Your browser does not support JavaScript!
نماشا

کال مارجین

کال مارجین

چنانچه یک معامله گر در تحلیل بازار دچار اشتباه شود، در این بازار ضرر خواهد کرد. چنانچه این ضرر ها از کل حساب معامله گر بیشتر شود وضعیت کال مارجین بوجود می آید.

زمانی که معامله گر از اعتبار بروکر جهت انجام معاملات بیشتر استفاده میکند، در این صورت، کال مارجین زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش حساب مارجین سرمایه‌گذار کمتر از مقدار مورد نیاز کارگزار باشد. حساب مارجین سرمایه گذار حاوی سهامی است که با پول قرض گرفته شده از بروکر خریداری شده است (معمولاً ترکیبی از پول خود سرمایه گذار و پولی که از کارگزار سرمایه گذار قرض گرفته شده است).

کال مارجین به طور خاص به تقاضای کارگزار از سرمایه گذار برای واریز پول  اضافی به حساب اشاره دارد تا به حداقل ارزش، معروف به حاشیه نگهداری، برسد.

کال مارجین معمولاً نشان‌دهنده کاهش موجودی در حساب مارجین است. زمانی که کال مارجین رخ می دهد، سرمایه گذار باید انتخاب کند که یا وجوه اضافی به حساب خود واریز کند. یا برخی از دارایی های موجود در حساب خود را بفروشد.


کلمات کلیدی

  • کال مارجین زمانی اتفاق می‌افتد که یک حساب مارجین به دلیل معاملات متضرر، در آستانه از دست رفتن کل سرمایه شود.
  • کال مارجین مطالباتی برای تزریق سرمایه اضافی برای رساندن حساب مارجین به حداقل حاشیه نگهداری است.
  • اگر معامله‌گر وجوهی را واریز نکند، کارگزاران ممکن است معامله‌گران را مجبور به فروش دارایی‌ها، بدون در نظر گرفتن قیمت بازار، برای برآورده کردن مارجین کنند.
  • از آنجایی که فروش کوتاه فقط در حساب‌های مارجین امکان‌پذیر است، کال مارجین ممکن است زمانی رخ دهد که قیمت سهام افزایش یابد و زیان در حساب‌هایی که سهام را فروخته‌اند افزایش یابد.

مفهوم کال مارجین

زمانی که یک سرمایه گذار برای خرید و فروش سهام با استفاده از سرمایه خود و پولی که از یک کارگزار قرض گرفته است، معامله ایی انجام میدهد، به آن خرید در حاشیه می گویند. حقوق صاحبان سهام سرمایه گذار، برابر با ارزش بازار سهام، منهای مقدار وجوه قرض گرفته شده از کارگزار آنها است.

زمانی که حقوق صاحبان سهام سرمایه گذار، به عنوان درصدی از کل ارزش بازار سهام، کمتر از یک درصد مورد نیاز (که حاشیه نگهداری نامیده می شود) شود، کال مارجین آغاز می شود. اگر سرمایه گذار توانایی پرداخت مبلغ مورد نیاز برای رساندن ارزش پرتفوی خود را به حاشیه نگهداری حساب نداشته باشد، ممکن است کارگزار مجبور شود سهام موجود در حساب را در بازار نقد کند.

وضعیت حساب ها

حساب معاملاتی با توجه به ضریب اهرمی که از بروکر دریافت میشود، سه حالت مختلف خواهد داشت:

وضعیت نرمال

در این حالت معامله گر بعد از بستن معامله خود، سود کسب مبکند و حساب معاملاتی (با کسر کارمزد) افزایش می یابد. در این حالت سرمایه و حساب معاملاتی در وضعیت نرمانی قرار دارد.

وضعیت ریسک( در بازار های آتی)

در این حالت معامله گر متحمل ضرر میشود و این زیان از موجودی و سرمایه حساب معاملاتی کسر میشود. چنانچه تا 30 درصد اعتبار دریافت شده توسط بروکر کاهش نیابد، حساب دچار مشکل نخواهد بود ولی سرمایه گذار باید مدیریت مناسبی را نسبت به حساب معاملاتی خود داشته باشد.

وضعیت کال مارجین

در این حالت معامله گر متحمل ضرر های بیشتر شده و حساب واقعی او از بین میرود در این حالت سرمایه واقعی و مارجین آزاد با هم برابر شده و وضعیت کال مارجین بوجود می آید. در بازارهای آتی چنانچه حساب معاملاتی به بالای 30 درصد ضرر برسد و یا به حداقل وجه تضمینی 70 درصدی برسد در این صورت حساب کال مارجین خواهد شد. در این حالت بروکر هشداری را جهت اطلاع شما از کال مارجین شدن حساب شما صادر میکند تا مارجین خود را به سطحی برسانید تا حساب شما از بین نرود. در صورت عدم توجه به هشدار کال مارجین، بروکر بصورنت خودکار معاملات سود ده شما را که در حال اجراست تسویه سود کرده تا مارجین شما را به سطوح بالاتری برساند. و اگر معاملات شما در ضرر باشد برای جلوگیری از کال مارجین معاملات شما در ضرر بسته می شود تا مارجین شما در سطح بالا و مجاز باقی بماند.

یک مثال در مواجه با کال مارجین

در بیشتر موارد، یک سرمایه‌گذار می‌تواند قیمت دقیقی را محاسبه کند که یک سهام باید به آن کاهش یابد تا کال مارجین ایجاد کند. اساساً زمانی اتفاق می افتد که ارزش حساب یا حقوق صاحبان سهام برابر با نیاز حاشیه نگهداری (MMR) باشد. فرمول به صورت زیر بیان می شود:

ارزش حساب = (وام حاشیه) / (1 - MMR)

به عنوان مثال، فرض کنید یک سرمایه گذار با 5000دلار پول خود و 5000 دلار وام گرفته شده از شرکت کارگزاری خود به عنوان وام حاشیه، یک حساب حاشیه باز می کند. آنها با ده هزار دلاری که دارند، 200 سهم از یک سهم را به قیمت 50 دلار خریداری می کنند. (طبق مقررات T،  سرمایه‌گذار می‌تواند تا 50 درصد قیمت خرید را وام بگیرد.)
فرض کنید که نیاز حاشیه نگهداری کارگزار سرمایه گذار 30٪ است.

اکنون حساب سرمایه گذار دارای سهامی به ارزش 10000 دلار است. در این مثال، زمانی که ارزش حساب به کمتر از 7142.86 دلار (یعنی وام حاشیه 5000 دلاری / (1 - 0.30) می‌رسد، کال مارجین می‌شود که معادل قیمت سهام 35.71 دلار برای هر سهم است.

با استفاده از مثال بالا، فرض کنید قیمت سهام این سرمایه گذار از 50 دلار به 35 دلار کاهش می یابد. ارزش حساب آنها اکنون 7000 دلار است. به این معنی که ارزش حقوق صاحبان حساب آنها اکنون تنها 2000 دلار است (یعنی 7000 دلار کمتر از وام حاشیه 5000 دلاری). با این حال، حقوق صاحبان حساب 2000 دلار اکنون کمتر از MMR 2100 دلاری است (یعنی 7000 دلار در 30 درصد). این یک تماس حاشیه ای 100 دلاری (یا 2100 تا 2000 دلاری) ایجاد می کند.

سه گزینه

در این سناریو، سرمایه‌گذار یکی از سه گزینه برای اصلاح کمبود مارجین 100 دلاری خود دارد:

  1. 100 دلار پول نقد در حساب مارجین واریز کنید.
  2. سهام قابل حاشیه به ارزش 142.86 دلار را در حساب مارجین خود سپرده گذاری کنید که ارزش حساب آنها را به 7142.86 دلار بازمی گرداند. چرا مبلغ سهام قابل حاشیه (142.86 دلار) بیشتر از مبلغ نقدی (100 دلار) برای اصلاح کمبود حاشیه است؟ زیرا ارزش سهامدر نوسان است. بنابراین، در حالی که 100٪ مبلغ نقدی را می توان برای اصلاح کمبود حاشیه استفاده کرد، فقط 70٪ (یعنی 100٪ کمتر از 30٪ MMR) از ارزش اوراق بهادار قابل حاشیه می تواند برای این کار استفاده شود.
  3. نقدینگی سهام به ارزش 333.33 دلار، با استفاده از درآمد حاصل برای کاهش وام حاشیه. با قیمت فعلی بازار 35 دلار، این رقم به 9.52 سهم می رسد که به 10 سهم گرد می شود.

مارجین وام و مارجین مورد نیاز نگهداری

مبلغ وام حاشیه به قیمت خرید بستگی دارد و بنابراین مبلغ ثابتی است. با این حال، از آنجایی که نیاز حاشیه نگهداری (MMR) بر اساس ارزش بازار سهام است، و نه بر اساس قیمت خرید اولیه، می‌تواند – و می‌کند – نوسان داشته باشد.


اگر کال مارجین برآورده نشود، یک کارگزار ممکن است هر موقعیت باز را ببندد تا حساب را به حداقل مقدار بازگرداند. آنها ممکن است بتوانند این کار را بدون تایید سرمایه گذار انجام دهند. این در واقع به این معنی است که کارگزار حق دارد هرگونه دارایی سهام را به مقدار لازم، بدون اطلاع سرمایه‌گذار بفروشد. علاوه بر این، کارگزار ممکن است از سرمایه‌گذار کمیسیونی برای این تراکنش‌ها دریافت کند. این سرمایه گذار مسئول هر گونه زیان متحمل شده در طول این فرآیند است.

 


مهم:

بهترین راه برای یک سرمایه‌گذار برای جلوگیری از کال مارجین، استفاده از دستورحدضرر برای محدود کردن زیان از هر موقعیت سهام، علاوه بر نگهداری وجه نقد و اوراق بهادار کافی در حساب است.


نمونه ای از کال مارجین

فرض کنید یک سرمایه گذار 100000 دلار از سهام XYZ را با استفاده از 50000 دلار از سرمایه خود خریداری می کند. سرمایه گذار 50000 دلار باقی مانده را از کارگزار خود وام می گیرد. کارگزار سرمایه گذار دارای حاشیه نگهداری 25٪ است. در زمان خرید، حقوق صاحبان سهام به عنوان درصد، 50 درصد است. ارزش حقوق صاحبان سهام با استفاده از این فرمول زیر محاسبه می شود.

دارایی سرمایه گذار به عنوان درصد = (ارزش بازار اوراق بهادار - وجوه قرض شده) / ارزش بازار اوراق بهادار
بنابراین، در مثال ما: (100000 - 50000 دلار) / (100000 دلار) = 50%

این بالاتر از 25 درصد حاشیه نگهداری است. فرض کنید دو هفته بعد ارزش اوراق بهادار خریداری شده به 60000 دلار کاهش یابد. این منجر به کاهش ارزش سهام سرمایه گذار به 10000 دلار می شود. (ارزش بازار 60,000 دلار منهای وجوه قرض شده 50,000 دلار یا 16.67٪: 60,000 - 50,000 دلار / 60,000 دلار.)

این در حال حاضر کمتر از حاشیه تعمیر و نگهداری 25٪ است. کارگزار یک مارجین تماس برقرار می کند و از سرمایه گذار می خواهد که حداقل 5000 دلار سپرده گذاری کند تا حاشیه نگهداری را برآورده کند. کارگزار از سرمایه گذار می خواهد 5000 دلار سپرده گذاری کند زیرا مبلغ مورد نیاز برای تامین حاشیه نگهداری به صورت زیر محاسبه می شود:

مقدار برای برآورده کردن حداقل حاشیه نگهداری = (ارزش بازار اوراق بهادار × حاشیه نگهداری) - سرمایه سرمایه گذار

بنابراین سرمایه گذار برای واجد شرایط بودن برای مارجین به حداقل 15000 دلار حقوق صاحبان سهام نیاز دارد - ارزش بازار اوراق بهادار 60000 دلار برابر 25٪ حاشیه نگهداری - در حساب خود. اما آنها فقط 10000 دلار دارایی سرمایه گذار دارند که منجر به کمبود 5000 دلار می شود. (60000 دلار × 25%) - 10000 دلار.

آیا معامله سهام با حاشیه ریسک دارد؟

مطمئناً معامله سهام با مارجین بیشتر از خرید سهام بدون حاشیه، ریسک دارد. این به این دلیل است که معاملات سهام در حاشیه شبیه به استفاده از اهرم یا بدهی است و معاملات اهرمی ریسک بیشتری نسبت به معاملات بدون اهرم دارند. بزرگترین ریسک در معاملات مارجین این است که سرمایه گذاران می توانند بیش از آنچه سرمایه گذاری کرده اند ضرر کنند.

چگونه می توان تماس حاشیه ای را برآورده کرد؟

زمانی که در حساب مارجین معامله گر کمبود مارجین وجود داشته باشد، کال مارجین توسط کارگزار صادر می شود. برای اصلاح کمبود مارجین، معامله‌گر باید پول نقد یا اوراق بهادار قابل حاشیه را در حساب مارجین واریز کند یا برخی اوراق را در حساب مارجین نقد کند تا بخشی از وام حاشیه را پرداخت کند.

آیا معامله گر می تواند مواجه با کال مارجین را به تاخیر بیاندازد؟

یک کال مارجین باید فورا و بدون تاخیر انجام شود. اگرچه برخی از کارگزاران ممکن است دو تا پنج روز به شما فرصت دهند تا مواجه با مارجین را برآورده کنید. اما در چاپ دقیق توافقنامه حساب مارجین استاندارد به طور کلی بیان می شود که برای انجام یک مواجه مارجین معوق، کارگزار حق دارد یک یا همه اوراق بهادار یا سایر دارایی های موجود در حساب حاشیه را به تشخیص خود و بدون اطلاع قبلی به معامله گر نقد کند.
برای جلوگیری از چنین انحلال اجباری، بهترین کار این است که کال مارجین داشته باشید. همینطور کمبود مارجین را به سرعت برطرف کنید.

چگونه می توانم ریسک های مرتبط با معامله در حاشیه را مدیریت کنم؟

اقداماتی برای مدیریت ریسک های مرتبط با معاملات با حاشیه می توان انجام داد. عبارتند از: استفاده از حد ضرر برای محدود کردن ضرر، حفظ مقدار اهرم در سطوح قابل مدیریت؛ و وام گرفتن در برابر یک سبد متنوع برای کاهش احتمال کال مارجین، که با یک سهم به طور قابل توجهی بالاتر است.

آیا سطح کل بدهی حاشیه تأثیری بر نوسانات بازار دارد؟

سطح بالای بدهی حاشیه ممکن است نوسانات بازار را تشدید کند. در طول افت شدید بازار، مشتریان مجبور به فروش سهام برای پاسخگویی به مارجین هستند. این می تواند به یک دور باطل منجر شود، که در آن فشار شدید فروش باعث کاهش قیمت سهام، ایجاد بیشتر کال مارجین و غیره می شود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید