Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بازارهایی که به دنبال نرخ ترمینال بانک مرکزی بالاتر هستند

بازارهایی که به دنبال نرخ ترمینال بانک مرکزی بالاتر هستند

بانک‌های مرکزی بزرگ در سراسر جهان نرخ‌ها را با سرعتی بی‌سابقه افزایش داده‌اند تا تورم را محدود کنند، تورمی که در برخی کشورها به بالاترین حد یا نزدیک به 40 سال گذشته است. با این حال، این سوال باقی می‌ماند که چه زمانی افزایش نرخ بهره را متوقف می‌کنند و نرخ‌های پایانه یا ترمینال چقدر خواهند بود.

نمودار زیر نشان می‌دهد که برخی از بانک‌های مرکزی بزرگ در حال حاضر نرخ‌هایی را تعیین کرده‌اند و همچنین، جایی که بازار انتظار دارد نرخ‌ها در یک سال آینده باشد. برای راهنمای شما، این نرخ ها همه بالاتر از نرخ های سیاست ضمنی 2 سال بعد هستند. این به این معنی است که بازارها انتظار دارند بانک های مرکزی پس از رسیدن به اوج یک ساله، نرخ بهره را کاهش دهند.

 

پیش بینی نرخ های ترمینال.jpg


بانک مرکزی فدرال رزرو آمریکا

فدرال رزرو آمریکا در حال حاضر نرخ وجوه فدرال رزرو را 4.00 درصد تعیین کرده است. انتظارات این است که فدرال رزرو در طی یک سال نرخ بهره را به 5.22 درصد افزایش دهد.

 

نرخ ترمینال فدرال رزرو.png
نرخ ترمینال فدرال رزرو

 

فدرال رزرو در 4 جلسه متوالی گذشته نرخ بهره را 0.75% افزایش داده است! اکنون بازارها این سوال را مطرح می کنند که آیا فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را در نشست دسامبر کاهش خواهد داد یا خیر. در این بیانیه آمده است: «در تعیین سرعت افزایش نرخ بهره، انباشته شدن انقباضات، تأخیرهای سیاستی و تحولات اقتصادی و مالی را در نظر خواهیم گرفت». در کنفرانس مطبوعاتی پس از آن، پاول، رئیس فدرال رزرو خاطرنشان کرد که نرخ پایانه مهمتر از سرعت انقباض است، با این حال، کمیته حتی شروع به توقف افزایش نرخ خود نکرده است. FOMC دوباره در 14 دسامبر تشکیل جلسه می دهد.

بانک مرکزی اروپا

بانک مرکزی اروپا در حال حاضر نرخ‌هایی را 1.50 درصد تعیین کرده است، در حالی که پایین‌ترین نرخ در زمان همه‌گیری منفی 0.50 درصد است. انتظارات این است که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را ظرف یک سال به 3.11 درصد افزایش دهد.

 

نرخ ترمینال بانک مرکزی اروپا.jpg
نرخ ترمینال بانک مرکزی اروپا

 

بانک مرکزی اروپا در آخرین نشست خود نرخ ها را 0.75% افزایش داد و نرخ سپرده را به بالاترین سطح خود از سال 2009 رساند. بانک مرکزی گفت که انتظار دارد بر اساس افزایش تورم و اقتصاد در حال تحول، نرخ ها را بیشتر افزایش دهد. علاوه بر این، اخیراً اعضای بانک مرکزی اروپا از جمله کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در مورد اینکه چگونه تورم بسیار بالاست و نرخ‌ها باید بیشتر شود، بحث می‌کنند. آخرین آمار تورم 10.7 درصد بود. ECB دوباره در 15 دسامبر تشکیل جلسه می دهد.

بانک مرکزی انگلستان

بانک انگلستان در حال حاضر پس از اینکه BOE در آخرین جلسه خود نرخ ها را 0.75% افزایش داد، نرخ های بهره را 3.00 درصد تعیین کرده است. انتظارات این است که BOE نرخ ها را ظرف یک سال به 4.74 درصد افزایش دهد.

نرخ ترمینال بانک مرکزی  انگلستان.jpg
نرخ ترمینال بانک مرکزی  انگلستان

 

با این حال، پس از نشست نوامبر BOE، کمیته سریعاً اشاره کرد که اوج نرخ‌های بهره احتمالاً کمتر از آنچه بازارها اشاره می‌کردند، خواهد بود. علاوه بر این، کمیته خاطرنشان کرد که اگر بازار از منحنی بازار فعلی خود پیروی کند، انگلیس ممکن است برای 2 سال آینده در رکود اقتصادی قرار گیرد که از سه ماهه سوم 2022 شروع می شود (نتایج در 11 نوامبر منتشر می شود). توجه داشته باشید که آخرین قرائت تورم در بریتانیا 10.1٪ بود. بانک مرکزی انگلستان دوباره در 15 دسامبر تشکیل جلسه می دهد.

رزرو بانک استرالیا

بانک مرکزی استرالیا در حال حاضر پس از افزایش 0.25% در آخرین نشست خود، نرخ بهره را ۲.۸۵ درصد تعیین کرده است. این دومین افزایش0.25%  پیاپی بود، اگرچه کمیته اعلام کرد که انتظار دارد به افزایش نرخ ادامه دهد. چشم انداز یک ساله برای نرخ ها 4.24 درصد است، به این معنی که اگر RBA بخواهد به افزایش 25 صدم درصد نرخ ها ادامه دهد، باید 6 بار دیگر در طول سال آینده این کار را انجام دهد.

 

نرخ ترمینال رزرو بانک استرالیا.jpg
نرخ ترمینال رزرو بانک استرالیا

 

در 4 نوامبر، بیانیه سیاست پولی نشان داد که کمیته چشم انداز تورم خود را به 6.5 درصد ارتقا داده است. و همین اواخر در 9 نوامبر، بولاک از RBA تکرار کرد که افزایش بیشتری لازم است زیرا رشد دستمزد کمی قوی‌تر از 3 ماه پیش بود. RBA دوباره در روز سه شنبه 5 دسامبر تشکیل جلسه می دهد.

بانک مرکزی کانادا

بانک کانادا در حال حاضر نرخ های یک شبه 3.75 درصدی دارد. انتظار 1 ساله برای نرخ ها تنها 4.35 درصد است که فقط 60 صدم درصد بالاتر از سطح فعلی است. BOC در آخرین جلسه خود بازارها را با افزایش نرخ های "فقط" نیم درصد در مقابل انتظار افزایش 0.75% غافلگیر کرد.

 

نرخ ترمینال بانک مرکزی کانادا.jpg
نرخ ترمینال بانک مرکزی کانادا

 

همانند سایر بانک‌های مرکزی، BOC گفته است که قصد دارد نرخ‌ها را بیشتر به منظور مهار تورم افزایش دهد زیرا معیار ترجیحی این کمیته برای تورم (CPI اصلی) نشانه‌هایی از کاهش نشان نداده است. گزارش مشاغل اکتبر 108300+ در مقابل انتظار 10000+ بود. این باید به BOC اطمینان دهد که نرخ ها را بیشتر افزایش دهد. بانک مرکزی کانادا دوباره در 7 دسامبر تشکیل جلسه می دهد.

رزرو بانک نیوزلند

بانک مرکزی نیوزلند در حال حاضر پس از افزایش نیم درصد نرخ نقدی رسمی خود در آخرین جلسه خود، نرخ هایی را 3.50 درصد تعیین کرده است، اما در مورد افزایش نرخ 75 صدم درصد بحث شد. از آنجایی که به نظر می رسد RBNZ بعد از فدرال رزرو، بانک مرکزی جنگ طلب بعدی باشد، چشم انداز تورم یک ساله آن بالای 5.37 درصد است. این کمیته خاطرنشان کرد که افزایش نرخ های بیشتری در پیش است، اما همچنین در نظر گرفت که در انتقال سیاست پولی تاخیر وجود دارد. آیا افزایش نرخ بعدی نیم درصد خواهد بود یا 75 صدم درصد؟

 

نرخ ترمینال رزرو بانک نیوزلند.jpg
نرخ ترمینال رزرو بانک نیوزلند

 

RBNZ دوباره در 23 نوامبر تشکیل جلسه می دهد.

بانک مرکزی ژاپن

بانک مرکزی ژاپن در حفظ نرخ بهره در 0.1- ثابت قدم بوده است، همان چیزی که از اوایل سال 2016 تاکنون بوده است. با این حال تورم در حال افزایش بوده و آخرین قرائت آن 3 درصد بوده است! بنابراین، بازارها انتظار دارند که BOJ "کاری" انجام دهد.

 

نرخ ترمینال بانک مرکزی ژاپن.jpg
نرخ ترمینال رزرو بانک نیوزلند

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید