Your browser does not support JavaScript!
نماشا

پیپ (pip)

پیپ (pip)
پیپ (pip)

 پیپ کوچکترین حرکت قیمتی در بازار های مالی است . اکثر جفت ارزها تا چهار رقم اعشار قیمت گذاری می شوند و تغییر پیپ، آخرین (چهارمین) نقطه اعشار است.

برای مثال، کوچکترین حرکتی که جفت ارز USD/CAD می تواند انجام دهد 0.0001 دلار یا یک نقطه پایه است.

 

پیپ.jpg


کلمات کلیدی

  • جفت ارزهای فارکس بر حسب پیپ (pip)، که مخفف شده، درصد بر حسب نقطه ها (percentage in points) است، بیان می‌شوند.
  • در عمل، پیپ یک صدم درصد یا رقم چهارم اعشار (0.0001) است.
  • جفت‌های ارز پایه معمولاً در جایی که اسپرد ask و bid بر حسب پیپ اندازه‌گیری می‌شود، بیان می‌شوند.

 

مفهوم پیپ

پیپ یک مفهوم اساسی در فارکس است. جفت‌های فارکس برای انتشار مظنه‌های مبادله از طریق قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی که تا چهار رقم اعشار دقیق هستند، استفاده می‌شوند. به عبارت ساده تر، معامله گران فارکس ارزی را که ارزش آن در رابطه با ارز دیگری بیان می شود، می خرند یا می فروشند.

حرکت در نرخ ارز با پیپ اندازه گیری می شود. از آنجایی که اکثر جفت ارزها حداکثر تا چهار رقم اعشار نقل شده اند، کوچکترین تغییر برای این حرکات یک پیپ است. ارزش یک پیپ را می توان با تقسیم 1/10000 یا 0.0001 بر نرخ مبادله محاسبه کرد.

به عنوان مثال، معامله‌گری که می‌خواهد جفت USD/CAD را بخرد، دلار آمریکا را می‌خرد و به طور همزمان دلار کانادا را می‌فروشد. برعکس، معامله‌گری که می‌خواهد دلار آمریکا را بفروشد، جفت USD/CAD را می‌فروشد و همزمان دلار کانادارا می‌خرد. معامله گران اغلب از اصطلاح "پیپ" برای اشاره به اسپرد بین قیمت های خرید (ASK) و فروش (BID) جفت ارز و نشان دادن میزان سود یا زیان از یک معامله استفاده می کنند.

جفت‌ ارزهای وابسته به ین ژاپن (JPY) با 2 رقم اعشار نشان داده می‌شوند. به عنوان مثال، اگر EUR/JPY به عنوان 132.62 ذکر شود، یک پیپ 1/100 ÷ 132.62 = 0.0000754 است.

 

پیپ در جفت های ین ژاپن.jpg

 

پیپ و سودآوری

حرکت یک جفت ارز تعیین می کند که آیا معامله گر از موقعیت ها در پایان روز سود یا زیان کرده است. معامله‌گری که یورو/دلار آمریکا را خریداری می‌کند، اگر ارزش یورو نسبت به دلار آمریکا افزایش یابد، سود خواهد برد. اگر معامله گر یورو را به قیمت 1.1835 بخرد و در 1.1901 از معامله خارج شود، 66 پیپ در معامله سود کرده است.

 

مقدار سود به پیپ.jpg

 

حال، بیایید معامله‌گری را در نظر بگیریم که جفت ارز USD/JPY به قیمت 112.06 را خریداری میکند. اگر معامله در 112.01 بسته شود، 5 پیپ ضرر میکند.

 

محاسبه ضرر به پیپ.jpg

 

در حالی که این تفاوت در بازار ارزی که تراکنش چند تریلیون دلاری دارد، اندک به نظر می رسد، ولی سود و زیان می تواند به سرعت افزایش یابد. برای مثال، اگر معامله گری جفت ارز EURUSD را با حجم 10هزار دلار یا یک دهم لات خریداری کرده باشد و در ان معامله 100 پیپ سود کرده باشد در این صورت این معامله گر 100 دلار سود کسب میکند. و چنانچه معامله گر دیگری با حجم صد هزار دلار و یا یک لات وارد معامله شود و صد پیپ سود کند، در واقع 1000 دلار سود کرده است.

نمونه دنیای واقعی Pip

ترکیبی از تورم فوق العاده و کاهش ارزش می تواند نرخ ارز را به جایی برساند که غیرقابل کنترل شود. این امر علاوه بر تأثیر بر مصرف‌کنندگانی که مجبور به حمل مقادیر زیادی پول نقد هستند، می‌تواند تجارت را غیرقابل مدیریت کند و مفهوم پیپ معنای خود را از دست بدهد.

بهترین نمونه تاریخی شناخته شده این امر در جمهوری وایمار آلمان اتفاق افتاد، زمانی که نرخ ارز از سطح قبل از جنگ جهانی اول یعنی 4.2 مارک در هر دلار به 4.2 تریلیون مارک در هر دلار در نوامبر 1923 سقوط کرد.

مورد دیگر لیر ترکیه است که در سال 2001 به سطح 1.6 میلیون دلار در هر دلار رسید، که بسیاری از سیستم های تجاری قادر به پذیرش آن نبودند. دولت شش صفر را از نرخ ارز حذف کرد و آن را لیر جدید ترکیه نامید. از ژانویه 2021، میانگین نرخ ارز به 7.3 لیر برای هر دلار رسید که معقول تر است.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید