Your browser does not support JavaScript!
نماشا

بررسی وضعیت مشاغل استرالیا

بررسی وضعیت مشاغل استرالیا

ماه ژانویه فصلی ترین زمان سال برای بازار کار است و امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود. همانطور که پیش‌بینی کرده بودیم، روند نرم شدن شرایط بازار کار که تا سال جدید ادامه یافت، با تغییر پویایی‌های فصلی که در سال‌های پس از همه‌گیری به طور فزاینده‌ای آشکار شده است، تقویت شد. ABS هنوز قادر به حذف کامل تأثیر این دینامیک در برآوردهای فصلی تنظیم شده خود نیست، بنابراین نتایج نظرسنجی این ماه باید با احتیاط خوانده شود.

در انتشار رسانه ای، ABS به دو دینامیک متمایز اشاره کرد که انتظار داشتیم دوباره ظاهر شوند.

اولاً، با توجه به ساعات کار، در مقایسه با نظرسنجی های ژانویه قبل از همه گیری، ما دوباره شاهد نسبت بیشتری از افراد شاغل بودیم که در زمان مشخصی کار نمی کردند زیرا در مرخصی بودند." این با کاهش 2.5 درصدی ساعات کار فصلی در ژانویه 2024 همراه بود، مشابه کاهش 2.3 درصدی در ژانویه 2023.

ثانیاً،  افزایش نرخ بیکاری  بیشتر از حد معمول بود. این مشابه همان چیزی بود که سال گذشته در این زمان مشاهده شد - باشرایط بازار کار فشرده، افراد ممکن است به دنبال فرصت‌های بیشتری باشند و به دنبال تغییر شغل باشند (معمولاً در دوره تعطیلات) که منجر به  افزایش نرخ بیکاری شد.

 

westpac2024021411-scaled.jpg
روند ضعیف در ساعت کار بر اساس روند فصلی

 

با نگاهی به گذشته نوسانات مرتبط با تغییر الگوهای فصلی، نتایج سرفصل به طور کلی همانطور که ما پیش بینی کرده بودیم بود. رشد اشتغال در این ماه یکسان بود و تنها 0.5++ افزایش یافت تا 0.4 درصد بر اساس میانگین سه ماهه افزایش یابد، که پایین‌ترین سرعت از زمان شیوع «دلتا» در سال 2021 است. در زمان رشد سریع جمعیت، اشتغال به -نسبت جمعیت نیز همچنان در حد متوسط است و در ژانویه با 0.1 کاهش به 64.1 درصد رسیده است.

با توجه به یکنواختی در رشد اشتغال، و با ثابت ماندن مشارکت در 66.8 درصد، نرخ بیکاری از 3.9 درصد به 4.1 درصد افزایش یافت که اولین بار است که نرخ بیکاری بالای 4.0 درصد در دو سال گذشته بوده است. و همانطور که در زیر بحث شد، اکثریت رشد خالص اشتغال اخیراً ناشی از کار پاره وقت بوده است، و آنهایی که ساعات کمتری کار می کنند در تلاش برای به دست آوردن بیشتر هستند، که حاکی از روند بسیار ضعیف برای کل ساعات کار است.

به طور کلی، تصویر گسترده تر از بازار کار است که در حال گذار است، زیرا نرمی پس از یک دوره فشرده تاریخی شروع به ظهور می کند.

 

نرخ بیکاری.png
نرخ بیکاری در سطوح بالا

 

ساعت کار

تعداد ساعات کار در ماه ژانویه 2.5 درصد کاهش یافته است. سقوط ماهانه بسیار زیادی در NSWبه میزان  (-4.1٪)، استرالیای جنوبی (-3.8٪)، ویکتوریا (-3.4٪)، و غرب استرالیا (-2.8٪) وجود داشت.

در حالی که قرائت ماهانه بسیار ضعیف تا حدی منعکس کننده مشکلات مربوط به تنظیم داده های اصلی برای الگوهای فصلی در حال تحول است، روند اساسی به طور واضح ضعیف است. در طول شش ماه گذشته، ساعات کار به میزان 8.2 درصد کاهش یافته است، که شدیدترین کاهش ثبت شده (به سال 1979) خارج از همه‌گیری بوده است.

 

ساعات کار.png
نزول بیشتر در بخش تمام وقت

 

اکنون کارفرمایان به وضوح به کاهش هزینه‌ها با تنظیم تعداد ساعاتی که کارمندان برای کار نیاز دارند پاسخ می‌دهند. با تقاضای کمتر، نیاز کمتری به اضافه کاری یا شیفت های اضافی وجود دارد. این با کاهش شدیدی که در میانگین ساعات کار کارمندان تمام وقت و پاره وقت دیده‌ایم مطابقت دارد.

ما همچنین شاهد کاهش قابل توجهی در سهم کارگران پاره وقت بوده‌ایم که می‌توانند ساعات اضافی را انتخاب کنند و به وضعیت تمام وقت بروند (کسانی که 35 ساعت در هفته یا بیشتر کار می‌کنند). این باعث شده است که سهم اشتغال تمام وقت از حدود 70.0 درصد در سال گذشته به 69.0 درصد امروز کاهش یابد و به سمت میانگین پیش از همه گیری در حدود 68.5 درصد حرکت کند.

از آنجایی که بخش عرضه اقتصاد به تعدیل از همه‌گیری ادامه می‌دهد و تقاضا به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر اقتصاد کلان کاهش می‌یابد، کارفرمایان احتمالاً به عقب‌نشینی از تقاضای نیروی کار ادامه خواهند داد.

با توجه به اینکه بازار کار در این چرخه چقدر فشرده بوده است، کارفرمایان به طور قابل درک از اخراج مردم محتاط هستند. در عوض، آنها احتمالاً این تعدیل را از طریق تقاضای ساعات کمتری از کارمندان خود انجام می دهند.

 

میانگین ساعات کاری.png
میانگین تعداد ساعتی به خوبی زیر روند دنبال می‌شوند

 

سایر مولفه های بازار کار

مطابق با کاهش شدید تعداد ساعات کار، سایر شاخص‌های بازار کار به نرم شدن شرایط اشاره می‌کنند.

نرخ بیکاری، که سهم کارگران شاغلی را که مایل و قادر به کارکردن ساعات بیشتری هستند اندازه گیری می کند، در ژانویه به 6.6 درصد رسید. در طول سال 2023، نرخ بیکاری از نظر روند، همزمان با کاهش تعداد ساعات کار، بالاتر رفته است.

نرخ بیکاری جوانان که سهم کارگران بیکار بین 15 تا 24 سال را اندازه گیری می کند، از 9.5 درصد در ماه گذشته به 9.4 درصد کاهش یافت. بخشی از این سقوط ناشی از نرخ مشارکت پایین تر بود (70.0% در ژانویه در مقایسه با 70.1% در دسامبر).

باز هم، این می تواند مشکلات مربوط به تنظیم داده ها برای الگوهای فصلی در حال تحول را منعکس کند. با این حال، این روند واضح است - نرخ بیکاری از اواخر سال 2022 بالاتر رفته است و نرخ مشارکت نیز در این دوره روند کاهشی داشته است. این گروه به عنوان یک گروه بسیار حساس به تغییرات تقاضای نیروی کار، سیگنال دیگری را ارائه می دهد که نرمی در تقاضای نیروی کار در حال ظهور است.

 

سایر مولفه ها.png
سایر مولفه ها در حال افزایش هستند

 

چشم انداز

در مجموع، نتایج نظرسنجی ژانویه به طور کلی با انتظارات ما سازگار بود. تغییر پویایی های فصلی احتمالاً در برخی از ضعف های ژانویه نقش داشته است، و مشابه سال گذشته، ممکن است جای خود را با توجه به اشتغال و ساعات کار در ماه فوریه به نوعی بهبود بخشد.

گفته می‌شود، لحن اساسی داده‌ها همچنان از نرم شدن بازار کار صحبت می‌کند، که عمدتاً از طریق روند بسیار ضعیف ساعت‌های کار، کاهش رشد اشتغال و افزایش تدریجی نرخ بیکاری نشان داده می‌شود.

با نگاهی به آینده، از آنجایی که تقاضا و عرضه نیروی کار همچنان به سمت تعادل حرکت می کند،فشردگی در بازار کار همچنان محو خواهد شد. با توجه به اینکه چرخش ساعات کار در شش ماه گذشته تا چه حد شدید بوده است (در حالی که کسب و کارها به پس زمینه ضعیف تقاضای داخلی پاسخ می دهند)دامنه محدودی برای تعدیل تقاضای نیروی کار صرفاً از ساعات کار به تنهایی وجود دارد. این امر احتمالاً منجر به ضعف در رشد اشتغال و افزایش بیشتر نرخ بیکاری خواهد شد که تا پایان سال به 4.5 درصد پیش بینی می شود.

برای RBA، به‌روزرسانی امروز تأیید بیشتری می‌کند که بازار کار واقعاً در حال کاهش است. با این حال، RBA در بیانیه فوریه خود در مورد سیاست پولی، به ارزیابی بازار کار ادامه داد. به‌روزرسانی‌های بیشتری در مورد وضعیت بازار کار قبل از انجام هرگونه تعدیل مادی در آن ارزیابی ضروری است، به‌ویژه با توجه به فصلی بودن ارقام ژانویه.

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید