Your browser does not support JavaScript!
نماشا

با رد درخواست تحریم ایران توسط اوپک، نفت خام صعود های خود را از دست داد.

با رد درخواست تحریم ایران توسط اوپک، نفت خام صعود های خود را از دست داد.

با نادیده گرفتن تقاضای تحریم اسرائیل توسط اوپک و کاهش تحریم‌های ونزوئلا توسط ایالات متحده، قیمت نفت کاهش یافت و صعودهای قبلی را معکوس کرد.

معیارهای بازارهای نفت WTI و برنت در این هفته به مانند ترن هوایی عمل کردند و قیمت‌ها ابتدا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه کاهش یافت و در روز چهارشنبه افزایش یافت. قیمت نفت اواسط هفته با درخواست ایران برای تحریم نفتی علیه اسرائیل و کاهش بیش از حد انتظار در ذخایر نفت ایالات متحده تقویت شد. با این وجود، زمانی که اوپک درخواست تحریم ایران  را رد کرد و ایالات متحده برنامه هایی را برای کاهش تحریم ها علیه ونزوئلا نشان داد، قیمت ها اواخر چهارشنبه و تا پنج شنبه کاهش یافت.

 

 

WTI.png
نمودار یکساعته نفت خام تگزاس

 

نگرانی ها در جبهه تامین

تشدید تنش‌های هفته گذشته بین حماس و اسرائیل و ترس از گسترش جنگ و اختلال در عرضه و افزایش قیمت نفت را برانگیخت. با این حال، فشار تحریم برای ایران مورد پسند اوپک قرار نگرفت و این نگرانی ها را کاهش داد. در سوی دیگر، ایالات متحده کاهش شدید ذخایر نفت را گزارش کرد که نشان می‌دهد عرضه در حال کاهش است. اداره اطلاعات انرژی (EIA) نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا 4.5 میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که ذخایر تقطیر 3.2 میلیون بشکه کاهش یافت. این نشان از تقاضای بالا است.

چشم انداز تقاضا

در حالی که تنش های ژئوپلیتیکی فشار صعودی بر قیمت ها اضافه کرد، بازار مهلت کمی برای صعود پیدا کرد. طرح ایالات متحده برای کاهش تحریم ها علیه ونزوئلا، یکی از اعضای اوپک، به طور بالقوه می تواند عرضه جهانی را افزایش دهد و بخشی از کشش تقاضا را متعادل کند. با این حال، این بستگی به این دارد که ونزوئلا سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز خود را برای افزایش تولید جذب کند، که البته با توجه به سال‌های سرمایه‌گذاری ناکافی و زیرساخت‌های خراب، دور از انتظار است.

تغییر سیاست آمریکا و ونزوئلا

ایالات متحده با هدف بهبود جریان نفت و مقابله با قیمت های بالا، مجوزی شش ماهه برای مجوز معاملات در بخش انرژی ونزوئلا صادر کرد. این اقدام گسترده‌تر از حد انتظار است و به شرکت‌های انرژی جهانی اجازه می‌دهد بدون نیاز به مجوزهای فردی با PDVSA دولتی کار کنند. اما کارشناسان هشدار می دهند که صادرات ونزوئلا به طور قابل توجهی کاهش های جهانی را بدون سرمایه گذاری پایدار جبران نمی کند.

پیش بینی کوتاه مدت

با توجه به تنش های ژئوپلیتیکی حل نشده و تأثیر نامشخص تغییرات سیاست ایالات متحده بر عرضه نفت ونزوئلا، بازار همچنان بی ثبات است. 

این بازی پرمخاطره عرضه و تقاضا باعث می‌شود معامله‌گران با احتیاط قدم بردارند و توجه به چشم‌انداز ژئوپلیتیکی در حال تحول و تغییر سیاست‌ها را بیش از پیش مهم می‌کند.

برای اطلاع از جهت حرکت بازار نفت میتوانید اشتراک تهیه بفرمایید

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید