Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تحلیل فاندامنتال پوند استرلینگ

تحلیل فاندامنتال پوند استرلینگ
تحلیل فاندامنتال پوند استرلینگ

بانک مرکزی انگلستان در این هفته جلسه ای برای بحث در مورد سیاست نرخ بهره خواهد داشت. انتظارات حاکی از این است که بانک مرکزی نیم درصد افزایش نرخ بهره را خواهد داشت اما برخی امید دارند افزایش تا 75 صدم درصد باشد.

بانک مرکزی انگلستان یکی از اولین بانک های مرکزی بود که اخطار رکود را عنوان کرد. این بانک اعلام کرد رکود از سه ماهه چهارم سال 2022 آغاز خواهد شد و تا سه ماهه چهارم سال 2023 ادامه خواهد داشت.

داده خرده فروشی ماه آگوست که هفته پیش منتشر شد، 1.6% کاهش داشته است در حالی که انتظارات فقط منفی 0.5 % بود و در جولای این نرخ  منفی0.4 درصد بود. داده های Ex-Fuel نیز منفی1.6 % درصد اعلام شد در حالی که انتظارات منفی0.7% بود و در جولای +0.4 درصد بوده است.

با این حال، نرخ تورم همچنان بسیار رو به بالاست. اگر چه ارقام سالانه ماه آگوست بهتر از انتظارات بود و 9.9% در مقابل 10.2% انتظارات اعلام شد اما همچنان چنین رقمی بسیار بالاست. داده های سالانه  خالص تورم همانطور که انتظار می رفت 6.3% در مقابل 6.2% ماه قبل بود.

آنچه ممکن است کمک کند تصمیم BOE تسهیلی شود این است که نخست وزیر جدید هانم تراس سیاست انرژی جدیدی را اعلام کرده است. طبق این اعلام قبض های انرژی به مدت 2 سال در نرخ 2500 پوند در سال محدود خواهند بود. این موضوع باید به مهار تورم فزاینده کمک کند.

BOE در آخرین جلسه خود اعلام کرد که انتظار دارد تورم در ماه اکتبر به 13.3 % سالانه برسد. با این حال ممکن است تورم به اندازه پیش بینی قبلی افزایش نیابد. بنابراین با احتمال وقوع رکود اقتصادی و پتانسیل کاهش تورم، بانک مرکزی انگلستان ممکن است تنها به افزایش 50 صدم درصدی در روز پنج شنبه تمایل داشته باشد.

FOMC ایالات متحده نیز این هفته در روز چهارشنبه تشکیل جلسه می دهد. تورم آگوست که هفته پیش اعلام شد، باعث رفتار بازارها با انتظار افزایش 1 در صدی نرخ های بهره شد. انتشار معیار سالانه 8.3% در مقابل 8.1% انتظارات بود اگر چه کمتر از 8.5% سالانه جولای بود. با این حال، چیزی که واقعا بازار را غافلگیر کرده  بود، نرخ تورم اصلی سالانه بود که 6.3% در مقابل 6.1% مورد انتظار اعلام شد، این در حالی است که نرخ تورم ماه جولای تنها 5.8% بود. ایالات متحده همچنان از نظر بازار کار و مشاغل قوی است، این موضوع از انتشار داده ی 315000 برای NFP در ماه آگوست و کاهش نرخ مدعیان بیکاری برای پنج هفته متوالی به عدد 213000 برای هفته منتهی به 10 سپتامبر، مشخص می شود. با این حال، با توجه به مولفه های تورمی کمی ضعیف تر در انتشار اولیه داده های سنتیمنت مصرف کننده میشیگان در ماه سپتامبر، انتظارات از 1 دصد نرخ بهره  عقب نشینی کرد. بدین معنی است که بازارها فقط 20 درصد انتظار افزایش 1 واحدی را دارند و 80 درصد انتظار افزایش 75 صدم درصد را دارند.

جفت ارز پونددلار که از ماه می 2021، در اطراف نرخ 1.4250 معامله می شد، کاهش یافته است. زمانی که این جفت ارز در 22 آوریل 2022، سطح قیمتی 1.3000 را شکست، نزول افزایش یافت. از آن زمان، پونددلار در یک کانال شیب دار نزولی حرکت کرده است و در روز جمعه به پایین ترین سطح خود از سال 1985 در نرخ 1.1350 رسید.

 

Screenshot image
نمودار هفتگی پوند/دلار امریکا

 

این جفت ارز در حال حاضر در سطح 100% فیبوناچی خارجی از پایین ترین سطح در 14 جولای تا بالاترین سطح در اول آگوست قرار دارد. اگر پونددلار به حرکت نزولی خود ادامه دهد، اولین حمایت در کف کانال در نزدیکی نرخ 1.1310 قرار دارد. پایین تر از این نرخ، هیچ سطح حمایتی تا پایین ترین سطح از 1985 در نرخ 1.0520 نیست! با این حال، توجه داشته باشید که RSI متفاوت با قیمت عمل می کند و نشان می دهد که ممکن است قیمت در کوتاه مدت آماده جهش باشد. اولین مقاومت در بالاترین سطح 13 سپتامبر در نرخ 1.1442 قرار دارد و سپس در بالاترین سطح از 26 آگوست در نرخ 1.1901 قرار دارد.

 

نمودار روزانه پوند/دلار
نمودار روزانه پوند/دلار امریکا

 

 

با وجود جلسات FOMC و BOE در این هفته، پونددلار ممکن است نوسانات کمی را تجربه کند. آیا فدرال رزرو 75 صدم درصد نرخ های بهره را افزایش خواهد داد یا یک واحد؟ آیا BOE  نیم صدم درصد افزایش خواهد داد یا 75 صدم درصد؟ رکود نزدیک است، بنابراین این 2 بانک مرکزی باید تصمیمات مهمی بگیرند.

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید