Your browser does not support JavaScript!
نماشا

سفارش Stop-limit

سفارش Stop-limit

سفارش Stop-limit یک معامله مشروط در یک بازه زمانی تعیین شده است که ویژگی های سفارش دستور را با سفارش محدود ترکیب می کند و برای کاهش ریسک استفاده می شود. این نوع دستور مربوط به انواع دیگر سفارش‌ها، از جمله سفارش‌های limit (دستور خرید یا فروش تعداد مشخصی از سهام با قیمت معین یا بهتر) و سفارش‌های  stop-on-quote (دستور خرید یا فروش اوراق بهادار پس از اینکه قیمت آن، از یک نقطه مشخص فراتر رفت) است.


کلمات کلیدی

  • دستور Stop-limit یک معامله مشروط است که ویژگی های stop loss را با سفارش limit برای کاهش ریسک ترکیب می کند.
  • سفارشات Stop-limit به معامله گران امکان می دهد کنترل دقیقی بر زمان تکمیل سفارش داشته باشند، اما اجرای آنها تضمین نمی شود.
  • معامله گران اغلب از دستورات stop-limit برای قفل کردن سود یا محدود کردن ضررهای نزولی استفاده می کنند.

نحوه عملکرد سفارشات Stop-Limit

یک سفارش stop-limit نیاز به تنظیم دو نقطه قیمت دارد:

  1. stop: شروع معامله در قیمت هدف مشخص شده برای معامله.
  2. limit: محدودیت زمانی و تعیین محدوده قیمتی  برای منقضی کردن خودکار معامله

به عنوان مثال در نمودار زیر معامله گری انتظار دارد با برخورد قیمت به خط روند وارد معامله فروش شود. پس میتواند سفارش فروش را در سطح مورد نظر قرار دهد.

 

سفارش محدود.png

اما این معامله گر میخواهد زمانی که قیمت از این محدوده فاصله گرفت سفارش کنسل شود و یا اگر زمان زیادی طول کشید قیمت به این ناحیه برسد برای سفارش فروش خود محدودیت های زمانی را اعمال کند. 

 

نمونه ایی از سفارش با محدودیت.jpg

پس یک بازه زمانی نیز باید تنظیم شود که در طی آن دستور  stop-limit  قابل اجرا در نظر گرفته شود.

مزیت اصلی سفارش  stop-limit این است که معامله گر کنترل دقیقی بر زمان تکمیل سفارش دارد.

ویژگی های Stop and Limit Orders

استاپ (Stop): نقطه‌ای که اگر قیمت به آن برسد، سفارش (خرید یا فروش) ثبت می‌شود.

دستور stop سفارشی است که پس از رسیدن به قیمت تعیین شده قابل اجرا می شود و سپس با فعال شدن سفارش، یک دستور stop سنتی به طور کامل بدون توجه به هرگونه تغییر در قیمت فعلی بازار با تکمیل معاملات فعال می شود.

لیمیت (Limit): قیمت سفارشی که در زمانی که قیمت به نقطه استاپ رسید، ثبت می‌شود.

سفارشlimit سفارشی است که با قیمت معینی تعیین می شود. فقط در مواقعی قابل اجرا است که معامله با قیمت limit یا با قیمتی که مطلوبتر از قیمت limit، انجام شود. اگر فعالیت معاملاتی باعث نامطلوب شدن قیمت نسبت به قیمت limit شود، سفارش متوقف می شود.

با ترکیب این دو سفارش، سرمایه گذار دقت بسیار بیشتری در اجرای معامله دارد.

مثالی در دنیای واقعی از دستور stop-limit

به عنوان مثال، فرض کنید که شرکت اپل (AAPL) با قیمت 155 دلار معامله می شود و یک سرمایه گذار می خواهد سهام را زمانی بخرد که حرکت صعودی قوی شروع شود. سرمایه گذار برای خرید با قیمت stop مقدار 160 دلار و قیمت limit مقدار 165 دلار، یک دستور stop-limit تعیین کرده است. اگر قیمت AAPL بالاتر از قیمت stop مقدار 160 دلار برود، سفارش فعال شده و به یک سفارش limit تبدیل می شود. 

در مثالی دیگر وقتی که شما یک خرید با قیمت 5000 دلار داشتید و حالا میخواهید آنرا به صورت یک اوردر لیمیت فروش در قیمت مشخصی میگذارید مثلا 5500 دلار و قصد دارید در اون نقطه سود کنید و در حال حاضر قیمت بازار 5400 دلار و صعودی هست در عین حال میخواهید در صورت نرسیدن قیمت به اون نقطه در یک حد پایینتری فروش انجام بشه تا از بالا رفتن قیمت سود کرده باشید مثلا 5350 دلار. منطقی این هست که درصورتی که قیمت به 5500 دلار نرسید و روند نزولی به خودش گرفت قیمت 5350 دلار به صورت یک سوییچ عمل کرده وبلافاصله اوردر فروش رو در قیمت بازار به انجام برسونه تا از ضرر احتمالی جلوگیری بشه در عین حال قسمتی ازسود بازار هم دریافت بشه.

سفارشات stop-limit خرید در زمان سفارش بالاتر از قیمت بازار قرار می‌گیرند، در حالی که سفارش‌های stop-limit فروش، زیر قیمت بازار قرار می‌گیرند.

تفاوت بین دستور stop-loss و دستور stop-limit چیست؟

دستور stop loss، در زمان رسیدن قیمت به ان سطح اجرا میشود، در حالی که دستور stop limit، با رسیدن قیمت در یک نرخ، در سطح مورد نظر دیگر فعال میشود. تصمیم گیری در مورد نوع سفارش به عوامل مختلفی بستگی دارد.

هنگامی که سطح stop loss شکسته شد، دستور stop loss با قیمت بازار فعال می شود. سرمایه‌گذار با موقعیت خرید در اوراق بهاداری که قیمت آن به سرعت در حال سقوط است ممکن است متوجه شود که قیمتی که دستور stop loss فعال شده است بسیار پایین‌تر از سطحی است که در آن stop loss تعیین شده است. زمانی که شکاف سهام کاهش می‌یابد - مثلاً پس از گزارش سود - برای یک موقعیت خرید، می‌تواند یک ریسک بزرگ باشد. برعکس، افزایش شکاف می تواند خطری برای یک موقعیت فروش باشد.

یک سفارش stop limit ترکیبی از ویژگی های یک دستور stop loss و یک سفارش limit است. سرمایه‌گذار قیمت limit را مشخص می‌کند، بنابراین اطمینان حاصل می‌کند که سفارش stop-limit فقط با قیمت limit یا بهتر فعال می‌شود. با این حال، مانند هر سفارش محدود، خطر در اینجا این است که ممکن است سفارش به هیچ وجه فعال نشود و سرمایه گذار در معامله زیان ده گیر کند.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید