Your browser does not support JavaScript!
نماشا

اولین برداشت از بیانیه سیاست های پولی RBNZ

اولین برداشت از بیانیه سیاست های پولی RBNZ

بانک مرکزی RBNZ نرخ رسمی نقدینگی را نیم درصد  افزایش داد و به 4.75 درصد رساند و پیش بینی خود را از 5.5 درصد در ماه های آینده حفظ کرد.

بیانیه سیاست پولی RBNZ، فوریه 2023

همانطور که اکثر پیش بینی ها انتظار داشتند. بانک مرکزی نیوزیلند نرخ رسمی نقدی را نیم درصد افزایش داد و به 4.75 درصد رساند، 

با کمال تعجب، تقریباً هیچ تغییری در مسیر OCR پیش بینی شده در مقایسه با بیانیه سیاست نوامبر وجود نداشت. انتظار می‌رود OCR در اواسط سال جاری (البته کمی دیرتر) به 5.5 درصد برسد و از اواخر سال آینده به تدریج کاهش یابد.

 

منحنیOCR رزرو بانک نیوزلند.png
منحنی OCR بانک مرکزی نیوزیلند

 

 

با توجه به اینکه نرخ تورم اخیر کاملاً مطابق با مفروضات بسیار قوی RBNZ نبوده است، انتظار کاهش اندکی مسیر OCR را داشتیم.

گزینه هایی که کمیته سیاست پولی این بار در نظر گرفت بین افزایش نیم تا 75 صدم درصد بود. کمیته به سمت حرکت کوچکتر رفت و خاطرنشان کرد که ریسک های صعودی برای تورم از زمان بررسی نوامبر کاهش یافته است.

توجهی به تأخیر افزایش نرخ بهره در پاسخ به تأثیر طوفان گابریل وجود نداشت، با توجه به اینکه سیاست مالی می تواند به طور مؤثرتری به این موضوع رسیدگی کند.

کمیته قضاوت کرد که اثرات طوفان به طور قابل توجهی چشم انداز سیاست پولی را در میان مدت تغییر نداد. با این حال، از نظر ارزیابی مقیاس تأثیر آن، به ویژه از نظر میزان کار بازسازی که ایجاد خواهد کرد، هنوز روزهای اولیه است.

 

طوفان گابریل.jpg

 

RBNZ به وضوح با یک محیط نامشخص دست و پنجه نرم می کند، حتی قبل از تاثیر طوفان گابریل. این کشور همچنان خطرات صعودی را برای تورم در کوتاه مدت می بیند. با این حال، خطرات را نیز به سمت رکود کوتاه‌تر و شدیدتر در فعالیت‌ها و تأثیر شدیدتر بر مخارج خانوار می‌بیند زیرا مالکان خانه‌ها به سمت نرخ‌های وام مسکن بالاتر می‌روند.

پیش‌بینی فعلی ما این است که OCR به 5.25 درصد برسد. در ماه‌های آتی، ما انتظار داریم که شاهد شواهد بیشتری باشیم مبنی بر اینکه نرخ‌های بهره بالاتر اثر بازدارنده‌ای بر تقاضا دارند، که به RBNZ آرامش می‌دهد که به اندازه کافی برای بازگرداندن تورم به محدوده هدف 1 تا 3 درصد انجام داده است.

 

همانطور که در بیانیه نوامبر اشاره شده است تا اطمینان حاصل شود که تورم در میان مدت به محدوده هدف خود باز می گردد، کمیته موافقت کرد که OCR همچنان باید افزایش یابد.  در حالی که نشانه‌های اولیه کاهش فشار قیمت‌ها وجود دارد، تورم اصلی قیمت مصرف‌کننده همچنان بسیار بالاست، اشتغال هنوز فراتر از حداکثر سطح پایدار خود است و انتظارات تورمی کوتاه‌مدت همچنان بالاست.

 

دلایل محکم.png
تبلیغات

 

 

طوفان گابریل و دیگر رویدادهای شدید آب و هوایی اخیر تأثیر مخربی بر زندگی بسیاری از نیوزلندی ها داشته است. برای ارزیابی دقیق پیامدهای سیاست پولی این رویدادهای آب و هوایی خیلی زود است، با توجه به اینکه مقیاس تخریب و اختلالات اقتصادی در حال حاضر آشکار شده است. زمان، اندازه و ماهیت تامین مالی پاسخ مالی دولت نیز هنوز مشخص نشده است.

ارزیابی فعلی کمیته این است که طی هفته‌های آینده، قیمت‌ها برای برخی کالاها احتمالاً افزایش می‌یابد و فعالیت‌ها ضعیف‌تر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت، خواهد بود. درآمدهای صادراتی تاثیر منفی خواهد داشت. سیاست پولی با تمرکز میان مدت تنظیم شده است و کمیته این تغییرات تولید کوتاه مدت و اثرات مستقیم قیمت را بررسی خواهد کرد. با گذشت زمان، زیرساخت ها و بازسازی جامعه به فعالیت ها و فشارهای تورمی، به ویژه با توجه به محدودیت های ظرفیت موجود در اقتصاد، می افزاید.

در سطح بین‌المللی، تورم اصلی همچنان بالاست و فشارهای تورمی بر مبنای گسترده باقی می‌مانند. با این حال، چشم‌انداز فعالیت‌های اقتصادی جهانی در سال 2023 کم‌کم باقی می‌ماند، که باعث کاهش فشار قیمت‌گذاری جهانی مصرف‌کننده و همچنین تقاضا برای صادرات کالاهای کلیدی نیوزلند می‌شود. ادامه رشد صادرات خدمات، مقداری از درآمد صادراتی را جبران خواهد کرد.

در داخل کشور، تقاضا تا سال 2022 با پشتوانه هزینه‌های انعطاف‌پذیر خانوار، فعالیت‌های ساختمانی، مخارج دولتی و بهبود سریع گردشگری بین‌المللی با بازگشایی مرزها قوی بود. کمبود نیروی کار همچنان یک محدودیت مهم برای فعالیت های اقتصادی است که به افزایش تورم دستمزدها کمک می کند. مردم در حال جابجایی مشاغل با سرعت بالا هستند که با کمبود نیروی کار و تقاضای شدید سازگار است.

در حالی که نشانه های اولیه کاهش تقاضا وجود دارد، همچنان از عرضه پیشی می گیرد که در تورم قوی داخلی منعکس شده است. کمیته موافقت کرد که همانطور که در بیانیه نوامبر اشاره شده است، شرایط پولی باید بیشتر تشدید شود، تا اطمینان حاصل شود که محدودیت کافی در مخارج وجود دارد تا تورم به محدوده هدف سالانه 1 تا 3 درصد برگردد. کمیته همچنان مصمم به دستیابی به وظایف سیاست پولی خود است.

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید