Your browser does not support JavaScript!
نماشا

در میان پیش بینی های نوسان آب و هوا، آینده گاز طبیعی با عدم قطعیت مواجه است

در میان پیش بینی های نوسان آب و هوا، آینده گاز طبیعی با عدم قطعیت مواجه است

تقاضای اروپا علیرغم تهدیدهای احتمالی عرضه کاهش می یابد. معاملات آتی گاز طبیعی روز سه شنبه برای دومین جلسه متوالی با افت مواجه شد. دلایل اساسی چند وجهی به نظر می رسند، که شامل تغییرات احتمالی پیش بینی نزولی آب و هوا و کاهش تقاضا از اروپا می شود. چنین تأثیراتی به اندازه کافی قوی به نظر می رسد که عوامل بالقوه صعودی مانند عرضه محدود از نروژ و اعتصاب در استرالیا را تحت الشعاع قرار دهد.

وضعیت تقاضا و موجودی ذخایر اروپا

علیرغم کاهش عرضه از سوی نروژ و تهدید به اعتصاب در تاسیسات LNG استرالیا، تقاضای گاز اروپا همچنان کم است. قیمت گاز هلند و انگلیس کاهش یافته است که عمدتاً به ذخایر بالای گاز و تقاضای ضعیف اروپا نسبت داده می شود. بر اساس داده‌های زیرساخت گاز اروپا، سایت‌های ذخیره‌سازی گاز اروپا در حال حاضر با بیش از ۹۳ درصد ظرفیت کار می‌کنند. به لطف دماهای بالا در سراسر قاره، این عرضه فراوان با کاهش تقاضا تکمیل شده است.

خطرات اعتصاب و نگرانی های عرضه

کارگران پروژه‌های شورون استرالیای گورگون و وتستون LNG اعتصاب‌هایی با مدت زمان محدود را برای شروع از 7 سپتامبر برنامه‌ریزی می‌کنند. با این حال، بدون بیانیه، این اعتصاب‌ها ممکن است از 14 سپتامبر به یک اعتصاب دو هفته‌ای تمام عیار افزایش یابد. در همین حال، نروژ به دلیل قطعی های مختلف کمتر از حد معمول عرضه می‌کند.  با این حال، با ذخیره گاز سنگین اروپا، ممکن است تاثیر فوری این قطعی ها کاهش یابد.

در سخنرانی Gastech 2023، رئیس شرکت شورون، کالین پارفیت، در مورد وضعیت بازار گاز در آستانه زمستان صحبت کرد. Parfitt در مورد نوسانات احتمالی هشدار داد، به خصوص اگر زمستان سردتر از حد انتظار شود. وی تاکید کرد که بازار ممکن است برای چند سال غیرقابل پیش بینی باقی بماند، حداقل تا زمانی که جریان های عرضه جدید عملیاتی شود.

پیش بینی کوتاه مدت

با توجه به سطوح بالای موجودی موجود در اروپا، بازار گاز ممکن است در کوتاه مدت روند نزولی داشته باشد. با این حال، به دلیل زمستان های سردتر احتمالی و تا زمانی که خطوط لوله عرضه جدید فعال شوند، نوسانات در قیمت وجود دارد. با توجه به اینکه اوج های تاریخی سال گذشته در قیمت جهانی گاز هنوز تازه است، بازار همچنان به تغییرات تقاضا و عرضه حساس است.

 

گاز طبیعی.png

نمودار روزانه گاز طبیعی

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید