Your browser does not support JavaScript!
نماشا

قیمت BIDوASK

قیمت BIDوASK
قیمت BIDوASK

اصطلاح BIDوASK به یک قیمت دو طرفه (خرید و فروش) اشاره دارد. که نشانگر بهترین قیمت فروش و خرید برای یک شاخص مشخص است. قیمت Bid نشان دهنده حداکثر قیمتی است که خریدار حاضر است برای شاخص سهام پرداخت کند. قیمت Ask نشان دهنده حداقل قیمتی است که فروشنده حاضر است برای همان سهام پرداخت کند.

اختلاف بین قیمت های BIDوASK اسپرید گفته می شود. به طور کلی، هرچه اسپرد کمتر باشد ، نقدینگی بیشتر است.

اهمیت BIDوASK

برخی سرمایه گذاران با اسپرید یا اختلاف بین نرخ BIDونرخ ASK که تحت عنوان هزینه اضافی معامله است، درگیر هستند. به عنوان مثال، اگر قیمت ASK فعلی سهام شرکتABC  55.10 دلار باشد. و قیمتBIDفعلی55.01دلار باشد. سرمایه گذار X (که به دنبال خرید سهامی با قیمت فعلی بازار است)، 55.10 دلار پرداخت می کند. در حالی که سرمایه گذارY که مایل به فروش سهام ABC در این بازار است 50.01 دلار دریافت خواهد کرد. چه کسی از اسپرد بین BID و ASK سود می برد؟

 

 

اسپرد بین BIDوASK مربوط به سود کارگزاران است. در ادامه مثال بالا ، کارگزاران که قیمت 50.10 و 50.01دلار را برای سهام ABC ارائه می کند ،این اسپرد نشان دهنده سود صاحبان بازار است. اسپرد بین قیمت درخواست و پیشهاد بسته به نقدینگی بازار متفاوت است . شرکت های Chip-Blue که زیر مجموعه سهام صنعتی داوجونز را تشکیل می دهند ممکن است فقط چند سنت اسپرد قیمت داشته باشند. در حالی که سهام Cap-small که دارای معاملات روزانه کمتر از 10000 سهم است. ممکن است 50 سنت یا بیشتر , اسپرد داشته باشد.

اسپرد قیمت می تواند در دوره های عدم نقدینگی یا آشفتگی بازار به طرز چشمگیری افزایش یابد. زیرا خریداران ممکن است حاضر به پرداخت قیمتی فراتر از یک محدوده مشخص نباشند. و یا فروشندگان ممکن است مایل به قبول قیمت های زیر یک سطح مشخص نباشند.

تفاوت بین قیمت BIDوASK در چیست؟

قیمت Bid به بالاترین قیمتی گفته می شود که معامله گران مایل به پرداخت برای خرید یک سهام هستند. از طرف دیگر قیمت Ask به کمترین قیمتی اطلاق می شود که دارندگان آن سهام مایل به فروش آن هستند. به عنوان مثال ، سهامی با قیمت Ask بیست دلار معامله می شود. پس کسی که مایل به خرید آن سهام است باید حداقل 20 دلار درخواست کند تا آن را با قیمت فعلی خریداری کند. و آن سهام با قیمت BID نوزده دلار و نودونه سنت در حال معامله شدن هست. پس کسی که مایل به فروش آن سهام است باید حداکثر قیمت 19.99دلار را پیشنهاد کند. در این حالت ، گفته می شود که سهام دارای اسپرد یک سنت است. این وضعیت می تواند به نفع سرمایه گذاران باشد زیرا ورود یا خروج از معاملات به ویژه در مورد معاملات بزرگ را آسان تر می کند.

مقدار اسپرید چگونه تعیین می شود؟

قیمت های BidوAsk توسط بازار تعیین می شود. به ویژه ، براساس خرید و فروش خریداران و فروشندگان واقعی و موسساتی که در آن سهام سرمایه گذاری کرده اند ، تعیین می شوند. اگر تقاضا از عرضه بیشتر شود، قیمت BIDوASK به تدریج به سمت بالا رشد می کند. برعکس ، اگر عرضه از تقاضا پیشی بگیرد ، قیمت Bid و Ask به سمت پایین افت می کند. اختلاف بین قیمت های Bid و Ask با توجه به سطح کلی فعالیت معاملاتی در آن سهام تعیین می شود. نقدینگی زیاد و حجم معاملات بالا، منجر به اسپردBIDوASK کم و بالعکس خواهد شد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید