Your browser does not support JavaScript!
نماشا

حد ضرر شناور ( تریلینگ استاپ )

حد ضرر شناور ( تریلینگ استاپ )

تریلینگ استاپ (یا حد ضرر شناور) اصلاحی در یک دستور توقف ضرر معمولی است که می تواند با درصد یا مقدار دلاری یا مقدار پیپ از فاصله مشخص از قیمت تنظیم شود.  برای یک موقعیت خرید، یک سرمایه گذار یک تریلینگ استاپ را زیر قیمت فعلی بازار قرار می دهد. برای یک موقعیت فروش، یک سرمایه گذار حد ضرر را بالاتر از قیمت فعلی بازار قرار می دهد.

تریلینگ استاپ برای محافظت از سود طراحی شده است، و تا زمانی که قیمت به نفع سرمایه گذار حرکت میکند معامله باز میماند ولی به محض اینکه قیمت بر خلاف جهت معامله حرکت کند معامله بسته میشود. قیمت چه مقدار میتواند در جهت خلاف معامله حرکت کند. این فضا به وسیله معامله گر تنظیم میشود.

 

حد ضرر شناور.png

 

یک تریلینگ استاپ معمولاً همزمان با انجام معامله تنظیم می شود، اگرچه ممکن است بعد از معامله نیز تنظیم گردد.


  • تریلینگ استاپ یک نوع سفارش است که برای قفل کردن سود یا محدود کردن زیان در حین حرکت مطلوب معامله طراحی شده است.
  • تریلینگ استاپ تنها در صورتی حرکت می کنند که قیمت به طور مطلوب حرکت کند. هنگامی که برای قفل کردن سود یا کاهش ضرر حرکت می کند، در جهت دیگر حرکت نمی کند.
  • یکی از مهم‌ترین ملاحظات برای یک دستور توقف ضرر این است که آیا درصدی خواهد بود یا مبلغ ثابت دلاری و تا چه اندازه قیمت را دنبال می‌کند.

مفهوم تریلینگ استاپ

تریلینگ استاپ فقط در یک جهت حرکت می کنند زیرا برای قفل کردن سود یا محدود کردن ضرر طراحی شده اند. اگر توقف ضرر 10 درصدی به یک موقعیت خرید اضافه شود، اگر قیمت پس از خرید 10 درصد از قیمت اوج خود کاهش یابد، معامله فروش صادر می شود. تریلینگ استاپ تنها زمانی به سمت بالا حرکت می کند که یک قله جدید ایجاد شود. هنگامی که ایستگاه انتهایی به سمت بالا حرکت کرد، دیگر نمی تواند به سمت پایین حرکت کند.

یک تریلینگ استاپ یک دستور توقف ضرر  انعطاف پذیر است، زیرا به طور خودکار جهت قیمت را دنبال می کند و مانند توقف ضرر ثابت نیازی به تنظیم مجدد دستی ندارد.

سرمایه گذاران می توانند از تریلینگ استاپ در هر طبقه دارایی استفاده کنند، با این فرض که کارگزار آن نوع سفارش را برای بازار مورد معامله ارائه کند. توقف های انتهایی را می توان به عنوان سفارش های محدود یا سفارش های بازار تنظیم کرد.

معامله با دستورات تریلینگ استاپ

کلید استفاده موفقیت آمیز از یک تریلینگ استاپ این است که آن را در سطحی تنظیم کنید که نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد. قرار دادن تریلینگ استاپ که بیش از حد بزرگ باشد، می‌تواند به این معنی باشد که تریلینگ استاپ با حرکت عادی بازار روزانه فعال نمی شود. و بنابراین معامله برای حرکت در جهت معامله‌گر فضای کافی خواهد داشت. اما به این معنی است که  معامله‌گر ریسک زیان‌های غیرضروری بزرگ را می‌پذیرد. توقف ضرری که خیلی کوچک باشد معمولاً منجر به یک معامله زیان‌ده میشود. توقف ضرری که خیلی کوچک باشد، توسط حرکات عادی بازار فعال میشود، و به این معنی است که معامله‌گر  سود بیشتری از آنچه که نیاز دارد را از دست می‌دهد.

در حالی که تریلینگ استاپ سود و ضرر را محدود می کنند، تنظیم فاصله توقف ایده آل بسیار دشوار است. هیچ فاصله ایده آلی وجود ندارد زیرا بازارها و نحوه حرکت سهام همیشه در حال تغییر هستند. با وجود این، تریلینگ استاپ ابزار موثری هستند و هر روش خروج مزایا و معایب خود را دارد.


مهم:

تریلینگ استاپ ایده آل در طول زمان تغییر خواهد کرد. در طول دوره های پرنوسان تر، یک تریلینگ استاپ گسترده تر بهتر عمل میکند. در زمان‌های ساکت‌تر، یا در یک حرکت بسیار پایدار، توقف ضرر کمتر ممکن است موثر باشد. گفته می شود، هنگامی که یک توقف ضرر برای یک معامله  تنظیم می شود، باید همانطور که هست نگه داشته شود. یک اشتباه رایج معاملاتی این است که یک بار ریسک را در معامله افزایش دهید تا از ضرر جلوگیری شود. به این حالت زیان گریزی (اثر انحرافی در زمینه بازارها) می گویند و می تواند حساب معاملاتی را به سرعت فلج کند.


نمونه

فرض کنید سهامی را به قیمت 1000 دلار خریداری کرده اید. با نگاه کردن به پیشرفت های قبلی در سهام، می بینید که قیمت اغلب قبل از اینکه دوباره به سمت بالاتر حرکت کند، عقب نشینی 5٪ تا 8٪ را تجربه می کند.( اصلاحی های قیمت بین 5 تا 8 درصد است) این حرکات قبلی می تواند به تعیین سطح درصدی برای استفاده در یک تریلینگ استاپ کمک کند.

انتخاب 3% یا حتی 5% ممکن است خیلی نا مناسب باشد. حتی اصلاحی های جزئی نیز تمایل به حرکت بیشتر از این دارند، به این معنی که پیش از اینکه قیمت فرصتی برای حرکت بالاتر پیدا کند، احتمالاً معامله با توقف ضرر متوقف می‌شود.

انتخاب یک توقف 20 درصدی نیز زیاد است. بر اساس روندهای اخیر، میانگین عقب نشینی حدود 6 درصد است و موارد بزرگتر نزدیک به 8 درصد است.

تریلینگ استاپ مناسب

تریلینگ استاپ بهتر بین 10 تا 12 درصد خواهد بود. این به معامله، فضایی برای حرکت می دهد، اما در صورت کاهش بیش از 12 درصدی قیمت، معامله گر را به سرعت خارج می کند. افت 10 تا 12 درصدی و یا بزرگ‌تر  به این معنی است که چیز مهم‌تری وارد بازار شده است می‌تواند قیمت را نزولی کند – عمدتاً، این می‌تواند به جای صرفاً عقب‌نشینی، یک تغییر روند باشد.

با استفاده از توقف 10 درصدی، اگر قیمت 10 درصد کمتر از قیمت خرید شما باشد، کارگزار شما دستور فروش را اجرا می کند. این 900 دلار است. اگر پس از خرید، قیمت هرگز از 1000 دلار بالاتر نرود، توقف ضرر شما در 900 دلار باقی خواهد ماند. اگر قیمت به 1010 دلار برسد، توقف ضرر شما به 910 دلار می رسد که 10 درصد زیر 1010 دلار است. اگر سهام به 1250 دلار برسد، کارگزار شما دستور فروش را در صورت کاهش قیمت به 1125 دلار اجرا می کند. اگر قیمت از 1250 دلار شروع به کاهش کرد و دوباره بالا نرفت، دستور توقف پایانی شما در 1125 دلار باقی می ماند و اگر قیمت به آن قیمت کاهش یابد، کارگزار از طرف شما دستور فروش را وارد می کند.

سوالات متداول

چرا باید از تریلینگ استاپ استفاده کنم؟

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند اثربخشی توقف ضرر را با استفاده از تریلینگ استاپ افزایش دهند، حد ضرر شناور یا تریلینگ استاپ دستوری است که در آن توقف ضرر در یک مقدار مطلق دلار ثابت نیست، بلکه در یک مقدار و فاصله مشخص از قیمت تعیین می‌شود. درصد یا مقدار دلار کمتر از قیمت فعلی بازار است که به طور مداوم با حرکت بازار به سمت بالا (برای یک موقعیت خرید) بازنگری می شود. تریلینگ استاپ ممکن است برای بورس‌های سهام، اختیار معامله و آتی که از سفارش‌های توقف ضرر سنتی پشتیبانی می‌کنند استفاده شود.

تریلینگ استاپ چگونه کار می کند؟

هنگامی که قیمت  با تریلینگ استاپ افزایش می‌یابد، آن را به همراه خود به سمت بالا می‌کشد، به مانند این که طنابی به طول مثلا 50 پیپ به قیمت متصل است و با بالا رفتن قیمت طناب حد ضرر را به فاصله 50 پیپ به بالا میکشاند سپس هنگامی که قیمت در نهایت از افزایش باز می‌ماند، قیمت دیگر صعود نمیکند و با نزول قیمت طناب شل شده و حد ضرر را نمتواند جابجا کند . زمانی حد ضرر شناور حرکت میکند که قیمت به اندازه بیش از 50 پیپ در جهت صعود با آن فاصله ایجاد کند.

چگونه روانشناسی بازار می تواند به در تریلینگ استاپ کمک کند؟

در طول افت لحظه ای قیمت، بسیار مهم است که در مقابل تغییر تنظیمات تریلینگ استاپ خود مقاومت کنید، در غیر این صورت ممکن است تریلینگ استاپ موثر شما کمتر از حد انتظار باشد. به همین ترتیب، زمانی که می بینید حرکت در نمودارها به اوج خود می رسد، به ویژه زمانی که سهام به بالاترین حد خود می رسد، مهار استاپ ضررهای بعدی توصیه می شود.

تصمیم گیری در مورد چگونگی تعیین نقاط خروج از موقعیت های خود به میزان محافظه کار بودن شما به عنوان یک معامله گر بستگی دارد. اگر تمایل به تهاجمی دارید، ممکن است سطوح سودآوری و ضررهای قابل قبول خود را با رویکردی کمتر دقیق مانند تنظیم توقف های انتهایی بر اساس معیارهای اساسی تعیین کنید. معامله گران زیرک همیشه این گزینه را حفظ می کنند که در هر زمان با ارسال سفارش فروش در بازار، یک موقعیت را ببندند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید