Your browser does not support JavaScript!
نماشا

پوند انگلستان

پوند انگلستان

GBP مخفف پوند انگلستان، واحد پول رسمی انگلستان، مناطق خارج از بریتانیا در گرجستان جنوبی، جزایر ساندویچ جنوبی، و قلمرو قطب جنوب بریتانیا و جزایر مانش است. کشور آفریقایی زیمبابوه نیز از پوند استفاده می کند. بسیاری از ارزهای دیگر به پوند انگلیس وابسته هستند. از جمله پوند جزایر فالکلند، پوند جبل الطارق، پوند سنت هلنی، پوند جرسی (JEP) ، پوند گرنزی (GGP) ، پوند Manx، اسکناس اسکاتلند و ایرلند شمالی.

پنی استرلینگ (جمع: پنس)، ۱/۱۰۰ پوند است. بسیاری از سهام به جای پوند به پنس معامله می شود. در این موارد، بورس ها می توانند از GBX یا GBp برای نشان دادن تمایز بین پنس و پوند (GBP) استفاده کنند. اگرچه نام رسمی GBP پوند استرلینگ است، "sterling" یا STG ممکن است بیشتر در حسابداری یا تنظیمات ارزی استفاده شود.

 

مفهوم پوند انگلستان

پوند انگلیس دارای یکی از بالاترین حجم معاملات در جهان است. تنها از دلار آمریکا، یورو و ین ژاپن در حجم روزانه عقب مانده است. پوند انگلیس تقریباً ۱۳ درصد حجم معاملات روزانه در بازارهای ارز را به خود اختصاص داده است. نماد پوند £ است، در حالی که نماد یورو € است.

رایج ترین جفت های ارزی شامل یورو پوند (EUR/GBP) و  پوند دلار (GBP/USD) است. GBP/USD توسط معامله گران ارز خارجی "کابل" نامیده می شود.(به دلیل ایجاد ارتباط کابل بین انگلستان و امریکا از راه دریا).

 


مهم:  GBP یا پوند انگلیس قدیمی ترین ارز جهان است که هنوز در حال استفاده و فعال است.


 

 پوند انگلیس با نماد پوند (£) نمایش داده می شود. گاهی اوقات به سادگی به عنوان "استرلینگ" یا با نام مستعار " quid" شناخته می شود. از آنجا که سهام به صورت پنسی معامله می شود، اصطلاح انگلیسی برای سکه ها، سرمایه گذاران ممکن است قیمت سهام را به عنوان پنل استرلینگ ، GBX یا GBp مشاهده کنند.

تاریخچه پوند

پوند انگلیس هنگامی که انگلستان و اسکاتلند با یکدیگر متحد شدند و یک کشور واحد را در سال ۱۷۰۷ ایجاد کردند، پول رسمی انگلستان شد. با این حال، پوند انگلیس برای اولین بار به عنوان یک نوع پول در سال ۷۶۰ میلادی ایجاد شد. پوند انگلیس قدیمی ترین واحد پولی در جهان است که هنوز به عنوان وجه قانونی مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر انگلستان، پوند انگلیس قبلاً در بسیاری از مستعمرات امپراتوری بریتانیا، از جمله استرالیا، نیوزلند و کانادا، ارز استفاده می شد.قبل از سال ۱۸۵۵، هنگامی که شروع به چاپ اسکناس پوند انگلیس کرد، بانک انگلستان تمام اسکناس ها را با دست می نوشت.

در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، بسیاری از کشورها اقداماتی را برای پیوند ارزش ارزهای خود با قیمت طلا انجام دادند. استاندارد طلا روشی یکنواخت برای تعیین ارزش بین ارزهای جهانی ارائه می دهد. قبل از جنگ جهانی اول، انگلستان از استاندارد طلا برای تعیین ارزش پوند انگلیس استفاده می کرد. با شروع جنگ جهانی اول، این کشور استاندارد طلا را رها کرد، سپس آن را در پس از جنگ درسال ۱۹۲۵ دوباره برقرار کرد. اما در رکود بزرگ دوباره آن را رها کرد.

 

حفظ پوند به عنوان پول رسمی انگلستان

در سال ۱۹۷۱، بریتانیا اجازه داد پوند انگلیس آزادانه در برابر سایر ارزها شناور شود. این تصمیم به نیروهای بازار اجازه داد تا ارزهای مصنوعی را تعیین کنند. در سال ۱۹۹۰، انگلیس در نظر داشت که ارزش پوند انگلیس را به دویچه مارک ببندد. اما اندکی بعد این ایده را کنار گذاشت. در سال ۲۰۰۲، زمانی که یورو به پول رایج اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تبدیل شد، بریتانیا تصمیم گرفت آن را تصویب نکند، اما در عوض GBP را به عنوان واحد پول رسمی خود حفظ کرد. در همه پرسی ژوئن ۲۰۱۶، رای دهندگان انگلیسی با اکثریت اندک از اقدام برای خروج از اتحادیه اروپا به طور کلی حمایت کردند و فرآیندی را آغاز کردند که معمولاً به عنوان برگزیت شناخته می شود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید