Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بیت کوین

بیت کوین

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در ژانویه 2009 ایجاد شد. این ایده در یک مقاله تحت عنوان white paper توسط فردی اسرارآمیز که با نام مستعار Nakamoto Satoshi ظاهرشد. هویت شخص یا اشخاصی که این فناوری را ایجاد کرده اند همچنان ناشناس باقی مانده است.

بیت کوین نوید انجام تراکنش ها با هزینه های کمتر از سیستم های پرداختی آنلاین سنتی را می دهد. و برخلاف ارزهای صادرشده توسط دولت ، توسط یک مرجع غیرمتمرکز اداره می شود. بیت کوین نوعی ارز رمزنگاری شده است. هیچ بیت کوین فیزیکی وجود ندارد. فقط دسترسی به آنها درکیف پول سخت افزاری است. که همه می توانند به آن دسترسی کامل و شفاف داشته باشند.

بیت کوین توسط هیچ بانک یا دولتی صادر یا پشتیبانی نمی شود. و همچنین ارزش بیتکوین های تکی با یک کالا برابری نمی کند. علی رغم عدم وجود حقوق قانونی ، بیتکوین بین مردم بسیار محبوب است. به حدی که صدها ارز رمزنگاری شدهدیگر راه اندازی شده است که در مجموع به آنها آلت کوین Altcoins گفته می شود.
بیتکوین معمولا به اختصار با BTC  شناخته می شود.

 

 

سیستم بیت کوین

سیستم بیت کوین مجموعه ای از گره یا نود یا استخراج کننده می شود. که همگی کد بیت کوین را به اجرا درمی آورند و در بلاک چین آن را  ذخیره می کنند. به اصطلاح بلاک چین را می توان مجموعه ای از بلوک ها دانست. در هر بلوک مجموعه ای از تراکنش ها ثبت میشود. از آنجا که تمام رایانه های دارای زنجیره بلوکی، دارای لیست یکسانی از بلوک ها و تراکنش ها هستند. وهمچنین به طور شفاف می توانند پر شدن  بلوک های جدید را با تراکنش های جدید بیت کوین مشاهده کنند. به همین دلیل است که هیچ کس نمی تواند سیستم را فریب دهد.

 

هکرها منتظرند

برای دستیابی به یک عمل سودجویانه، یک بد افزار یا ماینر، باید 51 درصد از توان پردازشی که بیتکوین را تشکیل می دهد، استفاده کند.  بنابراین تایید 51درصد از ماینر ها، احتمال چنین حمله ای را غیرممکن می سازد.

قبل از وقوع حمله ، استخراج کنندگان بیت کوین، افرادی که با رایانه خود در شبکه بیتکوین شرکت کرده اند، به احتمال زیاد به یک بلاکچین جدید انتقال می یابند و تلاش افراد سودجو را برای حمله بی ثمر می گذارند.

بالانس بیت کوین  با استفاده از "کلیدهای" عمومی و خصوصی حفظ می شوند. که این کلیدها دنباله ای از اعداد و حروف هستند که از طریق الگوریتم محاسباتی رمزگذاری بدست می آیند. کلید عمومی (مشابه شماره حساب بانکی) به عنوان آدرس یا شناسه ای است که برای عموم قابل مشاهده است. که از طریق آن، سایرین بتوانند بیت کوین ارسال کنند.

کلید خصوصی (مشابه رمز خودپرداز) یک رمز محافظت شده است. و فقط برای تایید انتقال بیتکوین استفاده می شود. کلیدهای بیتکوین را نباید با کیف پول بیتکوین اشتباه گرفت ، زیرا که این یک دستگاه فیزیکی یا دیجیتالی است که تجارت بیتکوین را تسهیل می کند. و ردیابی مالکیت سکه ها را توسط کاربران امکان پذیر میکنند.

اصطلاح "کیف پول" کمی گمراه کننده است. زیرا ماهیت غیرمتمرکز بیتکوین به این معنی است که هرگز در داخل کیف پول ذخیره نمی شود بلکه به صورت غیرمتمرکز بر روی بلاکچین قرار می گیرد.

 

تکنولوژی همتا به همتا

بیتکوین یکی از اولین ارزهای دیجیتالی است که از فناوری همتا به همتا برای تسهیل پرداختهای فوری استفاده می کند. افراد و شرکتهای مستقل که صاحب توان پردازشی هستند و همچنین در شبکه بیت کوین مشارکت دارند ( ماینرهای بیت کوین )مسئول پردازش تراکنش ها در بلاک چین هستند. که درآمد و مزد این پروسه با استخراج بیتکوین جدید و دریافت هزینه های پرداخت شده در تراکنش های بیتکوین حاصل می شود.

این ماینرها را می توان به عنوان مرجعی غیرمتمرکز دانست که اعتبار شبکه ای بیت کوین را فراهم می کنند. جالب است بدانید که در کل فقط 21 میلیون بیت کوین قابل استخراج وجود دارد. از تاریخ 30 ژانویه 2021 در حال حاضر تقریبا  18،614،806 بیت کوین موجود است و  2،385،193 بیتکوین وجود دارد تا استخراج شود.

به این ترتیب ،ارزهای رمزنگاری شده متفاوت تر از ارز رایج عمل می کنند. زیرا در سیستم های بانکی متمرکز ارزها، با توجه به نرخ متناسب با رشد کالاها، آزاد می شوند. در نتیجه این سیستم برای حفظ ثبات قیمت در نظر گرفته شده است. یک سیستم غیرمتمرکز ، مانند بیتکوین نرخ استخرج را پیش از موعد و طبق یک الگوریتم تنظیم می کند.

ماینینگ بیت کوین

ماینینگ بیت کوین فرایندی است که بیتکوین در آن ماینینگ، با حل الگوریتم هایی، استخراج می شود. به طور کلی معماهای دشوار محاسباتی دارد تا بتواند بلاک جدیدی را که به زنجیره بلوک اضافه شده را شناسایی کند. ماینینگ بیتکوین سوابق تراکنش ها را در سراسر شبکه ، اضافه و تأیید می کند. برای اضافه کردن بلوک به بلاکچین ماینرها برای پاداش چند بیتکوین می گیرند و این مقرری در هر 210000 بلوک یکبار نصف می شود. در سال 2009، پاداش بلوک 50 بیت کوین جدید بود. در 11 ام ماه مه سال 2020، سومین halving ( به عمل نصف شدن پاداش اشاره دارد)اتفاق افتاد و پاداش هر کشف بلوک را به 6.25 بیتکوین کاهش داشت.

از سخت افزارهای متنوعی می توان برای استخراج بیتکوین استفاده کرد. با این حال، برخی پاداش بالاتری نسبت به دیگران دارند. تراشه های رایانه ای خاصی ، به نام Application-Specific Integrated Circuits (ASIC) هستند و همچنین واحدهای پردازش پیشرفته تر ، مانند واحدهای پردازش گرافیکی (، می توانند پاداش GPU) بیشتری کسب کنند. این پردازنده های ماینینگ دقیق , به عنوان "ریگ استخراج" شناخته می شوند.

یک بیتکوین به هشت رقم اعشاری کوین(100میلینیوم یک بیت کوین) قابل تقسیم است و کوچکترین واحد آن satoshi نام دارد.

در صورت لزوم و در صورت پذیرش تغییر توسط ماینرهای شرکت کننده ، بیتکوین در نهایت قابل تقسیم به رقم اعشاری کوچکتری خواهد بود.

تاریخچه بیت کوین

18 آگوست 2008

سایت Bitcoin.org متولد شد و ثبت گردید. امروز این سایت ویژگی "WhoisGuard Protected"، را داراست. به این معنی که هویت شخصی که ثبت شده , اطلاعات عمومی نیست.

31 اکتبر 2008

شخص یا گروهی با استفاده از نام  Satoshi Nakamoto در ایمیلی به metzdowd.com بیان کرد : "من روی یک سیستم پول الکترونیکی جدید کار کرده ام که کاملا همتا به همتا است. ودر ان نیازی به شخص ثالث قابل اعتمادی نیست. این بیانیه ی مشهورکه در "bitcoin.org " ، با عنوان بیتکوین : یک سیستم پولی الکترونیکی  "همتا به همتا" منتشر شد. امروزه به عنوان Magna Carta برای عملکرد بیتکوین تبدیل شده است.

3 ژانویه 2009

اولین بلوک بیتکوین به نام بلاک صفر استخراج شد . همچنین به عنوان "بلوک آفرینش " شناخته می شود. و حاوی متن "3 ژانویه 2009 در آستانه نجات دوم برای بانک ها"  بود. شاید به عنوان اثبات این بود که این بلوک در آن تاریخ یا بعد از آن استخراج شده. و همچنین شاید به عنوان تفسیری سیاسی بوده.

8 ژانویه 2009

اولین نسخه از نرم افزار بیتکوین در فهرست ایمیل رمزنگاری اعلام شد.

9 ژانویه 2009

بلوک 1 استخراج شد و استخراج بیتکوین به طور جدی آغاز شد.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

هیچ کس نمی داند چه کسی بیتکوین را اختراع کرده است. Satoshi Nakamoto، نامی است که شخص یا گروهی که بیتکوین را در مقاله سفید در سال 2008  مطرح کردند، به خود نسبت می دهند. همچنین آنها روی نرم افزار بیتکوین کار کردند که در سال 2009 منتشر شد. در سال های گذشته  افراد بسیاری خود را بعنوان فرد واقعی پنهان در پشت پرده این نام مستعار، مطرح می کردند. اما از ژانویه 2021 به بعد هویت واقعی ساتوشی همچنان پنهان مانده است.

 باور رسانه ها این است که از ساتوشی ناکاموتو به عنوان یک نابغه ی منزوی و آرمان گرا یاد می کند. بسیار سخت است کسی که بیتکوین را در ذهن بدون پیش زمینه  علمی خود خلق کرد. اما چنین نوآوری هایی در خلا معمولا اتفاق نمی افتد. همه اکتشافات مهم علمی ، هر قدر ظاهری، بر اساس تحقیقات قبلی خلق شده است.

پیشروان زیادی برای بیت کوین وجود دارد. مثلا Adam Back در سال 1997 Hashcash را اختراع کرد. و Wei Dai متعاقبا b-money را معرفی کرد. Nick Szabo توانست bit gold را اختراع کند. و Hal Finney هم همچنین  Reusab را ابداع کرد.  شاید جای تعجب نداشته باشد که گفته می شود که بسیاری از افراد ذکر شده در بالا در ایجاد بیت کوین نیز مشارکت داشته اند.

دلایل پیدایش بیت کوین

مخترع یا مخترعان بیتکوین چند انگیزه احتمالی برای مخفی نگه داشتن هویت خود داشتند .اولین دلیل حریم خصوصی است. با افزایش محبوبیت بیت کوین که به نوعی پدیده ای جهانی مبدل شده، ساتوشی ناکاموتو احتمالا توجه بسیاری از رسانه ها و دولت ها را به خود جلب خواهد کرد.

دلیل دیگر ایجاد بیتکوین می توان به ایجاد اختلال در سیستم های بانکی و پولی فعلی اشاره کرد. اگر بیتکوین به رسمیت شناخته شود، این سیستم می تواند از پول رایج موجود پیشی بگیرد. این تهدید برای سیستم پولی موجود می تواند دولت ها را ترغیب کند که بخواهند علیه خالق بیت کوین اقدامات قانونی انجام دهند.

دلیل دیگر امنیت است. فقط با نگاهی به سال 2009، 32489 بلوک استخراج شد. با نرخ پاداش 50 بیت کوین در هر بلوک. در سال 2009  کل پرداخت  1.624.500 بیت کوین بود. ممکن است نتیجه گیری شود که فقط ساتوشی و شاید چند نفر دیگر از سال 2009، اکثریت بیت کوین را  استخراج کردند. و در اختیار انها قرار دارد.

شخصی که این مقدار بیتکوین را در اختیار داشته باشد. می تواند مورد هدف مجرمان قرار گیرد. بخصوص از آنجا که بیت کوین شباهتی به بازار سهام ندارد. و بیشتر به پول نقد شباهت دارد. که تصور می کنند این مقدار پول جایی به اصطلاح زیر تشک نگهداری می شود. اگرچه مخترع بیت کوین اقداماتی را برای پیش گیری از ردیابی برای اهدافی ًمانند سوء استفاده انجام داده است.  اما ناشناخته ماندن روش بهتری برای محدود کردن اینگونه تهدیدها برای ساتوشی بود.

بهتر است بدانید که ...

بیتکوین را می توان به عنوان وجه پرداختی در خرید محصولات یا خدمات ارائه شده، پذیرفت. به این منظور برخی فروشگاه های حضوری تابلویی تحت عنوان " بیتکوین پذیرفته می شود" را نصب می کنند. و در این شرایط تراکنش هارا می توان با دستگاه های سخت افزاری یا نشانی کیف پول که از طریق کدهای QR و برنامه های صفحه لمسی میسر می شوند، انجام داد. اما یک فروشگاه آنلاین می تواند باافزودن گزینه پرداختی مانند :کارت های اعتباری، پی پال PayPal و غیره... به سایر گزینه های پرداخت آنلاین به راحتی این ارز را وارد سیستم پرداختی خود کند.

فرصت های شغلی بیت کوین

افرادی که صاحب کسب و کار خود هستند می توانند همچنین از بیتکوین نیز کسب درآمد کنند. روش های بسیاری به این منظور وجود دارد. به طور مثال می توانید این کار را فقط با ایجاد سرویس اینترنتی، و افزودن نشانی کیف پول بیتکوین انجام دهید. همچنین چندین وب سایت و آگهی استخدام انلاین در ارتباط با مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال وجود دارد. که می توانید از ان بهره بگیرید:

  • Cryptogrind :وب سایتی است که فضایی برای گرد هم آوردی متقاضیان کار و کارفرمایان را فراهم کرده است
  • Coinality: شامل مشاغلی مانند مشاغل آزاد ، نیمه وقت و تمام وقت است. که پرداخت ماهیانه آن به صورت
    بیتکوین و ارزهای رمزنگاری دیگری مانند دوج کوین Dogecoin و لایت کوین Litecoin انجام می پذیرد.
  • Jobs4Bitcoins که بخشی از سایت reddit.com است.
  • Bitwage : این امکان را می دهد تا متقاضی فقط بخشی از حقوق ماهیانه خود را به صورت بیتکوین دریافت کند. که این مقدار توسط شخص معیین می شود.

چگونه بیت کوین خریداری کنیم؟

سرمایه گذاری در بیت کوین

بسیاری از طرفداران بیت کوین وجود دارند که معتقدند آینده در دستان ارز دیجیتال است. بسیاری از افرادی که طرفداراین ارز هستند، معتقدند که این سیستم پرداخت سریعتر و کم هزینه معاملات در سراسر جهان را تسهیل می کند. اگرچه بیت کوین توسط هیچ دولت یا بانک مرکزی پشتیبانی نمی شود. اما امکان مبادله با ارزهای سنتی رایج را فراهم می کند. در واقع ، نرخ این ارز در برابر دلار ،توجه سرمایه گذاران و معامله گران زیادی را به خود جلب کرده است. در واقع ، یکی از دلیل اصلی رشد بازار کریپتو کارنسی یا ارزهای دیجیتال این است که آنها می توانند به عنوان جایگزینی مناسب برای پول ملی رایج و کالاهایی مانند طلا عمل کنند.

مالیات ارزهای مجازی

در مارس 2014 ، سازمان امور مالیاتی اظهار داشت که تمام ارزهای مجازی ، همانند دارایی هاو اموال (نه سرمایه) شامل مالیات می شوند. سود یا زیان حاصل از سرمایه گذاری بیت کوین که به عنوان سرمایه نگهداری می شود شامل مالیات نمی باشد. در حالیکه بیت کوین که به عنوان دارایی (مثل کالا ها یا اموال)نگهداری می شود. متحمل مالیات می شود.

فروش بیت کوین هایی که استخراج یا خریداری شده، عمل استفاده از بیت کوین برای پرداخت کالاها یا خدمات، نمونه هایی از تراکنش های مشمول مالیات است.

مانند هر دارایی دیگر، اصل خرید در پایین ترین قیمت و فروش دربالاترین قیمت در مورد بیت کوین هم صدق می کند. محبوب ترین روش خرید بیت کوین, خرید از صرافی است. اما روش های بسیار دیگری برای خرید و بدست اوردن بیت کوین وجود دارد.

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید