Your browser does not support JavaScript!
نماشا

شاخص نوسانات ضمنی VIX

شاخص نوسانات ضمنی VIX

شاخص نوسانات Cboe ( VIX ) یک شاخصی است که انتظارات بازار را برای قدرت نسبی تغییرات کوتاه مدت قیمت شاخص S&P 500 (SPX) نشان می‌دهد. از آنجایی که از قیمت گزینه های شاخص SPX با تاریخ انقضای کوتاه مدت مشتق شده است، پیش بینی 30 روزه نوسانات را ایجاد می کند. نوسانات یا سرعت تغییر قیمت ها اغلب به عنوان راهی برای سنجش احساسات بازار و به ویژه میزان ترس در میان فعالان بازار دیده می شود.

این شاخص بیشتر با نماد نشانگر آن شناخته می شود و اغلب به سادگی به عنوان "VIX" شناخته می شود. توسط Cboe Options Exchange (Cboe) ایجاد شده و توسط Cboe Global Markets تنظیم می شود. این یک شاخص مهم در دنیای تجارت و سرمایه گذاری است زیرا معیاری قابل اندازه گیری از ریسک بازار و احساسات سرمایه گذاران را ارائه می دهد.

  • شاخص نوسانات Cboe یا VIX یک شاخص بازار است که انتظارات بازار را برای نوسانات در 30 روز آینده نشان می دهد.
  • سرمایه گذاران از VIX برای اندازه گیری سطح ریسک، ترس یا استرس در بازار هنگام تصمیم گیری سرمایه گذاری استفاده می کنند.
  • معامله گران همچنین می توانند VIX را با استفاده از انواع گزینه ها و محصولات قابل مبادله معامله کنند یا از مقادیر VIX برای قیمت گذاری مشتقات استفاده کنند.

VIX چگونه کار می کند؟

VIX تلاش می کند تا میزان حرکت قیمت S&P 500 (یعنی نوسانات آن) را اندازه گیری کند. هر چه نوسانات قیمت در شاخص چشمگیرتر باشد، سطح نوسان بالاتر است و بالعکس. VIX علاوه بر اینکه شاخصی برای اندازه‌گیری نوسان هست، معامله گران می‌توانند معاملات آتی VIX، آپشن ها و ETF‌ها را نیز برای پوشش ریسک معامله کنند.

به طور کلی، نوسانات را می توان با استفاده از دو روش مختلف اندازه گیری کرد. روش اول بر اساس نوسانات تاریخی، با استفاده از محاسبات آماری بر روی قیمت های قبلی در یک دوره زمانی خاص است. این فرآیند شامل محاسبه آماری مختلف، مانند میانگین (متوسط)، واریانس، و در نهایت، انحراف استاندارد در مجموعه داده‌های قیمت تاریخی است.

روش دوم، که VIX از آن استفاده می‌کند، شامل استنباط ارزش آن به‌طور ضمنی توسط قیمت‌های آپشن است.

 معامله اختیار (آپشن) ابزارهای مشتقه ای هستند که قیمت آنها، به  حرکت قیمت فعلی یک سهم خاص برای رسیدن به یک سطح خاص بستگی دارد (که قیمت عمل یا قیمت اعمال نامیده می شود). مثلا شما یک قرار داد خرید اختیار در سطح 1.03 در جفت ارز EURUSD دارید. چنانچه در زمان انقضای قرار داد قیمت بالای نرخ 1.03 باشد در این صورت شما اختیار این را دارید تا معامله را در سود ببندید. و چنانچه قیمت زیر نرخ 1.03 قرار داشته باشد شما اختیار این را دارید که معامله را انجام ندهید.

 از آنجایی که قیمت  معامله اختیار در بازار آزاد موجود است، می توان از آنها برای استخراج نوسانات دارایی استفاده کرد. به چنین نوساناتی که توسط قیمت های بازار یا از آنها استنباط می شود، نوسانات ضمنی آینده نگر (VIX) نامیده می شود.

گسترش نوسانات به سطح بازار

VIX اولین شاخص معیاری بود که توسط Cboe برای اندازه گیری انتظارات بازار از نوسانات آتی معرفی شد. این شاخص که یک شاخص آینده‌نگر است، با استفاده از نوسانات ضمنی در گزینه‌های شاخص S&P 500 ساخته می‌شود و نشان‌دهنده انتظار بازار از نوسانات آتی 30 روزه شاخص S&P 500 است که شاخص اصلی بازار سهام ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود.

VIX که در سال 1993 معرفی شد، اکنون یک معیار معتبر و شناخته شده جهانی برای نوسانات بازار سهام ایالات متحده است. این در زمان واقعی بر اساس قیمت های زنده شاخص S&P 500 محاسبه می شود. محاسبات انجام شده و مقادیر از ساعت 3 صبح تا 9:15 صبح و از 9:30 صبح تا 4:15 بعد از ظهر به وقت آمریکای شرقی رله می شوند. Cboe انتشار VIX را در خارج از ساعات معاملاتی ایالات متحده در آوریل 2016 آغاز کرد.

تکامل VIX

VIX در زمان پیدایش آن در سال 1993 به عنوان معیار وزنی از نوسانات ضمنی هشت گزینه خرید و فروش نقدی S&P 100 محاسبه شد، زمانی که بازار مشتقه فعالیت محدودی داشت و در مراحل رشد خود بود. 10 سال بعد، در سال 2003، Cboe با گلدمن ساکس متحد شد. سپس روش را برای محاسبه متفاوت VIX به روز کرد. سپس شروع به استفاده از مجموعه گسترده‌تری از گزینه‌ها بر اساس شاخص گسترده‌تر S&P 500 کرد، توسعه‌ای که امکان دید دقیق‌تری از انتظارات سرمایه‌گذاران در مورد نوسانات بازار آینده را فراهم می‌کند. روشی اتخاذ شد که به قوت خود باقی می ماند و همچنین برای محاسبه انواع دیگر شاخص نوسانات استفاده می شود.

VIX در مقابل قیمت S&P 500

ارزش نوسانات، ترس سرمایه‌گذاران و ارزش‌های VIX همگی زمانی که بازار در حال سقوط است بالا می‌روند. وقتی بازار پیشرفت می‌کند، عکس این امر صادق است. ارزش شاخص، ترس و نوسانات کاهش می‌یابد.

عملکرد قیمت S&P 500 و VIX اغلب عملکرد معکوس قیمت را نشان می دهد. وقتی S&P به شدت سقوط می کند، VIX افزایش می یابد - و بالعکس.


نکته:

به عنوان یک قاعده کلی، مقادیر VIX بیشتر از 30 به طور کلی با نوسانات زیاد ناشی از افزایش عدم اطمینان، ریسک و ترس سرمایه گذاران مرتبط است. مقادیر VIX زیر 20 به طور کلی مربوط به دوره های پایدار و بدون استرس در بازارها است.


VIX و بتای بالا

معامله‌گران فعالی که از استراتژی‌های معاملاتی و الگوریتم‌های پیشرفته خود استفاده می‌کنند، از مقادیر VIX برای قیمت‌گذاری مشتقات استفاده می‌کنند که بر اساس سهام بتای بالا است. بتا نشان می دهد که یک قیمت سهام خاص چقدر می تواند با توجه به حرکت در یک شاخص بازار گسترده تر حرکت کند. به عنوان مثال، سهامی با بتای +1.5 نشان می دهد که از نظر تئوری 50 درصد نوسانات بیشتری نسبت به بازار دارد. معامله گرانی که از طریق گزینه های چنین سهام بتای بالا شرط بندی می کنند، از مقادیر نوسانات VIX به نسبت مناسب برای قیمت گذاری صحیح معاملات گزینه های خود استفاده می کنند.

شاخص نوسان Cboe (VIX) چه سیگنالی دارد؟

شاخص نوسانات Cboe (VIX) نشان دهنده سطح ترس یا استرس در بازار سهام است. از این رو به طور گسترده به عنوان "شاخص ترس" شناخته می شود. هر چه VIX بالاتر باشد، سطح ترس و عدم اطمینان در بازار بیشتر می شود. سطوح بالای 30 نشان دهنده عدم اطمینان فوق العاده است.

سوالات متداول

چگونه یک سرمایه گذار می تواند VIX را معامله کند؟

مانند همه شاخص ها، VIX را نمی توان مستقیما خریداری کرد. با این حال، VIX را می توان از طریق قراردادهای آتی و صندوق های قابل مبادله (ETF) و اسکناس های مبادله ای (ETN) که مالک این قراردادهای آتی هستند، معامله کرد.

آیا سطح VIX بر قیمت آپشن ها تأثیر می گذارد؟

بله، این کار را می کند. نوسانات یکی از عوامل اصلی است که بر قیمت سهام و گزینه های شاخص تأثیر می گذارد. از آنجایی که VIX پربیننده ترین معیار برای سنجش نوسانات گسترده بازار است، تأثیر قابل توجهی بر قیمت معاملات آپشن  دارد.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید