Your browser does not support JavaScript!
نماشا
جلسه سیزده: مراقب کلاهبرداران بازار فارکس باشید

جلسه سیزده: مراقب کلاهبرداران بازار فارکس باشید

با رشد محبوبیت سیستم های معاملاتی مکانیکی و معاملات الگوریتمی یا "جعبه سیاه"، نمونه های زیادی از کلاهبرداری های فارکس توسط شرکت هایی که ادعا می کنند خدمات سیگنال ارائه می دهند، وجود داشته است.

از کلاهبردان بازار فارکس در امان باشید!

البته این به این معنی نیست که خدمات  فارکس به طور کلی کلاهبرداری محسوب میشود، اما باید در تصمیم‌گیری برای خرید و استفاده از آن احتیاط کرد. اهمیت یادگیری اصول تجارت فارکس و نحوه حرکت بازار باید مورد تاکید قرار گیرد حتی اگر فردی تصمیم به استفاده از خدمات فارکس داشته باشد باید نسبت به این بازار اگاهی لازم داشته باشد، از این رو با گذراندن دوره آموزش فارکس می توانید، به این سطح از دانش در فارکس برسید.

تجارت آنلاین و سهولت افتتاح حساب این روزها، پرونده فعالیت های کلاهبرداری را نیز باز کرده است، بنابراین ضروری است که تحقیقات مناسب خود را انجام دهید و تجربه و رزومه فارکس نیوز را بدقت بررسی نمایید.

یکی دیگر از کلاه برداری های رایج که سرمایه شما را بطور جدی به خطر می اندازند بک تست نام دارد. داده هایی که به نظر ارزش بررسی دارد، نتایج تست  سیستمی است که می خواهید آن را خریدرای و از آن استفاده کنید. اولا عملکرد گذشته تضمینی برای نتایج آینده نیست، دوما این یک تست ها بدون در نظر گرفتن اسپرید واقعی در آن زمان بدست می آید و سوما در زمان زنده بازار الگوریتم به مانند سیستمی که در بک تست آزمایش نموده اید عمل نخواهد کرد. میتوانید آزمایش کنید، هزینه آن از دست دادن دلار های نازنین خودتان است. ما آن را امتحان کرده ایم. کافیست سه ماه از سیستم معاملاتی مکانیکی  بصورت زنده و یا دمو استفاده کنید و مجددا این دوره سه ماهه را بک تست بگیرید. خواهید دید که به هیچ عنوان نتایج مشابه هم نیست.

کلاهبرداران نه تنها در بین خدمات فارکس حضور دارند، بلکه می توانند در خدمت کارگزاران فارکس نیز باشند. عملکرد شما توسط بروکر فارکس توسط نرم افزار های خاص بررسی شده و چنانچه از سیستم مکانیکی استفاده نمایید بروکر طرف دوم معاملات شما خواهد بود( یعنی معاملات شما را به بانک انتقال نخواهد داد) چون طرف برنده همیشه بروکر خواهد یود.

 

19 شهریور 1402 19:56
جلسه دوازدهم: گنجاندن مدیریت ریسک در سیستم معاملاتی مکانیکی

جلسه دوازدهم: گنجاندن مدیریت ریسک در سیستم معاملاتی مکانیکی

برای برخی از معامله گران، این ایده که باید در مورد مدیریت ریسک برای هر معامله فکر کنند، می تواند خسته کننده باشد. به همین دلیل است که برخی از معامله گران ترجیح می دهند قوانین مدیریت ریسک را در سیستم های معاملاتی مکانیکی بگنجانند، که می تواند به طور خودکار حد ضرر و اندازه حجم معاملاتی را محاسبه کند.

پلتفرم معاملاتی سی تریدر این امکان را به شما میدهد تا با مشخص نمودن اندازه حد ضرر بر حسب پیپ و یا نرخ، و مشخص نمودن درصد ریسک از کل سرمایه، حجم ورود به معاملات را محاسبه مینماید.

امااین روزها سیستم‌های معاملاتی مکانیکی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، زیرا می‌توانند تأثیر احساسات انسانی را در تجارت کاهش دهند. این سیستم مکانیکی بر اساس شاخص های تکنیکال  تنظیم شده و پارامترهای از پیش تعیین شده قیمت بدست می اید و مطابق با قوانین ورود و خروج برای تولید سیگنال های تنظیم تجاری استفاده می شود.

در اغلب موارد، حد ضررها نیز بر اساس اعداد مشخص و از پیش تعیین شده یا نوسانات جفت ارزها محاسبه می شود. در برخی موارد، حد ضرر می تواند بر اساس شاخص های تکنیکال نیز باشد. به عنوان مثال، برخی از سیستم‌ها یک حد ضرر اولیه 50 پیپ یا مقادیر دیگر را تنظیم می‌کنند که به معامله‌ اجازه می‌دهد معامله را در زمان وقوع یک کراس اوور جدید ببندد.

به این ترتیب، معامله‌گران سیستم مکانیکی دیگر نیازی به ترسیم تصمیم‌های مدیریت ریسک خود برای هر سناریو اقدام قیمتی ندارند. این نه تنها از تداخل احساسات انسانی از ترس یا طمع جلوگیری می کند، بلکه باعث صرفه جویی در زمان برای معامله گر می شود. آیا این روش موفقیت آمیز است؟

به هیچ عنوان

اگر موضوع مدیریت ریسک برای معامله گری خسته کننده باشد، بهتر است بازار مالی را قبل از از دست دادن دلار های با ارزش خود ترک کند. این توصیه را جدی بگیرید. هر گونه سیستم مکانیکی مانند ربات و یا اکسپرت و یا هوش مصنوعی، شما را به شدت باور نکردنی متضرر خواهد کرد. 

این عملکرد باعث توسعه سیستم‌های معاملاتی الگوریتمی شده است که با استفاده از کدهای رایانه‌ای ساخته می‌شوند که می‌توانند معاملات را مستقیماً روی پلتفرم انجام دهند بدون اینکه معامله‌گر مجبور باشد دائماً بر عملکرد قیمت نظارت داشته باشد. این الگوریتم ها نیاز به برنامه نویسی دارد و بسیار هزینه های زیادی دارد. و نه تنها هزینه تهیه این الگوریتم ها از جیب شما خواهد رفت بلکه در زمان تجارت سرمایه شما نیز از دست خواهد رفت.

اگر شما علاقه مند به ایجاد سیستم خود هستید، می توانید با فهمیدن اینکه با کدام اندیکاتورهای تکنیکال راحت تر معامله می کنید، شروع کنید. توجه داشته باشید که دانستن نحوه محاسبه این اندیکاتورها ضروری نیست، اما مهم است که درک اساسی از آنچه منعکس می کند و چگونه به  عملکرد قیمت کمک می کند داشته باشید.

از آنجا، می توانید به بازه زمانی مورد نظر برای معامله نگاه کنید. اگر از ورود و خروج چندین معامله در یک بازه زمانی کوتاه راحت هستید، می توانید با یک سیستم معاملاتی  روی نمودارهای 5 دقیقه یا 15 دقیقه کار کنید. اگر ترجیح می دهید به اقدامات قیمتی بلندمدت پایبند باشید و ترجیح می دهید هر از چند گاهی سیگنال های تجاری کمی داشته باشید، استفاده از تایم فریم های چهار ساعته و روزانه ممکن است کارساز باشد. یا اگر یک معامله گر میان مدت هستید، می توانید شاخص های خود را در نمودارهای 1 ساعته تا 4 ساعته تنظیم کنید.

شما همچنین باید بتوانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید یک سیستم پیروی از روند داشته باشید یا سیستم متکی بر حرکات رنج. میانگین‌های متحرک معمولاً برای اکثر سیستم‌های پیرو از روند استفاده می‌شوند، اما مفهوم بازگشت میانگین با استفاده از اسیلاتور اعمال می‌شود. باز هم، آنچه مهم است این است که شما از شاخص های فنی که استفاده می کنید آگاه باشید و بتوانید در صورت لزوم تنظیمات را انجام دهید.

قوانین ورود و خروج نیز باید تعیین شود، دقت کنید که ابزار های تکنیکال نمیتوانند روندی را پیش بینی کنند و صرفا برای مشخص کردن نقاط ورود و خروج و تعیین حد ضرر و حد سود مورد استفاده قرار می گیرند. روند ها از طریق تحلیل فاندامنتال تعیین میشوند.

19 شهریور 1402 12:14
جلسه یازده: مدیریت معاملات همبسته و مرتبط

جلسه یازده: مدیریت معاملات همبسته و مرتبط

یکی دیگر از مولفه های دشوار مدیریت ریسک، توانایی کنترل مواجهه با معاملات همبسته و مرتبط است. تنظیمات تکنیکال مشابه در بین جفت‌ ارزها با ارز پایه غیرمعمول نیست، بنابراین ممکن است مواردی وجود داشته باشد که چندین معامله مرتبط را انجام دهید.

به عنوان مثال، یک کانال صعودی را در AUD/USD مشاهده می‌کنید و تصمیم می‌گیرید یک سفارش خرید را در انتهای کانال تنظیم کنید. در همان زمان، شما همچنین شاهد یک خط روند صعودی و واگرایی صعودی در AUD/JPY بودید، بنابراین شما نیز تصمیم گرفتید آن معامله خرید را انجام دهید. در همین حال، EUR/AUD الگوی سر و شانه‌و شکستگی احتمالی از خط گردن را نشان داده است، بنابراین شما نیز یک معامله فروش در زیر ناحیه پشتیبانی تنظیم کنید.

وقتی همه این سه معامله باز شوند، سه معامله همبسته خواهید داشت که اگر دلار استرالیا به رشد خود ادامه دهد، می تواند پتانسیل سود شما را سه برابر کند یا در صورت نزول ناگهانی AUD، ضرر شما را سه برابر کند.

علاوه بر این، باید به ارزهایی که با سایر دارایی ها همبستگی دارند نیز توجه داشته باشید. به عنوان مثال، یورو و فرانک سوئیس تمایل به حرکت پشت سر هم دارند، بنابراین اغلب دیده می شود که یک معامله خرید EUR/USD و یک معامله فروش USD/CHF نیز با هم مرتبط هستند.

این بدان معنا نیست که معامله گران از انجام معاملات همبسته دلسرد شوند، اما آگاهی از این که چگونه چنین ارزهایی می توانند در یک جهت حرکت کنند، ضروری است. اگر می‌خواهید محتاط باشید، می‌توانید ریسک خود را بر تعداد معاملات مرتبطی که انجام می‌دهید تقسیم کنید یا اگر فکر می‌کنید جفت‌هایی که معامله می‌کنید احتمال برد یا باخت تقریباً یکسانی دارند، به سادگی اندازه حجم معاملاتی خود را کاهش دهید.

وب سایت‌های فارکس ممکن است شامل جداول همبستگی برای جفت ارزهای اصلی  باشند، که می‌تواند به فرد کمک کند تا تعیین کند آیا باید تنظیمات مدیریت ریسک انجام شود یا خیر. گزینه دیگر می‌تواند این باشد که این موقعیت‌های همبسته متعدد را با یک معامله مخالف پوشش دهید تا اگر معاملات به نفع شما پیش نرود، ضررها به حداقل برسد.

نکته دیگری که باید هنگام سنجش همبستگی های ارزی به آن توجه کرد، نوسانات جفتی است که در حال معامله هستید. به خاطر داشته باشید که برخی از جفت‌ها ممکن است سریع‌تر از سایر جفت‌ها در جهت شما حرکت کنند، و زمانی که به نظر می‌رسد حرکت برای برخی از جفت‌ها تمام شده است، می‌توانید در مورد معاملات باقی‌مانده که هنوز باز هستند نیز فکر کنید.

با این حال، در پایان روز، این همبستگی‌های ارزی مشخص نیست. به عنوان مثال، EUR/USD ممکن است برای حرکت های قوی باشد در حالی که EUR/JPY در حال تثبیت است.  این مورد مربوط به قدرت ین و قدرت دلار امریکا در ان روز است. در این مورد، می‌توان نتیجه گرفت که این حرکت به جای حرکت یورو، ناشی از اقدام دلار بوده است.

این تغییرات در همبستگی‌ها را می‌توان با تغییر انتظارات نرخ بهره یا سوگیری‌های سیاست پولی توضیح داد، اما همیشه مهم است که وقتی با همان ارز معاملاتی انجام می‌دهید، این تغییرات را در ذهن خود نگه دارید. 

اگر در این موارد دچار مشکل هستید ما میتوانیم در اشتراک ویژه تمامی این وارد را در اختبار شما قرار دهیم

19 شهریور 1402 11:35
درس دهم: مقیاس بندی معاملات

درس دهم: مقیاس بندی معاملات

یک جنبه پیچیده از مدیریت ریسک، پیگیری چندین ورود برای معاملات در جفت ارزهای مختلف است. به هر حال، زمانی که در حال  تنظیمات مختلف با چندین نقطه ورودی هستید، مدیریت ریسک می تواند بسیار دشوار باشد.

با این حال، مقیاس‌پذیری و کاهش حجم معاملات، شیوه‌هایی هستند که اغلب توسط معامله‌گران باتجربه‌تر به کار می‌روند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد از حرکات قیمت استفاده کنند و هیچ حرکتی را از دست ندهند. که می‌توانند به موقعیت‌های برنده خود اضافه کنند، افزایش مقیاس می‌تواند آن‌ها را قادر سازد که برتری خود را افزایش دهند. در همین حال، کوچک‌سازی می‌تواند باعث کاهش زیان یا کاهش قرار گرفتن در معرض ضرر شود.

به طور خاص، مقیاس‌پذیری اغلب توسط معامله‌گرانی که چندین نقطه بالقوه ورود را شناسایی می‌کنند، استفاده می‌شود. به عنوان مثال، اگر از ابزار فیبوناچی برای انتخاب یک ورودی در جهت روند استفاده می‌کنید، اما سطوح مختلف با نقاط عطف اصلی یا جزئی مطابقت دارند، می‌توانید به جای اینکه فقط یک قیمت ورود به معامله را انتخاب کنید، در هر سطح سفارش‌های معاملاتی را تنظیم کنید.

چیزی که در مورد این سبک معاملاتی دشوار است این است که شما همچنین باید قوانین مدیریت ریسک خود را قبل از تصمیم گیری در مورد اندازه و حجم معاملات برای ورود در هر سطح در ذهن داشته باشید. یک راه آسان برای انجام آن این است که به سادگی درصد ریسک خود را بر تعداد سطوح ورودی مورد نظر خود تقسیم کنید.

برخی از معامله گران تصمیم می گیرند در نرخ ورودی با احتمال موفقیت کمتر روی نزدیک ترین ورودی های ممکن، ریسک خود را کم کنند و سپس ریسک بیشتر در ورودی های دورتر تنظیم کنند. همانطور که گفته شد، این بستگی به مشخصات ریسک شما دارد و اینکه آیا می‌توانید این چندین ورودی را در صورت فعال شدن همه آنها را مدیریت کنید یا خیر.

در صورتی که حرکات قیمت بر خلات تحلیل شما پیش می رود، افزایش مقیاس می تواند به نفع شما باشد و اگر قیمت همچنان به حرکات صعودی یا نزولی ادامه دهد، می خواهید به موقعیت خود اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر پیش‌بینی می‌کنید که یک شکست صعودی از یک مثلث متقارن 500 پیپ ادامه خواهد داشت، می‌توانید در اصلاح قیمت هر 100 پیپ به موقعیت خود اضافه کنید در این ریسک معاملات شما با افزایش قیمت باید کاهش یابد. و حجم ورودی خود را بر اساس اندازه حد ضرر آن تنظیم کنید.

با این حال، در طول این دوره، همیشه باید مراقب باشید که هر بار که معامله ایی را اضافه می کنید چه مقدار از حساب شما در معرض خطر است. اگر می‌خواهید از سود خود محافظت کنید و اگر می‌خواهید به سطح اولیه ریسک خود پایبند باشید، فراموش نکنید که به  اندازه حد ضرر خود توجه داشته باشید.

مطمئن شوید که در هر مورد چه مقدار از حساب شما در معرض خطر است. این مهارت مدتی طول می کشد تا توسعه یابد، زیرا می تواند چندین محاسبات را بر اساس حد ضرر  و ورودی های تنظیم شده شما انجام دهد. در عین حال، باید بازده احتمالی ریسک خود را نیز پیگیری کنید تا ببینید آیا ارزش افزودن یا کاهش موقعیت خود را دارد یا خیر.

این جنبه‌ها باید از قبل برنامه‌ریزی شوند، زیرا پیشنهاد می‌شود یک استراتژی دقیق برای سناریوهای بالقوه مختلف داشته باشید. به این ترتیب وقتی بازارها یک حرکت قوی انجام می دهند و اینکه در موقعیتی هستید که می توانید از اقدامات قیمتی ناشی از آن استفاده کنید، غافلگیر نخواهید شد. این شیوه برای معامله گران مبتدی توصیه نمیشود.

19 شهریور 1402 10:25
جلسه نهم: حجم ورود به معاملات

جلسه نهم: حجم ورود به معاملات

همانطور که در جلسه قبل بحث شد، استفاده از حد ضرر درصدی و حد ضرر نموداری را می توان برای محاسبه اندازه و حجم موقعیت معاملاتی برای هر معامله ترکیب کرد. بسیاری از معامله‌گران مبتدی این اشتباه را مرتکب می‌شوند که ابتدا اندازه پوزیشن یا حجم معاملاتی را قبل از تعیین حد ضرر بر حسب پیپ تعیین می‌کنند، که می‌تواند منجر به غفلت از  رفتار قیمت شود.

اندازه مناسب حجم معاملات به معامله‌گر این امکان را می‌دهد که تعداد لات‌های مناسبی را بر اساس میزان ریسکی که در هر معامله می‌خواهد داشته باشد و بر اساس اندازه حد ضرر بر اساس عملکرد قیمت در گذشته بازار و نوسانات، داشته باشد.

برای محاسبه اندازه حجم معاملات مناسب برای هر معامله، فرد به اطلاعات زیر نیاز دارد:

  • موجودی حساب
  • ارزش هر پیپ جفتی 
  • درصد موجودی حساب شما که مایل به ریسک هستید
  •  حد ضرر بر حسب پیپ.

این محاسبه زمانی ساده است که حساب شما به همان واحد پولی جفتی که معامله می‌کنید، باشد. به عنوان مثال،  هنگام معامله EUR/USD یا GBP/USD، حساب خود را به دلار تعیین کنید. 

در این حالت، شما به سادگی باید ارزش پولی ریسک خود را بر اساس درصد ریسک و مانده حساب جاری خود محاسبه کنید. اگر یک حساب 10000 دلاری دارید و می‌خواهید یک درصد ریسک کنید، ارزش پولی ریسک شما 100 دلار است. یعنی با فعال شدن حد ضرر نباید بیشتر از 100 دلار ضرر کرده باشید.

مقدار ریسک را بر تعداد پیپ ها تقسیم می کنید. اگر EUR/USD را با حد ضرر صد پیپ معامله می کنید، در این صورت مبلغ ریسک به ازای هر پیپ 100 دلار تقسیم بر 100 پیپ یا 1 دلار به ازای هر پیپ است. حجم ورودی شما 0.1 لات خواهد بود. ( در 0.1 لات هر پیپ معادل یک دلار است و همچنن در یک لات ارزش هر پیپ 10 دلار است و در 0.01 لات ارزش هر پیپ 0.1 دلار است). 

زمانی که ارز حساب شما با ارز پیشخوان متفاوت باشد، مراحل دیگری نیز وجود دارد. با این حال، همیشه می‌توانید از محاسبه‌گرهای ارزش پیپ یا اندازه موقعیت موجود در اکثر پلتفرم‌های معاملاتی یا وب‌سایت‌های آموزشی استفاده کنید.

 پایبند بودن به این عادت مدیریت ریسک و نظم و انضباط برای اجرای منظم آن نیاز به تمرین دارد. و کسب سود مستمر را برای شما تضمین میکند.

19 شهریور 1402 00:54
جلسه هشت: اشتباهات رایج در تنظیمات حد ضرر

جلسه هشت: اشتباهات رایج در تنظیمات حد ضرر

 دستور حدضرر می تواند به معامله گر کمک کند تا از ضررهای بزرگ تر در حساب معاملاتی خود جلوگیری کند، اشتباهات رایج در استفاده  از حد ضرر ممکن است منجر به عملکرد بدتر شود. در اینجا برخی از مواردی که باید از آنها اجتناب شود، آورده شده است.

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که مبتدیان در تنظیم حد ضرر مرتکب می شوند این است که آنها را خیلی کوچک در نظر می گیرند. البته ترس از دست دادن پول هنوز در میان معامله‌گران مبتدی یا کسانی که به تازگی از حساب دمو به حساب زنده انتقال یافته اند، بسیار وجود دارد، و تعجبی ندارد که برای جلوگری از ضرر بیشتر، حد ضرر را نزدیک به نرخ ورود به معامله انتخاب می کنند.

البته به نظر می رسد در صورتی که معامله به نفع تحلیل شما پیش نرود، این  مقدار کم حد ضرر، ضرر را به حداقل می رساند، از طرفی با تنظیمات کوچک حد ضرر، معامله خود را در معرض احتمال خارج شدن سریع از معامله در نوسانات احتمالی قرار می دهید. و در نهایت بعد از فعال شدن حد ضرر قیمت در مسیر تحلیل شما پی برود. به خاطر داشته باشید که قیمت برخی از جفت‌های ارز، مانند پوند/دلار یا پوند/ین، معمولاً پر نوسان‌تر از سایر جفت‌ ارزها است، بنابراین این احتمال وجود دارد که قبل از انتخاب جهت واضح‌تر، قیمت در ابتدا نوسان یابد.

برخی معامله‌گران ترجیح می‌دهند از ترکیبی از حد ضرر نوسانی و حد ضرر نموداری استفاده کنند تا از تعیین حد ضررهای بیش از حد کوچک جلوگیری کنند. این در هنگام معامله ارزها که در مقایسه با جفت های اصلی نوسان بیشتری دارند، مفید است. می‌توانید میانگین دامنه روزانه نوسانات یا میانگین هفتگی نوسانات  جفت ارزها را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که حد ضرر های نموداری شما فراتر از این مقادیر نوسانات پیپ است.

از طرف دیگر، تنظیم حد ضررهای بسیار گسترده نیز یکی دیگر از اشتباهات رایج است. در حالی که اندازه بزرگ حد ضرر  تضمین می کند که به احتمال زیاد حد ضرر به این زودی ها فعال نخواهد شد، در نظر گرفتن حد ضرر بزرگ توسط معامله گران مبتدی که ترس از دست دادن پول خود را دارند بسیار رایج است. و برای اینکه خیالشان راحت باشد و استرس کمتری داشته باشند، از تنظیمات بزرگی برای تعیین حد ضرر استفاده می کنند. راه درست این است که شما را به اندازه های موقعیت معاملاتی با حجم پایین سوق دهد که بسیار کوچک هستند و نمی توانند بیشترین ضرر را به سرمایه شما وارد کند. علاوه بر این، این می تواند منجر به یک نسبت ریسک به سود کوچک، شود و بر برآیند تجاری شما تأثیر منفی بگذارد.

یکی دیگر از اشتباهات رایج در تنظیم حد ضرر استفاده از اندازه ثابت به عنوان مبنایی برای اندازه حد ضرر است. مثلا شما برای هر معامله میزان مشخصی پیپ برای حد ضرر انتخاب میکنید.  در حالی که میزان حجم موقعیت معاملاتی باید بر اساس اندازه حد ضرر و درصد ریسک در هر معامله باشد.

هنگامی که از اندازه ثابت در موقعیت معاملاتی به عنوان مبنای محاسبه حد ضرر خود استفاده می کنید، نمی توانید رفتار قیمت را در نظر بگیرید. بهترین را استفاده از حد ضرر که می تواند برای مدیریت ریسک بهتر باشد این است که تعداد لات هایی که معامله می کنید بر اساس میزان ریسکی که می خواهید انجام دهید و در چه سطحی فکر می کنید معامله باطل می شود تنظیم می شود.

شاید یکی از اشتباهات بزرگ در تعیین حد ضرر این باشد که، درست  آنها را در نقاط عطف قرار می دهید. به خاطر داشته باشید که قیمت همچنان می‌تواند فرصتی برای چرخش و حرکت در جهت  تحلیل شما با آزمایش سطوح حمایت یا مقاومت داشته باشد، بنابراین ممکن است ایده خوبی باشد که حد ضرر را چند پیپ فراتر از این سطوح تعیین کنید.

19 شهریور 1402 00:20
جلسه هفت: استفاده های مختلف از دستور حد ضرر

جلسه هفت: استفاده های مختلف از دستور حد ضرر

استفاده از دستور حد ضرر یک روش توصیه شده برای مدیریت ریسک است، زیرا به شما امکان می دهد سطح قیمتی را تعیین کنید که فکر می کنید ایده تجارت شما ممکن است باطل شود. شما، می توانید اندازه حد ضرر معامله خود را بر اساس میزان ریسکی که در معامله دارید محاسبه کنید.

این محاسبات در بخش بعدی مورد بحث قرار خواهند گرفت. در حال حاضر، بیایید نگاهی به روش های مختلفی بیندازیم که در آنها می توانید حد ضرر خود را تعیین کنید.

یکی از انواع متداول استفاده از حد ضرر،  به عنوان حد ضرر درصدی نیز شناخته می‌شود، زیرا بر اساس بخشی از سرمایه معامله‌گر مشخص می‌شود که در صورتی که حرکت قیمت به نفع معامله نباشد، ضرر می‌کند. این مقدار ضرر درصدی از سرمایه معامله گر است. پس می‌تواند از یک معامله‌گر به معامله‌گر دیگر متفاوت باشد، زیرا این به پروفایل ریسک بستگی دارد.

معامله‌گران تهاجمی‌تر  می‌توانند با ریسک کردن 10 درصد از سرمایه در یک معامله راحت باشند، در حالی که معامله‌گران محافظه‌کار ممکن است ریسک 1 تا 2 درصد در هر معامله را حفظ کنند. این ارزش همچنین می تواند به اعتماد معامله گر به اعتبار تحلیل در یک تجارت خاص بستگی داشته باشد. برخی از معامله‌گران مقدار کمتری از حساب خود را  ریسک می‌کنند، در حالی که محتمل ترین سناریو برای تحلیل بازار در حال انجام باشد، دو برابر بیشتر ریسک می‌کنند، زیرا ممکن است احتمال برنده شدن آنها بیشتر باشد.

نوع دیگر حد ضرر، حد ضرر نموداری است که معمولاً توسط معامله گرانی که فقط به تحلیل تکنیکال نگاه می کنند استفاده می شود. این بر اساس رفتار قیمت و سطوح تکنیکال صرفا جایی است که معامله گر فکر می کند که ایده تجارتی و تحلیل باطل می شود.

به عنوان مثال، اگر معامله ای بر اساس جهش قیمت از خط روند صعودی انجام می دهید، می توانید یک حد ضرر نموداری زیر خط روند تعیین کنید. هنگامی که آن ناحیه پشتیبانی شکسته شد، می توانید مطمئن باشید که روند صعودی در حال حاضر نامعتبر است و باید از تجارت خود خارج شوید. با تنظیم حد ضرر نموداری، حتی اگر در آن زمان جلوی پلتفرم خود نباشید، دستور شما به‌طور خودکار فعال می‌شود.

اگر یک معامله فروش بر اساس شکست انجام می‌دهید، می‌توانید حد ضرر را بالاتر از ناحیه حمایت که فکر می‌کردید شکسته می‌شود، تعیین کنید. اگر یک معامله خرید بر اساس شکست انجام می دهید، می توانید در زیر ناحیه مقاومتی که فکر می کنید ممکن است شکسته شود، دستور حد ضرر را قرار دهید.

حد ضرر نوسانات نوع دیگری از حد ضرر است که معمولا توسط معامله گران حرفه ایی تر انجام می شود. این مقدار حد ضرر معمولاً نوسانات یک  جفت ارز را در روز (اینکه چقدر در روز جابه‌جا می‌شود) را در نظر می‌گیرد و بر اساس آن مقدار، حد ضرر را در معیار پیپ تعیین می‌کند.

به عنوان مثال، یورو/دلار آمریکا می‌تواند به طور متوسط 100 پیپ در روز حرکت کند، بنابراین می‌توانید 100 پیپ حد ضرر را از نرخ ورود خود تعیین کنید، زیرا میدانید که قیمت معمولاً در یک روز از آن حرکت پیپ فراتر نمی‌رود. اندیکاتورهای تکنیکال مانند باندهای بولینگر نیز می توانند نوسانات قیمت را در نظر بگیرند و از آنها برای تعیین حد ضرر نوسانات نیز استفاده شود.

در نهایت، حد ضرر زمانی نیز می تواند مورد استفاده باشد، به خصوص اگر معامله گر بلند مدت باشید. این اساساً محدودیتی را برای مدت زمانی که قصد دارید تجارت خود را باز نگه دارید تعیین می کند. اگر قیمت در جهتی که فکر می‌کردید با توجه به محدودیت زمانی که تعیین کرده‌اید حرکت نمی‌کند، بهتر است آن معامله را ببندید و از سرمایه تجاری خود در معامله دیگری استفاده کنید.

18 شهریور 1402 10:48
جلسه شش: ضریب اهرم و کال مارجین

جلسه شش: ضریب اهرم و کال مارجین

همانطور که در جلسه قبل بحث شد، ضریب اهرم می تواند مشکل ساز شود و زمانی که شما نمی دانید چگونه از ان استفاده کنید و یا آن را به درستی مدیریت کنید، ممکن است منجر بهاز دست رفتن مقدار قابل توجهی از سرمایه معامله گر  شود. این بخش مثال‌های بیشتری را در مورد اشتباهات رایج معمله گران مبتدی هنگام مدیریت اهرم‌ها و نحوه استفاده استباه آنها نشان داده خواهد شد.

فرض کنید موجودی 10000 دلاری دارید. بدون انجام هیچ معامله ای، مارجین استفاده شده شما برابر 0.00 دلار است. در طول انجام معاملات، مارجین استفاده شده شما بسته به میزان ریسک در معامله و ضریب اهرم حساب شما متفاوت خواهد بود، اما تا زمانی که ارزش سهام شما بیشتر از مارجین استفاده شده شما باشد، کال مارجین نخواهید شد.

هنگامی که ارزش سهام شما به کمتر از حاشیه (مرز اتمام سرمایه شما) استفاده شده شما می رسد، کارگزار شما یک پیام در ارتباط با مارجین به شما می دهد، که اساساً به این معنی است که شما باید پول نقد بیشتری برای حفظ موقعیت های خود یا بستن حساب خود وارد حساب کنید کنید.

در یک مثال تجاری، فرض کنید کارگزار شما یک حساب صد دلاری دارید و شما  با حجم یک دهم لات (10.000دلار) جفت ارز یورو/دلار آمریکا معامله می کنید. از آنجایی که شما یک حساب کوچک دارید، مارجین مورد نیاز شما 100 دلار در هر معامله است. و حاشیه استفاده شده 100 دلار است. بدین معنی که اگر در یک معامله با حجم 10.000 دلار  با سرمایه واقعی اولیه 100 دلار، به میزان صد پیپ ضرر کنید حساب شما کال مارجین خواهد شد.

اگر حجم ورودی به معامله 0.8 لات (8.000 دلار) در جفت ارز یورو/دلار آمریکا باشد، مارجین مصرف شده شما تغییر خواهد کرد. 200 دلار  برای سرمایه اولیه نیاز خواهید داشت. به این ترتیب، حاشیه قابل استفاده شما اکنون  معادل 200 دلار است.

اگر قیمت در جهت معامله شما پیش نمی رود، زمانی که قیمت 25 پیپ بر علیه معامله شما شد، می توانید با یک  کال مارجین  مواجه شوید. این به این دلیل است که حاشیه استفاده شده شما  برای هر پیپ حرکت در EUR/USD به 8 دلار سود یا زیان تبدیل می شود. با 200 دلار حاشیه قابل استفاده، یک حرکت 25 پیپ علیه شما یا 25 ضربدر 8 دلار می تواند حاشیه سرمایه  قابل استفاده شما را از بین ببرد.

هنگامی که کال مارجین اتفاق می‌افتد، شما از معامله خارج می‌شوید و ضرر 200 دلاری حساب خود را دریافت می‌کنید.

به خاطر داشته باشید که EUR/USD می تواند تا 50 پیپ در روز جابه جا شود، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که بخش بزرگی از حساب شما با محدودیت برای مواجهه با مارجین کال تقریباً تضمین شده باشد که منجر به ضرر شود.

حال اگر بخواهید وارد دو معامله بطور همزمان شوید، محاسبات فوق تغییر خواهند نمود. در مثال دوم شما میبایست 400 دلار سرمایه اولیه داشته باشید. چنانچه با همان 200 دلار دو معامله با حجم 0.8 دلار(80.000 دلار) داشته باشید، حرکت 12 پیپ بر خلاف معامله شما میتواند منجر به کال مارجین شما گردد. 

عامل دیگری که باید هنگام اجتناب از کال مارجین در نظر بگیرید، اسپرد ارائه شده توسط کارگزار است. بنابراین اگر اسپرد EUR/USD   دو پیپ باشد، پس قیمت فقط 25 پیپ منهای 2 پیپ پیش از اینکه منجر به فراخوانی مارجین در مثال قبلی شود، آزاد است.

هنگامی که یک حساب کاربری در یک کارگزار فارکس باز می کنید، باید مطمئن شوید که متن دقیق مربوط به ضریب اهرم و مارجین را مطالعه کرده اید. به خاطر داشته باشید که موقعیت‌های باز شما می‌تواند توسط کارگزار تسویه شود، زمانی که مارجین استفاده شده شما از ارزش سهام شما فراتر رود، باید بسته به شرایط و ضوابط افتتاح حساب معاملاتی، از نحوه رسیدگی به این موقعیت‌ها کاملا آگاه باشید.

راه دیگر برای جلوگیری از کال مارجین وحشتناک این است که مطمئن شوید هنگام تنظیم معاملات خود از توقف ضرر استفاده می کنید. شما باید سطح قیمتی را در نمودار تعیین کنید که در آن معامله شما بسته می شود و ریسک موقعیت خود را بر اساس آن ارزش قرار دهید. در بخش های بعدی به این موضوع پرداخته خواهد شد.

18 شهریور 1402 09:23
جلسه پنج: لوریج یا ضریب اهرم خوب است یا بد؟

جلسه پنج: لوریج یا ضریب اهرم خوب است یا بد؟

یکی از بزرگترین مزیت های معامله در بازار معاملات ارزی، امکان استفاده از ضریب اهرم است. این یک معامله گر را قادر می سازد تا با یک سرمایه کوچک برای انجام معاملات بسیار بزرگتر استفاده کند و به شخص امکان می دهد ریسک سرمایه  را در حداقل نگه دارد و در عین حال بازده سود را به حداکثر برساند.

یک کارگزار فارکس که اهرم 50 به 1 را ارائه می دهد می تواند به مشتری اجازه دهد تا اندازه معامله تا 50000 دلار را با سرمایه اولیه 1000 دلار معامله کند. یک کارگزار با اهرم 100:1 می تواند معامله گر با سرمایه 100 دلاری را قادر به معامله 10000 دلار کند.

در حالی که وقتی سناریوهای سود در نظر گرفته می‌شوند، این بسیار جذاب به نظر می‌رسد، به خاطر داشته باشید که اهرم می‌تواند در یک لحظه وقتی ریسک به درستی مدیریت نمی‌شود، حساب شخص را منفجر کند. برای استفاده از اهرم ارائه شده توسط کارگزاران، باید بخشی از حساب خود را به سپرده مارجین اختصاص دهید.

از آنجایی که اهرم می تواند سودهای شما را  بزرگتر کند، می تواند ضرر های شما را نیز افزایش دهد. به همین دلیل است که معامله گران اغلب اهرم را یک شمشیر دولبه یا یک خیابان دو طرفه می نامند. برخی از معامله گران مبتدی اغلب در شروع فعالیت تجاری خود به دلیل اهرم بیش از حد یا درک کامل نحوه مدیریت اهرم یا ریسک از بازار خارج می شوند.

معامله گران بسیاری از ضریب اهرم زخم خورده اند اما دلیل آن چیست؟

دلیل آن روشن است. نکته مهم نوع استفاده از ضریب اهرمی است.

یک معامله گر چطور باید از ضریب اهرم به طرز مناسبی استفاده نماید؟

فرض کنید شما سرمایه 1000 دلاری دارید. شما میتواند در بازاری مثل فارکس فقط با حجم 0.01 لات(1000 دلار) یک معامله باز کنید. برای معامله دوم نیاز به حداقل هزار دلار دیگر دارید. بروکر برای اینکه شما بتوانید معاملات بزرگتر و بیشتری انجام دهید ارزش و اعتبار 1000 دلار را میتواند با ضرایبی افزایش دهد. تفاوت استفاده از ضریب اهرم دقیقا در اینجاست. استفاده از ضرب اهرم برای افزایش حجم معاملات و یا استفاده از ضریب اهرم در جهت افزایش تعداد معاملات.

بیشتر معامله گران برای افزایش حجم معاملات از لوریج یا ضریب اهرم استفاده میکنند. ولی این کار اشتباه است.

مثال بالا را تعمیم میدهم. شما با 1000 دلار سرمایه نیاز دارید تا در سه دارایی معامله انجام دهید. چنانچه شما از ضریب اهرم 1:10 استفاده نمایید. میتوانید با 1000 دلار سرمایه اولیه ده معامله همزمان با حجم 0.01 لات(1000$) انجام دهید. بسیاری دیگر به جای این کار یک معامله با حجم 10000 دلار و یا دو معمله با حجم 5000 دلار انجام میدهند.

برای مشاهده جلسات شش به بعد می بایست در سایت ثبت نام و از پنل اتاق معاملاتی-بخش آموزش-مدیریت ریسک، جلسات بعدی را بصورت رایگان مطالعه بفرمایید

 

 

14 شهریور 1402 11:24
جلسه چهارم: نسبت سود به ضرر

جلسه چهارم: نسبت سود به ضرر

همانطور که در جلسه سوم  ذکر شد، پاداش به ریسک، نسبت سود و ضرر، جنبه مهمی از مدیریت ریسک را تشکیل می دهند.

پاداش به ریسک یا سود به ضرر، نسبتموفقیت در معامله در مقایسه با حداکثر ضرر تعیین شده اشاره دارد. این معمولاً بر اساس تعداد پیپ‌های حد سود تقسیم بر تعداد پیپ‌ها برای حد ضرر محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال، اگر شما در قیمت 1.7000 GBP/USD با حد ضرر 100 پیپ و حد سود در 1.7300 یا 300 پیپ قرار داده اید، نسبت پاداش به ریسک شما در این معامله 3:1 است. اگر USD/JPY را در 100.00 با حد ضرر در 100.50 و حد سود در 95.00 معامله فروش انجام داده باشید، بازده ریسک شما برای این معامله 10:1 است. 

صرف نظر از میزان ریسک حساب شما در یک معامله خاص، پاداش به ریسک همیشه بر اساس نسبت حد سود به حد ضرر شما است. حتی اگر در یک معامله فروش USD/JPY در 100.00 با 1٪ از حساب خود 0.25٪ ریسک کنید، اگر حد ضرر شما روی 101.00 (100پیپ)باشد و هدف شما روی 96.00 (400پیپ) باشد، پاداش به ریسک شما برای هر دو سناریو 4:1 است.

مهم است که هنگام تنظیم معاملات به  پاداش در مقابل ریسک خود توجه کنید تا مطمئن شوید که سودهای شما بزرگتر از معاملات بازنده شما هستند. به طور کلی توصیه می شود که معاملات باید حداقل 1:1 پاداش به ریسک داشته باشند. برای برخی از معامله گران، آنها ترجیح می دهند معاملاتی را انجام دهند که حداقل 2:1 باشد تا مطمئن شوند که می توانند معاملات باخت متوالی را با معاملات برنده کمتر جبران کنند. البته برای تنظیم حد سود و ضرر حتما میبایست جلسات فارکس برهنه را مشاهده بفرمایید.

یکی دیگر از جنبه های مهم مدیریت ریسک، نسبت برد(Winrate است. این به درصد معاملات برنده در بین تمام معاملات انجام شده اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر توانستید در مجموع 100 معامله انجام دهید و 60 مورد از آنها را برنده شوید، نسبت یا درصد برد شما 60٪ است.

بهبود نسبت برد مستلزم انجام تجزیه و تحلیل فاندامنتال و تکنیکال است تا مشخص شود کدام تنظیمات احتمال بیشتری برای برنده شدن دارند. این نیز مستلزم سازگاری و اجرای صحیح برنامه های تجاری شما است. همراه با نسبت‌های پاداش به ریسک مناسب حداقل 1:1 در هر معامله، می‌توانید سودآوری خود را در طولانی‌مدت به حداکثر برسانید.

اینجاست که مفهوم انتظار به میان می آید. داشتن نسبت برد بالا Winrate لزوماً موفقیت معاملات طولانی مدت را تضمین نمی کند اگر معاملات برنده شما اغلب بسیار کوچکتر از معاملات بازنده شما باشد. اگر میانگین برد شما 10 دلار باشد در حالی که میانگین ضرر شما 200 دلار باشد، نسبت برد 80٪ تضمینی برای سودآوری ثابت نیست.

ا

13 شهریور 1402 23:11
جلسه سوم: مفهوم کاهش سرمایه Drawdown

جلسه سوم: مفهوم کاهش سرمایه Drawdown

کاهش سرمایه و یا Drawdown به عنوان کاهش قابل توجه در حساب شما به دلیل یک سری معاملات ضررده تعریف می شود، در دوره های تخصصی آموزش فارکس مفهوم کاهش سرمایه به خوبی آموزش داده شده است تا کاهش سود خود را به حداقل برسانید. این را می توان با بدست آوردن تفاوت بین بالاترین سطح حساب شخصی و پایین ترین سطح آن محاسبه کرد. به عنوان مثال، زمانی که سرمایه اولیه 10000 دلاری شما به 10500 دلار افزایش یافته است، پس از آن یک سری معاملات ضررده باخت را تجربه می کنید که سرمایه شما را به 9500 دلار کاهش می دهد، کاهش سرمایه شما 1000 دلار است.

 هنگامی که شما پنج معامله متوالی را با ریسک 1% در هر معامله از دست می دهید، کاهش سرمایه شما 5% است.

جدای از نگاه کردن به سود و زیان شخص به صورت پیپ یا درصد، کاهش سرمایه نیز نقش کلیدی در مدیریت ریسک دارد. این به شما امکان می دهد قبل از اینکه بتوانید ضررها را بازیابی کنید و دوباره وارد فضای سود شوید، تعیین کنید چه مقدار از حساب خود را می توانید از دست بدهید.

حقیقت این است که معامله‌گران گاهی روزهای بد را خواهند داشت، و تعجب‌آور نیست که یک سری شکست‌های وحشتناک را پشت سر بگذارد. آنچه مهم است این است که بتوانید ریسک خود را در هر معامله مدیریت کنید و امید به معاملات خود را بهبود ببخشید، به طوری که یک معامله برنده خوب به شما اجازه می دهد تا از بیشتر ضررها را بازیابی کنید.

برای مثال، اگر با  حساب اولیه 10000 دلاری شروع کنید و در هر معامله 10 درصد ریسک کنید. اگر پنج معامله متوالی را پشت سر بگذارید، نیمی از حساب خود را تنها در چند معامله از دست خواهید داد! فقط برای اینکه بتوانید آن مبلغ را برگردانید، به یک معامله برنده واقعا خوب یا مجموعه ای از معاملات سودآور نیاز دارید.

از سوی دیگر، اگر ریسک خود را فقط تا 2% در هر معامله کنترل کنید، گذراندن یک سری معامله باخت از پنج معامله متوالی فقط 10% کاهش قابل کنترل را برای شما به همراه خواهد داشت. اگر بتوانید چند معامله 2 به 1 با بازده ریسک سود کنید، در کوتاه ترین زمان به بازیابی آن خواهید رسید. همانطور که احتمالا متوجه شده اید، نسبت پاداش نیز نقشی کلیدی در تعیین نحوه بازیابی شما از ضررها ایفا می کند.

این بخشی از برنامه معاملاتی  است که باید بر اساس ترجیحات ریسک و سبک های معاملاتی توسعه یابد. به عنوان مثال، اگر شما یک معامله گر روزانه  هستید که ترجیح می دهید روزها معاملات خود را حفظ کنید و حد ضررهای های گسترده را در نظر میگیرید، می توانید در یک معامله، یک موقعیت کامل را ریسک کنید. اگر شما یک معامله گر اسکالپ هستید که چندین پوزیشن را در عرض چند دقیقه باز و بسته می کنید، می توانید برای هر معامله ریسک کوچکی داشته باشید و فقط به دنبال نسبت های پاداش به ریسک بزرگ باشید تا به سرعت از ضررهای کوچک بازگردید.

در پایان روز، آنچه مهم است این است که قوانین مدیریت ریسک خود را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید از پس معامله مجدد برآیید و بیشتر حساب خود را حفظ کنید، حتی در صورت شکست . البته انجام تکالیف و افزایش احتمال برنده شدن با انجام تحلیل های بنیادی و تکنیکال کامل نیز مهم است.

کاهش سرمایه و یا Drawdown برای تنظیمات ریسک شما همه خواهد بود و چنانچه در هر معامله بیشتر از 2 % کاهش سرمایه نداشته باشید، شما برنده و سود مستمر کسب خواهید کرد.

13 شهریور 1402 21:03
 جلسه دوم: سرمایه زیاد داشتن مهم است؟

جلسه دوم: سرمایه زیاد داشتن مهم است؟

شاید یکی از اولین سوالاتی که توسط معامله گران مبتدی پرسیده می شود این است که آنها برای افتتاح حساب معاملاتی فارکس به چه میزان سرمایه نیاز دارند. به لطف معاملات آنلاین فارکس و ازدیاد کارگزاران متعدد، موانع ورود به این بازار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که شما  حتی می توانید یک حساب معاملاتی 25 دلاری باز کنید!

آیا سرمایه زیاد داشتن مهم است؟

اکنون قبل از اینکه رویای کسب درآمد میلیاردی با یک حساب خرد را شروع کنید، باید به یاد داشته باشید که برای کسب درآمد پول لازم است. شما نه تنها سزمایه خود را که نزد کارگزار خود سپرده خواهید کرد، بلکه باید هزینه های آموزش  و خدمات معامله گری را نیز در نظر بگیرید.

چندین منبع فارکس وجود دارد که آموزش  ارائه می‌دهند، اما کاربردی نخواهند بود. بنابراین معامله‌گران مبتدی می‌توانند قبل از اینکه پول خود را دور بریزند، اصول اولیه را در ویدیوهای فارکس برهنه درک کنند. بعد از آن باید تحت برنامه‌های مربیگری قرار بگیرند تا یک معامله‌گر باتجربه را همیشه در کنار خود داشته باشند تا آنها را در این فرآیند راهنمایی کند و در مورد معاملات انجام شده مشاوره دهد.

اکثر پلتفرم‌های معاملات فارکس دارای نمودارها و شاخص‌های تکنیکال و همچنین یک تقویم اقتصادی هستند، اما شما نیاز به تقویم اقتصادی جامع و کاملی خواهید داشت.  باز هم، اینها به میزان هزینه ای که می خواهید در تلاش تجاری خود خرج کنید بستگی دارد، اگرچه با فارکس نیوز منبع اخبار فارکس منابع رایگان در بالاترین سطح کیفیت را ارائه می دهند.

در مورد سرمایه واقعی معاملات، بسیاری توصیه می کنند با مبلغی شروع کنید که از دست دادن آن اسیبی به زندگی شما نزند. البته این به این معنی نیست که در ابتدا تمام سرمایه معاملاتی خود را از دست خواهید داد، اما آمادگی برای بدترین سناریو را همیشه باید داشته باشید. علاوه بر این، باید مبلغی را معامله کنید که با آن راحت باشید تا از احساساتی مانند ترس از دست دادن در تصمیمات تجاری خود، شما را فلج نکند.

البته توجه داشته باشید که از آنجایی که برخی از مشاغل به دلیل کمبود سرمایه شکست می‌خورند، همین اصل در معاملات فارکس نیز صدق می‌کند. اگر هنوز آماده ریسک کردن پول واقعی در حساب زنده نیستید، بهتر است ابتدا با یک حساب آزمایشی معامله کنید. اگرچه این به طور کامل تجربه تجارت زنده را تکرار نمی کند، این به شما این فرصت را می دهد که بدون هیچ ریسک پولی، مهارت های خود را بسازید و اصلاح کنید. هنگامی که بتوانید بازدهی ثابتی را بدست آورید، می توانید یک حساب کاربری زنده را از یک موقعیت بسیار آگاه تر معامله کنید.

13 شهریور 1402 20:48

آموزش