Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تقویم اقتصادی 22 سپتامبر 2023 رویترز

تقویم اقتصادی 22 سپتامبر 2023 رویترز

بانک مرکزی ژاپن امروز صبح سیاست پولی انبساطی را ادامه داد و هیچ تغییری در سیاست کنترل منحنی بازده یا نرخ های بهره نداشت. در شرایطی که پوند انگلیس تحت فشار است، تمرکز امروز بر روی  خرده فروشی بریتانیا و اعداد PMI معطوف شده بود و داده ها شکست های اقتصادی بیشتر در بریتانیا را رقم زد.

تقویم اقتصادی آسیا

روز جمعه، بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را در -0.10 درصد نگه داشت. توقف نرخ بهره علیرغم بحث های اخیر در مورد دور شدن از نرخ های منفی صورت گرفت. اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن اخیراً قبل از در نظر گرفتن تغییر در نرخ‌های بهره، نیاز به رشد دستمزد و مصرف برای تقویت فشارهای تورمی ناشی از تقاضا را مورد بحث قرار داد.

نکات برجسته از بیانیه سیاست پولی شامل،

  • هیئت مدیره به اتفاق آرا به پایان نرخ بهره سیاست کوتاه مدت در -0.10 درصد رأی داد.
  • هیئت مدیره به اتفاق آرا به بازده 10 ساله JGB در محدوده +/- 0.5 درصد رای داد.
  • بانک مرکزی سیاست کنترل منحنی بازده (UCC) را با انعطاف بیشتری مانند قبل اجرا خواهد کرد.

شرایط کلان اقتصادی

اقتصاد ژاپن به طور متوسط بهبود یافته است و از رشد اشتغال و دستمزد حمایت می کند.
هزینه های شخصی علیرغم افزایش سطح قیمت ها با سرعت متوسطی افزایش یافته است.
انتظارات تورمی دوباره حرکت های صعودی نشان داده است.
اقتصاد ژاپن احتمالاً در کوتاه مدت به بهبودی متوسط ادامه خواهد داد.
هیئت مدیره انتظار دارد که نرخ تورم سالانه در کوتاه مدت کاهش یابد.

واکنش USD/JPY به تصمیم بانک ژاپن

قبل از تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن، USD/JPY به 148.418رسید.

با این حال، در پاسخ به تصمیم بانک مرکزی ژاپن درباره نرخ بهره و بیانیه سیاست پولی، USD/JPY به پایین ترین سطح 147.906 سقوط کرد.

در زمان نوشتن این مطلب، USD/JPY با 0.34 درصد افزایش به 148.072 رسید.

 

تقویم اقتصادی.png

تقویم اقتصادی اروپا

پس از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا، تمرکز سرمایه گذاران به طور جدی بر محیط اقتصاد کلان خواهد بود. PMI تولید و خدمات برای فرانسه، آلمان و منطقه یورو بر EUR تأثیر خواهد گذاشت.

اقتصاددانان افزایش اندکی را در PMI تولید پیش بینی می کنند. با این حال، اقتصاددانان انقباض محسوس تری در بخش خدمات منطقه یورو پیش بینی می کنند.

اقتصاددانان پیش بینی می کنند که PMI تولیدی منطقه یورو از 43.5 به 44.0 و PMI خدمات از 47.9 به 47.7 کاهش یابد. PMI خدمات بیشتر بر EUR تأثیر خواهد گذاشت، به طوری که بخش خدمات منطقه یورو بیش از 60 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

کاهش قابل توجه بیشتر در فعالیت بخش خدمات، منطقه یورو را در معرض خطر رکود طولانی مدت قرار می دهد. محیط نرخ بهره بالا هزینه های مصرف کننده را محدود می کند و بر فعالیت بخش خدمات بیشتر تأثیر می گذارد.

فراتر از اعداد و ارقام، فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا و لوئیس دی گویندوس، عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا، در تقویم اقتصادی امروز برای سخنرانی حضور دارند. لین تأثیر بیشتری بر یورو خواهد داشت. انحراف از چشم انداز نرخ بهره بالاتر برای طولانی مدت ، سطوح قیمت را به حرکت در می آورد.

 

انتظارات از نرخ های بهره اروپا.png
انتظاارت بازار از افزایش نرخ بهره ECB

 

در حال حاضر 89 درصد از فعالان بازار انتظار ثابت ماندن نرخ های بهره را دارند.

تقویم اقتصادی انگلستان

خرده فروشی بریتانیا امروز صبح در کانون توجه قرار  گرفت. محیط اقتصاد کلان بریتانیا به سرعت رو به وخامت گذاشته است و بانک مرکزی انگلیس (BoE) را مجبور کرده تا سیاست پولی خود را در روز پنجشنبه بدون تغییر باقی بگذارد.

ارقام خرده فروشی می تواند انتظارات بازار از رکود اقتصادی طولانی مدت بریتانیا را افزایش دهد. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کردند که  خرده‌فروشی بریتانیا در ماه آگست 0.5 درصد در مقابل کاهش 1.2 درصدی در جولای افزایش یابد.

با توجه به اینکه مصرف بریتانیا بیش از 60 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، کاهش دیگر خرده فروشی از چشم انداز تیره اقتصادی حمایت می کند.

با این حال خرده فروشی در بریتانیا در معیار ماهانه 0.4 درصد نسبت به ماه قبل در آگوست 2023 افزایش یافت، که تا حدی پس از کاهش 1.1 درصدی در ژوئیه بهبود یافت اما اجماع بازار برای پیشرفت 0.5 درصدی را از دست داد. 

در ادامه نشست لندن، اعداد PMI بخش خصوصی بریتانیا برای ماه سپتامبر نیز نیاز به بررسی دارند. PMI بخش خدمات بیشتر بر پوند تأثیر خواهد گذاشت. چرا که 70 درصد از اقتصاد بریتانیا را تشکیل می دهد، انقباض عمیق تر در بخش خدمات، افزایش نرخ بهره BoE را از جدول دور نگه می دارد.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که PMI خدمات بریتانیا در ماه سپتامبر از 49.5 به 49.2 کاهش یابد.

یک محیط اقتصادی کلان رو به وخامت ممکن است زمان اولین کاهش نرخ بهره BoE را به پیش ببرد. نرخ بهره پایین تر از شرایط بازار کار و رشد دستمزد حمایت می کند. هزینه های استقراض کمتر باعث افزایش درآمد قابل تصرف و سوخت مصرف خصوصی می شود.

 

 

تقویم اقتصادی امریکا

فعالیت بخش خدمات ایالات متحده امروز در کانون توجه قرار خواهد گرفت. بخش خدمات ایالات متحده 80 درصد به تولید ناخالص داخلی کمک می کند. افزایش فعالیت‌های بخش خدمات، انتظارات سرمایه‌گذاران را برای افزایش نرخ بهره در نوامبر بیشتر خواهد کرد. به طور قابل توجهی، یک محیط گرمتر اقتصاد کلان ایالات متحده نیز احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال 2024 را کاهش می دهد.

اقتصاددانان پیش بینی می کنند که PMI خدمات ایالات متحده از 50.5 به 50.6 در سپتامبر افزایش یابد.

افزایش فعالیت در بخش خدمات به فشارهای تورمی دامن می زند. نرخ های بهره بالاتر مصرف را مهار می کند و فشارهای تورمی ناشی از تقاضا را کاهش می دهد.

00:00
00:00

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

1 رای (5)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید