Your browser does not support JavaScript!
نماشا

کارگزار

کارگزار

کارگزار یک شخص یا بنگاه اقتصادی است که به عنوان واسطه بین سرمایه گذار و بورس اوراق بهادار عمل می کند. از آنجا که بورس اوراق بهادار فقط سفارشات را از افراد یا شرکتهایی که عضو آن بورس هستند می پذیرد، معامله گران شخصی و سرمایه گذاران به خدمات اعضای بورس نیاز دارند. کارگزاران آن خدمات را ارائه می دهند و از طرق مختلف، مثلا از طریق کارمزد، برایشان جبران می شود.

مفهوم کارگزار

کارگزار  یک شخص و بروکر شرکتی است که  سفارش های خرید و فروش ثبت‌شده توسط معامله گران را انجام میدهد و کارمزد دریافت می‌کند. ممکن است کـارگزار نقش شرکتی نیز داشته باشد که به عنوان نماینده برای مشتری عمل می‌کند و به خاطر خدماتش هزینه ای از مشتری دریافت میکند.

 

خدمات کارگزار

علاوه بر اجرای سفارشات مشتری، کارگزاران ممکن است تحقیقات، برنامه های سرمایه گذاری و اطلاعات بازار را به سرمایه گذاران ارائه دهند. آنها همچنین ممکن است محصولات و خدمات مالی دیگر شرکت کارگزاری خود را  به مشتری خصوصی، به فروش برسانند. در گذشته فقط افراد ثروتمند می توانستند از عهده همکاری با یک کارگزار برآیند و به بورس دسترسی پیدا کنند. برنامه های آنلاین باعث تحولات بزرگ و دسترسی آسان و ارزان  شد. این کارگزاران  به سرمایه گذاران امکان داد و ستد با هزینه کمتری را می دهد، اما بدون مشاوره شخصی.


کلمات کلیدی

  • کارگزار یک شخص یا بنگاه اقتصادی است که به عنوان واسطه بین سرمایه گذار و بورس اوراق بهادار عمل می کند.
  • یک کارگزار به عنوان نماینده مشتری عمل می کند و برای خدمات خود از مشتری کمیسیون می گیرد.
  • کارگزاران خدمات اجرایی و همچنین مشاوره و راه حل های متناسب با سرمایه گذاری را ارائه می دهند.

 

کارگزاران خدمات گسترده ای از جمله تحقیقات بازار، مشاوره سرمایه گذاری و برنامه ریزی بازنشستگی را در کنار طیف گسترده ای از محصولات سرمایه گذاری ارائه می دهند. سرمایه گذاران بایستی که برای معاملات خود کمیسیون  پرداخت کنند.  تعداد فزاینده ای از کارگزاران محصولات سرمایه گذاری مبتنی بر کارمزد مانند حساب های سرمایه گذاری مدیریت شده را ارائه می دهند.

کارگزاران املاک و مستغلات

در صنعت املاک و مستغلات، کارگزار متخصص املاک باید دارای مجوز معتبری داشته باشد.  وظایف کارگزار هنگام کار برای فروشنده  شامل موارد زیر است:

  • تعیین ارزش بازار املاک.
  • لیست و تبلیغ ملک برای فروش.
  • نمایش ملک به خریداران احتمالی.
  • مشاوره دادن به مشتریان در مورد پیشنهادات، مقررات و موارد مرتبط.
  • ارسال کلیه پیشنهادات به فروشنده جهت بررسی.

 

ممکن است کارگزار املاک و مستغلات، برای خریدار نیز کار کند. در این صورت، کارگزار مسئول این موارد است:

  • مکان یابی کلیه املاک در منطقه مورد نظر خریدار بر اساس محدوده قیمت و معیارها.
  • تهیه پیشنهاد اولیه و قرارداد خرید برای خریدار که تصمیم دارد پیشنهادی برای یک ملک ارائه دهد.
  • مذاکره با فروشنده از طرف خریدار.
  • مدیریت بازرسی از املاک و مذاکره در مورد تعمیرات.
  • کمک به خریدار برای بستن و تصرف در ملک.

 

مقررات کارگزار

کارگزاران در سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی(FINRA) ، سازمان تنظیم خودکار کارگزاران، ثبت نام می کنند. در ارائه خدمتات به مشتریان خود، کارگزاران طبق استاندارد های رفتاری عمل میکند که این امر مستلزم وجود دلایل منطقی برای توصیه یک محصول یا سرمایه گذاری خاص است. قسمت دوم این قانون که معمولاً “مشتری خود را بشناسید” یا KYC نامیده می شود، مراحلی را که یک کارگزار باید برای شناسایی مشتری و اهداف پس انداز خود استفاده کند، بیان می کند. که به آنها کمک می کند تا دلایل منطقی توصیه شده را تعیین کنند. کارگزار باید تلاش معقولانه ای برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی مشتری، وضعیت مالیاتی ، اهداف سرمایه گذاری و سایر اطلاعاتی که در تهیه توصیه نامه استفاده می شود، کسب کند.

 

این استاندارد رفتاری با استاندارد اعمال شده برای مشاوران مالی ثبت شده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) به عنوان مشاوران سرمایه گذاری ثبت شده (RIAs) تفاوت قابل توجهی دارد. طبق قانون مشاوران سرمایه گذاری در سال 1940، RIA ها طبق استاندارد امانتداری محکم نگهداری می شوند تا ضمن افشای کامل هزینه هایشان، همیشه به نفع مشتری عمل کنند.

 

کارگزاران املاک و مستغلات در ایالات متحده مجوز دارند. البته این مجوز توسط دولت فدرال ارائه نمیشود . هر ایالت قوانین خاص خود را دارد که انواع روابطی که می تواند بین مشتری و کارگزار وجود داشته باشد.تعریف میشود.

 

نمونه کارگزاران در دنیای واقعی

بسیاری از شرکت ها به عنوان کارگزار با FINRA ثبت شده اند. هرچند برخی ممکن است از نام کارگزار خود برای اهداف متفاوتی استفاده کنند. بسیاری از شرکتهای بازرگانی به عنوان کارگزار ثبت شده اند تا آنها و معامله گرانشان بتوانند مستقیماً به بورس و مبادلات دسترسی داشته باشند، با این وجود خدمات کارگزار به مشتریان گسترده ارائه نمی شود. این با نقشی که کارگزاران خدماتی  ممکن است ایفا کنند متفاوت است.

کارگزاران خدماتی 

کارگزاران خدماتی  تمایل دارند از نقش خود به عنوان یک کارگزاری به عنوان یک سرویس جانبی در دسترس مشتریان با ارزش خالص در کنار بسیاری از خدمات دیگر مانند برنامه بازنشستگی یا مدیریت دارایی استفاده کنند. نمونه هایی از یک کارگزار خدمات کامل ممکن است شامل پیشنهادهایی از شرکتی مانند مورگان استنلی یا گلدمن ساکس یا حتی بانک مرکزی آمریکا مریل لینچ باشد. این شرکت ها همچنین ممکن است از خدمات کارگزار خود به نمایندگی از خود یا مشتریان شرکتی برای انجام معاملات بزرگ سهام استفاده کنند.

 

سایر کارگزاران خدماتی ممکن است خدمات تخصصی از جمله اجرای معاملات و تحقیقات را ارائه دهند. شرکت هایی مانند Cantor Fitzgerald ، Piper Jaffray ، Oppenheimer و دیگران. تعداد زیادی از این شرکت ها وجود دارد اگرچه به دلیل ادغام یا هزینه های بالاتر برای انطباق با مقرراتی مانند قانون دود فرانک، رتبه آنها کاهش یافته است.

 

سایر کارگزاران خدماتی، مشاوره و ارتباطات شخصی با مشتریان را برای کمک به مدیریت ثروت و برنامه ریزی برای بازنشستگی ارائه می دهند. این شرکت ها شامل شرکت هایی مانند ریموند جیمز، ادوارد جونز یا LPL مالی هستند.

 

شرکت های بزرگ کارگزاری تمایل دارند موجودی سهام و موجود برای فروش را برای مشتریان خود سبدگردانی کنند. آنها این کار را برای کمک به کاهش هزینه های کارمزد مبادله انجام می دهند.  همچنین این کار به آنها امکان می دهد دسترسی سریعی به سهام محبوب داشته باشند. سایر شرکت های کارگزار خدماتی  در واقع  نماینده کارگزاران  هستند. این بدان معناست که بر خلاف بسیاری از کارگزاران بزرگ، آنها موجودی سهام ندارند. اما به عنوان نمایندگانی برای مشتریان خود عمل می کنند تا بهترین اجراهای معاملات را انجام دهند.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید