Your browser does not support JavaScript!
نماشا

دلار کانادا

دلار کانادا

دلار کانادا ، ملقب به"لونی" یا "loonie" ، مخفف ارز CAD یا نماد ارز است که برای نشان دادن دلار کانادا استفاده می شود. یک دلار کانادا از ۱۰۰ سنت تشکیل شده است و غالباً با نشان C$  ارائه می شود تا از سایر ارزهای دلاری مانند دلار آمریکا متمایز شود.

 


کلمات کلیدی

  • CAD ملقب به "loonie" ، مخفف ارز یا نماد ارز است که برای نشان دادن دلار کانادا استفاده می شود.
  • CAD واحد پول رسمی کانادا است و به عنوان یک ارز معیار در نظر گرفته می شود، به این معنی که بسیاری از بانک های مرکزی در سراسر جهان دلارهای کانادا را به عنوان ارز ذخیره نگه می دارند.
  • سیاست پولی کانادا و ارزش دلار کانادا به شدت تحت تأثیر قیمت جهانی کالاها قرار دارد.

آشنایی با دلار کانادا

CAD واحد پول رسمی کانادا است و به عنوان یک ارز معیار در نظر گرفته می شود. به این معنی که بسیاری از بانک های مرکزی در سراسر جهان دلارهای کانادا را به عنوان ارز ذخیره نگه می دارند. دلار کانادا از سال ۱۸۵۸ هنگامی که کانادا اولین سکه های رسمی کانادایی خود را جایگزین پوند کانادا کرد، مورد استفاده قرار گرفت. دلار کانادا با استفاده از سیستم استاندارد طلا، یک دلار معادل ۲۳.۲۲ گرین طلا، به دلار آمریکا متصل شد.

در سال ۱۸۷۱، دولت فدرال کانادا قانون ارز یکنواخت را تصویب کرد که بر اساس آن ارزهای مختلف استانها با یک دلار ملی کانادا جایگزین شد. در طول تاریخ این کشور، دلار کانادا، با اتصال به دلار آمریکا و با اجازه شناور شدن آزادانه حرکت کرده است. دلار کانادا برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ مجاز به شناور شدن شد. این ارز از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۰ دوباره اجازه شناور شدن را پیدا کرد.

ضرابخانه سلطنتی کانادا

دلارهای کانادایی در ضرابخانه سلطنتی کانادا واقع در وینیپگ در استان مانیتوبا ضرب می شوند. توسعه و توزیع اسکناس به بانک های سراسر کانادا، بر عهده بانک مرکزی کانادا (BOC) است. در تمام سکه های کانادا تصویری از پادشاه بریتانیایی حاکم در یک طرف و از طرح های مختلف در طرف دیگر وجود دارد.

 

سکه دلار کانادا.jpg

 

کانادا در سال ۱۹۸۹ تولید اسکناس یک دلاری را متوقف کرد. دو سال پس از معرفی "loonie" ، که در قسمت جلوی آن یک لون معمولی وجود داشت. به طور مشابه، ضرابخانه تولید اسکناس ۲ دلاری را در سال ۱۹۹۶ با انتشار "loonie" متوقف کرد. سکه ۲ دلاری کشور تصویر یک خرس قطبی در جلو دارد.

 

دو دلار کانادا.png

کانادا در سال ۲۰۱۲ تولید پنی را متوقف کرد و در سال ۲۰۱۳ آن را به طور کامل متوقف کرد. با این حال، این سکه هنوز به عنوان پول قانونی باقی مانده است. از زمان خروج آن از گردش، خرده فروشان معاملات نقدی را به نزدیک ترین پنج سنت دور می زنند. معاملات غیرنقدی هنوز با سکه انجام می شود.

پلیمر دلار کانادا

BOC سری جدیدی از اسکناس ها را در راستای مبارزه با جعل اسکناس منتشر کرد و چاپ کاغذ را متوقف کرد. سری کامل از پلیمر ساخته شده است، یک ماده پلاستیکی که به ارز ویژگی های امنیتی بیشتری می بخشد. این سری برای اولین بار در ژوئن ۲۰۱۱ معرفی شد. اسکناس ۱۰۰ دلاری اولین موردی بود که در همان سال به گردش درآمد. برخی از ویژگی های امنیتی شامل جوهر برافراشته، تصاویر مخفی، تصاویر فلزی است - که همه آنها به سختی توسط جعل کنندگان قابل تکثیر هستند.

 

cad.png

 

اسکناس های پلیمری از سال ۱۹۸۸ در استرالیا استفاده می شود، که این فناوری را برای جلوگیری از مشکل اسکناس های تقلبی که در حجم پول کشور منتشر می شود، توسعه داده است. از آن زمان، بیش از ۵۰ کشور به اسکناس های پلیمری روی آورده اند، از جمله نیوزلند، انگلستان و ویتنام.

سیاست پولی کانادا

کانادا دهمین اقتصاد بزرگ جهان است (این آمار مربوط به سال ۲۰۲۱ است) و دارای یک سیاست پولی مستقل است. بانک کانادا نهادی است که وظیفه نظارت بر پیگیری این سیاست را به نحوی دارد که به نظر می رسد با شرایط اقتصادی کانادا و اهداف تورمی بیشترین تناسب را دارد. BOC در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در اتاوا، پایتخت کانادا است.

سیاست پولی کانادا و ارزش دلار کانادا به شدت تحت تأثیر قیمت جهانی کالاها قرار دارد. منابع طبیعی بخش مهمی از اقتصاد کانادا هستند و به همین دلیل، ارز آن با توجه به قیمت کالاهای جهانی متغیر است.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید