامله می شود. علاوه بر این، انتقال WTI به خارج از کشور  می‌تواند هزینه‌ای داشته باشد که باعث می‌شود WTI نتواند از نظر قیمت‌گذاری با نفت خام برنت رقابت کند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید