Your browser does not support JavaScript!
نماشا

اسپرد

اسپرد

حتما برای خرید و یا فروش دلار به صرافی ها مراجعه کرده ایید. زمانی که میخواهید دلار خود را بفروشید، صراف آن را به قیمت پایین تر از شما خواهد خرید ولی چنانچه بخواهید دلار خریداری کنید قیمت پیشنهادی صراف به شما قیمت بالاتر خواهد بود. به این اتلاف قیمت بین خرید و فروش اسپرد گفته میشود.

اسپرد به تفاوت بین دو قیمت، خرید و فروش اشاره دارد. در یکی از رایج‌ترین تعاریف، اسپرد شکاف بین قیمت پیشنهادی و تقاضای یک دارایی، مانند بازار سهام، اوراق قرضه، جفت ارز یا بازار کالا است.


کلمات کلیدی

  • در امور مالی، اسپرد به تفاوت بین دو قیمت،خرید یا فروش اشاره دارد.
  • یکی از رایج‌ترین انواع، bid-ask است که به شکاف بین قیمت‌های پیشنهادی (از خریداران) و قیمت‌های درخواستی (از فروشنده) یک ادارایی اشاره دارد.
  • اسپرد همچنین می تواند به تفاوت در یک موقعیت معاملاتی اشاره کند - شکاف بین یک موقعیت فروش در یک قرارداد آتی یا یک ارز و یک موقعیت خرید در دیگری.

مفهوم اسپرد

اسپرد به معنی تفاوت در قیمت ها نیست، بلکه به اختلاف بین دو کمییت اشاره دارد. در بازارهای مالی میتواند معنای گوناگونی داشته باشد.

در بازار فارکس  و سهام و کالاو... اسپرد به اختلاف بین قیمت فروش( عرضه) و قیمت خریئ( تقاضا) است.

در بازار آتی، همان تفاوت قیمتی بین کالاها در زمان تحویل است.

در بازار اوراق قرضه، این مفهوم به معنای اختلاف بین عملکرد اوراق با سر رسید های مختلف است.

در زندگی اجتماعی، به معنی اختلاف بین درامد و هزینه زندگی اشاره دارد.

در پذیره‌نویسی، می‌تواند به معنای تفاوت بین مبلغ پرداختی به صادرکننده اوراق بهادار و قیمتی که سرمایه‌گذار برای آن اوراق بهادار پرداخت می‌کند، باشد.

در اعطای وام، می تواند به قیمتی که وام گیرنده بالاتر از بازده معیار برای دریافت وام می پردازد نیز اشاره داشته باشد. برای مثال، اگر نرخ بهره اصلی 3 درصد باشد و وام گیرنده با نرخ 5 درصد وام مسکن دریافت کند، اسپرد 2 درصد است.

اسپرد در بازار فارکس

در یک جفت ارز مثل EURUSD، برای اینکه معامله خرید را انجام دهید یک نرخی به شما پیشنهاد میشود نرخ برابری 1.05919که به آن ASK گفته می شود. در همان لحظه اگر شما بخواهید بجای معامله خرید، معامله فروش انجام دهید، نرخی که به شما پیشنهاد میشود همان نرخ خرید نخواهد بود بلکه نرخ 1.05915 خواهد بود. که به آن BID یا قیمت فروش خواهد بود.

این یک کلاهبرداری نیست بلکه روال کاری بازار است. کارگزار و یابروکرخدماتی را ارائه میدهد و باید به نوعی کسب درآمد کند. همچنین برای جلوگیری از سو استفاده برخی معامله گراناسکالپر، بروکر ها این اسپرید ها را تغییر میدهند.

نحوه محاسبه

برای اندازه گیری از کوچکترین واحد حرکت قیمت استفاده میشود و آن پیپت و یا در برخی موارد پیپ است. در جفت ارزهای وابسته به دلار امریکا( در واقع غیر وابسته به ین ژاپن) یک پیپ برابر است با چهارمین رقم اعشار 0.0001. در بسیاری از بروکرها اسپرید به اندازه ایی کوچک است که میبایست از پیپت برای اندازه گیری استفاده نمود.

این نمونه ایی از اسپرید یورو دلار در تارخ 22 دسامبر 2022 است. قیمت خرید و قیمت فروش با هم اختلافی در حد 2 پیپت دارند.

 

اسپرد یورودلار.jpg

 

در جفت ارزهای وابسته به ین ژاپن دومین رقم اعشار را پیپ و سومین عدد اعشار را پیپت مینامند. این نمونه ایی از اسپرید جفت ارز دلار ین در روز 22 دسامبر 2022 است.

 

اسپرد دلار ین.jpg

 

اختلاف قیمت خرید و فرو ش در این جفت ارز 4 پیپت می باشد.

کاربرد دیگر

یکی از کاربردهای اسپرد پیشنهادی خرید، اندازه گیری نقدینگی بازار و اندازه هزینه معاملات بازار سهام است. برای مثال، در 11 ژانویه 2022، قیمت پیشنهادی Alphabet Inc.،  مقدار   2790.86 دلار و قیمت پیشنهادی شرکت گوگل  2795.47 دلار بود.
اسپرد 4.61 دلار است. این نشان می‌دهد که آلفابت سهامی با نقدشوندگی بالا است و حجم معاملات قابل توجهی دارد.

انواع اسپرد

بروکر های مختلف بر اساس نیازها و نحوه معاملات تریدرها سرویس های مختلفی را برای اسپرد ارائه میکنند. در معاملات این دو نوع است. 

  • ثابت
  • شناور

در زمانی که نقدینگی در بازار به شدت بالا میرود (مانند زمان انتشار خبر و یا رویداد مهم ) به دلیل ورود حجم های معاملاتی نا متعارف در بازار، بروکر نمیتواند در همان قیمت خرید برای معامله گر، فروشنده بیابد. در این زمان اختلاف بین قیمت خرید و فروش بالاتر رفته تا بروکر بتواند برای حجم بالای خرید، یک فروشنده بیابد. در این زمان اسپرید بیشتر میشود. که به این نوع اسپرید شناور گفته میشود.

برخی خدمات شامل اسپرید ثابت است که در آن اختلاف بین قیمت خرید و فروش در هر زمانی ثابت باقی میماند. در این نوع خدمات اسپرد همواره میزان بیشتری از حالت اسپرید شناور خواهد بود. این بدان معنی است که در نوع شناور بروکر هیچ کنترلی بر اسپردها نداشته و اسپردها بر اساس عرضه و تقاضای ارزها و نوسانات کلی بازار کم و زیاد می شوند.

معایب اسپرید ثابت

شاید در نگاه اول برای معامله گران مبتدی اسپرید ثابت گزینه بهتری برای انجام معاملات باشد. اما همواره شما با اختلاف زیاد بین نرخ خرید و فروش دچار مشکل خواهید شد. برای مثال در جفت ارز EURUSD  برای اسپرید ثابت میزان سه پیپ ولی در اسپرید شناور اسپرید به میزان 2 پیپت خواهد بود. 

 

اسپرید ثابت.jpg

 

اسپرد بازده چیست؟

اسپرد بازده تفاوت بیننرخ بازدهی  با سررسیدهای مختلف، رتبه اعتباری، ناشر یا سطح ریسک است که با کسر نرخ بازده  دیگر محاسبه می شود. این تفاوت اغلب در نقاط پایه (bps) یا درصد بیان می شود. اسپرد بازدهی معمولاً بر حسب یک بازده در مقابل اوراق خزانه داری ایالات متحده ذکر می شود که به آن اسپرد اعتبار می گویند.

اسپرد اختیاری (OAS) چیست؟

اسپرد تعدیل شده با اختیار (OAS) تفاوت بازدهی بین اوراق قرضه با گزینه تعبیه شده مانند MBS را با بازده اوراق خزانه اندازه گیری می کند. این دقیق تر از مقایسه بازده اوراق قرضه تا سررسید با معیار است. با تجزیه و تحلیل جداگانه اوراق بهادار به اوراق قرضه و گزینه تعبیه شده، تحلیلگران می توانند تعیین کنند که آیا سرمایه گذاری در یک قیمت معین ارزش دارد یا خیر.

اسپرد صفر نوسان (Z-Spread) چیست؟

اسپرد نوسان صفر (Z-spread) اسپرد ثابتی است که قیمت یک اوراق بهادار را برابر با ارزش فعلی جریان‌های نقدی آن می‌کند که در هر نقطه از منحنی نرخ نقدی خزانه‌داری که جریان نقدی دریافت می‌شود به بازده اضافه شود. این می تواند ارزش فعلی اوراق قرضه به اضافه جریان های نقدی آن را در این نقاط به سرمایه گذار بگوید. این اسپرد توسط تحلیلگران و سرمایه گذاران برای کشف اختلافات در قیمت اوراق قرضه استفاده می شود.

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید