Your browser does not support JavaScript!
نماشا

انتظار می رود رزرو بانک استرالیا فردا نرخ های بهره را 0.25% افزایش دهد.

انتظار می رود رزرو بانک استرالیا فردا نرخ های بهره را 0.25% افزایش دهد.

انتظار می رود RBA نرخ بهره خود را 25 صدم درصد افزایش دهد که باعث می شود منحنی OCR به بالاترین سطح 10 ساله 3.6 درصدی برسد. ما در جلسه فوریه آن را خاطرنشان کردیم که این بیانیه لحنی هاوکیش دارد و این بیانیه حاکی از آن است که حداقل دو افزایش دیگر در برنامه قرار دارد.

 

منحنیocr رزرو بانک استرالیا.png

 

در بیانیه RBA، فوریه 2023: افزایش بیشتر نرخ بهره طی ماه های آینده مورد نیاز خواهد بود.

بنابراین، هر گونه تعدیل در عبارت این جمله می تواند تفاوت بین یک یا دو افزایش دیگر از اینجا باشد - زیرا افزایش بیشتر در ماه های آینده نشان می دهد که یک افزایش دیگر با نرخ پایانی 3.85٪ در پی خواهد بود.

از آخرین جلسه RBA چه اتفاقی افتاده است؟

با این احتمال که تورم به اوج خود رسیده است، بیکاری به آرامی افزایش می‌یابد و رشد اقتصاد به نرم شدن ادامه می‌دهد، مطمئناً وضعیت توقف در افزایش نرخ های بهره RBA در حال افزایش است. اما تورم  بالای 7 درصد است که به این معنی است که ما احتمالاً حداقل دو افزایش دیگر را شاهد خواهیم بود. اما حداقل می‌توانیم با اطمینان بگوییم که RBA به پایان چرخه انقباضی خود بسیار نزدیک‌تر است.

تورم ممکن است به اوج خود رسیده باشد. تورم 7.2 درصد، از نظر تاریخی بالا است و بیش از دو برابر محدوده بالای تورم هدف 2-3 درصد RBA است، که به وضوح افزایش بیشتر نرخ را تضمین می کند. اما از آنجایی که از بالای 8.4 درصد عقب نشینی کرده است، می توانیم فرض نسبتاً مطمئنی داشته باشیم که اوج تورم پشت سر گذاشته شده است (و نیازی به افزایش نیم درصد نیست).

داده های تولید ناخالص داخلی نیز اشاره به نرم شدن رشد داشته.تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم تنها 0.5 درصد در مقایسه با 0.7 درصد افزایش یافت، اگرچه نرخ سالانه 2.7 درصد مطابق با پیش بینی اقتصاددانان و خود RBA بود. و اگر تولید ناخالص داخلی همانطور که انتظار می رود به روند کاهشی خود ادامه دهد، نرخ بهره بالاتر را ضعیف می کند.

رشد دستمزد کمتر از حد بود. شاخص قیمت دستمزد سه ماهه چهارم تنها 0.8 درصد در هر سال افزایش یافت که کمتر از پیش‌بینی‌های 1 درصدی بود و به وضوح کمتر از نرخ تورم بود. این هیچ شواهدی از «مارپیچ دستمزد» را نشان نمی‌دهد که RBA و همه بانک‌های مرکزی از آن می‌ترسند، که مجدداً احتمال افزایش شدیدتر نرخ‌ها را کاهش می‌دهد.

نرخ بیکاری به بالاترین حد در 8 ماه گذشته رسید. نرخ 3.7٪، بیکاری در استرالیا از نظر تاریخی پایین است. میانگین بلندمدت 6.7٪ است، اما نشان می دهد که یک چرخه پایین ممکن است در 3.4٪ در اکتبر دیده شده باشد. همچنین به سمت فرود نرم  اشاره می کند. در مجموع، نشان می دهد که اقتصاد می تواند نرخ های بالاتری را تحمل کند، اما باید به خاطر داشت که اشتغال یک شاخص تاخیری است.

مجوزهای ساختمانی در ژانویه به شدت کاهش یافت. کاهش27.6 - درصدی در مجوز های ساختمانی در ژانویه نشان می دهد که نرخ های بهره بالاتر، توسعه دهندگان را ترسانده است. در حالی که این امر حاکی از رکود در این بخش از اقتصاد است، اما تورم‌زا نیز هست، زیرا مهاجرت همچنان در حال افزایش است، بنابراین رقابت برای اجاره همچنان قیمت‌ها را بالا می‌برد.

 

فیبو گروپ.jpg
تبلیغات

انتظارات برای جلسه مارس RBA:

     اقتصاددانان  در نظرسنجی رویترز انتظار دارند نرخ بهره رزرو بانک استرالیا فردا 25 صدم درصد افزایش یابد.
     همان نظرسنجی نشان داد که اقتصاددانان از نرخ پایانی 3.85 درصدی تا ژوئن (که فضا را برای افزایش نهایی 25 صدم درصد در آوریل، می یا ژوئن باقی می‌گذارد) را ترجیح می‌دهند.
     معاملات آتی نرخ نقدی حاکی از احتمال 77 درصدی 25 واحدی در فردا است
     معاملات آتی نرخ نقدی تا ماه اوت به طور کامل با نرخ پایانی 4.1 درصد قیمت گذاری شده است.

 

انتظارات از تغییرات نرخ های بهرهrba.jpg

در بیانیه نرخ بهره RBA فردا به چه نکاتی توجه کنیم:

اگر رزرو بانک استرالیا اظهارات خود را به تورم نزدیک کند که احتمالاً به اوج خود رسیده است، ممکن است کمی هیجان فروش آزی را برای توقف احتمالی زودتر تشویق کند. با توجه به این نکته، هرگونه اشاره به مکث در بیانیه احتمالاً به اندازه خود مکث خواهد بود، که سپس بر دلار استرالیا سنگینی می کند و ASX 200 را بالاتر می برد. اما فوراً به پاراگراف پایانی نگاه خواهم کرد تا ببینم آیا آنها یک 's' را از خط "افزایش بیشتری در نرخ بهره طی ماه‌های آینده مورد نیاز خواهد بود" حذف کرده‌اند، زیرا به این معنی است که تنها یک افزایش دیگر در نرخ بهره وجود دارد.

اما اگر بیانیه دیگری به‌همانند فوریه دریافت کنیم، ممکن است در میان سرمایه‌گذاران ناامیدی ایجاد شود و این می‌تواند بر ASX 200 تأثیر بگذارد و از AUD حمایت کند.

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

1 رای (5.0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید