Your browser does not support JavaScript!
نماشا

آیا نشست BoC می تواند سورپرایز ایجاد کند؟

آیا نشست BoC می تواند سورپرایز ایجاد کند؟

بانک مرکزی کانادا در آستانه اعلام افزایش نرخ بهره دیگری در تاریخ 7 دسامبر است. بازار انتظار دارد با وجود شگفتی صعودی در تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم و بازار کار فشرده، نرخ بهره را 25 صدم درصد افزایش دهد. به نظر می رسد که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره بسیار اندک است، اما چنین اعلامیه ای می تواند تأثیر قابل توجهی بر لونی داشته باشد.

 

انتظارات از افزایش نرخ بهره کانادا.webp
انتظارات برای افزایش نرخ بهرهBOC

 

 

BoC در نشست ماه اکتبر  بازار را به چالش کشید.

BoC هشتمین و آخرین جلسه تعیین نرخ بهره خود را برای سال 2022، یک هفته قبل از نشست های فدرال رزرو و ECB (که در 14 و 15 دسامبر خواهد بود) تشکیل میشود. تصمیم تعیین نرخ در ساعت 18:30 به وقت تهران و کنفرانس مطبوعاتی رئیس مکلم در ساعت 17:00 به وقت تهران اعلام خواهد شد.

در ماه اکتبر، بانک مرکزی کانادا از قیمت گذاری بازار که به سمت حرکت 75 صدم درصد متمایل بود مخالفت کرد و نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد و نرخ یک شبه را به 3.75 درصد رساند که بالاترین سطح از سال 2008 بود. باز نگه داشتن درب برای افزایش های بعدی بیشتر.( نزول اولیه به دلیل عدم افزایش 75 صدم درصد نرخ های بهره و صعود لونی به دلیل افزایش انتظارات از افزایش های بعدی نرخهای بهره) با این حال، دلار کانادا به دلیل پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه اقتصاد ممکن است در چند فصل آینده وارد آسیب شود، نگران شد و نگرانی‌ها را در مورد اظهارنظرهای اقتصادی مشابه بالقوه سایر بانک‌های مرکزی افزایش داد.

داده ها و لفاظی های هاومیش افزایش نرخ 25صدم درصد را توجیه می کند.

از جلسه اکتبر، انتشار داده ها در جنبه مثبت بوده است. رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم با نرخ سالانه 2.9 درصدی در سه ماهه سوم شگفت‌زده شد، در حالی که آخرین چاپ تورم نشانه‌هایی از ثبات را در سطوح بسیار بالا نشان داد. در همین حال، داده‌های بازار کار قوی‌تر از پیش‌بینی‌ها در ماه اکتبر بود، اما خرده‌فروشی‌های سپتامبر تصویری تاریک‌تر را نشان داد.

به همین ترتیب، دو مقام ارشد BoC، رئیس مکلم و معاون ارشد وی راجرز، بار دیگر افکار تهاجمی خود را تکرار کردند. در حالی که به نظر می رسد بازار متقاعد شده است که افزایش نرخ دیگری اعلام خواهد شد، تمرکز بر روی اندازه افزایش های آینده و نرخ پایانه بوده است. مکلم در مورد نزدیک شدن به پایان چرخه انقباضی صریح بوده است، اما به وضوح به مسیر تورم و حرکت سایر بانک های مرکزی بزرگ، به ویژه فدرال رزرو بستگی دارد.

پس از سخنرانی پاول، رئیس فدرال رزرو در 30 نوامبر، و به ویژه سیگنال او برای افزایش کمتر تهاجمی نرخ بهره در آینده، قیمت بازار به سمت افزایش 25 صدم درصد به 4 درصد متمایل شده است. احتمال قابل توجهی که در حال حاضر بالای 80 درصد است به چنین نتیجه ای متصل است و بقیه انتظارات به حرکت بزرگتر نیم درصد اشاره دارند. حرکت 0.25% می تواند پیامی قوی مبنی بر نزدیک شدن بانک مرکزی به نرخ پایانه یک شبه خود ارسال کند. بعید است که تأثیر پایداری بر دلار/لونی داشته باشد، اما با هضم بازار این اعلامیه و پیامدهای احتمالی آن بر دیگر بانک‌های مرکزی، واکنش می‌تواند قابل توجه‌تر باشد.

افزایش قابل توجه نرخ بهره، به عنوان مثال نیم درصد، همراه با اظهارنظر هاوکیش در کنفرانس مطبوعاتی، در را برای افزایش ارزش لونی در برابر دلار باز می کند. 2022-12-0611:43:13 AM

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

1 رای (5.0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید