Your browser does not support JavaScript!
نماشا

چشم انداز رشد اقتصاد جهانی 2023

چشم انداز  رشد اقتصاد جهانی 2023

ما تغییرات قابل توجهی در چشم انداز رشد اقتصاد کشورها یا رشد جهانی خود ایجاد نکرده ایم و همچنان معتقدیم که اقتصاد جهانی در سال 2023 وارد رکود خواهد شد. از هم اکنون، ما معتقدیم که بیش از 35 درصد از اقتصاد جهانی در سال آینده وارد رکود خواهد شد. رشد تولید ناخالص داخلی جهانی از دید موسسه ملز فارگو  تنها 1.7 درصد پیش بینی میشود. اگر پیش‌بینی تولید ناخالص جهانی این موسسه  درست باشد، اقتصاد جهانی با کمترین سرعت از اوایل دهه 1980 رشد خواهد کرد.
در حالی که تورم احتمالاً به اوج خود رسیده است، ما معتقدیم بانک‌های مرکزی به اولویت کنترل تورم ادامه خواهند داد و نرخ‌های بهره را تا اوایل سال 2023 افزایش خواهند داد. با این حال، چرخه‌های انقباضی احتمالاً در اوایل سال آینده به پایان می‌رسد.

ما معتقدیم که اکثر بانک‌های مرکزی به سمت تغییرسیاست  حرکت خواهند کرد. برای حمایت از رشد اقتصادی ما انتظار داریم بانک‌های مرکزی  ۱۰  کشور بزرگ اقتصادی تا پایان سال ۲۰۲۳ سیاست‌های پولی خود را کاهش دهند. با این حال، بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور ممکن است از اوایل سال جدا شده و چرخه‌های تسهیل را آغاز کنند.

دیدگاه ما در مورد دلار آمریکا تغییر چندانی نکرده است، و همچنان معتقدیم که دلار آمریکا می‌تواند در اوایل سال 2023 یک دوره تقویت کوتاه مدت  را تجربه کند. با توجه به اینکه احتمال دارد فدرال رزرو افزایش بیشتری نسبت به قیمت بازارها داشته باشد، یک فدرال رزرو تهاجمی باید از دلار آمریکا حمایت کند. به‌علاوه، افزایش‌های بیشتر فدرال‌رزرو همراه با بانک مرکزی اروپا که اکنون قرار است به شدت در افزایش نرخ بهره عمل کند، می‌تواند منجر به بی‌ثباتی بیشتر بازارهای مالی جهانی شود. بازارهای مالی بی ثبات جهانی باید حمایت پناهگاه امنی را برای دلار جلب کرده و دلار را در سه ماهه اول تا ۲۰۲۳ تقویت کنند.

موارد کلیدی

موضوع اصلی ما برای سال 2023 مبادله است، به این معنی که ترکیب تورم بالا و انقباض بانک مرکزی در سال 2022 احتمالاً منجر به ایجاد شرایط رکودی در بسیاری از بزرگترین اقتصادهای جهان، اعم از  کشورهای توسعه یافته و نوظهور، در سال 2023 خواهد شد. نرخ‌های بهره بالاتر می‌تواند به مصرف‌کنندگان آسیب برساند، به‌ویژه آن دسته از اقتصادهایی که با میزان بالایی از بدهی خانوارها و وام‌های با نرخ متغیر مواجه هستند.
مسائل تورمی که سال 2022 را پشت سر گذاشتند تا حد زیادی همچنان در سال 2023 وجود خواهند داشت. در حالی که تورم کل، احتمالاً در مسیر نزولی قرار دارد، تورم اصلی می تواند پایدارتر باشد و برای تمام سال آینده بالاتر از محدوده هدف بانک مرکزی باقی بماند. با توجه به افزایش تورم، بانک‌های مرکزی هنوز برای مهار رشد قیمت‌ها کار دارند. با این حال، با قریب‌الوقوع شدن رکود، سیاست‌گذاران احتمالاً به سمت حمایت از رشد اقتصاد و محافظت در برابر رکودهای عمیق و طولانی‌مدت اقتصادی سوق خواهند یافت.

تحولات ژئوپلیتیکی بازارهای مالی را به لرزه درآورد و روندهای اقتصاد جهانی را در سال جاری مختل کرد و در حالی که تقویم انتخابات 2023 سبک است، سیاست و ژئوپلیتیک همچنان می تواند بر اقتصاد جهانی و بازارهای مالی تأثیر بگذارد. ما به‌ویژه بر تحول سیاست‌های محلی در بازارهای نوظهور متمرکز خواهیم بود، با تمرکز بیشتر بر دولت‌های منتخب  در آمریکای لاتین و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در آرژانتین و ترکیه مورد توجه خواهد بود.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید