Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بررسی داده های اقتصادی امریکا و کانادا

بررسی داده های اقتصادی امریکا و کانادا

نکات برجسته ایالات متحده

صورت جلسه نوامبر FOMC نشان داد که اکثریت قابل توجهی از اعضا از ایده کاهش سرعت افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت استقبال می کنند.
فروش خانه های جدید 7.5 درصد در معیار ماهانه جهش کرد که بسیار بیشتر از انتظارات برای کاهش متوسط آن  ​​بود، اما نسبت به سال قبل 5.8 درصد کاهش داشت.
احساسات مصرف کننده در ماه نوامبر برای اولین بار از ژوئن کاهش یافت و نشان دهنده بازگشت به روند نزولی است که از سه ماهه سوم سال 2021 آغاز شد.

نکات برجسته کانادا

ما انتظار داریم که مخارج مصرف کننده کانادا به سمت جلو رشد ملایمی داشته باشد. چاپ ضعیف ماه سپتامبر برای حجم فروش خرده فروشی (که این هفته منتشر شد) با این دیدگاه سازگار است.

مصرف کننده در سال آینده با چندین باد مخالف از جمله تاثیر تاخیری نرخ های بالاتر مواجه است. هزینه های خدمات بدهی خانوارها احتمالاً در سال 2023 به بالاترین حد خود خواهد رسید.

آسیب پذیری ناشی از افزایش بدهی خانوارها در سخنرانی راجرز معاون ارشد بانک مرکزی کانادا این هفته مورد اشاره قرار گرفت و دلیل اصلی این است که کمپین افزایش نرخ بهره بانک احتمالاً به پایان خود نزدیک می شود.

انتظارات از افزایش نرخ های بهره امریکا

هفته ای که با تعطیلات کوتاه شده بود، در مجموع آرام بود، اما ایت هفته دوز مناسبی از صحبت های فدرال رزرو، داده های جدید فروش خانه و خوانش های به روز شده احساسات مصرف کننده را ارائه داد. به دلیل حجم معاملات کمتر و ساعات معاملاتی کمتر در آستانه تعطیلات روز شکر گذاری، حرکات بازار در  هفته گذشته  خاموش بود. شاخص S&P 500 در هفته قبل 1.5 درصد افزایش یافت، در حالی که نرخ بازدهی خزانه داری به کاهش تدریجی خود ادامه داد و نرخ بازدهی 10 ساله با 9 واحد کاهش به 3.73 درصد رسید.

گزارش CPI اکتبر از زمان انتشار دو هفته پیش، محور تفکر بازار بوده است. سخنرانان فدرال رزرو در این هفته تلاش کردند لحن متعادلی داشته باشند. دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، هفته را با بیان این جمله آغاز کرد: «اگرچه داده های یک ماهه باعث پیروزی نمی شود، آخرین گزارش تورم اعداد دلگرم کننده ای داشت». رئیس فدرال رزرو کلیولند، مستر، در یک حضور رسانه ای جداگانه اضافه کرد که هنوز کار بیشتری باید انجام شود، اما "منطقی است که می توانیم کمی سرعت را کاهش دهیم".

صورتجلسه نوامبر FOMC که در روز چهارشنبه منتشر شد، این احساس را تکرار کرد و اشاره کرد که «اکثریت قابل توجهی از شرکت‌کنندگان [!fomc!] در نظر  دارند  که کاهش سرعت افزایش احتمالاً به زودی مناسب خواهد بود». اکنون، بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو در ماه دسامبر نرخ بهره را نیم درصد افزایش دهد. گزارش‌های تورم اکتبر PCE و گزارش‌های مشاغل نوامبر هفته آینده باید در مورد پیشرفت فدرال رزرو تا اکنون و اینکه چقدر بیشتر باید پیش برود، توضیحات بیشتری ارائه دهد.

 

انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو.webp


فروش خانه های نوساز در نوامبر با افزایش 7.5 درصدی در معیار (m/m) در مقابل کاهش مورد انتظار، غافلگیر کننده بود. با این حال، فروش همچنان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است . ما انتظار نداریم که روند صعودی نوامبر ادامه یابد. نرخ‌های وام مسکن همچنان بالاست، احساسات سازندگان خانه در پایین‌ترین سطح خود از ژوئن 2012 قرار دارد (به استثنای پایین‌ترین سطح پاندمی اولیه)، و فروش خانه‌های موجود برای 9 ماه متوالی از نوامبر کاهش یافته است.

در بخش مصرف‌کننده، شاهد بودیم که شاخص احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان برای نوامبر با 3.1 واحد کاهش به 56.8 رسید. این شاخص پیش از این (پس از افت شدید در سه ماهه دوم سال جاری)، چهار ماه متوالی افزایش یافته بود، زیرا استحکام بازار کار، همراه با افزایش پس‌انداز، پشتوانه‌ای برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده بود. با این حال، با افزایش نرخ بیکاری، کند شدن رشد شغل و کاهش پس‌اندازهای اضافی، شوک دوگانه نرخ‌های بالاتر و قیمت‌های بالاتر باد مخالف قوی‌تری ایجاد می‌کند.

 

شاخص احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان.jpg
شاخص احساسات مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان

 


 انتظار می‌رود که سفرهای هوایی تعطیلات در این هفته تقریباً به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد. همراه با جهش مورد انتظار در خرده فروشی ناشی از معاملات جمعه سیاه، تعطیلات شکرگزاری باید در کوتاه مدت عایق بخشی از برخی از جنبه های رکود اقتصادی قریب الوقوع باشد. هفته آینده خواهیم دید که آیا رشد شغل در نوامبر کاهش یافته است یا اینکه فدرال رزرو ممکن است در آخرین جلسه خود در سال بیشتر درباره آن فکر کند.

بادهای مخالف برای مصرف کننده کانادا

با توجه به تعطیلات روز شکرگزاری ایالات متحده،  هفته  قبل معاملاتی سبک تر از  یک هفته عادی بود. نرخ بازده اوراق قرضه کانادا در هفته (تا لحظه نگارش) اندکی پایین تر معامله شد، در حالی که افزایش های گسترده در میان شاخص های فرعی اصلی، TSX را بالاتر می برد. قیمت نفت تا حدودی به دلیل نگرانی در مورد تقاضای چین، در مسیر کاهش هفته خود قرار داشت. قیمت ها در اوایل هفته به دلیل گزارش هایی مبنی بر اینکه اوپک پلاس در حال بررسی افزایش تولید است، به میزان قابل توجهی کاهش یافت. با این حال، حرکات بعداً بازگشتند، زیرا تولیدکنندگان اصلی این ادعاها را رد کردند.

گزارش خرده‌فروشی در سپتامبر، انتشار داده‌های عجیب این هفته بود. حجم خرده‌فروشی 0.1 درصد کاهش یافت، که ضعیف سه ماهه سوم  را محدود کرد(نمودار زیر). با این حال، فعالیت ها،  برخی از نشانه‌های انعطاف‌پذیری را در ماه اکتبر نشان داد، به طوری که برآورد قبلی آمار کانادا از خرده‌فروشی افزایش 1.5 درصدی را نشان می‌دهد. این امر باید به محض انتشار گزارش کامل منجر به افزایش حجم شود، حتی اگر قیمت کالاها در طول ماه افزایش زیادی داشته باشد. با این حال، ما شک داریم که این انعطاف پذیری پایدار باشد زیرا مصرف کننده کانادایی با تورم بالا، افزایش نرخ بهره و کاهش ثروت دست و پنجه نرم می کند. سال آینده، ما انتظار داریم که بازار کار ضعیف تری به این لیست اضافه شود و سرعت افزایش شغل به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

 

داده مصرف کننده کانادا.webp


نرخ‌های بهره بالاتر یکی از مشکلات اصلی مخارج خانوارها در سال 2023 خواهد بود. بانک کانادا از مارس نرخ‌ها را افزایش داده است، اما ممکن است 12 تا 24 ماه طول بکشد تا اثرات کامل تشدید سیاست‌ها احساس شود. بخشی از این داستان افزایش قابل توجه پرداخت های وام مسکن است که توسط صاحبان خانه هایی که در زمانی که نرخ های بهره در پایین ترین سطح خود در سال گذشته بود، وام مسکن با نرخ متغیر دریافت کردند. در یک یادداشت تحقیقاتی منتشر شده در این هفته، کارکنان بانک مرکزی کانادا نشان دادند که 50 درصد از وام‌های با نرخ متغیر معوق (یا 13 درصد از کل وام‌های مسکن) در پایان اکتبر به «نرخ ماشه» خود رسیدند. این نرخ بهره ای است که در آن کل پرداخت وام مسکن با نرخ متغیر (با پرداخت های ماهانه ثابت) به سمت بهره می رود، . در برخی موارد، زمانی که وام گیرندگان به نرخ ماشه خود می پردازند، پرداخت های ماهانه آنها به طور خودکار افزایش می یابد. برای این وام گیرندگان که در سال 2021 وام مسکن گرفتند، بانک تخمین می زند که پرداخت آنها تا پایان اکتبر حدود 20 درصد افزایش می یابد.

به طور گسترده تر، آخرین گزارش چشم انداز به این موضوع پرداخته است که چگونه پس از صرف 18.6 میلیارد دلار اضافی برای خدمات بدهی در سال جاری، تخمین می زنیم که خانوارهای کانادایی شاهد افزایش 34.4 میلیارد دلاری هزینه های خدمات بدهی خود در سال 2023 خواهند بود (نمودار زیر). این آسیب پذیری بالا در برابر افزایش نرخ بهره دلیلی کلیدی است که چرا بانک کانادا تصمیم گرفت سرعت افزایش نرخ بهره را در اکتبر کاهش دهد. کارولین راجرز، معاون ارشد بانک مرکزی کانادا، در سخنرانی خود در مورد ثبات مالی این هفته اظهار داشت که به دلیل افزایش تورم و نرخ های بهره بالاتر، "خطر یک عاملی که ممکن است بر ثبات مالی تاثیر بگذارد، افزایش یافته است." سیاست‌گذاران نمی‌خواهند داستان سخت‌تر شوند، اما نسبت به خطرات سخت‌گیری بیش از حد نیز محتاط هستند. 

هزینه خانه در کانادا.webp

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید