Your browser does not support JavaScript!
نماشا

مارجین

مارجین

در امور مالی، مارجین وثیقه ای است که سرمایه گذار باید نزد کارگزار خود یا صرافی، قرار دهد تا ریسک اعتباری خودرا پوشش دهد. سرمایه‌گذار می‌تواند برای انجام معاملات از بروکر خود وام بگیرد. در واقع به سرمایه ایی که معامله گر به عنوان وثیقه در اختیار بروکر قرار میدهد مارجین میگویند.

برای انجام معاملات همیشه ریسک هایی وجود دارد. برای جبران این ریسک این سپرده گذاری انجام میشود. به عنوان مثال شما ده هزار دلار سرمایه دارید و این امکان را دارید که با استفاده از خدمات بروکر، از ان اعتبار کسب کنید. بروکر به شما به ارزش 100هزار دلار اعتبار میدهد تا بتوانید با سرمایه بیشتری معاملات خود را انجام دهید. این اعتبار معمولاً کسری از پوزیشن‌های ترید شده است و آن را با درصد نشان می‌دهند.

میزان مارجینی که هر بروکر تعیین می‌کند، به میزان ضریب اهرمی (Leverage) است که می‌توانید در حساب معاملاتی خود از آن استفاده کنید؛ درنتیجه گاهی معاملات اهرم‌دار را، معاملات مارجین‌دار نیز می‌گویند.

مارجین زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذار دارایی را با استقراض موجودی از یک کارگزار (با قرض کردن از بروکر) خریداری کند. خرید با مارجین به پرداخت اولیه دارایی به کارگزار اشاره دارد. سرمایه گذار از اوراق بهادار با مارجین در حساب کارگزاری خود به عنوان وثیقه استفاده می کند.

 


کلمات کلیدی

  • مارجین پولی است که از یک کارگزار برای خرید یک سرمایه گذاری قرض گرفته می شود.
  • معامله مارجین به روش استفاده از وجوه قرض گرفته شده از یک کارگزار برای تجارت یک دارایی مالی اشاره دارد .
  • حساب مارجین یک حساب کارگزاری استاندارد است که در آن سرمایه گذار مجاز است از پول نقد یا اوراق بهادار جاری در حساب خود به عنوان وثیقه برای وام استفاده کند.
  • اهرمی که با مارجین اعطا می شود، هم سود و هم زیان را به یک نسبت افزایش میدهد. انجام معاملات با مارجین بالا احتمال کال مارجین را بالا میبرد.

مفهوم مارجین

مارجین به میزان بالانس صاحبان سرمایه در حساب کارگزاری خود اشاره دارد. «حاشیه» یا «خرید در حاشیه» به معنای استفاده از پول قرض گرفته شده از یک کارگزار برای خریدسهام است. برای انجام این کار، به جای یک حساب کارگزاری استاندارد، باید یک حساب مارجین داشته باشید. حساب مارجین یک حساب کارگزاری است که در آن کارگزار به سرمایه گذار پول قرض می دهد (اعتبار میدهد) تا دارایی بیشتری را نسبت توان حساب اصلی خود خریداری کند.

استفاده از حاشیه برای خرید سهام عملاً مانند استفاده از پول نقد جاری یا اوراق بهادار موجود در حساب خود به عنوان قرض است. قرض همراه با نرخ بهره دوره ای است که باید پرداخت شود. سرمایه گذار از پول قرض گرفته شده یا اهرم استفاده می کند و بنابراین ضرر و زیان و سود در نتیجه افزایش می یابد. سرمایه‌گذاری مارجین می‌تواند در مواردی سودمند باشد که سرمایه‌گذار پیش‌بینی می‌کند نرخ بازده سرمایه‌گذاری بالاتری نسبت به سود وام می‌پردازد.

به عنوان مثال، اگر حاشیه اولیه 60 درصدی برای حساب خود دارید و می خواهید 10000 دلار سهام بخرید، حاشیه شما 6000 دلار خواهد بود و می توانید بقیه را از کارگزار قرض کنید.

محاسبه مارجین

معمامله گری برای انجام معاملات خود در بروکری خاص از ضریب اهرم 1:100 استفاده میکند؛ یعنی به ازای هر 100 واحد از ارز در معاملات باز، 1 واحد از آن ارز برای مارجین باید در حساب خود داشته باشد. به‌عبارت دیگر اگر پوزیشنی 100 دلاری باز کنید، مارجین این پوزیشن یک دلار خواهد بود و آن را 100/1 یا 1 درصد نمایش می‌دهند. اگر بدانیم Margin بروکری 10 درصد است، باید این 10 درصد را برای هر 10 دلاری که ‌معامله می‌کنید، محاسبه کنید. 

فرض میود موجودی حساب یک معامله گر 1000 دلار است و از مارجین 5 درصد استفاده میکند. این معامله گر با استفاده از ضریب اهرم، یک پوزیشن با حجم 8000دلار باز میکند. گفته شد این معامله گر از مارجین 5 درصد استفاده میکند. پس  5 درصد از 8000دلار میشود 400 دلار. موجودی اصلی این معامل گر 1000 دلار بوده است و از مارجین 400 دلار استفاده میکند. میزان مارجین آزاد این معامله گر 600 دلار خواهد بود. در زمان باز بودن معامله سود یا ضرر معامله باز در میزان مارجین آزاد محاسبه خواهد شد. بطور مثال اگر معامله گر 30 دلار در ضرر باشد میزان مارجین آزاد 570 دلار نشان داده میشود.

خرید با مارجین

خرید با مارجین به معنای قرض گرفتن پول از یک کارگزار به منظور خرید سهام است. می توانید آن را به عنوان گرفتن وام از کارگزاری خود در نظر بگیرید. معاملات حاشیه به شما این امکان را می دهد که سهام بیشتری نسبت به حالت عادی بخرید. برای معامله با مارجین، به یک حساب مارجین نیاز دارید. این با یک حساب نقدی معمولی که در آن با استفاده از پول موجود در حساب معامله می کنید متفاوت است.

طبق قانون، کارگزار شما ملزم به کسب رضایت شما برای افتتاح حساب مارجین است. حساب مارجین ممکن است بخشی از قرارداد افتتاح حساب استاندارد شما باشد یا ممکن است یک قرارداد کاملا مجزا باشد. 

پس از افتتاح و عملیاتی شدن حساب، می توانید تا 50 درصد از قیمت خرید سهام را وام بگیرید. این قسمت از قیمت خریدی که شما واریز می کنید به عنوان حاشیه اولیه شناخته می شود. دانستن این نکته ضروری است که لازم نیست تا 50 درصد مارجین کنید. شما می توانید کمتر وام بگیرید. مثلاً 10٪ یا 25٪. توجه داشته باشید که برخی از کارگزاری ها از شما می خواهند که بیش از 50 درصد قیمت خرید را واریز کنید.

شما می توانید وام خود را تا زمانی که بخواهید حفظ کنید. مشروط بر اینکه به تعهدات خود مانند پرداخت به موقع سود وجوه قرض شده عمل کنید. هنگامی که سهام را در یک حساب مارجین می فروشید، درآمد حاصل از بازپرداخت وام به کارگزار شما می رسد تا زمانی که به طور کامل پرداخت شود.

حاشیه نگهداری

همچنین محدودیتی به نام حاشیه نگهداری وجود دارد که حداقل موجودی حسابی است که باید قبل از اینکه کارگزار، شما را مجبور به واریز وجوه بیشتر یا فروش سهام برای پرداخت وام خود کند، حفظ کنید. هنگامی که این اتفاق می افتد، به عنوان فراخوان حاشیه یا Call Margin شناخته می شود.

زمانی که میزان مارجین آزاد با موجودی حساب برابر شد، معامله گر دیگر اجازه باز کردن معامله جدید را ندارد. مگر اینکه معامله گر موجودی حساب خود را افزایشش دهد و یا سود معاملات باز تسویه شود.

حال اگر معاملات باز در جهت ضرر دهی پیش رود در این صورت بروکر مقداری از حجم معاملات را برای برابر ماندن مارجین آزاد و میزان سرمایه بصورت خودکار میبندد. چرا که ضرر معاملات نباید متوجه اعنباری باشد که بروکر به شما اعطا کرده است.بستن معاملات از پوزیشن های بزرگتر انجام میشودو با بستن مقداری از حجم معامله مارجین آزاد برابر با بالانس شما خواهد شد.

پس مارجین فراخوان عملاً درخواستی از طرف کارگزاری شما برای اضافه کردن پول به حساب خود یا بستن موقعیت ها برای بازگرداندن حساب خود به سطح مورد نیاز است. اگر مارجین فراخوان را برآورده نکنید، شرکت کارگزاری شما می تواند هر موقعیت باز را ببندد تا حساب را به حداقل مقدار بازگرداند. شرکت کارگزاری شما می‌تواند این کار را بدون تأیید شما انجام دهد. همچنین می‌تواند انتخاب کند که کدام موقعیت (موضع) را تسویه کند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید