Your browser does not support JavaScript!
نماشا

آیا گزارش مشاغل استرالیا رزرو بانک استرالیا را داویش خواهد کرد؟

آیا گزارش مشاغل استرالیا  رزرو بانک استرالیا را داویش خواهد کرد؟

در حالی که بانک مرکزی این کشور تا چه اندازه سیاست های هاوکیش تر را مورد بررسی قرار می دهد، روز پنجشنبه  اعداد اشتغال  از استرالیا منتشر می شود. نرخ‌های بهره بالاتر به رکود در بازار مسکن استرالیا نسبت داده شده است، اما تا همین اواخر، سیاست‌گذاران امیدوار بودند که بازار کار قوی، اقتصاد را در برابر رکود گسترده‌تر کاهش دهد. آیا وصله نرم در بازار کار فقط موقتی است یا در ماه اکتبر بازگشتی خواهد داشت؟

 

داده مشاغل استرالیا.jpg

 

RBA نگران بازار مسکن است.

بانک مرکزی استرالیا زمانی که نوبت به پیوستن به همتایان جهانی خود در افزایش نرخ‌های بهره می‌رسید، کمی دیر وارد بازی شد. با این وجود، نرخ نقدی به میزان قابل توجهی 275 واحد در یک دوره زمانی کوتاه افزایش یافته است، بنابراین قابل درک است که سیاست گذاران می خواهند با دقت بیشتری در آینده حرکت کنند. اما ایجاد تعادل مناسب از نظر انجام اقدامات کافی برای مهار تورم و در عین حال مدیریت ریسک های نزولی رشد، احتمالاً دشوارتر از آن چیزی است که آنها تصور می کردند.

خانوارها به شدت از افزایش سریع و شدید هزینه های وام گیری آسیب دیده اند. استرالیا نه تنها سطح بدهی خانوارهای بسیار بالایی دارد، بلکه بخش بزرگی از خانوارها را نیز دارای وام های متغیر است که مصرف کنندگان را نسبت به هرگونه تغییر در نرخ بهره بسیار حساس می کند. قیمت مسکن در حال حاضر در تمام شهرهای بزرگ استرالیا در حال کاهش است و مکان هایی مانند سیدنی و ملبورن بیشترین کاهش را به خود اختصاص داده اند.

 

تاثیر قیمت مسکن در تولید ناخالص داخلی.webp
بدهی خانوار در تولید ناخالص داخلی

 


بازار کار تا حدودی قدرت خود را از دست داده است.

اما این فقط بخش املاک نیست که با مشکل مواجه است. کل بخش  خدمات در اقتصاد از اواخر تابستان بر اساس شاخص PMI جهانی S&P راکد بوده و حتی بازار کار نیز در حال کند شدن است. رشد مشاغل از ماه جولای ثابت بوده و نرخ بیکاری اندکی افزایش یافته است. پیش بینی ماه اکتبر کمی بهتر است. اقتصاددانان انتظار دارند 15 هزار شغل در مقابل افزایش ناچیز 900 شغل در ماه سپتامبر افزایش یابد. با این حال، انتظار می رود نرخ بیکاری دوباره از 3.5 درصد به 3.6 درصد افزایش یابد.

پیش از ارقام اشتغال، شاخص قیمت دستمزد نیز در روز چهارشنبه  توجه سرمایه گذاران را به خود جلب خواهد کرد. با وجود  بازار کار فشرده در دهه‌های اخیر، رشد دستمزدها تاکنون ناامیدکننده بوده است. در سه ماهه دوم به 2.6 درصد سالانه رسید و پیش بینی می شود که در سه ماهه سوم به 3.0 درصد افزایش یابد - کمتر از نیمی از نرخ تورم که در همان دوره به 7.3 درصد رسید.

 

مشاغل در استرالیا.webp
مشاغل استرالیا


احتیاط بیش از حد RBA؟

با در نظر گرفتن همه اینها، RBA ممکن است حق داشته باشد که پیشگیرانه محتاط باشد، حتی اگر تورم احتمالاً هنوز به اوج خود نرسیده باشد. مشکلات اقتصادی رو به رشد چین منبع دیگری از نگرانی بوده است، اگرچه صادرات در حال حاضر قوی است.

به هر حال، این یکی از معدود بانک‌های مرکزی در جهان است که 11 بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد. چیزی که به آن انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد تا سرعت افزایش نرخ‌ها را به دلخواه خود تنظیم کند. این سردرگمی یا عدم ارتباط بالقوه ممکن است به سرمایه گذارانی منجر شود که می توانند عزم RBA را برای کاهش تورم دست کم بگیرند. بازارهای پول با احتمال تقریباً 25 درصد احتمال میدهند که RBA نرخ ها را در نشست بعدی خود در دسامبر ثابت نگه می دارد، به نظر بر اساس اطلاعات موجود، بیش از حد به نظر می رسد.

 

انتظارات از افزایش نرخ بهره استرالیا.webp
انتظارات بازار از افزایش نرخ های بهرهRBA

 

با تزلزل رالی صعوی دلارامریکا ، دلار استرالیا سود برده است.

وقتی صحبت از دلار استرالیا به میان می‌آید، در زمانی که دلار آمریکا به‌طور فزاینده‌ای خود را در قلمرو منفی می‌یابد، انتظارات غیرقابل قبول ممکن است لزوماً مضر نباشد. این کشور بیش از 60 درصد از سقوط اوت تا اکتبر را پشت سر گذاشته است زیرا سرمایه گذاران انتظارات خود را مبنی بر اینکه فدرال رزرو به پایان چرخه انقباض خود نزدیک می شود افزایش داده اند و به دلار آمریکا فشار می آورند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید