Your browser does not support JavaScript!
نماشا

لایت کوین

لایت کوین

180 ارز شناخته‌شده بین‌المللی وجود دارد. همانند ارز معمولی ، ارزهای رمزنگار متعددی نیز وجود دارد. از آنجا که برای اولین بار بیت کوین همه توجهات را به خود جلب می کند، اما همچنان در رقابت با ده‌ها ارز دیجیتال است که یکی از آن‌ها لایت کوین می باشد.

مانند همه ارزهای رمزنگاری شده , لایت کوین از سوی دولت صادر نمی‌شود. در طول تاریخ تنها نهادی بوده‌است که جامعه برای صدور پول به آن اعتماد دارد. ودر عوض، توسط فدرال رزرو تنظیم میشود.

استخراج لایت کوین

لایت کوین با روش پیچیده ای استخراج می‌شود. که شامل پردازش فهرستی از تراکنش‌های لایتکوین می‌باشد. هر ۲.۵ دقیقه تمام تراکنش های تایید شده لایت کوین در بسته های دیجیتالی به نام بلاک قرار می‌گیرند. این بلاک ها به زنجیره ای از بلاک ها به نام بلاکچین اضافه می‌شوند. استخراج کنندگان یا به عبارتی ماینرها برای این کار پاداش دریافت می‌کنند.

پاداش استخراج

علاوه بر کارمزدها، با استخراج هر بلاک مقداری لایتکوین جدید تولید می‌شود. و به ماینری که آن بلاک را استخراج کرده تعلق می‌گیرد. که به آن پاداش بلاک (Block Reward) می‌گویند. پاداش استخراج هر بلاک در حال حاضر ۲۵ واحد لایت کوین است. این پاداش دراستخراج هر ۸۴۰,۰۰۰ بلاک نصف خواهد شد. پاداش بلاک بیت کوین در حال حاضر ۱۲.۵ واحد بیت کوین است. و در هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک نصف می‌شود. برخلاف ارزهای سنتی , عرضه لایتکوین ثابت است . بر خلاف بیت کوین که فقط 21 میلیون از آن قابل تولید شدن است. در نهایت 84 میلیون لایت کوین در دسترس و گردش خواهد بود.

دلیل ارزش لایت کوین چیست؟

هر ارزی، حتی دلار آمریکا یا شمش‌های طلا - تنها به همان اندازه که جامعه فکر می‌کند، ارزشمند است . اگر فدرال رزرو شروع به چاپ بیش از حد اسکناس‌ کند، ارزش دلار سقوط خواهد کرد. این پدیده فقط مربوط به ارز نیست. هر کالا یا خدماتی هرچه زودتر و ارزان تر در دسترس قرار بگیرد، ارزش کمتری دارد. سازندگان لایتکوین از ابتدا متوجه شدند که ایجاد اعتبار در بازار برای ارز جدید دشوار است. اما با محدود کردن تعداد لایت کوین های در گردش ، بنیانگذاران این ارز حداقل می توانند ترس مردم از تولید بیش از حد را کاهش دهند.

مزایاس لایتکون نسبت به بیتکوین

لایت کوین مزایای زیادی نسبت به بیت کوین دارد. از جمله می‌تواند تراکنش ‌های بیشتری را در زمان کوتاه انجام دهد. همچنین هزینه تراکنش نسبتاً نامحسوسی دارد. پردازش یک تراکنش ارزی بدون توجه به اندازه آن، 1/1000 لایت کوین هزینه دارد. این را با هزینه 3٪ PayPal مقایسه کنید.

یکی از اهداف اصلی لایتکوین کاهش زمان تائیدیه هر بلاک از ۱۰ دقیقه به ۲٫۵ دقیقه بود. که درنتیجه آن بتوان تراکنش‌های بیشتری را تأیید کرد. در حال حاضر، روزانه ۱۴،۴۰۰ لایت‌کوین استخراج می‌شود. که این حداکثر مقدار ممکن است. لایت کوین نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال، یک وسیله پرداخت جهانی و مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین است.

 

در دنیای امروزی , مهم‌ترین و معتبرترین فروشگاه ها در صورت بروز بحران مالی به امکان پرداخت ارزهای رمزنگار  روی می آورند.. در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ , زیمبابوه با تورم شدید مواجه شد . زمانی که تورم به ۸۹.۷ درصد ( واگذاری یا گرفتن چند امتیاز ) رسید. و ارز دلار زیمباوه را بی‌ارزش کرد. ثروت‌ بسیاری از مردم را که دارایی های نقدینگی بودند از بین رفت. مردم چاره‌ای جز استفاده از ارز با ثبات تر، در درجه اول دلار آمریکا و رند آفریقای جنوبی - برای تجارت روزانه نداشتند. کمبود ذاتی لایت کوین تورم زیاد  را غیر ممکن می‌سازد. با وجود این چالش پذیرش عمومی(مقبولیت عمومی) و جذب افراد بیشتر برای استفاده از این ارز وجود دارد.

 

زمانی که  کاربرانی مطمئن هستند این ارز در واقع همان چیزی است که نشان می دهد و احتمالاً ارزش خود را از دست نخواهد داد، آن ارز می‌تواند خود را به عنوان روشی برای پرداخت ها معرفی کند. لایتکوین فعلامورد پذیرش جهانی نیست، چرا که حتی موسسان آن اذعان می‌کنند که کم‌تر از ۱۰۰۰۰۰ کاربر دارد. (  بیت کوین احتمالا کم‌تر از نیم‌میلیون کاربر دارد ). اما با پذیرش سریع ارزهای رمزپایه و تثبیت ارزش آنها ، احتمالاً لایت کوین، به عنوان ارز استاندارد قلمرو دیجیتال ظاهر می‌شوند.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (NaN)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید