Your browser does not support JavaScript!
نماشا

نفت خام در میان گمانه زنی های افزایش نرخ بهره، ثابت می ماند

نفت خام در میان گمانه زنی های افزایش نرخ بهره، ثابت می ماند

در حالی که فعالان بازار در انتظار شاخص های ایالات متحده، به دلیل کاهش عرضه عربستان و روسیه، قیمت نفت برنت از 90 دلار فراتر رفت.
داده های آماری هفتگی API نشان داد که ذخایر نفت خام در ایالات متحده در هفته منتهی به اول سپتامبر 2023، پس از کاهش 11.486 میلیون بشکه ای در هفته قبل، 5.521 میلیون بشکه کاهش یافت. این چهارمین هفته متوالی کاهش و فراتر از انتظارات بازار است که کاهش 1.429 میلیون بشکه ای را پیش بینی می کرد.

 

united-states-api-crude-oil-stock-change.png

حرکات نفت برنت ثابت ماند و این سه شنبه کمی بالای 90 دلار در هر بشکه شناور بود. این رکود زمانی رخ داد که سرمایه‌گذاران در سراسر جهان به داده‌های  اقتصاد کلان روی آوردند که ممکن است نشان‌دهنده تداوم اروپا و ایالات متحده در مسیر افزایش نرخ بهره باشد. شایان ذکر است، هفته گذشته شاهد بودیم که برنت به نقطه عطف 90 دلاری دست یافت، بالاترین قیمتی که در 10 ماه گذشته مشاهده نشده است. این روند صعودی عمدتاً با تصمیم عربستان سعودی و روسیه در مورد کاهش تولید داوطلبانه طولانی مدت - که مجموعاً 1.3 میلیون بشکه در روز است (تا پایان سال ادامه خواهد یافت)، تسریع شد.

کاهش عرضه در میان نگرانی های جهانی

این کاهش عرضه تا حد زیادی نگرانی های فزاینده در مورد نبض اقتصادی چین ایجاد می کند. با کاهش تقاضای جهانی نفت، عرضه محدود شده توسط سعودی و روسیه عمدتاً به رکود دامن میزند. علاوه بر این، با توجه به طوفان‌های شدید و سیل‌هایی که در شرق لیبی ویران می‌کنند، ممکن است اختلالات پیش‌بینی نشده وارد معرکه شود. این بلایای طبیعی تعطیلی مراکز عمده صادرات نفت مانند راس لانوف و برگا را ضروری کرده است.

از سوی دیگر، اروپا خود را برای فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه در پاییز امسال آماده می کند.پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش 40 درصدی ظرفیت پالایشگاه‌های آفلاین در اروپا است که به حدود 800000 بشکه در روز رسیده است.

معامله گران در انتظار شاخص های کلیدی اقتصاد کلان

این هفته پر از انتظار است. معامله گران مشتاقانه منتظر مجموعه ای از داده های اقتصاد کلان هستند که نشان دهد آیا بانک های مرکزی، به ویژه در ایالات متحده و اروپا، به تلاش های تهاجمی خود برای افزایش نرخ ادامه خواهند داد یا خیر. مرکز این موضوع، داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده است که قرار است در روز چهارشنبه منتشر شود. این شاخص ممکن است به خوبی مسیر تعدیل نرخ بهره را در آینده ترسیم کند.

 

پیش بینی کوتاه مدت: 

به طور کلی، در حالی که نفت برنت همچنان صعودی است و از مرز 90 دلار عبور می کند، بازار با احتیاط حرکت میکند. شاخص‌های کلیدی، از جمله گزارش‌های  آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، احتمالاً در روزهای آینده روند اصلی شکل خواهند داد. نکته قابل توجه این است که آژانس بین‌المللی انرژی اخیراً پیش‌بینی رشد تقاضای نفت در سال 2024 را کاهش داد و به شرایط اقتصادی کلان ضعیف اشاره کرد. در مقابل، ارسال اوپک در ماه آگست پیش بینی رشد 2.25 میلیون بشکه در روز خود را برای همان سال حفظ کرد.

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید