Your browser does not support JavaScript!
نماشا

با تغییرات ژئوپلیتیکی، بازار نفت با کاهش تحریم‌های آمریکا و ونزوئلا، تنش‌های خاورمیانه و کاهش عرضه اوپک با نوسانات مواجه می‌شود.

با تغییرات ژئوپلیتیکی، بازار نفت با کاهش تحریم‌های آمریکا و ونزوئلا، تنش‌های خاورمیانه و کاهش عرضه اوپک با نوسانات مواجه می‌شود.

بازار نفت در پیچ و خم تحرکات ژئوپلیتیکی و تغییرات سیاستی با بازیگران کلیدی مانند ونزوئلا، ، منطقه خاورمیانه و عربستان سعودی در حال حرکت است. قیمت ها  حرکت مشخصی ندارند زیرا معامله گران عواملی مانند کاهش تحریم های ونزوئلا توسط ایالات متحده، تشدید درگیری ها در خاورمیانه و کاهش صادرات عربستان سعودی را ارزیابی می کنند.

ونزوئلا، محرکی برای  افزایش عرضه

روابط ایالات متحده و ونزوئلا با دستیابی به تفاهمی که می تواند تحریم ها علیه این کشور نفت خیز را کاهش دهد، گرم می شود. با توجه به اینکه ایالات متحده از سال 2019 صادرات نفت ونزوئلا را محدود کرده است تا رژیم رئیس جمهور مادورو را به دلیل تخلفات انتخاباتی و نقض حقوق بشر مجازات کند، هر گونه کاهش این تحریم ها می تواند یک بادآورده برای عرضه نفت باشد. با این حال، یک اخطار وجود دارد - بخش نفت ونزوئلا به دلیل کمبود سرمایه گذاری مخدوش شده است که به معنای تأثیر تدریجی و نه فوری بر تولید نفت است.

عدم اطمینان از گسترش تنش در خاور میانه

قیمت نفت همچنان مستعد نوسانات ناشی از بی ثباتی در خاورمیانه است. درگیری مداوم بین اسرائیل و حماس هفته گذشته برنت را 7.5 درصد افزایش داد. تهدید قریب الوقوع ایران به یک درگیری گسترده تر و سفر پرمخاطره آتی پرزیدنت بایدن به اسرائیل، پیچیدگی بیشتری به منطقه می بخشد. پیامدهای این خطرات ژئوپلیتیکی گسترده است و به طور بالقوه می تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود.

عربستان سعودی برای کاهش عرضه، تثبیت قیمت ها

صادرات نفت خام عربستان سعودی به کمترین میزان خود در طی دو سال گذشته کاهش یافته است و با کاهش 7.1 درصدی به 5.58 میلیون بشکه در روز رسیده است. کاهش تولید داوطلبانه هماهنگ شده با روسیه باعث کاهش بیشتر در دسترس بودن نفت جهانی می شود. همراه با تحریم های ایالات متحده بر نفتکش های روسیه که محدودیت 60 دلاری در هر بشکه را نقض می کنند، بدیهی است که ائتلاف اوپک پلاس در نظر دارد کف قیمتی ثابتی برای نفت حفظ کند.

دخالت روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که کاهش عرضه اوپک پلاس احتمالا تا سال 2024 و پس از آن ادامه خواهد داشت. گفت‌وگوی روسیه با ایران، اسرائیل و سایر کشورهای خاورمیانه، نفوذ فزاینده ژئوپلیتیکی آن را نشان می‌دهد که می‌تواند پیامدهایی بر پویایی عرضه و تقاضای نفت داشته باشد.

پیش بینی کوتاه مدت: 

کشمکش بین عرضه و تقاضا همچنان ادامه دارد. در حالی که کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلا حکایت از روند نزولی دارد، تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و کاهش صادرات عربستان سعودی تصویری صعودی را نشان می‌دهد. به طور کلی، بازار نفت برای دوره ای از نوسانات شدید آماده است، و این امر برای معامله گران ضروری است که مراقب این نقاط حساس ژئوپلیتیکی باشند.

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید