Your browser does not support JavaScript!
نماشا

آیا RBA برای سومین بار بازار را غافلگیر خواهد کرد؟

آیا RBA برای سومین بار بازار را غافلگیر خواهد کرد؟

روز سه شنبه، در ساعت 8:00 به وقت تهران، بانک مرکزی استرالیا (RBA) تصمیم سیاست پولی ماه جولای خود را اعلام خواهد کرد. پس از دو افزایش متوالی غافلگیرکننده، اکثر فعالان بازار معتقدند که سیاستگذاران این بار به حاشیه خواهند رفت، اما اقتصاددانان افزایش ۲۵ صدم درصد را با اکثریت بسیار اندک پیش‌بینی می‌کنند. آیا RBA برای سومین بار متوالی مقابل شرط‌بندی‌های بازار خواهد رفت؟

در نشست ژوئن ، RBA برای دومین بار متوالی بازار را غافلگیر کرد و هدف نرخ نقدی را 25 صدم درصد افزایش دادو آن را به 4.10 درصد افزایش داد و خاطرنشان کرد که ممکن است برای اطمینان از بازگشت تورم به هدف در یک بازه زمانی معقول، انقباض بیشتری لازم باشد. همچنین این بستگی به چگونگی تحول اقتصاد و تورم دارد.

اگرچه برخی انتظارات وجود داشت که RBA بتواند دکمه افزایش را به دلیل بازگشت تورم ماهانه سال به سال در ماه آوریل و افزایش حداقل دستمزد کشور به میزان 5.75% بزند، اکثر فعالان بازار انتظار داشتند که مقامات خنثی باقی بمانند.

کاهش ناگهانی تورم در ماه می

از آن زمان، داده های تولید ناخالص داخلی نشان داد که اقتصاد در سه ماهه اول بیش از حد انتظار کاهش یافته است، اما همچنین در ماه می، بازار کار مشاغل بیشتری نسبت به پیش بینی ها به دست آورده است که نرخ بیکاری را از 3.7 درصد به 3.6 درصد کاهش داد. هر دو PMI اولیه تولید و خدمات بهتر از حد انتظار رسیدند، اما شاخص تولید در محدوده انقباضی باقی ماند و خدمات یک به تنها هفت دهم نقطه بالاتر از رکود 50 سقوط کرد.

مهمتر از همه، نرخ ماهانه CPI سالانه در ماه مه از 6.8 درصد به 5.6 درصد کاهش یافت و روند نزولی را که پس از رسیدن نرخ به 8.4 درصد در ژانویه آغاز شد، گسترش داد. بله، خرده فروشی در همان ماه 0.7٪ رشد کرد، اما نرخ سالانه کمی از 4.25٪ به 4.22٪ کاهش یافت که کندترین رشد سالانه از سپتامبر 2021 است.

 

xm2023063031-600x450.png

سرمایه گذاران افزایش نرخ بهره در ماه اوت را محتمل تر می دانند

با در نظر گرفتن تمام این موارد، سرمایه گذاران مطمئن هستند که ممکن است دو افزایش 0.25% دیگر توسط این بانک مرکزی اعمال شود، اما آنها فقط 37 درصد شانس افزایش در این گردهمایی را در نظر می گیرند. احتمال 63 درصد باقی مانده به هیچ اقدامی اشاره نمی کند، که با توجه به کاهش ناگهانی تورم در ماه می، قیمت گذاری منطقی به نظر می رسد. اگرچه نرخ سرفصل CPI هنوز بسیار بالاتر از حد بالای محدوده هدف 2 تا 3 درصد RBA است، مقامات ممکن است ترجیح دهند منتظر داده های بیشتری باشند تا ببینند آیا افزایش های گذشته همچنان می تواند بر فشار قیمت ها تأثیر بگذارد یا خیر.

 

نرخ بهره رزرو بانک استرالیا.png

با این اوصاف، اکثریت بسیار ضعیفی از اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، انتظار افزایش 25 صدم درصد را در هفته آینده دارند، در حالی که افزایش ماه اوت از نظر سرمایه گذارانی که بر اساس مسیر نرخ ضمنی خود تقریباً مطمئن هستند، معقول تر به نظر می رسد.

خطرات نامتقارن استرالیا را احاطه کرده است

بنابراین، اگر مقامات تصمیم بگیرند نرخ ها را تغییر ندهند، بعید به نظر می رسد که دلار استرالیا سقوط زیادی کند، به خصوص اگر آنها به وضوح در ماه اوت پیام افزایش نرخ ها را اظهار کنند. برای اینکه ارزش پول به شدت سقوط کند، بانک ممکن است نیاز داشته باشد که حتی مکث را تا پایان سال ادامه دهند  و افزایش نرخ های بهره را کنار بگذارد و زبان نرم تری در مورد برنامه های آتی خود نسبت به ماه ژوئن اتخاذ کند. با این وجود، با در نظر گرفتن داده ها، این یک سناریوی بسیار بعید به نظر می رسد.

اکنون، در صورتی که RBA برای سومین بار متوالی در برابر انتظارات بازار تردیدی نداشته باشد و تصمیم بگیرد دکمه افزایش نرخ ها را فشار دهد، دلار استرالیا احتمالاً صعود خواهد کرد. با توجه به ارزشگداری فعلی بازار و این واقعیت که استرالیا در دو هفته گذشته حدود 4.5 درصد در برابر همتای آمریکایی خود سقوط کرده است، افزایش قیمت AUDUSD به دلیل افزایش نرخ های بهره می تواند بیشتر از یک کاهش احتمالی به دلیل یک مکث هاوکیشی باشد. به عبارت دیگر، خطرات ممکن است نامتقارن باشند.

 

 

رای خود را به این مطلب ثبت کنید

0 رای (0)
لطفا نظر خود را درباره این مطلب بنویسید