Your browser does not support JavaScript!
نماشا

سود

سود

 سود عبارت است از افزایش کلی ارزش دارایی. اگر قیمت فعلی چیزی بالاتر از قیمت خرید اصلی باشد، سودیا پاداش حاصل می شود. برای اهداف حسابداری و مالیاتی، سودممکن است به چند روش طبقه بندی شود، مانند سودناخالص در مقابل سود خالص. سودسرمایه نیز ممکن است از نظر ماهیت کوتاه مدت و بلند مدت طبقه بندی شود.

سود را می توان با ضرر مقایسه کرد. ضرر زمانی رخ می دهد که دارایی یا دارایی های نگهداری شده نسبت به قیمت خرید آنها ارزش خود را از دست می دهند. بنابراین ضرر را می توان به عنوان یک سود منفی هم تلقی کرد.


کلمات کلیدی

  • اگر قیمت فعلی چیزی که در حال حاضر، بیشتر از قیمت خرید اصلی باشد، سودحاصل می شود.
  • سرمایه گذاران ممکن است هر زمان که قیمت دارایی از قیمت خرید آنها بیشتر شود در مورد سودصحبت کنند.
  • هنگامی که دارایی ای که افزایش ارزش داشته است فروخته شود، گفته می شود که سرمایه گذار سود کسب کرده است.

 

مفهوم سود

سودبه طور کلی به تفاوت مثبت بین قیمت چیزی در هنگام خرید و قیمت فعلی آن اشاره دارد. سودخالص هزینه های معامله و سایر هزینه ها را در نظر می گیرد. سودنیز ممکن است تحقق یافته یا غیرقابل تحقق باشد. سودتحقق یافته، سودی است که هنگام فروش دارایی دریافت می شود. سودتحقق نیافته، که به عنوان سود کاغذ نیز شناخته می شود، افزایش ارزش از زمان خرید است. در حالی که دارایی هنوز تصفیه نشده است.

تمایز مهم دیگر بین سود و زیان زمانی است که مشمول مالیات یا مشمول مالیات آنها نباشد، زیرا مالیات می تواند تأثیر زیادی بر میزان نهایی سود در جیب سرمایه گذار بگذارد.

برای سرمایه گذاران و معامله گران، سود در هر زمان می تواند رخ دهد. اگر سرمایه گذار صاحب سهامی است که به قیمت 15 دلار خریداری شده است و بازار آن را در حال حاضر 20 دلار قیمت گذاری کرده است. پس سرمایه گذار با سودپنج دلاری روبرو است. گفته می شود، سودفقط زمانی اهمیت دارد که دارایی فروخته شود وعنوان سودتحقق یابد.

 

مفهوم سود و مالیات

در بیشتر حوزه های قضایی  سودحاصله مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است. مالیات بر عایدی سرمایه (مالیات ثروتمندان)، علاوه بر اعمال در دارایی های سنتی، ممکن است در مورد دارایی های جایگزین مانند سکه، آثار هنری نیز اعمال شود.

مالیات بر عایدی سرمایه بسته به نوع دارایی، نرخ مالیات بر درآمد شخصی و مدت زمان نگهداری دارایی متفاوت است. سودهای کوتاه مدت عموماً به عنوان درآمد عادی مشمول مالیات می شوند، در حالی که سودبلندمدت (که بیش از یک سال نگهداری می شود) از مالیات مطلوب تری برخوردار است.

سودسرمایه معمولاً با از دست دادن سرمایه جبران می شود. به عنوان مثال، اگر سرمایه گذار 50،000 دلار سرمایه در سهام A داشته باشدو 30،000 دلار سرمایه در سهام B داشته باشد، ممکن است فقط مجبور به پرداخت مالیات بر سود خالص 20،000 دلار (50،000 - 30،000 دلار) شود.

برای اهداف مالیاتی ، سودخالص واقعی به جای سودناخالص در نظر گرفته می شود. در معامله سهام در حساب مشمول مالیات ، سود مشمول مالیات تفاوت بین قیمت فروش و قیمت خرید ، پس از در نظر گرفتن کارمزد کارگزاری است.

 

مثال سود مشمول مالیات

در اینجا مثالی از نحوه عملکرد سود مشمول مالیات آورده شده است:

 

جنیفر 5000 سهم را با قیمت 25 دلار = 125000 دلار خریداری می کند

جنیفر 5000 از همان سهم را با قیمت 35 دلار = 175000 دلار می فروشد

حق کمیسیونکارگزار برای جنیفر 200 دلار است

سود مشمول مالیات جنیفر 49800 دلار است ((175000 دلار - 125000 دلار) - 200 دلار

 

سودهای ترکیبی

وارن بافت، سرمایه گذار افسانه ای، افزایش سودرا یکی از عوامل کلیدی برای جمع آوری ثروت می داند.

به عنوان مثال، اگر 10،000 دلار در یک سهم سرمایه گذاری شود و 10٪ در یک سال افزایش یابد، 1000 دلار تولید می کند. پس از بازدهی 10 درصدی دیگر در سال بعد، این سرمایه گذاری 1100 دلار (11000 دلار در 10 درصد سود) ایجاد می کند و پس از سال سوم 10 درصد افزایش، سرمایه گذاری اکنون 1210 دلار (12100 دلار در 10 درصد سود) ایجاد می کند. سرمایه گذارانی که در سنین پایین شروع به افزایش سود می کنند، وقت زیادی برای ساختن ثروت قابل توجه برای خود دارند.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید