Your browser does not support JavaScript!
نماشا

رئیس جدید بانک مرکزی ژاپن چه تاثیری بر روند JPY خواهد داشت!

رئیس جدید بانک مرکزی ژاپن چه تاثیری بر روند JPY خواهد داشت!

در 14 فوریه، زمانی که هاروهیکو کورودا در ماه آوریل از سمت خود کناره گیری کرد، دولت ژاپن رسماً کازوئو اوئدا را برای در دست گرفتن سکان هدایت بانک مرکزی ژاپن معرفی کرد. این امر باعث شده است که سرمایه گذاران به فکر فرو روند تا دریابند که  چه زمانی BoJ سیاست پولی فوق العاده سست خود را با افزایش تورم کاهش می دهد. رئیس جدید چه معنایی برای جامعه مالی دارد و چگونه ممکن است ین در آینده تاثیر بگذارد؟

کازوئو اوئدا قرار است جانشین فرماندار کورودا شود.

در گردهمایی دسامبر، بانک مرکزی ژاپن تصمیم گرفت سیاست کنترل منحنی بازده خود را برای اولین بار از مارس 2021 تنظیم کند. مقامات تصمیم گرفتند دامنه باند هدف در بازده 10 ساله JGB را از 25± به 50± واحد افزایش دهند. حدود 0 درصد، که این گمانه زنی گسترده را برانگیخت مبنی بر اینکه بانک ممکن است اقدامات تهاجمی خود را در زمانی که دیگر بانک های مرکزی بزرگ مانند فدرال رزرو به خروج نزدیک تر شده اند، آغاز کرده باشد.

 

کنترل نرخ بازدهی BOJ.png

با این اوصاف، خود سیاستگذاران در گردهمایی ژانویه، زمانی که تصمیم گرفتند سیاست کنترل منحنی بازده خود را بیشتر تغییر ندهند، آب سردی بر روی چنین انتظاراتی ریختند. شایعات مبنی بر اینکه ماسایوشی آمامیا، معاون فرماندار BoJ، (یک فرد داویش در سیاست گذاری آشکار)، جانشین کورودا خواهد بو ، بیشتر ین را ناامید کرد و همراه با جهش چشمگیر در حقوق و دستمزد ایالات متحده، منجر به افزایش ارزش دلار/ین شد.

 

ین ژاپن.png
نمودار یکساعتهUSDJPY

 

 

همین جمعه گذشته، این جفت ارز عقب نشینی کرد زیرا ین به دلیل اولین شایعه که Ueda گزینه انتخاب برایدولت خواهد بود، مقداری جایگاه خود را به دست آورد. معامله گران به سرعت به این نتیجه رسیدند که بعید است که او به اندازه آمامیا داویش باشد، اما پس از اینکه اوئدا گفت که سیاست پولی فعلی همچنان مناسب است، دوباره خریداران ین ژاپن ناامید شدند.

شاید قبل از اینکه رسماً نامزد شود، سعی می‌کرد از بیان نظر شخصی یا اظهار نظر سیاستی جسورانه خودداری کند. دولت همچنین ریوزو هیمینو، رئیس سابق سازمان نظارت بر بانکداری ژاپن و شینیچی اوچیدا، مدیر اجرایی BoJ را به عنوان معاون رئیس بانک مرکزی معرفی کرد. نامزدها هنوز نیاز به تایید پارلمان ژاپن دارند، اما با توجه به اینکه ائتلاف حاکم اکثریت قاطع در هر دو مجلس را در اختیار دارد، به نظر می رسد یک معامله تمام شده است.

 

دلایل محکم.png
Caption

 

هاویش یا هاوکیش؟

اوئدا کیست و نامزدی او برای BoJ چه معنایی دارد؟ کازوئو اوئدا یک تحصیل کرده دانشگاهی با مدرک دکترا از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) است. افرادی که او را می شناسند می گویند که او یک دانشگاهی از نوع سیاست گذار عملگرا است که مایل است مطابق با نیازهای اقتصاد عمل کند. آنها می گویند که او شنونده و سازنده اجماعی است تا فردی با دیدگاهی قوی و موضع سختگیرانه در مورد سیاست های پولی. این باعث می شود که او را به عنوان یک هاوکیش یا یک داویش طبقه بندی کنید؟

اوئدا در مقاله ایی که در ژوئیه گذشته منتشر کرد، مخالف افزایش پیش از موعد نرخ‌های بهره بود، اما دشواری حفظ کنترل منحنی بازده را به دلیل شدت گرفتن تورم برجسته کرد و به نقص‌های این سیاست اشاره کرد. این ممکن است اولین نشانه ای باشد که او ممکن است عجله ای برای خارج کردن نرخ های بهره از قلمرو منفی نداشته باشد، اما همچنین ممکن است در صورت اقتضای شرایط اقتصادی، در لغو سیاست کنترل منحنی بازده به طور کامل تردید نداشته باشد.

تورم به شتاب خود ادامه می دهد و رشد دستمزدها افزایش می یابد

در رابطه با اقتصاد ژاپن، این کشور در سه ماهه چهارم از رکود طفره رفت، زیرا پس از انقباض در سه ماهه سوم به رشد خود بازگشت. با این حال، با کاهش سرمایه‌گذاری تجاری، رشد کندتر از حد انتظار بود که نشان می‌دهد حذف تدریجی شرایط سیاست پولی انبساطی ممکن است کار آسانی برای بانک مرکزی ژاپن نباشد.

با این حال، تورم در دسامبر به 4 درصد در هر دو عناوین اصلی و اصلی افزایش یافت که دوبرابر هدف BoJ یعنی 2 درصد و بالاترین رقم در 41 سال گذشته است، در حالی که شتاب در شاخص‌های مصرف انرژی توکیو در ماه ژانویه باعث می‌شود که ریسک‌ها به سمت بالا متمایل شوند.

 

تورم ژاپن.png

با این حال، پلان موجود  ممکن است افزایشی در کل درآمد نقدی دسامبر به میزان 4.8 درصد در سال باشد، سریع‌ترین سرعت در 26 سال گذشته، که منجر به اولین افزایش دستمزدهای واقعی از ماه مارس علیرغم افزایش تورم شد. از آنجایی که کورودا مکرراً بر لزوم حفظ سیاست فوق‌العاده سست و انبساطی تا زمانی که دستمزدها حدود 3 درصد افزایش یابد، تأکید می‌کند، عجیب به نظر می‌رسد که ین به این داده پاسخ نداده است.

 

دستمزد نیروی کار ژاپن.png

در مجموع، تورم بالا و افزایش دستمزدها ترکیبی است که کاهش تسهیلات بیشتر را تضمین می‌کند، گمانه زنی مبنی بر اینکه BoJ ممکن است نیاز به حرکت دیگری به سمت عادی سازی داشته باشد، به احتمال زیاد به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

شرط‌بندی عادی‌سازی می‌تواند موتورهای ین را تامین کند

با توجه به اینکه Ueda از نظر نرخ بهره فردی صبور به نظر می رسد، تمرکز بر روی کنترل منحنی بازده و اینکه آیا می توان آن را رها کرد، خواهد بود. اگر او با نزدیک‌تر شدن به جایگاه خود در این جبهه پر سر و صداتر شود، موتورهای ین ممکن است دوباره راه اندازی شوند، اما اینکه آیا روند نزولی حاکم بر دلار/ین می‌تواند از سر گرفته شود، یک راز باقی مانده است.

دلار اخیراً از رشد چشمگیری برخوردار بوده است زیرا سرمایه گذاران به طور قابل توجهی مسیر ضمنی خود را با توجه به افزایش نرخ آتی فدرال رزرو افزایش داده اند، در حالی که علاوه بر آن، بازگشایی چین و تخمین ها مبنی بر اینکه منطقه یورو ممکن است از رکود جلوگیری کرده باشد، احساسات ریسک را حمایت کرده و در نتیجه ین را به عنوان پناهگاه امن برای سرمایه گذاران تضعیف میکند..

 

 

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

2 رای (1.5)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید