Your browser does not support JavaScript!
نماشا

کریپتوکارنسی

کریپتوکارنسی

کریپتوکارنسی یا رمزارز به فناوری اطلاق می شود که به عنوان وسیله ای برای تسهیل انجام تراکنش های مالی مختلف که امن و مطمئن هستند عمل می کند. این یکی از اشکال دیجیتال قابل مبادله پول است که به فرد امکان می‌دهد بدون کمک سرویس شخص ثالث، وجوه را از طرف مقابل ارسال یا دریافت کند. 
بسیاری از ارزهای رمزپایه شبکه های غیرمتمرکز متکی بر تکنولوژی بلاکچین هستند.
(distributed ledger) دفاتر کل توزیع شده ای که توسط یک شبکه رایانه ای دیگر اجرا می شود. از ویژگی بارز ارزهای رمزپایه این است که این ارزها معمولاً توسط هیچ ارگان دولتی و یا مرکزی صادر نمی شوند. بنابراین از نظر تئوری آنها را در برابر دخالت ها و یا دستکاری دولت، حفظ می کند.

 

 

ویژگی های کریپتوکارنسی

ارزهای دیجیتال بسیار امن هستند:

آنها با کدهای رمزنگاری ایمن شده و با استفاده از یک سیستم رمزنگاری عمومی قفل می شوند. هر مالک یک کلید خصوصی دارد. بنابراین، هیچ کس به غیر از مالک نمی تواند به آن کلید خصوصی دسترسی داشته باشد. رمزنگاری استفاده شده برای ایجاد این کلید خصوصی آنقدر قوی است و اعداد آنقدر بزرگ هستند که شکستن آن تقریبا غیرممکن است. بنابراین، می توان بدون ترس از امنیت از ارزهای دیجیتال استفاده کرد.
تراکنش ها در ارزهای رمزنگاری شده برگشت ناپذیر هستند:

یکی از معایب آنها برگشت ناپذیری تراکنش ها است. وقتی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین استفاده می کنید، باید قبل از انجام معامله تایید کنید. پس از تایید، تراکنش آغاز خواهد شد. و هیچ کس در جهان نمی تواند آن معامله را متوقف کند، حتی خود ساتوشی ناکاموتو (یا خودشان). بنابراین، برای مقابله با تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، قبل از تایید یک تراکنش باید مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشید.
نیازی به مجوز نیست:

هنگام استفاده از آن نیازی به گرفتن مجوز از کسی ندارید. این بدان معناست که هیچ نیرویی نمی‌تواند مانع استفاده از ارز شما شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نرم افزار رایگان را نصب کرده و از آن استفاده کنید. این ویژگی خاص به کاربران آزادی زیادی می دهد تا از ارزهای رمزنگاری شده به دلخواه خود استفاده کنند.
تراکنش سریع:

یکی دیگر از ویژگی های عالی این است که آنها  سریع هستند. اگر تراکنش را شروع کنید، بلافاصله در شبکه گرفته می شود و ظرف دو دقیقه تایید می شود.
این ارزها به مکان خاصی اهمیت نمی دهند:

ارزهای دیجیتال به مکان فیزیکی مالک اهمیت نمی دهند. بنابراین می توانید ارز دیجیتال را برای خویشاوندان خود در خیابان بفرستید یا همان را برای دوستی از دنیای دیگر بفرستید. و معاملات به همان اندازه طول می کشد و به طور مشابه رفتار می شود.
می‌توان هویت‌های دنیای واقعی را پنهان کرد:

بسیاری از مردم در صورت نیاز به اشتراک‌گذاری آنلاین هویت خود می‌ترسند. با این حال، در مورد ارزهای دیجیتال، نیازی به ارائه هویت های دنیای واقعی خود ندارید. تنها چیزی که باید داشته باشید آدرسی است که حدود 30 کاراکتر داشته باشد. و شما می توانید به راحتی به مزایای آنها دسترسی داشته باشید.

انواع کریپتوکارنسی

اولین ارز رمزنگاری شده بر پایه بلاکچین ، بیت کوین بود که همواره پرطرفدارترین و با ارزش ترین آنهاست. امروزه هزاران ارز رمزپایه جایگزین با عملکرد و ویژگیهای متنوع وجود دارد. برخی از اینها clones or forks بیت کوین هستند ، و برخی دیگر ارزهای جدیدی که از ابتدا ایجاد شده اند.

بیت کوین در سال 2009 توسط یک فرد یا گروه ی ناشناخته معروف به نام مستعار "Satoshi Nakamoto" پدیدار و از مارس 2021 ، بیش از 18.6 میلیون بیت کوین با کل بازار حدود 927 میلیارد دلار در گردش بوده.

برخی از ارزهای رمزپایه رقابتی با موفقیت بیت کوین ایجاد شده اند و به عنوان آلت کوین "altcoins" شناخته می شوند. این موارد شامل Litecoin ، Peercoin و Namecoin و همچنین Ethereum ، Cardano و EOS هستند. امروز، ارزش کل ارزهای رمزپایه موجود حدود 1.5 تریلیون دلار است. بیت کوین در حال حاضر بیش از 60٪ از ارزش کل را نشان می دهد.

 

مزایای کریپتوکارنسی

ارزهای رمزپایه، تسهیل انتقال پول به طور مستقیم بین دو طرف را ممکن ساختند، بدون نیاز به واسطه ای قابل اعتماد مانند بانک یا شرکت ها یا کارت های اعتباری شرکت ها. در عوض، این انتقالها با استفاده از کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی و سیستم های تشویقی مختلف مانند اثبات کار یا اثبات سهام تضمین می شوند.
در سیستم های رمزنگاری مدرن، "کیف پول" یا آدرس حساب کاربر دارای یک کلید عمومی است، در حالی که کلید خصوصی فقط برای صاحب آن شناخته شده است و برای امضای معاملات استفاده می شود. انتقال پول با حداقل کارمزد معامله انجام می شود که به کاربران امکان می دهد از هزینه های بالای دریافتی توسط بانک ها و موسسات مالی برای نقل و انتقالات جلوگیری کنند.

معایب کریپتوکارنسی

ماهیت ناشناخته معاملات ارزهای رمزنگاری شده زمینه را برای فعالیتهای غیرقانونی مانند پولشویی و فرار مالیاتی مناسب می کند. با این حال، حامیان ارز رمزنگاری شده اغلب به ناشناس ماندن اهمیت داده و پافشاری دارند. و مزایای حفظ حریم خصوصی مانند حمایت از افشاگران یا فعالانی را که تحت حکومت های ظالم زندگی می کنند، پیشنهاد می کنند. برخی از ارزهای رمزنگاری شده متفاوت تر از بقیه هستند.

به عنوان مثال بیت کوین برای انجام تجارت غیرقانونی آنلاین گزینه خوبی نیست زیرا تجزیه و تحلیل قانونی بلاکچین بیت کوین به مقامات در دستگیری و محاکمه مجرمان کمک کرده است. با این حال ، همچنین سکه های بیشتری مانند Dash ، Monero یا ZCash با حریمی خصوصی وجود دارند که ردیابی آنها بسیار دشوارتر است.

 

نکته اصلی در جذابیت و عملکرد بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه تکنولوژی بلاکچین است که برای نگهداری یک دفتر آنلاین از تمام معاملات انجام شده استفاده می شود. بنابراین یک ساختار داده برای این دفتر فراهم می کند که کاملاً ایمن بوده و به اشتراک گذاشته می شود. و توسط کل شبکه توافق شده است، یا کامپیوتر که یک کپی از دفتر را نگهداری می کند. هر بلاک جدید ایجاد شده باید توسط هر گره تأیید شود، جعل تاریخ معامله تقریباً غیرممکن است.

بسیاری از کارشناسان تکنولوژی بلاکچین را دارای پتانسیل جهت استفاده کاربردی در رای گیری آنلاین و سرمایه گذاری گسترده می دانند. موسسات مالی بزرگی مانند جی پی مرگان JPMorgan Chase (JPM) احتمال کاهش هزینه های معامله را با روان سازی معاملات پرداخت می دانند. با این وجود ارزهای رمزپایه مجازی هستند. موجودی ارز رمزنگاری شده دیجیتال در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره می شود. در صورت عدم وجود نسخه پشتیبان از کلید خصوصی ، داده ها با از دست دادن یا خرابی هارد دیسک پاک می شوند. همچنین، هیچ مرجع مرکزی، دولتی یا شرکتی وجود ندارد که به وجوه یا اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد.

منتقدین ارز رمزنگاری شده

از آنجا که قیمت های بازار ارزهای رمزپایه به عرضه و تقاضا بستگی دارد، نرخ تبادل ارز رمزنگاری شده با ارز دیگر می تواند تا حد زیادی متغیر باشد ، زیرا طراحی بسیاری از ارزهای رمزپایه نقص ها و کمبودهای زیادی را ایجاد می کند.
بیت کوین افزایش و کاهش ارزش سریعی را تجربه کرده است. در دسامبر 2017 به ازای هر بیت کوین به 19000 دلار رسید. در ماه های بعدی به حدود 7000 دلار کاهش یافت.
ارزهای رمزنگاری شده از دید برخی از اقتصاددانان به عنوان مد کوتاه مدت یا حباب قیمتی سهام در نظر گرفته می شود.

نگرانی که وجود دارد اینست که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین ریشه در هیچ کالای مادی ندارند. با این حال، برخی تحقیقات مشخص کرده اند که هزینه تولید بیت کوین، که به مقدار زیادی انرژی بیشتر نیاز دارد، با قیمت بازار آن ارتباط مستقیم دارد.

بلاکچین های رمزنگاری از امنیت بالایی برخوردار هستند. اما سایر جنبه های اکوسیستم ارز رمزنگاری شده، از جمله صرافی ها و کیف پول ها، از تهدید هک در امان نیستند. در تاریخ 10 ساله بیت کوین، چندین صرافی آنلاین که "سکه" های آنها گاهی به ارزش میلیون ها دلار سرقت می شد، مورد هک و سرقت قرار گرفته است.

با این وجود، بسیاری از شاهدان مزایای ارزهای رمزپایه را می بینند، مانند امکان حفظ ارزش در برابر تورم و تسهیل مبادلات در حالی که حمل و نقل و تقسیم آن از فلزات گرانبها آسان تر و خارج از نفوذ بانک های مرکزی و دولت ها است.

 

 

سوالات متداول رمز ارز چیست؟

کریپتوکارنسی در کلمات ساده

ارزهای رمزنگاری شده سیستمی هستند که امکان پرداخت امن را به صورت آنلاین فراهم می کنند. و از نظر "توکن" های مجازی ارائه می شوند.

چگونگی دریافت کریپتوکارنسی

هر سرمایه گذار می تواند ارز رمزنگاری شده را از طریق صرافی های رمزنگاری مانند Coinbase، برنامه Cash و غیره خریداری کند.

نقطه مهم کریپتوکارنسی چیست؟

ارز رمزنگاری شده بسیاری از کارشناسان تکنولوژی بلاکچین را دارای پتانسیل جدی برای استفاده مانند رای گیری آنلاین و سرمایه گذاری گسترده می دانند. موسسات مالی بزرگ مانند JPMorgan Chase (JPM) احتمال کاهش هزینه های معامله را با روان سازی پردازش پرداخت مشاهده می کنند.

ارز رمزپایه چگونه درآمد کسب می کند؟

ارزهای رمزپایه امکان پرداخت آنلاین معتبر را که با "توکن" های مجازی نشان داده می شود و با ورود به سیستم لجرها ثبت می شود، مجاز می دانند. سرمایه گذاران می توانند با استخراج بیت کوین یا فروش بیت کوین خود برای سودآوری، با ارز رمزپایه درآمد کسب کنند.

محبوب ترین ارزهای رمزپایه کدامند؟

بیت کوین محبوب ترین ارز رمزنگاری شده است. ارزهای رمزنگاری شده دیگری مانند Ethereum ، Litecoin و Cardano به دنبال آن قرار دارند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید