Your browser does not support JavaScript!
نماشا

اکوئیتی

اکوئیتی
اکوئیتی

معامله‌گران در شروع کار در بازارهای مالی برای بررسی سود و زیان خود، تنها  سود و زیان معاملات خود را محاسبه میکنند. این در حالی است که سود و زیان اصلی را باید در اکوئیتی مشاهده کرد. برخی اوقات معامله گر در یک معامله سود ده قرار دارد، مقدار ایکوئیتی رقم متفاوتی را نشان می‌دهد. این تفاوت نشان از ریسک بالای معامله دارد و نشان می‌دهد که معامله‌گر در اولین فرصت از معامله پر ریسک باید خارج شود.

اکوئیتی به معامله‌گران کمک می‌کند تا سود و زیان معاملات را در برابر مقدار ریسکی که دارند محاسبه کنند. وقتی یک معامله سود اندکی داشته باشد، اما ریسک نگه‌داری آن بالا باشد، از روی مقدار اکوئیتی می‌توان به نابرابری ریسک و سود آن معامله پی برد. در نتیجه یک معامله‌گر حرفه‌ای همیشه گوشه‌چشمی به مقدار اکوئیتی حساب خود دارد و هرگز از آن غافل نمی‌شود. برای درک بهتر این موضوع، می‌توانید مقدار equity را در معاملات کاغذی یا حساب دمو یا اصلی خود در متاتریدر به صورت عملی بررسی کنید. اگر علاقه به سرمایه گذاری و آموزش فارکس هستید می‌توانید از مشاورین ایکس فارکس کمک بگیرید.

اکوئیتی (Equity) در فارکس معمولاً به عنوان ارزش خالص سرمایه شناخته می شود. و نشان دهنده میزان پولی است که در صورت بسته شدن تمام معاملات و پرداخت تمام بدهی ها، اعم از کارمزد و نرخ بهره شبانه، به حساب معاملاتی بازگردانده می شود.


موارد مهم و کلیدی

  • اکوئیتی (Equity) ارزشي است كه در صورت بسته شدن تمام معاملات و پرداخت تمام بدهی ها، اعم از کارمزد و نرخ بهره شبانه، به حساب معاملاتی بازگردانده می شود.
  • معنی Equity در فارکس به ارزش فعلی حساب با محاسبه سود و زیان غیر واقعی اشاره دارد.
  • به عبارت دیگر equity در فارکس یا همان پلتفرم معاملاتی نشان دهند وضعیت بالانس بعد از بسته شدن تمامی موقعیت های باز است. 

فرمول و محاسبه اکوئیتی (Equity)

از فرمول و محاسبه زیر می توان برای تعیین اکوئیتی (Equity) استفاده کرد.
{اکوئیتی} = {مجموع دارایی ها} - {مجموع بدهی ها}

 

معامله در حال ضرر چگونه باعث تغییر اکوئیتی می شود؟

فرض کنید 1000 دلار در حساب معاملاتی شارژ کردیم و وارد یک معامله خرید میشویم. جدایی از مقدار حجم ورود به معامله، قیمت کاهش پیدا می کند و ما در معامله  50 دلار در حال ضرر هستیم و معامله همچنان باز است. اکوئیتی با توجه به تصویر زیر اینچنین محاسبه شده است.

 

اکوئیتی.jpg

 

Equity = Account balance + Floating Profits or Losses

950$ = 1000$ + (-50$)

 

معامله در حال سود چگونه باعث تغییر اکوئیتی می شود؟

فرض کنید همان 1000 دلار در حساب معاملاتی شارژ کردیم و وارد یک معامله خرید میشویم. مجددا بدون توجه به مقدار حجم ورود به معامله، قیمت افزایش می یابد. ما در معامله  100 دلار درسود هستیم و معامله همچنان باز است. اکوئیتی با توجه به تصویر زیر اینچنین محاسبه شده است.

 

اکوئیتی برای سود.png

Equity = Account balance + Floating Profits or Losses

1100$ = 1000$ + 100$

پس تا زمانی که معامله در حال اجرا نداشته باشیم اکوئیتی با بالانس حساب برابر است. به همین دلیل است که اکوئیتی را موجودی حساب شناور یا (floating account balance) در نظر می گیریم و تنها در صورتی به موجودی حساب واقعی (real account balance) تبدیل می شود که تمام معاملات باز بلافاصه بسته شوند.

مفهوم پیشرفته سرمایه سهامداران در ارتباط با اکوئیتی

معادله حقوق صاحبان سهام داراییها منهای بدهیها با مقایسه ارقام مشخصی که همه چیز در مالکیت شرکت و همه بدهیهایش را منعکس می کند، تصویری واضح از وضعیت مالی شرکت ارائه می دهد که به راحتی توسط سرمایه گذاران و تحلیلگران قابل تفسیر است. ارزش خالص به عنوان سرمایه ای که توسط یک شرکت جمع آوری می شود. و سپس برای خرید دارایی ، سرمایه گذاری در پروژه ها و عملیات مالی مورد استفاده قرار می گیرد، مورد استفاده قرار می گیرد. یک شرکت معمولاً می تواند با انتشار بدهی (از طریق وام یا اوراق قرضه) یا حقوق صاحبان سهام (با فروش سهام) سرمایه خود را افزایش دهد. سرمایه گذاران اغلب به دنبال سرمایه گذاری در حقوق صاحبان سهام هستند. زیرا فرصت های بیشتری را برای تقسیم سود و رشد شرکت فراهم می کنند.

ارزش خالص از آن جهت اهمیت دارد که ارزش سهام یک سرمایه گذار در یک شرکت را نشان می دهد. و توسط نسبت سهام شرکت نشان داده می شود. مالکیت سهام در یک شرکت، بالقوه سود سرمایه و سود سهام را برای سهامداران فراهم می کند. مالکیت حقوق صاحبان سهام همچنین به سهامداران این حق را می دهد که در اقدامات شرکت ها و در هر انتخابات هیئت مدیره رای دهند. این مزایای مالکیت حقوق صاحبان سهام باعث افزایش علاقه مستمر سهامداران در شرکت می شود.

حقوق صاحبان سهام منفی یا مثبت؟

حقوق صاحبان سهام می تواند همواره منفی یا مثبت باشد. در صورت مثبت بودن، شرکت دارایی کافی برای انجام تعهدات خود را دارد. در صورت منفی بودن، بدهی های شرکت از دارایی های آن فراتر می رود. اگر بیشتر طول بکشد، ورشکستگی ترازنامه ای محسوب می شود. به طور معمول، سرمایه گذاران شرکت هایی با حقوق خالص منفی را سرمایه گذاری های خطرناک یا ناامن می دانند. حقوق صاحبان سهام به تنهایی شاخص دقیقی از وضعیت مالی شرکت نیست. هنگامی که سرمایه گذار با ابزارها و معیارهای دیگر استفاده می شود، می تواند سلامت یک سازمان را به دقت تجزیه و تحلیل کند

اجزای حقوق صاحبان سهام

سود انباشته شده جزئی از حقوق صاحبان سهام است و درصدی از سود خالص است که به عنوان سود سهامداران پرداخت نشده است. درآمدهای پس انداز شده را پس انداز در نظر بگیرید زیرا نشان دهنده کل سودهای انباشته شده و کنار گذاشته شده یا برای استفاده در آینده نگه داشته شده است. سودهای انباشته با گذشت زمان افزایش می یابد زیرا شرکت به سرمایه گذاری مجدد بخشی از درآمد خود ادامه می دهد.
در برخی موارد، میزان سود انباشته ممکن است از میزان حقوق صاحبان سهام بیشتر شود. سودهای انباشته اغلب بزرگترین جزء حقوق صاحبان سهام شرکتهایی هستند که سالهاست فعالیت می کنند.

سهام یا سهام خزانه داری (نباید با اسناد خزانه داری ایالات متحده اشتباه گرفته شود) نمایانگر سهامی است که شرکت از سهامداران فعلی بازخرید می کند. هنگامی که مدیریت قادر به تخصیص تمام حقوق صاحبان سهام به نحوی که بهترین بازده را فراهم می آورد ، شرکت ها می توانند بازپرداخت کنند. سهام بازخرید شده توسط شرکت ها به سهام خزانه تبدیل می شود و ارزش دلار در حسابی به نام سهام خزانه، در حساب متضاد سرمایه سرمایه گذاران و حساب سود انباشته ثبت می شود. هنگامی که شرکت ها نیاز به جمع آوری پول دارند، شرکت ها می توانند سهام خزانه را به سهامداران بازگردانند.

به گمان بسیاری از حقوق صاحبان سهام نشان دهنده خالص دارایی های یک شرکت است. ارزش خالص آن مبلغی خواهد بود که سهامداران در صورت نقد شدن تمام دارایی های خود و بازپرداخت تمام بدهی های خود، به اصطلاح، دریافت می کنند.

اشکال دیگر حقوق صاحبان سهام

مفهوم حقوق صاحبان سهام کاربردهایی فراتر از ارزیابی شرکتها دارد. به طور کلی، ما می توانیم حقوق صاحبان سهام را به عنوان میزان مالکیت هر دارایی پس از کسر تمام بدهی های مربوط به آن دارایی در نظر بگیریم.
در زیر چند تنوع متداول در برابری آورده شده است:
سهام یا سایر اوراق بهادار که نشان دهنده علاقه مالکیت در یک شرکت است.
میزان وجوهی که مالکان یا سهامداران به همراه سود (یا زیان) باقی مانده در ترازنامه و صورت های مالی یک شرکت کمک می کنند. همچنین می توان آن را حقوق صاحبان سهام یا حقوق صاحبان سهام نامید.

در معاملات حاشیه ای، ارزش اوراق بهادار در حساب حاشیه منهای مبلغی است که صاحب حساب از شرکت کارگزاری وام گرفته است.
در املاک و مستغلات، تفاوت بین ارزش بازار عادی فعلی ملک و مبلغی که مالک هنوز در وام مسکن بدهکار است. این مبلغی است که صاحب آن پس از فروش ملک و پرداخت هرگونه وثیقه دریافت می کند. همچنین از آن به عنوان ارزش املاک یاد می شود.
هنگامی که یک کسب و کار ورشکست می شود و نیاز به انحلال دارد، ارزش خالص مقدار پولی است که پس از بازپرداخت بستانکارانش باقی می ماند. این اغلب سرمایه مالکیت نامیده می شود، که به عنوان سرمایه ریسک پذیر یا سرمایه مسئول نیز شناخته می شود.

حقوق صاحبان سهام خصوصی

هنگامی که سرمایه گذاری به صورت عمومی معامله می شود، ارزش بازار حقوق صاحبان سهام با در نظر گرفتن قیمت سهام شرکت و ارزش بازار آن به آسانی در دسترس است. برای حقوق خصوصی، مکانیزم بازار وجود ندارد و بنابراین سایر اشکال ارزش گذاری باید برای برآورد ارزش انجام شود.

حقوق صاحبان خصوصی عموماً به چنین ارزیابی از شرکت هایی که در بورس عمومی معامله نمی شوند اشاره دارد. معادله حسابداری همچنان در مواردی اعمال می شود که ارزش خالص مندرج در ترازنامه همان چیزی است که هنگام کسر بدهی ها از دارایی ها به دست می آید و به برآورد ارزش دفتری می رسد. سپس شرکت های خصوصی می توانند با فروش مستقیم سهام در محل های خصوصی به دنبال سرمایه گذاران باشند. این سرمایه گذاران با حقوق خصوصی می توانند شامل موسساتی مانند صندوق های بازنشستگی، موقوفات دانشگاه و شرکت های بیمه یا افراد معتبر شوند.

حقوق صاحبان سهام اغلب به صندوق ها و سرمایه گذاران فروخته می شود که سرمایه گذاری های غیر مستقیم در شرکت های خصوصی انجام می دهند و یا در خریدهای با نفوذ LBO شرکت های دولتی مشارکت دارند. در معامله LBO ، یک شرکت وام از یک شرکت خالص خصوصی دریافت می کند تا بودجه خرید یک شرکت دیگر را تامین کند. جریانهای نقدی یا دارایی های شرکت در حال خرید معمولاً وام را تضمین می کند. بدهی مزون یک وام خصوصی است. که معمولاً توسط یک بانک تجاری یا یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر میان طبقه ارائه می شود.

حقوق صاحبان سهام از خانه آغاز می شود

ارزش خالص خانه تقریباً قابل مقایسه با ارزش موجود در مالکیت خانه است. میزان حقوق صاحبان سهام در محل سکونت آنها نشان دهنده میزان زیادی از خانه ای است که آنها با کسر بدهی وام مسکن از آن به طور کامل در اختیار دارند. ارزش خالص یک ملک یا خانه ناشی از پرداخت هایی است که در قبال وام مسکن انجام می شود. از جمله پیش پرداخت و افزایش ارزش دارایی.

حقوق صاحبان خانه اغلب بزرگترین منبع وثیقه افراد است و صاحب آن می تواند از آن برای دریافت وام حقوق صاحب خانه استفاده کند، که برخی آن را وام مسکن دوم یا خط اعتباری خالص خانه HELOC می نامند. اخذ پول از دارایی یا وام گرفتن در مقابل آن، برداشت خالص است.
به عنوان مثال ، فرض کنید سام صاحب خانه ای است که وام مسکن در آن قرار دارد. ارزش خانه فعلی 175000 دلار و مبلغ وام مسکن 100000 دلار است. سام دارای ارزش خالص 75،000 دلار در خانه یا 175،000 دلار (مجموع دارایی) - 100،000 دلار (مجموع بدهی) است.

ارزش برند

به هنگام مشخص کردن ارزش خالص دارایی، توجهی به خصوص برای شرکت های بزرگ مهم است که این دارایی ها می تواند شامل دارایی های ملموس مانند دارایی و دارایی های نامشهود مانند شهرت و هویت نام تجاری شرکت باشد. در طول سالها تبلیغات و توسعه پایگاه مشتری، نام تجاری یک شرکت می تواند دارای ارزش ذاتی باشد. برخی این ارزش را ارزش ویژه نام تجاری می نامند، که ارزش یک نام تجاری را نسبت به نسخه اصلی یا مارک فروشگاه یک محصول اندازه گیری می کند.

به عنوان مثال، بسیاری از دوستداران نوشابه قبل از خرید یک کوکاکولا با نام تجاری فروشگاه، به دنبال یک نوع کوکاکولا هستند، زیرا طعم آن را ترجیح می دهند. یا با طعم آن بیشتر آشنا هستند. اگر یک بطری 2 لیتری کولا با مارک فروشگاهی 1 دلار و یک بطری 2 لیتری کولا 2 دلار قیمت داشته باشد، ارزش نام تجاری کوکاکولا 1 دلار است.

همچنین چیزی به نام ارزش ویژه نام تجاری منفی وجود دارد. این زمانی است که مردم برای یک محصول معمولی یا مارک تجاری بیش از هزینه ای که برای یک نام تجاری خاص پرداخت می کنند، پرداخت می کنند. ارزش ویژه برند نادر است. و می تواند به دلیل فراخوان محصول یا تبلیغات بد مانند فاجعه رخ دهد.

ارزش خالص در مقابل بازده حقوق صاحبان سهام یا اکوئیتی (Equity)

بازده حقوق صاحبان سهام ROE معیار عملکرد مالی است. که با تقسیم درآمد خالص بر حقوق صاحبان سهام محاسبه می شود. از آنجا که حقوق صاحبان سهام برابر دارایی های یک شرکت منهای بدهی آن است، ROE را می توان بازده خالص دارایی ها دانست. ROE به عنوان معیاری برای استفاده موثر مدیریت از دارایی های یک شرکت برای ایجاد سود در نظر گرفته می شود.
حقوق صاحبان سهام، همانطور که دیدیم، معانی مختلفی دارد. اما معمولاً نمایانگر مالکیت در یک دارایی یا شرکتی مانند سهامداران صاحب دارایی خالص در یک شرکت است. ROE یک معیار مالی است که میزان سود حاصل از حقوق صاحبان سهام شرکت را اندازه گیری می کند.

حقوق صاحبان سهام یا اکوئیتی (Equity) دقیقاً چیست؟

حقوق صاحبان سهام یک مفهوم مهم در امور مالی است که بسته به زمینه معانی خاصی دارد. شاید متداول ترین نوع حقوق صاحبان سهام که با گرفتن کل دارایی های یک شرکت و کسر کل بدهی های آن محاسبه می شود.
بنابراین حقوق صاحبان سهام در اصل دارایی خالص یک شرکت است. در صورت انحلال شرکت، حقوق صاحبان سهام مقدار پولی است که از لحاظ نظری توسط سهامداران آن دریافت می شود.

برخی دیگر از اصطلاحات برای توصیف حقوق صاحبان سهام چیست؟

سایر اصطلاحاتی که گاهی برای توصیف این مفهوم استفاده می شود شامل حقوق صاحبان سهام، ارزش دفتری و ارزش خالص دارایی است. با توجه به موضوع مربوطه، این اصطلاحات ممکن است معانی متفاوتی داشته باشند. اما به طور کلی، این اصطلاحات به ارزش سرمایه گذاری اشاره می کنند. که پس از پرداخت تمام بدهی های مربوط به آن سرمایه گذاری باقی می ماند. این اصطلاح همچنین در سرمایه گذاری در املاک و مستغلات برای اشاره به تفاوت بین ارزش بازار منصفانه ملک و ارزش معوق وام رهنی آن استفاده می شود.

سهام چگونه مورد استفاده سرمایه گذاران قرار می گیرد؟

سهام یک مفهوم بسیار مهم برای سرمایه گذاران است. به عنوان مثال، هنگامی که به یک شرکت نگاه می کنید، یک سرمایه گذار ممکن است از حقوق صاحبان سهام به عنوان معیاری برای تعیین گران بودن قیمت خرید استفاده کند. به عنوان مثال، اگر آن شرکت از نظر تاریخی با قیمت 1.5 معامله می کرد. سرمایه گذار ممکن است قبل از پرداخت بیش از این ارزش، دوبار فکر کند مگر اینکه احساس کند چشم اندازهای شرکت به طور اساسی بهبود یافته است. از طرفی، یک سرمایه گذار ممکن است در خرید سهامی در یک تجارت نسبتاً ضعیف احساس راحتی کند تا زمانیکه قیمتی که پرداخت می کنند نسبت به حقوق صاحبان سهام به اندازه کافی کمتر باشد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید