Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تقویم اقتصادی 16 آپریل 2024 رویترز

تقویم اقتصادی 16 آپریل 2024 رویترز

روز سه شنبه، اقتصاد چین در کانون توجه قرار گرفت. داده های تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول، تولید صنعتی، خرده فروشی، سرمایه گذاری دارایی های ثابت و بیکاری مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت.

اقتصاد چین در سه ماهه اول سال 2024 پس از رشد 5.2 درصدی در سه ماهه چهارم نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.3 درصد رشد کرد. اقتصاددانان رشد اقتصادی را 5.0 درصد پیش بینی می کنند.

اقتصاد چین پس از رشد 1.0 درصدی در سه ماهه چهارم، 1.6 درصد رشد کرد. اقتصاددانان رشد اقتصادی را 0.9 درصد پیش بینی کردند.

ارقام سه ماهه اول پس از تعیین هدف رشد 5 درصدی پکن برای سال 2024 قابل توجه بود.

سایر شاخص های اقتصادی سیگنال های متفاوتی ارسال کردند.

تولید صنعتی پس از افزایش 7.0 درصدی در ماه فوریه، در ماه مارس 4.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. خرده فروشی پس از افزایش 5.5 درصدی در ماه فوریه، 3.1 درصد افزایش یافت. اقتصاددانان پیش بینی کردند تولید صنعتی و خرده فروشی به ترتیب 5.4 و 4.5 درصد افزایش یابد. این ارقام حاکی از کاهش سرعت در پایان سه ماهه اول بود.

با این حال، سرمایه گذاری دارایی های ثابت و ارقام بیکاری حاکی از تغییر احتمالی در شتاب است. سرمایه گذاری دارایی های ثابت نسبت به سال قبل 4.5 درصد افزایش یافت، در حالی که نرخ بیکاری چین از 5.3 درصد به 5.2 درصد کاهش یافت. اقتصاددانان پیش بینی کردند که سرمایه گذاری دارایی های ثابت 5.3 درصد افزایش یابد و نرخ بیکاری به 5.2 درصد کاهش یابد.

 

2222.png

 

تقویم اقتصادی اروپا

روز دوشنبه، شاخص های اقتصادی برای منطقه یورو توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرد. تولید صنعتی در سراسر منطقه یورو پس از کاهش 3.0 درصدی در ژانویه، در ماه فوریه 0.8 درصد افزایش یافت. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند تولید صنعتی 0.8 درصد رشد کند.

 

اعداد با انتظارات از بهبود محیط اقتصاد کلان مطابقت دارند. نظرسنجی روز جمعه از پیش بینی کنندگان حرفه ای بهبود فعالیت های اقتصادی را در طول سال 2024 پیش بینی کرد.

در روز سه‌شنبه، قیمت‌های عمده‌فروشی آلمان، اعداد احساسات اقتصادی ZEW برای آلمان و منطقه یورو، و داده‌های تجاری برای منطقه یورو، علاقه سرمایه‌گذاران را به خود جلب خواهند کرد.

 

اقتصاددانان پس از کاهش 3 درصدی در ماه فوریه، پیش‌بینی کردند که قیمت‌های عمده‌فروشی در ماه مارس 2.0 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یابد. کاهش کمتر قابل توجه می تواند نشان دهنده بهبود محیط تقاضا باشد. با این وجود، سقوط کمتر محسوس بانک مرکزی اروپا را مجبور به تجدید نظر در برنامه های خود برای کاهش نرخ بهره در ژوئن خواهد کرد.

 

اقتصاددانان انتظار دارند که شاخص احساسات اقتصادی ZEW آلمان در ماه آوریل از 31.7 به 35.1 افزایش یابد. ارقام بهتر از حد انتظار می تواند تقاضای خریداران برای یورو را افزایش دهد.

 

پیش‌بینی‌ها برای داده‌های تجاری منطقه یورو نیز مناسب بازار هستند. اقتصاددانان انتظار دارند که مازاد تجاری منطقه یورو در ماه فوریه از 11.4 میلیارد یورو به 17.9 میلیارد یورو افزایش یابد.

تقویم اقتصادی انگلستان

اقتصاد بریتانیا قرار است آمار اشتغال خود را در 16 آوریل (سه شنبه) ساعت 9:30 صبح به وقت تهران چاپ کند.

 

رکود جزئی در استخدام در نظر گرفته شده است، با تغییر تعداد مدعیان در ماه مارس در مقایسه با افزایش 16.8 هزار نفری بیکاری در ماه قبل. این ممکن است برای افزایش نرخ بیکاری از 3.9 درصد به 4.0 درصد کافی باشد.

 

رشد دستمزد احتمالاً کاهش یافته است، به طوری که پیش بینی می شود میانگین درآمد ساعتی از 5.6٪ به 5.5٪ در طول دوره سه ماهه منتهی به فوریه کاهش یابد. یک افت حتی شدیدتر می‌تواند انتظارات تورمی ضعیف‌تر را تحریک کند و احتمالاً شرط‌های سیاست هاوکیش BOE را کاهش دهد.

 

3333.png

 

تقویم اقتصادی امریکای شمالی

روز دوشنبه، ارقام خرده فروشی ایالات متحده در ماه مارس بیشتر بر شرط بندی سرمایه گذاران در مورد کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال 2024 تأثیر گذاشت. خرده فروشی پس از افزایش 0.9 درصدی در ماه فوریه، 0.7 درصد افزایش یافت. اقتصاددانان پیش بینی می کنند فروش خرده فروشی 0.3 درصد افزایش یابد.

 

بازدهی 10 ساله خزانه داری ایالات متحده به این اعداد پاسخ داد و 1.77 درصد افزایش یافت تا جلسه را در 4.606 به پایان برساند.

 

روز دوشنبه، شاخص کامپوزیت نزدک 1.79 درصد کاهش یافت. داو و اس اند پی 500 به ترتیب 0.65 و 1.20 درصد کاهش یافتند. نگرانی در مورد تشدید تنش در خاورمیانه به نزول ها کمک کرد.

روز سه شنبه، داده های بازار مسکن ایالات متحده توجه سرمایه گذاران را به خود جلب خواهد کرد. اقتصاددانان پیش بینی می کنند مجوزهای ساختمانی پس از افزایش 2.4 درصدی در ماه فوریه، 0.7 درصد در ماه مارس کاهش یابد. علاوه بر این، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که مسکن پس از افزایش 10.7 درصدی در ماه فوریه، 0.8 درصد کاهش خواهد یافت.

 

اقتصاددانان داده های بخش مسکن را شاخص های پیشرو برای اقتصاد ایالات متحده در نظر می گیرند. بهبود شرایط بخش مسکن می تواند بر اعتماد مصرف کننده تأثیر بگذارد. به طور قابل توجهی، بهبود اعتماد مصرف کننده می تواند هزینه های مصرف کننده و تورم ناشی از تقاضا را افزایش دهد.

 

به دنبال ارقام فروش خرده‌فروشی ایالات متحده که بهتر از حد انتظار بود، بهبود روند بخش مسکن می‌تواند زمان کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را بیشتر به تأخیر بیندازد. Austan Goolsbee عضو FOMC اخیراً نگرانی هایی را در مورد تأثیرات مداوم تورم خدمات مسکن بر تورم کل مطرح کرده است. بهبود شرایط بازار مسکن می تواند اثرات را تشدید کند.

 

بر اساس CME FedWatch Tool، احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ژوئن از 26.9 درصد به 20.7 درصد در روز دوشنبه، 15 آوریل کاهش یافت. در روز دوشنبه، 8 آوریل، احتمال کاهش 51.3 درصدی نرخ بهره فدرال رزرو در ژوئن وجود داشت.

 

سایر آمارها شامل اعداد تولید صنعتی است. اقتصاددانان پیش بینی کردند که تولید صنعتی پس از افزایش 0.1 درصدی در ماه فوریه، 0.2 درصد در ماه مارس افزایش یابد.

 

فراتر از اعداد، سرمایه گذاران باید نظرات اعضای FOMC و به روز رسانی اخبار خاورمیانه را زیر نظر داشته باشند.

در ادامه، انتشار CPI کانادا را برای 16 آوریل (سه شنبه) ساعت 16:00 بعد از ظهر به وقت تهران خواهیم داشت.

 

برخلاف بسیاری از اقتصادهای بزرگ، کانادا قرار است این بار فشارهای قیمتی قوی تری را گزارش کند، به طوری که تخمین زده می شود که CPI سرفصل از 0.3 درصد ماهانه در فوریه به 0.7 درصد در مارس افزایش یافته است.

 

انتظار می‌رود سایر معیارهای تورم کم و بیش ثابت باشند، زیرا میانگین CPI کاهش یافته می‌تواند بدون تغییر در 3.2 درصد نسبت به سال گذشته بماند در حالی که میانگین CPI می‌تواند از 3.1 درصد به 3.0 درصد کاهش یابد.

 

به یاد بیاورید که بانک مرکزی کانادا (BOC) اخیراً در آخرین بیانیه خود کمی ناامیدتر به نظر می‌رسد، و رئیس ماکلم در را برای کاهش ماه ژوئن باز کرد. خوانش CPI ضعیف تر از حد انتظار ممکن است معامله را برای کاهش نرخ های بهره در ماه حون به زودی مهر و موم کند و سنتیمنت CAD نزولی را ایجاد کند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید