Your browser does not support JavaScript!
نماشا

خریداران طلا با فدرال رزرو مبارزه میکنند

خریداران طلا با فدرال رزرو مبارزه میکنند

طلا تحت فشار قرار گرفته است زیرا داده های اقتصادی اخیر ایالات متحده به رشد اقتصاد همراه با تورم اشاره می کند و مهمات بیشتری به بانک های مرکزی برای افزایش نرخ ها می دهد.
معاملات آتی طلا در روز جمعه نزولی بود زیرا سرمایه گذاران برای تعدادی از گزارش های اقتصادی کلیدی ایالات متحده واکنش نشان دادند که می تواند شانس سه افزایش 25 صدم درصد دیگر نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا ژوئن را تقویت کند و حتی ممکن است یک افزایشنیم درصد نرخ بهره را موجب شود.
طلا به احتمال زیاد به سمت کاهش روند هفتگی دیگر پیش می رود در حالی که در موقعیتی است که پایین ترین سطح در سال 2023 رسیده است زیرا چشم انداز افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو باعث کاهش جذابیت شمش طلا در میان داده های قوی اقتصادی شده است.

 

نمودار روزانه طلا.jpg
نمودار روزانه اونس طلای جهانی

 

محرک نزولی شماره یک: فدرال رزرو هاوکیش

قیمت طلا در روز چهارشنبه کاهش یافت زیرا دلار پس از صورتجلسه  از آخرین جلسه سیاست گذاری فدرال رزرو ایالات متحده نشان داد که سیاست گذاران از افزایش بیشتر نرخ بهره برای مهار تورم حمایت کردند، قیمت طلا کاهش یافت.

 

تاثیر انتشار صورتجلسه بروی قیمت طلا.png
نمودار یکساعته اونس طلای جهانی

 

 

پس از انتشار صورتجلسه، معامله گران وجوه فدرال رزرو تا حد زیادی به این دیدگاه پایبند بودند که بانک مرکزی در سه جلسه بعدی خود به افزایش 0.25% ادامه خواهد داد.

اساساً، این صورتجلسه از این ایده حمایت می‌کرد که فدرال رزرو می‌تواند برای مدتی طولانی‌تر هاوکیش بماند و می‌تواند با یک سری افزایش‌های کوچکتر نرخ بهره به بازار ادامه دهد. این امر فشار صعودی بر بازدهی خزانه داری را حفظ می کند و در عین حال بر قیمت طلا تأثیر می گذارد.

طلا نسبت به افزایش نرخ های بهره ایالات متحده بسیار حساس است، زیرا این نرخ ها هزینه فرصت نگهداری شمش های غیر بازده را افزایش می دهد.

محرک نزولی شماده دو: بازدهی بالاتر برابر با دلار آمریکا بالاتر است

بازده پس از اینکه در صورتجلسه فدرال رزرو اعلام شد «تقریباً همه» مقامات فدرال رزرو از افزایش 25صدم درصدی حمایت کردند و اشاره کردند که خطرات تورم بالا همچنان یک «عامل کلیدی» است که سیاست پولی را هاوکستر می کند و ادامه افزایش نرخ بهره را تضمین می کند، به شدت افزایش یافت.

افزایش بازدهی همچنین دلار آمریکا را به سرمایه گذاری جذاب تری تبدیل کرد و در عین حال این ارز را به بالاترین سطح خود از 6 ژانویه رساند.

دلار قوی تر بر تقاضای خارجی برای شمش دلاری تأثیر می گذارد.

 

طلا و نرخ بازدهی.jpg

 

چشم انداز کوتاه مدت

مانند تصمیم اصلی بعدی فدرال رزرو در ماه مارس، حرکت قابل توجه بعدی در طلا احتمالاً وابسته به داده ها خواهد بود.

روز پنج شنبه، طلا تحت فشار داده هایی قرار گرفت که نشان می داد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده با نرخ سالانه 2.7 درصد افزایش یافته است، در حالی که مطالبات جدید برای مزایای بیکاری به طور غیرمنتظره ای در هفته گذشته کاهش یافت. در روز جمعه معیار سنجش تورمی فدرال رزرو موجب شگفتی در بازار شد و 0.6 درصد در معیار خالص ماهانه موجبات تحکیم دلار را فراهم کرد.

داده های اقتصادی اخیر از ایالات متحده به اقتصاد مقاومتی اشاره می کند که مهمات بیشتری را به بانک های مرکزی برای افزایش نرخ ها می دهد.

داده‌های قوی اقتصادی از سه افزایش برنامه‌ریزی شده بانک مرکزی آمریکا حمایت می‌کند و حتی می‌تواند سیاست‌گذاران را تشویق کند تا در صورت لزوم نرخ‌ها را تانیم درصددر ماه مارس افزایش دهند.

خریداران طلا با فدرال رزرو مبارزه می کنند

قیمت طلا در تمام ماه کاهش یافته است و این سوال را باز می کند که آیا این روند جدیدی است یا می توانیم شاهد چرخش باشیم؟ خب، آخرین داده های کلان از ایالات متحده تصویری تا حدی تاریک برای طلا در کوتاه مدت ترسیم می کند. اما فراتر از آن، همه چیز کمی مبهم می شود. و عدم اطمینان جایی است که طلا تمایل دارد بدرخشد.

ایالات متحده نگاهی دوباره به تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم خود ارائه کرد و آن را با دو اعشار کاهش داد و به 2.7 درصد از عدد فلش رساند. نتیجه نشان می دهد که علیرغم اقدامات انجام شده توسط فدرال رزرو، اقتصاد همچنان انعطاف پذیر است. این با فروش بهتر خرده‌فروشی و تعداد مشاغل قوی‌تر که در اوایل ماه مشاهده شد، مطابقت داشت که همگی به کاهش قیمت طلا کمک کردند.

رقم تولید ناخالص داخلی پس از در نظر گرفتن هزینه‌های مصرف‌کننده کندتر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت، کمتر مورد بازنگری قرار گرفت. آمریکایی‌ها کمتر هزینه می‌کنند، به این معنی که در بزرگترین بخش اقتصاد مشکل وجود دارد. با وجود تورم که باعث شده دستمزدهای واقعی بیش از یک سال است که منفی شده است، مردم در کیف پول‌های خود خرج می‌کنند. در حالی که این به طور کلی برای مردم و اقتصاد بد است، به دلیل ویژگی‌های فنی، می‌توان آن را به عنوان محرک مثبت در آمار منعکس کرد.

یکی از مولفه‌های بزرگ‌تر که باعث ایجاد GPD مثبت می‌شود، کاهش کسری تجاری است. در حالی که این خوب به نظر می رسد که کشور هزینه های خود را مرتب می کند، اما دلیل آن نگران کننده است: آمریکایی ها کمتر خرید می کنند که به معنای واردات کمتر است. و به دلیل تورم، کمتر خرید می کنند. در شرایطی که هزینه های مصرف کننده تحت فشار است، این به طور کلی نشانه بدی برای اقتصاد در میان مدت و بلند مدت است.

آیا اوضاع برعکس خواهد شد؟

یکی از دلایلی که رکود انتظار می رود این است که فدرال رزرو می تواند به افزایش نرخ بهره ادامه دهد که به طور بالقوه بیش از حد انقباضی است و باعث تزلزل اقتصاد می شود. از سوی دیگر، اگر تورم همچنان بیداد کند، ممکن است مصرف کنندگان قدرت خرید خود را به قدری کاهش دهند که باعث رکود شود.

به طور کلی، طلا در طول رکود بهتر عمل می کند زیرا مردم به دنبال پناهگاه های امن هستند. بنابراین، دورنمای رکود اقتصادی می تواند امیدی به افزایش قیمت طلا در آینده ایجاد کند. اما، در حال حاضر، با توجه به اینکه شاخص‌های کلان نشان می‌دهند که اقتصاد می‌تواند در برابر انقباض‌های بیشتر مقاومت کند، خریداران طلا عملاً به مبارزه با فدرال رزرو می‌پردازند.

در مورد افزایش نرخ است

تعداد اقتصاددانانی که پیش بینی می کنند فدرال رزرو در نشست بعدی نیم درصد افزایش خواهد یافت، هنوز نسبتاً کم است. درست بیش از یک چهارم. اما، این یک اجماع رو به رشد است. و هنوز بیش از 3 هفته تا جلسه باقی مانده است. در همین حال، از صورتجلسه آخرین جلسه، مشخص شد که فدرال رزرو شروع به نگرانی در موردفشرده شدن بیش از حد بازار کار کرده است.

با توجه به اینکه فدرال رزرو در کوتاه مدت به افزایش نرخ بهره ادامه می دهد، دلار می تواند قوی تر شود. این امر بازگشت طلا به سطح 1900 دلار را دشوارتر می کند. اگر رکود شروع به ظهور کند، ممکن است تغییر کند. اما فدرال رزرو اصرار دارد که این اتفاق نخواهد افتاد. داده هایی که در چند ماه آینده منتشر می شود نشان می دهد که حق با چه کسی است.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

5 رای (3.0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید