Your browser does not support JavaScript!
نماشا

سنتیمنت بازار

سنتیمنت بازار

سنتمینت بازار به احساس کلی سرمایه گذاران نسبت به یک بازار مالی خاص اشاره می کند. این سنتیمنت میتواند لحن یک بازار، یا تمایلات جمعیت آن بازار را نشان دهد. که از طریق فعالیت و حرکت قیمت و سهام مبادله‌شده در آن بازار مشخص می شود. در کل، افزایش قیمت ها بیانگر سنتیمنت صعودی و کاهش قیمت ها بیانگر سنتیمنت نزولی بازار است.

مفهوم سنتیمنت

سنتیمنت ” احساسات سرمایه‌گذاران” نامیده می‌شود. همیشه مبتنی بر اصول خاصی نیست. معامله گران و تحلیلگران تکنیکال بر سنتیمنت متکی هستند، چون که بر شاخص‌های فنی معامله گران، برای اندازه‌گیری و سود حاصل از حرکات کوتاه‌مدت قیمت (که اکثرا توسط نگرش‌سرمایه‌گذاران به سمت یک جهت ایجاد می‌شوند)، استفاده می‌کنند.

سنتیمنت برای سرمایه گذارانی که مایلند خلاف جهت بازار کار کنند، حایز اهمیت است . برای مثال, اگر همه خرید کنند، شخص مخالف می فروشد.
سرمایه گذاران معمولا ً سنتیمنت را، منفی (ریسک گریز) یا مثبت (ریسک پذیر) توصیف می‌کنند. زمانی که خرس‌ها سنتیمنت را تحت کنترل داشته باشند، قیمت سهام پایین می‌رود. وقتی گاوها کنترل داشته باشند، قیمت سهام رو به افزایش می باشد. 

سنتیمنت اغلب بازار سهام را تحریک می‌کند. بنابراین سنتیمنت بازار همیشه مترادف با ارزش اساسی نیستند. یعنی تحلیل سنتیمنتال بازار مربوط به احساسات و عواطف است. در حالی که پارامترهای تحلیل قاندامنتال در مورد عملکرد کسب‌وکار است.

برخی سرمایه گذاران با در نظر گرفتن احساسات بازار و از طریق یافتن سهامی که بیشتر از ارزش واقعی، ارزشگذاری شده معامله میکنند. و یا از سهامی که زیر قیمت واقعی خود ارزشگذاری شده باشد، کسب سود می کنند. این افراد از اندیکاتورهای گوناگون برای تشخیص احساسات بازار و یافتن بهترین سهام استفاده می کنند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات در مورد سنتیمنت هر لحظه بازار از خدمات اخبار صوتی و یا ترمینال خبری ما استفاده نمایید. 

انواع شاخص ها برای سنتیمنت

سرمایه گذاران میتوانند از شاخص هایی برای بدست آورد سنتمینت بازار استفاده کنند. تغییرات بزرگ در این شاخص ها نشان دهنده حرکات بازگشتی قریب الوقوع است. در اینجا نمونه های از شاخص های سنتمینت به شما معرفی میشود.

شاخص نوسانات ضمنی

سرمایه گذاران اغلب از این شاخص به عنوان شاخص ترس سرمایه گذاران استفاده میکنند. زیرا زمانی که سرمایه گذاران مقدار قابل توجهی از گزینه های فروش را ( برای محافظت از سرمایه خود) خریداری می کنند، این شاخص افزایش می یابد. اگر شاخص نوسانات ضمنی (VIX) رشد کند نشان از سنتیمنت منفی و اگر نزول کند نشان از سنتمینت مثبت بازار است.

۶HJHJHJHJHJ.png

در نمودار بالا مشاهده میشود که جهش در شاخص نوسانات ضمنی نشان از تغییر سنتمینت به منفی است و در چنین محیطی دارایی های ریسکی( مانند: ارزهای بتا، بازار سهام، نرخ بازدهی اوراق قرضه، برخی کالاها، ارزهای دیجیتال) نزول میکنند و دارایی های ایمن (مانند اوراق قرضه خزانه داری، شاخص دلار، ین ژاپن، فرانک سوئیس، طلا) صعود میکنند.

میانگین متحرک ۲۰۰ روزه بازار نیویورک

این شاخص نشان می دهد که چه تعداد سهام بالاتر از میانگین متحرک بلند مدت خود قرار دارد. به عنوان مثال اگر این اندیکاتور در حال افزایش باشد این یعنی بیش از ۶۰ درصد سهام های نیویورک بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ در دوره روزانه معامله میشوند و این نشان از سنتیمنت مثبت بازار است.چنانچه این اندیکاتور بالای ۸۰ درصد باشد، نشان میدهد بازار سهام بیشتر از ارزش خود ارزش گذاری شده.

گزارش قراردادهای اتیCFTC

این گزارش بصورت هفتگی منتشر میشود و موقعیت گروه های مختلف معامله گران را در بازار های آتی نشان میدهد. افزایش موقعیت سفته بازان نشان دهنده افزایش قیمت ان دارایی میشود. با این حال، زمانی که سود سفته بازان به حد افراطی برسد نشان میدهد بازار ممکن است حرکات بازگشتی داشته باشد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید