Your browser does not support JavaScript!
نماشا

چرا قیمت نفت افزایش یافته است؟

چرا قیمت نفت افزایش یافته است؟

قیمت نفت خام از ابتدای سال تا حدودی در حال افزایش بوده است. از افت ناگهانی در روزهای اول ژانویه، تا هفته سوم صعود کرد، اما چند روز پیش افت شدیدی داشت.

طبیعتاً رویدادهای خبری بوده است که این حرکت ها را هدایت کرده است، که ما در این تحلیل به آن خواهیم پرداخت. با این حال، موضوع اساسی عدم قطعیت عمومی است. بدون یک جهت روشن برای اقتصاد جهانی، معامله گران به سرعت از خوش بینی به بدبینی در حال چرخش هستند. این به نوبه خود منجر به نوسانات گسترده تری در کالاهایی می شود که فشارسنج برای فعالیت اقتصادی هستند. نفت به طور طبیعی یکی از کالاهای برتر است که قیمت آن به انتظارات عملکرد اقتصادی بستگی دارد. اگر اقتصاد خوب پیش می رود، پس انرژی بیشتری لازم است. اگر وضعیت اقتصادی ضعیف باشد، تقاضا برای نفت کاهش خواهد یافت.

 

نمودار نفت.png

 

محرک های فاندامنتال

رشد غافلگیرکننده تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه گذشته چیزی شبیه یک شمشیر دولبه بود. از یک طرف، این یک پیامد مثبت داشت که دومین اقتصاد بزرگ جهان بدون اینکه آسیب جدی ببیند، وضعیت کووید را پشت سر گذاشته است. از سوی دیگر، این بدان معناست که از چین می توان انتظار جهش کمتری داشت، زیرا در وهله اول اقتصاد آنقدر افت نکرده بود.

بنابراین افزایش قیمت نفت کمی شکننده بود. ممکن است به سادگی تصحیح شود زیرا به نقطه ای رسیده است که برای کسب سود خوب بود. اما مجموعه ای از داده های اقتصادی وجود داشت که به یک جاده پر از دست انداز  برای ایالات متحده اشاره می کرد. نکته مهم این بود که فروش خرده فروشی بسیار کمتر از حد انتظار بود. با توجه به اینکه ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده سوخت در جهان است، تعجب آور نبود که قیمت نفت کاهش یابد.

این فقط ایالات متحده نیست

وضعیت در اروپا نیز پیچیده است. در دو هفته گذشته، اروپا هوای غیرقابل فصلی گرم داشته است. اما یک دوره سرما در آخر هفته پیش بینی می شود که می تواند انرژی را تحت فشار قرار دهد. شاید پیش بینی آب و هوا دشوارتر از بازار باشد. و عدم اطمینان نسبی می تواند معامله گران نفت را نگران کند.

علاوه بر این، کارگران پالایشگاه‌های فرانسه در یک اعتصاب  یک روزه بر سر حقوق دست زدند زیرا این کشور با افزایش هزینه‌های زندگی مواجه است. اقدامات صنعتی بیشتر می تواند تقاضای نفت خام را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اگر خواسته‌های کارگران برآورده نشود، آنها می‌توانند اعتصاب طولانی‌تری را انتخاب کنند که می‌تواند ظرفیت پالایشگاه‌های اروپا را کاهش دهد و قیمت‌ها را افزایش دهد. ایالات متحده برای تامین تقاضای خود به واردات فرآورده های نفتی تصفیه شده متکی است.

چشم انداز در ادامه واضح می شود

آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی مصادف با گزارش ماهانه اوپک است که نشان می دهد در کوتاه مدت عرضه فراوانی وجود خواهد داشت. این در شرایطی که انتظار می‌رود اقتصاد جهانی تحت فشار سخت‌گیری بانک مرکزی ضعیف عمل کند.

اما آژانس بین‌المللی انرژی همچنین هشدار می‌دهد که این وضعیت مازاد عرضه می‌تواند هر لحظه بسته به سرعت بازگشت اقتصاد چین دوباره متعادل شود. یا اگر عامل دیگری وجود دارد که به کشورهای OECD کمک می کند تا به فرود نرم و اجتناب از رکود اقتصادی دست یابند. پس از آن، انتظار می‌رود مصرف جهانی نفت خام در اواخر سال جاری به رکورد دیگری برسد.

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید