Your browser does not support JavaScript!
نماشا

نفت خام

نفت خام
نفت خام

در این مقاله بررسی می کنیم نفت خام چیست؟ یکی از فرآورده نفت طبیعی، که از رسوبات هیدروکربن و سایر مواد آلی تشکیل شده نفت خام را تشکیل میدهند. نفت خام، نوعی سوخت فسیلی است که برای تولید محصولات کاربردی مانند بنزین، گازوئیل و سایر پتروشیمی های دیگر تصفیه می شود. که یک منبع تجدید ناپذیر است. به معنی اینکه نمی توان آن را جایگزین میزان طببیعی مصرفی کرد. بنابراین منبعی محدود است.


نکات مهم و کاربردی

  • نفت خام منبعی طبیعی و خام است. از زمین استخراج می شود. برای محصولاتی مانند بنزین، سوخت جت و سایر فرآورده های نفتی تصفیه می شود.
  • کالایی جهانی ست که در بازارهای جهانی به 2 صورت نفت خام و قراردادهای مشتقه معامله می شود.
  • بسیاری از اقتصاددانان نفت خام را مهمترین کالای جهان دانسته زیرا منبع اصلی تولید انرژی است.

 

مفهوم نفت خام

نفت خام معمولاً از طریق حفاری استخراج میشود. معمولا در کنار منابعی دیگر، مانند گاز طبیعی (که سبک تر است و بنابراین بالاتر از نفت خام قرار دارد) و آب شور (که متراکم تر بوده و در زیر فرو می رود) یافت می شود.

پس از استخراج، نفت خام تصفیه و به مواد مختلف مانند بنزین، نفت سفید و آسفالت برای فروش به مصرف کنندگان تصفیه میشود.

اغلب به طلای سیاه مشهور است. اما دارای طیف وسیعی از ویسکوزیته است و با توجه به ترکیب هیدروکربنی آن می تواند از رنگ سیاه تا زرد متفاوت باشد. تقطیر، فرآیندی که طی آن نفت گرم شده و به اجزای مختلف تفکیک می شود، که اولین مرحله در تصفیه است.

سوختهای فسیلی مانند زغال سنگ قرن هاست که برداشت می شود. اما نفت خام اولین بار در طول انقلاب صنعتی استخراج و مصارف صنعتی آن در قرن 19 توسعه یافت. ماشینهای جدید اختراع شده در آن قرن نحوه کارها را متحول کردند زیرا برای اجرا و راه اندازی به این منابع وابسته بودند.

امروزه اقتصاد جهان تا حد زیادی به سوخت های فسیلی مانند نفت خام وابسته هستند. تقاضای این منابع اغلب باعث جنجال های سیاسی می شود. زیرا تعداد کمی از کشورها بزرگترین مخازن را کنترل می کنند. مانند هر صنعت، عرضه و تقاضا به شدت بر قیمت و سودآوری نفت خام تأثیر می گذارد. ایالات متحده، عربستان سعودی و روسیه بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان هستند.

تولید نفت خام در ایالات متحده

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، ایالات متحده یکی از برجسته ترین تولیدکنندگان نفت در جهان بود. تولید به شدت کاهش یافت و ایالات متحده وارد کننده انرژی شد.و شرکت های آمریکایی فناوری تبدیل نفت به محصولات مفید مانند بنزین را توسعه دادند.
تأمین کننده اصلی آن سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک ) بود که در سال 1960 تأسیس شد. از بزرگترین دارنده های نفت خام و گاز طبیعی جهان تشکیل شده است. اهرم اقتصادی در تعیین عرضه و بنابراین قیمت نفت در اواخر دهه 1900.
در اوایل قرن بیست و یکم، توسعه فناوری جدید، به ویژه شکست آب، دومین رونق انرژی ایالات متحده را ایجاد و اهمیت و نفوذ اوپک را تا حد زیادی کاهش داد.

یکی از عوامل اصلی گرمایش زمین وابستگی زیاد به سوخت های فسیلی میباشد. این موضوعی است که در 20 سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است. خطرات ناشی از حفاری نفت شامل نشت نفت و اسیدی شدن اقیانوس ها است که به اکوسیستم آسیب می رساند.

سرمایه گذاری در نفت

دو نوع قرارداد نفتی که سرمایه گذاران می توانند خریداری کنند:
قراردادهای آتی و قراردادهای لحظه ای.

قراردادهای لحظه ای

قیمت قرارداد لحظه ای انعکاسی از قیمت فعلی بازار نفت میباشد. در حالی که قیمت آتی نشان دهنده قیمتی است که خریداران حاضرند برای نفت در تاریخ تحویل تعیین شده در آینده تعیین کنند.
قیمت آتی تضمین کننده اینکه نفت در بازار فعلی میتواند به این قیمت برسد نیست. این تنها قیمتی است که در زمان قرارداد، خریداران نفت پیش بینی کرده اند/ قیمت واقعی نفت به عوامل زیادی بستگی دارد.

اکثر قراردادهای کالایی که در بازارهای محلی خرید و فروش می شوند بلافاصله اجرا می شوند:
پول مبادله می شود. و خریدار تحویل کالا را می پذیرد. در مورد نفت، تقاضا برای تحویل فوری در مقابل تحویل در آینده بسیار کم است، البته در بخش کوچکی به دلیل تدارکات حمل و نقل نفت.

قراردادهای آتی

قرارداد آتی نفت توافق نامه ای است برای خرید یا فروش تعداد معینی بشکه نفت با قیمت از پیش تعیین شده، در تاریخ از پیش تعیین شده. هنگامی که قراردادهای آتی خریداری می شود، قراردادی بین خریدار و فروشنده امضا می شود. با پرداخت حاشیه که درصدی از ارزش کل قرارداد را پوشش می دهد، تضمین می شود.

کاربران نهایی که در بازار آتی نفت می خرند تا قیمت آن قفل شود. سرمایه گذاران معاملات آتی را عمدتا به عنوان قماری در مورد قیمت واقعی آن خریداری می کنند. و اگر درست حدس بزنند، سود می برند. به طور معمول، آنها قبل از تحویل دارایی، دارایی های آتی خود را نقد یا منتقل می کنند.

دو قرارداد عمده نفتی وجود دارد که توسط شرکت کنندگان در بازار نفت به دقت مشاهده می شود. در آمریکای شمالی، معیار معاملات آتی نفت، نفت خام وست تگزاس WTI است که در بازار بورس نیویورک NYMEX معامله می شود. در اروپا، آفریقا و خاورمیانه، معیار نفت خام برنت دریای شمال است. معاملات در بورس بین قاره ای در حالی که این دو قرارداد هماهنگ عمل می کنند، WTI بیشتر به تحولات اقتصادی آمریکا پاسخ می دهد. برنت به آنهایی که در خارج از کشور هستند بیشتر پاسخ می دهد.
با باز شدن چندین قرارداد آتی به طور همزمان، بیشتر معاملات حول قرارداد ماه قبل انجام می شود. به همین دلیل است که به عنوان فعال ترین قرارداد شناخته می شود.

 

نقطه مقابل قیمت های آتی نفت

قیمت های آتی نفت خام می تواند بالاتر، پایین تر یا برابر قیمت های لحظه ای باشد. تفاوت قیمت بین بازار لحظه ای و بازار آتی در مورد وضعیت کلی بازار نفت و چشم اندازهای آن چیزی می گوید. اگر قیمت های آتی بالاتر از قیمت های لحظه ای باشد، معمولاً به این معناست که خریداران فکر می کنند بازار بهبود می یابد و بنابراین مایلند برای تحویل نفت در تاریخ آینده حق بیمه بپردازند. هنگامی که قیمت های آتی کمتر از قیمت های لحظه ای است ، خریداران انتظار دارند بازار بدتر شود.

وارونگی و کانتانگو Backwardation" and "contango دو اصطلاح هستند که برای توصیف رابطه بین قیمتهای آتی مورد انتظار و قیمتهای آتی واقعی استفاده می شوند. وقتی یک بازار کانتانگو است ، قیمت آتی بالاتر از قیمت نقطه ای پیش بینی شده است. هنگامی که بازار در رکود عادی قرار دارد ، قیمت آتی کمتر از قیمت نقطه ای پیش بینی شده آینده است. قیمت قراردادهای آتی مختلف نیز ممکن است با توجه به تاریخ تحویل پیش بینی شده متفاوت باشد.

پیش بینی قیمت نفت

اقتصاددانان و کارشناسان با پیش بینی روند قیمت نفت خام که به متغیرهای زیادی وابسته است، اختلاف نظر دارند. واز طیف وسیعی از ابزارهای پیش بینی استفاده و برای تأیید یا رد پیش بینی های خود به زمان نیاز دارند.
پنج مدل پرکاربرد پیش بینی عبارتند از:

قیمت های آتی نفت

بانک های مرکزی و صندوق بین المللی پول عمدتا از قیمت قراردادهای آتی نفت به عنوان شاخص استفاده می کنند. در معاملات آتی نفت خام، معامله گران قیمت ها را بر اساس دو عامل عرضه و تقاضا و احساسات بازار تعیین می کنند.

مدل های ساختاری مبتنی بر رگرسیون

برنامه نویسی کامپیوتری آماری احتمالات رفتاری خاص را در قیمت نفت محاسبه می کنند. مثلا، ریاضیدانان ممکن است مواردی مانند رویدادها، سطح موجودی، هزینه های تولید یا میزان مصرف در کشورهای عضو اوپک را در نظر بگیرند. مدلهای مبتنی بر رگرسیون قدرت پیش بینی قوی داشته، اما بوجوآورندگان آنها ممکن است یک یا چند عامل را دخیل نکنند، یا متغیرهای غیر منتظره ای را وارد عمل کنند که باعث شکست این مدلهای مبتنی بر رگرسیون شود.

تجزیه و تحلیل سری های زمانی

برخی از اقتصاددانان از مدلهای سری زمانی مانند مدلهای هموارسازی نمایی مدل های خودگردان، که شامل دسته های ARIMA و ARCH/GARCH می شوند، استفاده می کنند تا محدودیت های قیمت نفت در آینده را برطرف کنند. این مدلها تاریخ نفت را در مقاطع مختلف زمانی استخراج می کنند تا آمار معنی داری را استخراج کرده و مقادیر آینده را بر اساس مقادیر مشاهده شده قبلی پیش بینی کنند. گاهی اوقات تجزیه و تحلیل سری های زمانی اشتباهاتی را باعث می شود، اما وقتی اقتصاددانان آن را در بازه های زمانی کوتاه تر اعمال می کنند.

هر مدل ریاضی محدود به زمان است و برخی از مدلها در یک زمان بهتر از زمان دیگر کار می کنند. از آنجا که هیچ مدل واحدی به تنهایی یک پیش بینی قابل اعتماد و دقیق را ارائه نمی دهد ، اقتصاددانان اغلب از ترکیبی وزنی از همه برای دریافت دقیق ترین پاسخ استفاده می کنند. به عنوان مثال، در سال 2014 بانک مرکزی اروپا از ترکیبی از چهار مدل برای پیش بینی روند قیمت نفت برای ایجاد پیش بینی دقیق تر استفاده کرد. بهترین نتایج را بدست آورید با این حال، عوامل غیرقابل پیش بینی مانند بلایای طبیعی، رویدادهای سیاسی یا تحولات اجتماعی می تواند حتی دقیق ترین محاسبات را از مسیر خارج کند.

سوالات متداول

چگونگی سرمایه گذاری در نفت خام.
برای یک سرمایه گذار، نفت خام یک دارایی بر اساس سفته ،و یا یک تنوع دهنده سبد سهام یا یک روشی برای کاهش ریسک در برابر موقعیت های مرتبط باشد. دو روش برای سرمایه گذاری در نفت خام وجود دارد:
قراردادهای آتی و قراردادهای لحظه ای.
قیمت قرارداد لحظه ای منعکس کننده قیمت فعلی بازار نفت است. در حالی که قیمت آتی منعکس کننده قیمتی است که خریداران حاضرند در تاریخ تحویل مشخص نفت در آینده برای نفت بپردازند. اکثر قراردادها برای کالاهایی که در بازارهای لحظه ای معامله می شوند بلافاصله اجرا می شوند. بدین صورت که پول مبادله می شود. در ادامه خریدار با تحویل کالا موافقت می کند. قرارداد آتی توافق نامه ای است برای خرید یا فروش تعداد معینی بشکه نفت با قیمت از پیش تعیین شده در تاریخ از پیش تعیین شده.

نقطه و آینده قیمت نفت خام نشانگر چه چیزی برای یک سرمایه گذار است...
تفاوت قیمت بین بازار لحظه ای و بازار آتی در مورد وضعیت کلی بازار نفت و چشم اندازهای آن نشانه هایی دارد. اگر قیمت های آتی بالاتر از قیمت های لحظه ای باشد، معمولاً به این معناست که خریداران فکر می کنند بازار بهبود می یابد. بنابراین مایلند برای تحویل نفت در تاریخ آینده حق بیمه بپردازند. هنگامی که قیمت های آتی کمتر از قیمت های لحظه ای است، خریداران انتظار دارند بازار بدتر شود.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید