Your browser does not support JavaScript!
نماشا

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

در این مقاله اطلاعات مفیدی در  رابطه با کاربرد تحلیل فاندامنتال در بازار ارز دیجیتال ارائه شده است. همچنین فاکتورهای موثر و چگونگی استفاده از تحلیل بنیادین یا فاندامنتال در رمزارزها توضیح داده ایم. سرمایه گذاری در ارزهای رمزپایه نیاز به تحقیق و ارزیابی دقیق همه معیارهای موجود دارد، اکثر پروژه ها اطلاعات کافی در مورد توکن ها و پروژه پشت ارز و توسعه آن ارائه میدهد.با استفاده از ترکیب عوامل کمی و کیفی، میتوان تحلیل دقیقی در مورد بازار کریپتو کارنسی انجام داد.

در میان افرادی که تازه با این بازار آشنا شده اند به دلیل نوسانات زیاد، تحلیل فاندامنتال نادیده گرفته میشود. درک تحلیل فاندامنتال به شما کمک میکند، ارزیابی درستی از یک ارز دیجیتال داشته باشید. اینکه آیا یک ارزدیجیتال ارزش خرید یا فروش را دارد؟ یا خیر. شما در این مطلب با نحوه تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال با استفاده از تحلیل فاندامنتال آشنا خواهید شد.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال ارزش ذاتی یک دارایی را مشخص میکند. این اطلاعات در بازار کریپتوکارنسی در مورد اینکه آیا یک کوین کمتر از ارزش واقعی خود قیمت گذاری شده( مناسب برای خرید) و یا بیشتر از ارزش خود ارزشگذاری شده(مناسب برای فروش) میتواند با اهمیت باشد.

بازارهای ارزهای دیجیتال به بی ثباتی مشهور هستند. حتی رمزارزهای معتبر مثل بیت کوین و یا اتریوم نیز در معرض نوسانات ناگهانی قرار دارند. پس سرمایه گذاری و معاملات در بازار کریپتو میتواند با خطرات قابل توجهی همراه باشد مگر اینکه بتوانید تحلیل فاندامنتال را به خوبی انجام دهید.

انجام تحلیل فاندامنتال به شما این امکان را میدهدکه با اطمینان بیشتری حرکات بازار را پیش بینی کنید. با استفاده از تحلیل فاندامنتال، معامله گران میتوانند سیستم معاملاتی آگاهانه ایی را با شانس سود آوری بالا ایجاد کنند.

تحلیل تکنیکال و معامله گرانی که پیش بینی بازار را بر اساس ابزارهای تکنیکال انجام میدهند( مثل میانگین متحرک، استوکاستیک، مک دی، بولینجر باندو ...) شانس زیادی برای سودآوری ندارند. چرا که این ابزار ها از فرمول هایی بدست آمده اند که از قیمت قبلی مشخص میشود. و به هیچ عنوان برای پیش بینی بازار مفید نیستند.( ابزار های تکنیکال صرفا برای هدف گذاری و مشخص کردن نقاط ورود کاربرد دارند).

 

دلایل محکم.png
تبلیغات

 

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال چه تفاوت هایی دارد؟

درسال ۱۹۳۴، بنجامین گراهام و دیوید داد، تجزیه و تحلیل فاندامنتال را برای شاخص های سهام نیویورک انجام دادند که اغلب به عنوان کتاب مقدس برای ارزیابی شاخص های سهامدار نظر گرفته میشد. سرمایه گذاران دارایی های مالی را با استفاده از معیارهای توضیح داده شده در کتاب بررسی میکردند وتا به امروز از ان استفاده می کنند. به عنوان مثال، هنگام ارزیابی کمی یک سهم، میتوانید از سود هر سهم (EPS) یا نسبت قیمت به سود(PE)، برای تعیین ارزش ذاتی یک سهم استفاده کنید.

بازار رمز ارزها مشمول مقررات بین المللی نیستند و بر خلاف بازار سهام شرکت ها، مجبور به رعایت استانداردهای حسابداری( شناخته شده در گزارشات فصلی) نیستند. و یا از معیارهای سنتی کسب و کار مانند نسبت نقدینگی به پرداخت بدهی، استفاده نمیکنند. موضوع این است که در بازار کریپتو هیچ شرکت و هیچ نهادی قرار نیست مسئول پروژه ایی باشد.و این موضوع میتواند باعث شود اطلاعات  بازار کریپتو ماهیت متفاوتی به خود بگیرد.

در بازار کریپتو همه تراکنش ها به صورت عمومی در بلاک چین مشخص هستند. و از منظر بنیادین سرمایه گذاران باید بینش ها و مطالعات گسترده ایی در مورد پروژه ها انجام دهند. پس از نظر فاندامنتال، سرمایه گذاران باید معیارهای متفاوت نسبت به آنچه در بازار سهام مورد مطالعه قرار میگیرد را مورد استفاده قرار دهند.

در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال چه فاکتورهایی در نظر گرفته میشوند؟

هدف اصلی تحلیل فاندامنتال بازارکریپتو، مدیریت ریسک ویا کاهش ریسک و خطر سرمایه گذار و ایجاد پتانسیل سودآوری هست. تحلیل فاندامنتال را میتوان به سه دسته کلی ترسیم کرد:

  • معیارهای بلاک چین
  • معیارهای مالی
  • معیارهای پروژه

معیارهای بلاک چین

بلاکچین یک منبع ارزشمند محسوب میشود، استخراج دستی از داده ها میتواند زمان و منابع زیادی را صرف کند. خوشبختانه طیف وسیعی از ابزارها برای استخراج داده ها وجود دارد که برای توانمند سازی تصمیمات سرمایه گذاران ارائه می دهند. صرافی های برتر ارز های دیجیتال اطلاعات فراوانی مانند کاربران فعال، کل تراکنش هاو ارزش تراکنش ها را ارائه میدهند.

سه معیار اصلی برای تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال عبارتند از : نرخ هش، وضعیت و آدرس های فعال و همچنین ارزش و کارمزد تراکنش ها. بیایید در معیارهای بلاکچین نگاه دقیقی به چگونگی تجزیه و تحلیل این داده ها بپردازیم.

نرخ هش

بلاکچین نقش مهمی در ایمن سازی شبکه ایفا میکند و سرنخ مهمی را برای تجزیه و تحلیل بنیادین کریپتو به حساب می آید.

بیت کوین و اتریوم دو نمونه از ارزهای دیجیتال هستند که بروی بلاکچین POW اجرا می شوند. POW استخراج کنندگان یا ماینرهای کریپتو را ملزم می کند تا یک پازل محاسباتی را حل کنند و هر تراکنش را به تایید میرساند و در عین حال مانع از این میشود که 51 درصد تحت کنترل مخرب های بلاکچین قرار گیرد. انجام این کار به نهاد کنترل کننده اجازه میدهد تا تراکنش های مخرب را متوقف کند.

نرخ هش واقعی هرگز مشخص نیست، اما نرخ هش قدرت محاسبات را بروی بلاکچین ایجاد میکند. نرخ هش توسط بسیاری از سرمایه گذاران کریپتو به عنوان سلامت ارز دیجیتال شناخته میشود. هر چه نرخ هش بالاتر باشد، مایر ها یا استخراج کنندگان انگیزه بیشتری برای ماینینگ یا استخراج برای کسب سود دارند و امنیت شبکه بیشتر میشود.

 

1-768x373.png

 

زمانی که نرخ هش شروع به کاهش میکند، ماینرها ممکن است ارز دیجیتال را بی سود بدانند. این موضوع باعث میشود استخراج کنندگان رمز ارز خاص بخواهند تا سخت افزار خود را که برای استخراج مورد استفاده قرار میگیرد را بفروشند. نرخ هش پایین نشان دهنده از دست رفتن علاقه سرمایه گذاران از استخراج ان رمز ارز است.

وضعیت و آدرس های فعال

 

وضعیت و ادرس های فعال

 

آدرس های فعال، تعداد آدرس های بلاکچین را در یک دوره زمانی اندازه گیری میکنند. یکی از ساده ترین رویکردها برای جمع آوری تعداد آدرس ها این است که آدرس های فعال را در طی چند روز، هفته و یا ماه حساب کنید و رشد و کاهش آن را با فعالیت و علاقه به توکن و یا کیون مقایسه کنید.

روش دیگر جمع آوری تعداد ادرس های منحصر به فرد، در دوره های از پیش تعریف شده و سپس مقایسه نتایج است.

ارزش و کارمزد تراکنش ها

در تحلیل فاندامنتال ارزیابی ارزش معاملات در اولویت قرار دارد. چنانچه پنج تراکنش 250 دلاری بیت کوین در یک روز وجود داشته باشد، ارزش تراکنش روزانه 1250دلار خواهد بود.

معمولا ارزش مبادلاتی یک کوین یا توکن به طور مداوم در دسترس قرار دارد ولی مقایسه داده ها و اطلاعات میتواند حرکات بالقوه بازار آتی را نشان دهد.

کارمزد ها منعکس کننده تقاضا بلاکچین یا تعداد تراکنش هایی است که در سریعترین زمان ممکن به بلاکچبن اضافه میشود. توجه داشته باشید که هر ارز دیجیتال می تواند کارمزد تراکنش خاص خود را داشته باشد.

ارزیابی هینه های پرداخت شده در دوره های مختلف به شما این ایده را میدهد که کوتن و یا کوین چقدر امن است. کارمزدهای تراکنش، میتواند در طول زمان افزایش یابد. بدون تعدیل کارمزد( پاداش بلوک)، ماینرهای کریپتو ممکن هست دچار ضرر شوند و بلاکچین را کنار بگذارند.

معیارهای مالی

هدف تحلیل فاندامنتال تولید یک ارزش کمی (قابل اندازه گیری) برای سرمایه گذاری و تجزیه و تحلیل چشم انداز یک دارایی است. ارزیابی مالی کریپتو شامل درک شرایط معاملاتی دارایی ها از جمله ارزش بازار، نقدینگی،حجم معاملاتو عرضه در گردش است.

همه این ها نشان میدهد که تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال ارزشمند است و در زمان ارزیابی چشم انداز برای سرمایه گذاری نقش مهمی را دارد.

 

ریسک صفر.png
تبلیغات

 

ارزش بازار (Market Cap)

ارزش سرمایه گذاری بازار نشان دهنده ارزش یک شبکه است که میتوان آن را با ضریب قیمتی فعلی در عرضه کوین های در گردش محاسبه کرد. اما اگر نقدینگی را در نظر نگیرید، ارزش بازار میتواند ارزش گذاری گمراه کننده ایی را ارئه دهد. با این حال یک آلتکوین با گردش عرضه کل 50 میلیون و تعداد تراکنش های بسیار کم(یک رقمی) به این معنی نیست که هر یک از سکه ها یک دلار ارزش خواهند داشت.

به طور کلی معمله گران ممکن است بر این باور باشند که کوین های با ارزش پایین، پتانسیل رشد بیشتری را دارند. در حالی که ارزش اصلی کوین یا توکن میتواند به زیر ساخت های قوی و پایدار پروزه مرتبط باشد. ارزش بازار در واقع ارزش شبکه یک کوین را نشان می دهد.

نقدینگی و حجم معاملات

نقینگی معیاری هست که نشان میدهد خرید و فروش یک دارایی چقدر میتواند سریع و آسان صورت گیرد.اگر بتوان یک دارایی ارز دیجیتال را بدون نوسانات و تغییرات زیاد در ارزش بازار، به سرعت خرید و فروش کرد، نقدینگی آن دارایی زیاد است. زمانی که خریداران و فروشندگان زیادی در انتظار باشند باعث میشود اختلاف بین قیمت پیشنهادی کاهش یابد. ( این معیار محکمی برای نقدینگی است).

حجم معاملات در یک شاخص توانایی یک توکن یا کوین را در ادامه حرکات خود نشان میدهد. اگر یک روند صعودی همراه با حجم معاملات بالا صورت گیرد احتمالا حرکات پایداری را شاهد خواهیم بود.و برعکس اگر نوسانات قیمت با حجم معاملات کمی صورت گیرد ادامه حرکات قابل تشخیص نخواهد بود.

عرضه در گردش

عرضه در گردش برای یک ارز رمزنگاری شده به تعداد سکه های موجود که در دسترس عموم قرار میگیرد اشاره دارد. عرضه در گردش، ثابت نیست و می تواند در طول زمان تغییر کند چرا که سکه ها ممکن است سوزانده شوند.

توسعه دهندگان ممکن است تعداد کوین ها و یا توکن های در گردش را افزایش دهند. همچنین یک ارز دیجیتال قابل استخراج، با افزایش فعالیت ماینر ها میتواند عرضه در گردش را افزایش دهد.

معیارهای پروژه

معیارهای پروژه یک رویداد کیفی (دارای سنجش کیفیت) برای ارزیابی عملکرد یک ارز دیجیتال دارند. آنها بروی عوامل داخلی و خارجی تمرکز دارند. مانند هدف از تولید توکن و یا کوین، و نحوه عملکرد پروژه ارز دیجیتال.

تجزیه و تحلیل در پس زمینه

وب سایت های مربوط به بازار کریپتو لیستی از پروژه ها را در اختیار مخاطب قرار میدهند و به بررسی دقیق و سوابق پروژه ها میپردازند. و احتمال موفقیت و عدم موفقیت پروژه را روشن میکنند. انتخاب منبع معتبر و مناسب بسیار مهم است. یک منبع معتبر باید تجربیات و دستاوردهای خود را  بخوبی مستند کند. و بینشی را در مورد نحوه دنبال کردن پروزه ها دارند را ارائه دهند.

کاغذ سفید کریپتو نیز یک سند فنی است که هدف و عملیات پروژه را مشخص میکند. این مهمترین اسناد در ارتباط با پروژه است.

کاغذ سفید باید حاوی اطلاعات زیر باشد:

  • راه حل های فناوری بلاکچین
  • ویژگی ها و ارتقا برنامه ریزی شده
  • اطلاعات فروش و اطلاعات پروژه

مقایسه رقبا

رقابت در بازار، برندگان را از بازندگان جدا میکند. انجام جستجوی کامل از رقبای بازار، چشم اندازی را که هر پروژه باید در آن رقابت می کند، مشخص میکند. پس درک اکوسیستم کلی رقبا برای ارزیابی پتانسیل یک پروژه بسیار مهم است.

نقشه راه

اکثر پروزه های رمز نگاری دارای نقشه راه برای آینده هستند که جدول زمانی شبکه های آزمایشی، انتشار و ویژگی های جدید برنامه ریزی شده را نشان میدهند. نقشه راه باید یک طرح کلی از تحولات آینده را ارائه میدهد. از نقشه راه برای اندازگیری دستیابی به نقاط عطف استفاده کنید.

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضای کریپتو (توکنو میکس) باعث افزایش ارزش ارزهای دیجیتال می شود. هر چه تقاضا نسبت به عرضه بیشتر شود قیمت نیز بالاتر میرود. کاربرد یک توکن نشان دهنده نقشی است که می تواند ایفا کند. یک توکن با موارد استفاده در دنیای واقعی توجه سرمایه گذاران را به خود جلب خواهد کرد و تقاضا افزایش خواهد یافت.

 

روند.jpg
تبلیغات

 

ریسک های غیرقابل اندازه گیری در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تجزیه و تحلیل کمی (قابل اندازه گیری) برای ارائه یک دیدگاه کلی در نظر گرفته میشود. که برای عواملی که میتوان بصورت عددی اندازه گیری شوند، بسیار مناسب است. ولی همواره ریسک های غیر قابل اندازه گیری وجود دارد که باید برای بازار ارز دیجیتال در نظر گرفته شود. مسائل سیاسی، رفتار پسران بزرگ، رویدادهای پولی و مالی میتوانند به شدت بروی تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی تاثیر گذار باشند.

مسائل سیاسی

همه گیری کووید19 یک بحران جهانی را در پی داشته که تاثیر بسیار زیادی در بازارهای مالی داشته. با گسترش بحران همه دارایی های ریسکی از جمله ارزهای دیجیتال فروخته شدند. بیت کوین بین روزهای 7 تا 13 مارس 2020 سقوط 58درصدی را تجربه کرد. هرگونه بحران سیاسی در دنیا میتواند منجر به فرار سرمایه گذاران از بازار ارز دیجیتال شود.

برای مقابله با این بحران، دولت ها در سراسر جهان ترلیون ها دلار برای کمک به رشد اقتصادی، تصویب کردند و این نقدینگی بالا منجر به بازگشت سرمایه گذاری بروی بازار کریپتوکارنسی شد. و بازار رمز ارزها بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. همچنین از انجایی که بانک های مرکزی سیستم بانکی خود را با استفاده از ارزهای فیات انجام میدهند، سرمایه گذاران ممکن است به ارزهای دیجیتال به عنوان ذخیره کننده ارزش و محافظ تورمی روی بیاورند. همچنین چهارچوب نظارتی نا مشخص می تواند نوساناتی را در بازار رمز ارزها ایجاد کند. به طور مثال ممنوعیت تبادلات رمز ارزها در کشورها میتواند نوسانات منفی را در این بازار ایجاد کند.

رفتار پسران بزرگ

تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال میبایست دید کلی به سرمایه گذاران بدهد و در این بین نظرات و رفتار پسران بزرگ بازار یکی از دشوارترین و غیر قابل پیش بینی ترین عوامل ارزیابی است. رسانه های اجتماعی میتوانند تاثیرات عمده ایی بر قیمت های ارزهای دیجیتال داشته باشند که پیش بینی اثرات ان نیز دشوار است.

به هر حال چند توئیت از ایلان ماسک در مورد دوج کوین نوسانات بزرگی را ایجاد کرد.

رویدادهای پولی و مالی

سیاست های پولی( اعمال شده توسط بانک های مرکزی) و سیاست های مالی( اعمال شده توسط دولت ها) تاثیرات مستقیمی بروی این بازار دارد. هرچه سیاست های پولی و مالی در جهت نقدینگی بیشتر در جامعه باشد(سیاست انبساطی و یا تسهیلی) این باعث تشویق سرمایه گذاران برای خرید دارایی های ارز دیجیتال  میشود. و بر عکس هر چه سیاست های پولی و مالی در جهت کاهش نقدینگی در جامعه شود( سیاست های انقباضی و یا تهاجمی) سرمایه گذاران از بازار ارزهای دیجیتال خارج خواهند شد.

جمع بندی بحث تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

درک تحلیل فاندامنتال (بنیادین) در بازار کریپتو قیمت گذاری و ارزش گذاری ارزهای دیجیتال را در نمودار توجیه میکند. مانند هر سرمایه گذاری دیگری مهم است که دقت لازم را داشته باشید. معامله گرانی که تحقیقات و تحلیل های بنیادین دقیقی انجام میدهند، میتوانند سود بسیار زیادی در بازارهای ارزدیجیتال داشته باشند. اطلاعات و تحقیقات درست، ریسک سرمایه گذاری را کاهش میدهد. بنابراین برای اموزش تحلیل فاندامنتال با ما در تماس باشید.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید