Your browser does not support JavaScript!
نماشا

حد ضرر

حد ضرر

حد ضرر ، سفارشی است که به یک کارگزار در یک معامله خرید یا فروش ، زمانی که به قیمت به سطح معینی رسید، انجام می شود. سفارشهای حد ضرر برای محدود کردن ضرر سرمایه گذار در یک معامله طراحی شده اند. به عنوان مثال، یک معامله گر ممکن است یک سهام بخرد و یک سفارش توقف ضرر را مقدار 10 درصد کمتر از قیمت خرید بدهد. در صورت کاهش  ده درصد سهام، سفارش توقف ضرر فعال می شود.

اگرچه اکثر سرمایه گذاران یک سفارش حد ضرر را با یک معامله خرید مرتبط می دانند، اما می تواند از یک معامله فروش نیز محافظت کند، در این صورت اگر در یک معامله فروش، قیمت سهام یا دارایی بالاتر از میزان مشخص شده رفته باشد، حد ضرر فعال میشود.


کلمات کلیدی

  • سفارش توقف ضرر مشخص می کند که یک سهام زمانی خریداری یا فروخته می شود که به قیمت مشخصی به نام قیمت توقف (Stop Price) برسد.
  • هنگامی که قیمت توقف برآورده شد، سفارش حد ضرر به دستور حد ضرر تبدیل می شود و اجرا می شود.
  • در بسیاری از موارد، از سفارش توقف ضرر برای جلوگیری از ضرر سرمایه گذار در هنگام کاهش قیمت استفاده می شود.

مفهوم حد ضرر

معامله گران یا سرمایه گذاران ممکن است برای محافظت از سود خود از سفارش توقف ضرر استفاده کنند. در صورتی که سهام پس از خرید توسط معامله گر، همچنان به سقوط خود ادامه دهد، خطر ضرر سنگین و یا از دست رفتن سرمایه بالا میرود. سفارش توقف ضرر زمانی شروع می شود که قیمت به زیر قیمت توقف می رسد. با این حال، ممکن است به دلیل رویدادهای ناگهانی حد ضرر در محدوده سفارش، اجرا نشود.

یکی از جنبه های منفی توقف ضرر این است که یک سهام به طور ناگهانی به زیر قیمت توقف کاهش یابد. سفارش شروع می شود و معامله بسته شده و سهام با قیمت موجود به سمت معامله شما ادامه مسیر میدهد

دستور توقف فروش به زمانی اطلاق می‌شود که مشتری درخواست می‌کند که یک کارگزار  در صورت کاهش قیمت پایین‌تر از قیمت توقف مشخص، خرید سهام او را بفروشد. بر عکس در دستور توقف خرید، قیمت توقف بالاتر از قیمت فعلی بازار تعیین می شود.

سرمایه‌گذاران ممکن است از نوع دیگری از سفارش حد ضرر کار کنند. تریلینگ استاپ یک دستور معامله است که در آن قیمت توقف ضرر در یک مقدار دلار مشخص نیست، اما در عوض در یک درصد یا مقدار دلار معینی کمتر از قیمت بازار تعیین می‌شود.

نمونه ای واقعی حد ضرر

یک معامله گر 100 سهم XYZ را به قیمت 100 دلار می خرد و یک سفارش حد ضرر را 90 دلار تعیین می کند. سهام طی چند هفته آینده کاهش می یابد و به زیر 90 دلار می رسد. دستور توقف معامله گران اجرا می شود و موقعیت به قیمت 90 دلار فروخته می شود.

یک معامله گر 500 سهم ABC Corp را به قیمت 100 دلار می خرد و مجدداً یک سفارش توقف ضرر برای 90 دلار تعیین می کند. این بار شرکت نتایج سود وحشتناکی را گزارش می دهد و سهام بیش از 50 درصد سقوط کرده است. هنگامی که بازار دوباره باز می شود، دستور توقف معامله گر  با قیمت 50 دلار انجام می شود. دستورات و سفارشات معاملاتی در زمان بسته بودن بازار اجرا نمیشوند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید