Your browser does not support JavaScript!
نماشا

رگوله

رگوله

بروکرهایی که  از نهادهای نظارتی مالی (رگواتورها) دارای مجوز و برای سرمایه گذاران قابل اعتماد هستند ؛ بروکر رگوله میگویند.

رگولاتورها (Regulator) نهادهای مالی  وابسته به دولت هستند که وظیفه نظارت بر فعالیت بروکرها و بررسی مالی بروکرها است.

 

 مزایای بروکر رگوله شده

چنانچه سرمایه گذار، مبلغی را جهت انجام معاملات به حساب معاملاتی خود در بروکر واریز میکند، باید در مور بروکر اعتماد کامی داشته باشد. اگر بروکری بسیار خوب باشد و ویزگی های عالی داشته باشد ولی رگوه نباشد، هیچ اعتباری برای سرمایه گذاران نخواهد داشت. معامله گران باید مطمئن باشند که بروکر قیمت های واقعی را در اختیار انها قرار میدهند و در این زمینه تخلفی انجام نمیدهند. رگوله بودن یک بروکر بالاترین سطح امنیت را برای سرمایه گذار ایجاد میکند. بروکر رگوله شده به طور منظم میبایست گزارش های دقیقی را به نهاد رگولاتور ارائه دهند. در صورت وجود کوچکترین تخلف، سازمانهای رگولاور فعالیت بروکر را متوقف میکنند.

 

بررسی رگوله بودن یک بروکر

می توان گفت بررسی اعتبار بروکر  کار پیچیده ای نیست.  در حال حاضر  سازمانهای نظارتی در سراسر جهان وجود دارند که بروکرهای معتبر را از کمپانی های غیرقانونی جدا می کند. حال بیایید نگاهی به برخی از کشورهای بزرگ با هیئت نظارتی مربوطه شان داشته باشیم. در هنگام انتخاب بروکر خود باید رگوله آنها را بررسی کنید و متوجه شوید که آن بروکر مستندات رگولیشن از یکی از هیئت های نظارتی زیر داشته باشد . به جدول زیر دقت کنید :

کشور نهاد رگولاتور
ایالات متحده کمیسیون ملی معاملات آتی(NFA)
ایالات متحده کمیسیون تجارت معاملات آتی کالاهای اساسی(CFTC)
انگلستان مرجع هدایت مالی (FCA)
انگلستان مرجع نظارتی مالی(PRA)
سوئیس کمیسیون بانکداری فدرال سوئیس (SFBC)
آلمان (BAFIN)
استرالیا کمیسیون سرمایه گذاری و اوراق بهادار استرالیا(ASIC)
نیوزلند نهاد مالی و نظارتی (FSP)
روسیه NAFD و FRA
قبرس CySEC
ترکیه CMB
اتحادیه اروپا mifid

 

آیا بروکر شما توسط نهادهای مالی نظارت میشود؟

بهتر است قبل از آنکه در یک بروکر سرمایه گذاری کنید مطمئن شوید که بروکر شما حداقل عضو یکی از هیئت های نظارتی مذکور و یا یک نهاد مالی معتبر می باشد. میتوانید از پشتیبانی بروکر خود درخواست کنید تا مستندات نشان دهنده رگوله بودن بروکر را برای شما ارسال کنند. به این نکته توجه داشته باشید اکثر بروکرهایی که به ایرانیان خدمات میدهند رگولیشن اروپا و امریکا ندارند(به دلیل تحریم ایران). این بروکرها برای اینکه تحت نظارت نهادهای اروپایی و امریکایی بمانند ، باید از سیاست‌های آن کشور پیروی نمایند ، به همین علت برخی از بروکرها به ایرانیان اجازه ی افتتاح حساب نمیدهند اما برخی از بروکرها ، تریدرهای ایرانی را تحت مجوز رگوله‌ی آفشور متوسط یا (Offshore) ثبت‌نام مینمایند و محدودیتی برای فعالیت ایرانیان ایجاد نمی‌کنند

 

مزیت بروکر رگوله شده:

1- جلوگیری از تخلف مالی

بروکر رگوله شده موظف است 2 فاکتور را رعایت کند: مورد اول این است که باید بصورت مستمر از طریق گزارش ،صورت های مالی و  حسابرسی مالی خود را به نهاد رگولاتور گزارش دهد.  مورد دوم این است که اگر عمدا یا سهوا تخلف مالی انجام دهد باید در برابر نهاد رگولاتور پاسخگو باشد و جریمه خواهد شد.

 

2- بیمه سرمایه

برخی از بروکرهای رگوله شده بر اساس رگولیشن خود تعهد دارند تا بخشی از سرمایه معامله گران را بیمه نمایند. به طور مثال بروکرهای ثبت شده در CySEC که عضو صندوق بازپرداخت سرمایه گذار (ICF) میباشند ؛ بیمه سرمایه مشتریان در هر ادعا تا 20.000 یورو را میپذیرند.( در صورت ورشکستگی بروکر و…)

 

3- امنیت حسابهای تجاری

بروکر رگوله شده موظف است دارایی های مالی خود را از سرمایه ی معامله گران جدا نگه دارد و از سیستم میز معاملاتی (dealing desk) استفاده نکند.

 

سازمان های مهم رگولیشن :

 

سازمان انجمن ملی آینده NFA چیست؟

نهاد رگولاتور ایالات متحده امریکا :  (NFA)  مخفف کلمه ی National Futures Association یک سازمان تنظیم کننده برای صنعت مشتقات ایالات متحده میباشد که وظیفه ی آن  هماهنگی بازارهای مشتقات است. همچنین مسئولیت دارد از سرمایه ی سرمایه گذاران محافظت نماید و بررسی نماید که اعضا به مسئولیت های نظارتی مالی خود عمل نمایند.

 

سازمان هدایت مالی FCA چیست؟

نهاد رگولاتور کشور انگلیس : (FCA) مخفف کلمه Financial Conduct Authority  است که یک موسسه ی مستقل نظارت مالی در کشور بریتانیا میباشد. وظیفه ی (FCA) تنظیم و نظارت مالی شرکت های حوزه ی اقتصاد اعم از شرکت‌های خدمات مالی خرده‌ فروشی و عمده‌ فروشی است. همچنین موسسه ی (FCA) ارائه خدمات به مصرف کنندگان را تنظیم مینماید و هماهنگی بازارهای مالی در بریتانیا را حفظ مینماید.

 

کمیسیون سرمایه گذاری و اوراق بهادار استرالیا ASIC چیست؟

نهاد رگولاتور کشور استرالیا :  (ASIC) مخفف کلمه ی Australian Securities and Investments Commission میباشد که یک سازمان مالی خودگردان دولتی در کشور استرالیا است. وظیفه ی (ASIC) برقراری و تطبیق قوانین شرکت و سرویس های مالی برای حمایت از مواجب مصرف کنندگان، طلبکاران و سرمایه گذاران کشور استرالیا میباشد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید