Your browser does not support JavaScript!
نماشا

مشکلات اقتصادی چین و قدرت دلار بر نفت تأثیر می گذارد

مشکلات اقتصادی چین و قدرت دلار بر نفت تأثیر می گذارد

رشد اقتصادی چین چشم انداز نفت خام را کاهش می دهد. قوی‌تر شدن دلار آمریکا، هزینه‌های نفت را برای دارندگان غیردلار افزایش می‌دهد که بر تقاضا نیز تأثیر می‌گذارد.
قیمت نفت در روز چهارشنبه کاهش یافت زیرا رشد اقتصادی چین کمتر از انتظارات بود و نگرانی‌ها در مورد تقاضای نفتدر آینده را افزایش داد. علاوه بر این، قدرت دلار آمریکا با گران‌تر کردن دارایی‌های دلاری مانند نفت خام برای خریداران خارجی، ریسک پذیری سرمایه‌گذاران را کاهش داد.

تضعیف رشد اقتصادی چین

رشد اقتصادی چین در سه ماهه چهارم به 5.2 درصد رسید که از مرز تعیین شده توسط تحلیلگران خارج شد. این عملکرد ضعیف بر نقش پیش‌بینی‌شده تقاضای چین در پیش‌برد رشد جهانی نفت در سال 2024 سایه افکنده است. پیش‌بینی‌ها برای سلامت اقتصادی چین در دو سال آینده، علی‌رغم انتظارات از تقاضای قوی نفت، با ابهام همراه است.

فعالیت پالایشگاه چین همچنان قوی است

برخلاف رکود اقتصادی گسترده تر، ظرفیت پالایشگاه نفت چین در سال 2023 نسبت به سال قبل 9.3 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید. این امر حاکی از تداوم تقاضای نفت، (اگر نگوییم رو به رشد) است. پالایشگاه های چینی در حال ذخیره سازی نفت برای ماه های آینده هستند و پیش بینی می کنند تقاضا در اواخر سال افزایش یابد.

قدرت دلار بر بازار نفت تأثیر می گذارد

افزایش ارزش دلار آمریکا به بالاترین حد یک ماه اخیر، بازارهای جهانی نفت را تحت تاثیر قرار داده است. با افزایش قدرت دلار، به ویژه پس از اشاره مقامات فدرال رزرو مبنی بر رویکرد محتاطانه تر برای کاهش نرخ بهره، نفت برای دارندگان ارزهای دیگر گران تر می شود. این تغییر بیشتر با اظهارات کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو، تقویت شده است که انتظارات برای کاهش نرخ بهره در ماه مارس را کاهش داده و بر شاخص دلار تأثیر می گذارد.

موضع کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر جهانی

در حالی که موقعیت فعلی فدرال رزرو به طور واقعی تر با انتظارات بازار مطابقت دارد، کاهش قابل توجه نرخ بهره همچنان در سال 2024 پیش بینی می شود. بازار نفت، همراه با بازارهای مالی جهانی، اظهارات چهره های کلیدی مانند کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا را به دقت زیر نظر دارد، که می تواند احساسات بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل ژئوپلیتیک: تنش دریای سرخ

تحولات در دریای سرخ، از جمله حمله به نیروها در یمن و در نتیجه تغییر مسیر نفتکش‌ها، در رادار بازار است. در حالی که این رویدادها تأثیر قابل توجهی بر معیارهای نفتی نداشته است، آنها باعث ایجاد یک اثر موجی در قیمت نفت و محصولات، به ویژه از طریق اختلال در جریان تجارت در مناطق دریای سرخ و کانال سوئز می‌شوند.

 

نفت خام تگزاس.png
نمودار روزانه نفت خام تگزاس

 

چشم انداز کوتاه مدت: 

روند با توجه به کندی اقتصاد چین، تقویت دلار آمریکا و رویکرد محتاطانه فدرال رزرو در خصوص کاهش نرخ بهره، چشم انداز کوتاه مدت بازار نفت نزولی است. این عوامل در مجموع چشم انداز تقاضا را کاهش می دهند و دوره ای از کاهش قیمت نفت را نشان می دهند. معامله گران بر گزارش خرده فروشی امروز ایالات متحده تمرکز خواهند کرد تا ببینند آیا دلار را تقویت یا تضعیف می کند. 

تگ ها :

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید