Your browser does not support JavaScript!
نماشا

رشد مجدد نفت خام با پیش بینی تقاضای اوپک

رشد مجدد نفت خام با پیش بینی تقاضای اوپک
رشد مجدد نفت خام با پیش بینی تقاضای اوپک

تمرکز بازار اکنون معطوف به رویدادهای آتی در تقویم اقتصادی است چشم‌انداز بازنگری شده اوپک نشان‌دهنده تقاضای قوی برای سال 2023 است که در نقطه مقابل نگرانی های در باره تقاضای جهانی بوده است.

قیمت نفت در اوایل روز سه‌شنبه افزایشی جزئی را نشان می‌دهد که ناشی از ترکیبی از انتظارات قوی تقاضا و نگرانی‌ها در مورد اختلالات عرضه است. این به دنبال گزارش اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که بر تقاضای انعطاف‌پذیر تاکید کرده . شایان ذکر است، اوپک پیش بینی خود را اصلاح کرده و افزایش جزئی در تقاضای جهانی نفت برای سال 2023 پیش بینی کرده و چشم انداز قوی خود را برای سال 2024 حفظ کرده است.

چشم انداز عرضه و تقاضا

روندهای اخیر نشان دهنده تأثیر متقابل پیچیده عوامل مؤثر بر بازار نفت است. هفته گذشته، به دلیل ترس از تضعیف تقاضا در مصرف کنندگان عمده مانند ایالات متحده و چین، قیمت ها به پایین ترین حد خود از ماه جولای رسید. این امر با کاهش صادرات چین و کاهش قیمت مصرف کننده تشدید شد. 

در مقابل، ایالات متحده قصد دارد 1.2 میلیون بشکه نفت برای ذخیره استراتژیک نفت خود خریداری کند که به طور بالقوه تقاضا را تقویت می کند.

علاوه بر این، اوپک و متحدانش، از جمله صادرکنندگان بزرگ عربستان سعودی و روسیه، تعهد خود را به کاهش داوطلبانه بیشتر تولید تا پایان سال، برای مقابله با نگرانی‌ها در مورد تقاضا و رشد اقتصادی، تأیید کرده‌اند.

 

عوامل ژئوپلیتیک و نگرانی های عرضه

چشم انداز ژئوپلیتیکی نیز پویایی بازار نفت را شکل می دهد. سرکوب صادرات نفت روسیه از سوی ایالات متحده، از جمله بازرسی 100 کشتی به دلیل نقض تحریم‌ها، نگرانی‌ها از اختلال در عرضه را برانگیخته است. همزمان، مذاکرات در عراق برای راه اندازی مجدد خط لوله نفت از طریق اقلیم کردستان و ترکیه، که از اواخر ماه مارس متوقف شده است، می تواند عرضه بیشتری را به همراه داشته باشد و به طور بالقوه برخی از احساسات صعودی بازار را خنثی کند.

پیش بینی کوتاه مدت

با در نظر گرفتن این عوامل، چشم انداز کوتاه مدت قیمت نفت محتاطانه  به نظر می رسد. در حالی که بازار اخیراً روند نزولی را تجربه کرده است، عملکرد قیمت این هفته نشان می دهد که نفت خام ممکن است کف پیدا کرده باشد. کاهش مداوم عرضه توسط صادرکنندگان بزرگ و اختلالات احتمالی عرضه به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی احتمالاً از قیمت‌ها حمایت می‌کند. با این حال، بازار همچنان نسبت به انتشار داده های اقتصادی بیشتر و تحولات در کشورهای مصرف کننده کلیدی حساس است.

 

نفت خام.png
نمودار روزانه نفت خام

روند اخیر قیمت نفت با محرک های صعودی ریکاوری شده است و من معتقد هستم روند کنونی با احتیاط نزولی است. شکست قیمت از سطح 78.6 میتواند محرک های صعودی را برجسته تر کند.

رویدادهای کلیدی پیش رو

تمرکز بازار اکنون معطوف به رویدادهای آتی در تقویم اقتصادی است، از جمله آخرین گزارش بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی و انتشار داده‌های کلیدی اقتصادی ایالات متحده. علاوه بر این، تحولات اجلاس APEC و اقدامات بالقوه سیاست پولی چین به دقت مورد بررسی قرار خواهند گرفت، زیرا می توانند بر مسیرهای قیمت نفت تأثیر بیشتری بگذارند. نشست بعدی اوپک پلاس، که برای 26 نوامبر برنامه ریزی شده است، نیز پیش بینی می شود، زیرا می تواند بینش بیشتری در مورد استراتژی این گروه در بحبوحه شرایط در حال تحول بازار ارائه دهد.

 

 

.

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید