Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بازار کالا

بازار کالا
بازار کالا

بازار کالا یک بازار واقعی یا مجازی است که در آن فعالان بازار با هم ملاقات می‌کنند و موقعیت‌های مربوط به محصولات کالایی مانند نفت خام، طلا، مس، نقره، گندم و جو را خریداری یا می‌فروشند. اگرچه در ابتدا این بازار با کالاهای کشاورزی شروع شد، اما امروزه بازارهای کالا با همه کالاها مانند فلزات اساسی  طلا، نقره، مس، زیرساخت‌ها مانند نفت، گاز طبیعی، معامله می‌کنند. حدود 50 بورس کالا در سراسر جهان بیش از 100 کالا را معامله می کنند.

 

 

انواع بازار کالا

بازار کالا را می توان بر اساس نوع کالا در دو دسته عمده طبقه بندی کرد
نوع این دو دسته عبارتند از:

 کالاهای سخت

کالاهای سخت شامل کالاهایی است که مورد نیاز صنایع تولیدی است. اینها باید از خشکی یا اقیانوس استخراج شوند. آنها ذخایر محدودی دارند و بیشتر تحت تأثیر شرایط ژئوپلیتیکی و اقتصادی قرار دارند. نمونه هایی از این کالاها عبارتند از: طلا، نفت، نقره، لاستیک، مس و غیره. بخش عمده قیمت گذاری به دلیل فرآیند استخراج آنهاست.

کالاهای نرم

کالاهای نرم، کالاهایی هستند که عمدتاً مربوط به کشاورزی یا دام هستند. برخلاف کالاهای سخت، آنها استخراج یا استخراج نمی شوند، بلکه با روش های مناسب تولید می شوند. آنها تقریباً ذخایر نامحدودی دارند و تحت تأثیر شرایط ژئوپلیتیکی نیستند، بلکه تحت تأثیر آب و هوا یا رویدادهای طبیعی قرار دارند. نمونه های احتمالی این گونه کالاها عبارتند از ذرت، گندم، جو، شکر، گوشت خوک، قهوه، چای و غیره.

نمونه ای از نحوه عملکرد بازار کالا

اگر قیمت یک کالای معامله شده نوسان داشته باشد، قیمت قراردادهای آتی متناظر با هم تغییر می کند.  نفت خام را در نظر بگیرید که قیمت های آن به طور ایده آل بر اساس تقاضا و عرضه تعیین می شود. کشورهای خاورمیانه، کشورهای عمده تولیدکننده نفت در اوپک، سعی کردند با کنترل عرضه، قیمت نفت خام را کنترل کنند. با این حال، در یک دنیای عملی، قیمت نفت تحت تأثیر عوامل دیگری نیز قرار می‌گیرد. ملاحظات اصلی ژئوپلیتیک.

به عنوان مثال، در بحران اقتصادی 2008، رشد جهانی کاهش یافت، بنابراین قیمت‌های آتی نفت باید برای مدت زیادی سقوط می‌کرد. با این حال، به سختی اینطور بود و قیمت های آتی نفت در بالاترین سطح تاریخی 145 دلار در هر بشکه بود. این عمدتا به این دلیل بود که سرمایه گذاران در سراسر جهان پول خود را از سهام خارج کردند و کالاها و قراردادهای آتی را خریداری کردند. این افزایش جریان پول منجر به افزایش معاملات آتی نفت و طلا شد.

مزایای سرمایه گذاری در بازار کالا

مکانیزم پوشش ریسک: بزرگترین مزیت سرمایه گذاری در بازار کالا برای تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان است، زیرا مکانیزمی برای پوشش ریسک برای آنها فراهم می کند.
نوسانات قیمت به عنوان مثال، یک کشاورز می تواند با فروش قرارداد آتی خود با تاریخ انقضا سه ماه بعد، خود را از نوسانات قیمت گندم محافظت کند. از طرف دیگر یک خرده فروش می تواند با خرید قرارداد آتی از خود محافظت کند.
دستکاری کمتر (در مقایسه با بازار مالی): بازارهای کالایی با محصولات ملموس مناسب که مواد اولیه صنایع تولیدی هستند، سروکار دارند. از این رو بازارهای کالا تحت کنترل تقاضا و عرضه هستند و نسبت به بازارهای مالی کمتر مستعد دستکاری هستند.

معایب

ریسک: سرمایه گذاری در کالاها ریسکی است زیرا عوامل ژئوپلیتیکی نقش مهمی در قیمت گذاری دارند. برای مثال، هرگونه نگرانی به بحران سیاسی در خاورمیانه منجر به افزایش ناگهانی قیمت نفت خام می شود. به دلیل چنین ریسک سیستماتیک، بازارهای کالا مستعد نزول هستند و برای جلوگیری از شرایط نامطلوب باید به طور منظم نظارت شوند.
اهرم: به مانند بازارهای مالی، بازارهای کالایی بر اساس نیازهای حاشیه کم و اهرم بالا رشد می کنند. در دوران رکود اقتصادی یا حرکات فرار غیرمنتظره می تواند منجر به افزایش تلفات شود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید