Your browser does not support JavaScript!
نماشا

افزایش قیمت نفت بوی بدی می دهد

افزایش قیمت نفت بوی بدی می دهد

نفت برنت دیروز از 90 دلار در هر بشکه عبور کرد، زیرا عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند که کاهش عرضه خود را طولانی تر می کنند. عربستان سعودی به کاهش عرضه یکجانبه خود تا پایان سال ادامه خواهد داد، در حالی که روسیه 300 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. واکنش تند به این خبر جهش شدید قیمت نفت بود، اما این خبر به خودی خود شوکه کننده نبود، سرمایه گذاران می دانستند که چیزی در حال پختن است. با این حال، آنچه بازار را شگفت زده کرد، جدول زمانی است: کاهش برای 3 ماه دیگر اعلام می شود.

اکنون سوال میلیون بشکه ای این است:

آیا 100 دلار در هر بشکه به میز بازگشته است؟

مطمئن نیستم.  راهی که می‌تواند قیمت نفت خام را به مرز 100 دلار برساند احتمالاً پر از دست‌انداز خواهد بود، زیرا قیمت‌های بالاتر انرژی قبلاً در تورم و انتظارات تورمی منعکس شده است. در نتیجه، بانک‌های مرکزی، از جمله فدرال رزرو، چاره‌ای جز حفظ سیاست‌های پولی خود به اندازه کافی برای جلوگیری از افزایش تورم خواهند داشت. این می‌تواند به معنای افزایش بیشتر نرخ‌ها یا حفظ نرخ‌ها برای مدت طولانی‌تر در سطوح  بالا (سطوح محدودکننده) باشد، در این صورت، قیمت نفت به دلیل رکود و نگرانی‌های تقاضای جهانی یک چرخش را ایجاد می‌کند و ارزان می‌شود.

و هنگامی که نگرانی های تقاضای جهانی شروع می شود و قیمت ها ارزان می شود، عربستان سعودی ضرر خواهد کرد با توجه به اینکه این کشور پادشاهی تنها استراتژی کاهش عرضه را برای اوپک به دوش می کشد. در حال حاضر، چشم‌انداز تقاضا علیرغم کندی اقتصاد چین و اروپای رنج‌دیده همچنان قوی است، عربستان می‌تواند به راحتی نظر خود را تغییر دهد و  سابقه چرخش‌های شدید در تصمیم خود را در زمانی که باد علیه آنها می‌وزد، دارد.

یک هفته خوب از داده ها

جالب اینجاست که به نظر نمی رسد افزایش قیمت نفت باعث نگرانی برخی از اعضای فدرال رزرو (فدرال رزرو) شود. کریستوفر والر دیروز در مصاحبه ای با CNBC گفت که هفته گذشته یک هفته جهنمی از داده ها بود که به فدرال رزرو اجازه می دهد تا با دقت تصمیمات بعدی خود را ادامه دهد. او گفت: "ما فقط می‌توانیم آنجا بنشینیم، منتظر داده‌ها باشیم و ببینیم آیا اوضاع ادامه دارد یا خیر". قیمت های انرژی بالاتر برای فدرال رزرو مشکل ساز نخواهد بود.

به هر حال، دیروز نرخ بازدهی دو ساله و 10 ساله ایالات متحده افزایش یافت، زیرا بسیاری از شرکت ها بازار را با فروش اوراق پر کردند. ایالات متحده دیروز شاهد فروش 36 میلیارد دلاری اوراق قرضه بود که بالاترین رقم ytd است. 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید